Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

  • Svar 251
  • Visningar 64,5k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Populäraste inläggen

  • Jag har en kund som botade ett Cryptocarionangrepp med UVC i ett fullbesatt revkar. Karet var på ungefär 1000 liter och han använde 2 x 39 + 1 x 22 w om jag kommer ihåg rätt. Jag har inte an

  • Självklart karantänför du ju alla andra djur med, innan de kommer i karet! Om man inte karantänför övriga djur innan de kommer i karet så är nog prick inte det största problemet dock... Sps och vissa

  • En jättebra tråd Daniel! Tackar! Men jag hänger inte riktigt med i resonemanget till 100% hela tiden... Tänk följande scenario: Du släpper ner 10 fiskar i ett nytt akvarium och en av dem får en del p

Populära bilder

Postat

Kör vitlöksmetoden. Jag har skrivit om det mycket här när folk har detta problem.

Marinera artemia eller annan frusen mat ca en timme i en mix av akvarievatten eller osmosvatten i ett snapsglas eller en liten burk med några pressade vitlöksklyftor. Sila av och servera. Det hjälper direkt för drabbad fisk. Men du måste även se till att bli av med parasiterna vilket kräver att man antingen tömmer akvariet på fisk, för om parasiten inte hittar något värddjur inom tre dagar från det att de släppt offret, så dör de. Alternativt UVC med kraftig pump.... Jag kan rekommendera att du har en burk med vitlöksmix i kylen hela tiden så du emellanåt kan mata med det. Gott för fiskarna och bra för immunförsvaret.

Postat
13 timmar sedan, per.w sa:

Kör vitlöksmetoden. Jag har skrivit om det mycket här när folk har detta problem.

Marinera artemia eller annan frusen mat ca en timme i en mix av akvarievatten eller osmosvatten i ett snapsglas eller en liten burk med några pressade vitlöksklyftor. Sila av och servera. Det hjälper direkt för drabbad fisk. Men du måste även se till att bli av med parasiterna vilket kräver att man antingen tömmer akvariet på fisk, för om parasiten inte hittar något värddjur inom tre dagar från det att de släppt offret, så dör de. Alternativt UVC med kraftig pump.... Jag kan rekommendera att du har en burk med vitlöksmix i kylen hela tiden så du emellanåt kan mata med det. Gott för fiskarna och bra för immunförsvaret.

 

Prick kan leva upp till 72 dagar utan fisk i karet. 

Så det enda som verkligen fungerar är att ta ut all fisk. Låta karet gå.tomt utan fisk minst 72 dagar. Sen innan isättning körs tank transfer på all fisk

 

Vitlök kan hjälpa immunförsvaret men har ingen dokumenterad effekt på vita prick som redan brutit ut. Utan fungerar i så fall mest som förebyggande. 

 

UVC kan  hjälpa kortsiktigt.  Men löser inte prickproblemet. Kraftig pump på UVC hjälper inte. Utan du skall ha en pump som är anpassad på den styrka ditt UVC har.

 

 

 

Postat

Henrik, 

Jag tror du har fel. Det är nog 72 timmar inte 72 dagar... Enligt den info jag har sedan många år är det 72 timmar de kan leva utan värddjur sedan dör de.... Men jag är inte 100 på detta. Men jag vill minnas att det är det jag läst och hört...

 

Postat

Läs gärna tråden från början. Den är mycket bra skriven av ormet. Där står bl.a att parasiten kan ligga i dvala i 72 dagar i ett fisklöst kar. Däremot ska man flytta fisk i TTM var 72 timme från hink till en annan hink.

 

Mvh

 

Per

Postat

Har jag fattat det rätt var 72 dagar den längsta tid forskarna klarade av att hålla parasiten vid liv utan fisk.

Det gjorde man genom att kyla till en temperatur där ämnesomsättningen praktiskt taget stod still.

Vid normal akvarietemperatur går det avsevärt fortare.

Postat

Enligt http://edis.ifas.ufl.edu/m/#publication?id=FA164 (sidan 2) kan cystor i akvariets inredning (tomonter) överleva 4-5 månader (upp till 150 dagar!) vid 12 grader C:

 

"A more recent study demonstrated that two life stages of one strain of Cryptocaryon (trophonts, i.e., the feeding stage during which the parasite can be found on the fish, and tomonts) survived dormant for 4–5 months at 12°C (53.6°F), and, after the water temperature increased to 27°C (80.6°F), developed and infected fish (Dan et al. 2009)."

 

72 dagar nämns här:

 

"In one study (Colorni and Burgess 1997), theronts emerged from a group of tomonts sometime between 3 and 72 days, with most released from 4 to 8 days after tomont formation."

 

--tyvärr har jag inte kunnat läsa källan (Colorni, A. and P. Burgess. 1997. Cryptocaryon irritans Brown 1951, the cause of "white spot disease" in marine fish: an update. Aquarium Sciences and Conservation, 1: 217–238), så jag vet inte vilken temperatur detta gällde. Oavsett så tror jag inte siffran 72 skall ses som någon exakt tidsgräns; det kanske var ett extremfall, men det kan kanske även förekomma ännu längre tidsintervall... I grunden handlar det väl om sannolikhet och hur länge man orkar vänta.
 

  • 1 månad senare...
Postat

Någon som vet om denna fungerar:

http://www.rubyreef.net/rally/

Lite
osäker på vad som är i..

The reagents in RALLY ™ are blended by a proprietary method that renders RALLY ™ much more effective than the sum of its parts -- i.e., acriflavine + aminoacridine + an activator (miniscule amount of formalin) -- for the control of external parasites and bacterial fin and tail rot.

Postat

Vet inte hur den fungerar på olika saltvattensparasiter men ingredienserna ingår i flera kända parasitmedel inom sötvattenakvaristiken. det är troligt att den kan verka på frisimmande stadium.

 

MVH Lasse

Postat

Antagligen fungerar det inte. Det har varit på marknaden i nästan 20 år och nämns inte på forumen i USA (preparatets hemland) när det gäller prick.

Och Rubyreef har en annan produkt - Kickich som antagligen är lite mindre dålig.

Postat

Ok. Inget å köpa då med andra ord.

 

Har fått lite prick i ett av karantänakvarierna och funderar på att medicinera istället för att flytta ett UV från displayen till karantänen. Har 3x40 watt i displayen som går 24/7 och kan enkelt ta ut och flytta på ett av dem till karantänen men är rädd att det skall störa i det stora och att fisken i det stora skall få problem. :/

Har också oodinex och trimarin här hemma men vet inte om jag vill medicinera och inte heller om det är värt att hälla i.

 

Postat

Någon som har kört hyposalinitet och kan beskriva hur jobbigt det är att hålla koll och kontroll på temp och pH?

Blir det stora förändringar i pH med temperaturen när man har låg salthalt? Eller är det lika stabilt som när man har hårdare vatten?

I det stora akvariet med en salthalt på 1,022 och högt kH rör sig inte pH särskilt mycket. Rör det sig mer när man har en lägre salthalt? Annars kan jag sänka ganska lätt och på så sätt få bukt med parasiterna.

Postat

Du kan inte gå under 1,022 om du vill att korallerna skall överleva.

KH är ett mått på hur lätt pH ändrar sig.

Ändrat av stigigemla

Postat
13 timmar sedan, Dimorb sa:

Någon som har kört hyposalinitet och kan beskriva hur jobbigt det är att hålla koll och kontroll på temp och pH?

Blir det stora förändringar i pH med temperaturen när man har låg salthalt? Eller är det lika stabilt som när man har hårdare vatten?

I det stora akvariet med en salthalt på 1,022 och högt kH rör sig inte pH särskilt mycket. Rör det sig mer när man har en lägre salthalt? Annars kan jag sänka ganska lätt och på så sätt få bukt med parasiterna.

Har du samma KH i systemet med lägre salthalt kommer pH inte ändra sig lättare där.

 

Rent teoretiskt däremot så får ett saltvatten som får stå i jämvikt med luft, ett lägre pH än sötvatten, då CO2 i saltvatten dissocierar ngt mer över till kolsyra. Så ett glas med saltvatten med KH 7 och ett glas med sötvatten med KH 7, så kommer saltvattnet ha efter ett dygn ngt lägre pH än sötvattnet.

Så ur den apsekten kommer du isåfall snarare få ett ngt högre grundpH om du sänker salthalten, förutsatt att KH är oförändrat.

Postat
6 timmar sedan, stigigemla sa:

Du kan inte gå under 1,022 om du vill att korallerna skall överleva.

KH är ett mått på hur lätt pH ändrar sig.


Detta görs i karantänsakvarium utan något annat än vatten, skummare och cirkulation.
 

 

Postat
6 timmar sedan, jonasroman sa:

Har du samma KH i systemet med lägre salthalt kommer pH inte ändra sig lättare där.

 

Rent teoretiskt däremot så får ett saltvatten som får stå i jämvikt med luft, ett lägre pH än sötvatten, då CO2 i saltvatten dissocierar ngt mer över till kolsyra. Så ett glas med saltvatten med KH 7 och ett glas med sötvatten med KH 7, så kommer saltvattnet ha efter ett dygn ngt lägre pH än sötvattnet.

Så ur den apsekten kommer du isåfall snarare få ett ngt högre grundpH om du sänker salthalten, förutsatt att KH är oförändrat.

så om jag mäter kH och det är "stabilt" så skall pH vara inom rimliga gränser?

Postat
21 timmar sedan, Dimorb sa:

så om jag mäter kH och det är "stabilt" så skall pH vara inom rimliga gränser?

det är inte säkert, ditt slutgiltiga pH beror på CO2 halten också, där CO2 variationerna kan vid ett o samma KH åstadkomma  avsevärda ph svängningar i ett akvarium som du vet. Svängingarna i pH i ett kar över dygnet beror alltså inte på KH svängningar(oftast) utan CO2-svängningar. 

Men ett stabilt KH skall man ha ändå, men pH kommer variera i alla fall, pgr av CO2 variationer som sagt. Men ett högt KH släcker förvisso  lite grann ut de pH variationer som CO2-variationerna medför, fast bara lite.

 

Alla vet nog inte att ett marint vattens buffertförmåga som ju till största delen byggs upp av HCO3-joner  är som sämst runt de pH 8, dvs de värden vi har i ett kar. Därför svänger pH såpass mkt i våra kar, o i havet med. Vid ph 5.9 kommer HCO3 fungerar otroligt mkt bättre som buffert, så i ett sötvattenskar med lägre ph,  kommer dessa ph värden ligga mkt mer stabilt än i ett saltkar. 

Ändrat av jonasroman

Postat
2 timmar sedan, jonasroman sa:

det är inte säkert, ditt slutgiltiga pH beror på CO2 halten också, där CO2 variationerna kan vid ett o samma KH åstadkomma  avsevärda ph svängningar i ett akvarium som du vet. Svängingarna i pH i ett kar över dygnet beror alltså inte på KH svängningar(oftast) utan CO2-svängningar. 

Men ett stabilt KH skall man ha ändå, men pH kommer variera i alla fall, pgr av CO2 variationer som sagt. Men ett högt KH släcker förvisso  lite grann ut de pH variationer som CO2-variationerna medför, fast bara lite.

 

Alla vet nog inte att ett marint vattens buffertförmåga som ju till största delen byggs upp av HCO3-joner  är som sämst runt de pH 8, dvs de värden vi har i ett kar. Därför svänger pH såpass mkt i våra kar, o i havet med. Vid ph 5.9 kommer HCO3 fungerar otroligt mkt bättre som buffert, så i ett sötvattenskar med lägre ph,  kommer dessa ph värden ligga mkt mer stabilt än i ett saltkar. 

Men hur blir det då i mitt karantänsakvarium.

Finns ingenting mer än 150 liter vatten, fisk och 2 skummare samt cirkulationspump. Har belysning också så klart. En svag kina-led.

Riskerar jag att få sväng på pH även om jag har högt kH eller kan högt kH på något sätt vara en indikation på att pH är ok? Frågar för jag skall köra hyposalinitet nu och har inget pH test.. har bara refractometer och kh-test

Postat

Hur är det forresten med utrustning som har varit i prickakvarium och i hyposalinitet. Ingen risk att de för med sig någonting när man flyttar dem till andra akvarium?

Kan man sterilisera utrustning genom att lägga den i osmosvatten? Hur länge behöver den i så fall ligga där?

 

@stigigemla

 

Postat
2 timmar sedan, Dimorb sa:

Men hur blir det då i mitt karantänsakvarium.

Finns ingenting mer än 150 liter vatten, fisk och 2 skummare samt cirkulationspump. Har belysning också så klart. En svag kina-led.

Riskerar jag att få sväng på pH även om jag har högt kH eller kan högt kH på något sätt vara en indikation på att pH är ok? Frågar för jag skall köra hyposalinitet nu och har inget pH test.. har bara refractometer och kh-test

har du låg belastning, läs låg CO2-produktion, skulle jag inte oroa mig för pH så länge jag har bra KH, dvs inte ens mäta pH i ett karantänskar.

Postat

Cryptocarion dör genom torkning. 24 timmar helt torrt räcker. Men hur det är med andra parasiter vet jag inte. Värme tål de också dåligt. En stund i 50 grader räcker.

Postat
1 timme sedan, jonasroman sa:

har du låg belastning, läs låg CO2-produktion, skulle jag inte oroa mig för pH så länge jag har bra KH, dvs inte ens mäta pH i ett karantänskar.

 

Det är 4 medium/small kirurger i varje kar med 2 skummare. Matar med ett halvt ark nori/dag.

Postat
28 minuter sedan, stigigemla sa:

Cryptocarion dör genom torkning. 24 timmar helt torrt räcker. Men hur det är med andra parasiter vet jag inte. Värme tål de också dåligt. En stund i 50 grader räcker.

 

Så om pumparna tas ut och läggs torrt i 24 timmar så bör det vara "safe" med dem.

Hur är det med crypto i osmosvatten? Jag har ju lyckats flytta pumpar mellan osmostanken och karantänen när jag har spätt ut vattnet så pumparna har legat i osmosvattnet. Bör väl vara säkert med tanke på att man sötvattensdoppar mot parasiterna. De bör väl inte klara av att vara i osmosvatten.

Postat

I pumpar som är i gång är det ingen risk att parasiter kan sätta sig. Cryptocarion tål sötvattensdopp.  Men inte Brooklynella som ser i stort sett likadant ut. 

Det kan förklara om någon tycker att det har hjälpt.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.