Gå till innehåll

Vita Prick - Behandling, Fakta & Myter


ormet

Rekommenderade inlägg

Nä kanske inte, men ponera att man haft karet tomt i 8 veckor, kört fisk i karantän med medicin och hyposal, osv... och sen håvar man upp en räka och i håven fastnar 1 parasit. Det räcker ju eg för att allt ska börja om

Ja, tough luck... Man inser snart att om man skall hålla akvariet fritt från prick så måste allt nytt köras 8-9 veckor i karantän, och fiskar, även friska, behandlas med tex TTM innan de får flytta in... All heder åt de som orkar hålla på med det. Jag gör det tyvärr inte, och då har jag ändå förlorat nästan en hel fiskbesättning värd tusentals kronor i vita prick tidigare, och hade ställt in min på att köra prickfritt, men det är helt enkelt för mycket jobb om man kör lite större fiskar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är vi på precis samma sida, vad gäller tankar kring detta överväldigande projekt som trots alla pengar och all tid kan spricka så lätt =/ Jag är väldigt kluven hur jag ska göra. Sedan jag satte in ozon får ngt dygn sedan så har hepatusen blivit prickfri, men mina kenyaträd gillar inte ozonet. Sen kan det ju som sagt också vara så att prickarna kommer tillbaka ändå och att det mest beror på parasitens cykel. Blä vad jobbigt detta är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skönt det skulle vara om butikerna kunde göra grovjobbet åt oss akvarister, fast det är nog bara önskedrömmar. =/

Fast en grej man kan göra för att böka lite mindre med karantän, är att börja med att köpa alla ryggradslösa djur och koraller man vill ha, och bara låta karet stå och köra utan fisk tills tillräckligt lång tid har gått att man kan vara säker på att det inte finns prick.

Sen behöver man bara oroa sig för karantänen för fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju helt sant... Tänk om man kunde köpa tålamod på flaska. För mig har det funkar två ggr förr utan dessa rutiner. Denna gång gick det inte tydligen. Misstänker att Moorishen jag köpte drog med sig smittan då den var en av tre, varav de andra två var sjuka (i annat kar).

Ja det är ju sant. Vi i stockolm kanske ska starta ett kollektivt karantänsrum?

Hade ju vart förträffligt! Alla hyr in sig hos ngn som har stort karantänsystem i källaren eller ngt sådant =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade varit förträffligt om ngn med erfarenhet kunde skriva ihop en sticky-artikel om karantänkar där man tar upp saker som;

- Storlek på kar?

- Antal fiskar per L?

- Belysning?

- Värmare?

- Skummare?

- Cirkulation?

- Salinitet?

- Mediciner?

- Tid?

osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ju ta hur jag gör:

Kar 140 liter.

Om det är en enstaka fisk får den sällskap av någon pålitlig ätare som t.ex ocellaris- clown. Ensamma fiskar matvägrar ofta.

Svag belysning men starkare än i rummet. Utan ljus i karet får fisken panik när man går förbi.

Temperatur 27 grader.

Skummare för optimal syresättning.

Salinitet. 1.012 till 1.020 beroende på vad det är för slags fisk. Jag höjer saliniteten stegvis under ett par dagar när karantäntiden tar slut.

Ingen standardmedicinering. Jag har ett separat kar för medicinering som tvättas ur mellan användningarna.

20 w UVC och ren botten utan sand. (sandvändare får ett tunt lager finkornig sand).

Tid 8 till 10 dagar. Många fiskar mår inte bra av att gå länge i ett oinrett kar.

Prick medicinerar jag bara på clowner. För alla andra fiskar verkar UVC räcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör min karrantän väldigt likt Stig's. Något mindre och något enklare men annars samma koncept.

-60 liter

-enkel ljusramp med svagare belysning.

-vanligt fluval innerfilter hang-on

-pvc rör som gömsle

-sand bara om sanvändare

Jag kör standard mässigt med TheraP och en kur Preis Carley. Annars ingen medicinering.

Tidigare koppade jag bara in o släpte ner. Jag måste säga att skiljnaden är stor för att inte säga enorm på hur fiskarna etablerar sig o mår när de väl släpps ner i visningskaret. Man får också större möjligheter att styra när/var/hur man introducerar den om man har fisken i karrantän innan.

Anledningen att fiskarna matvägrar om de är ensamma tror jag är stress. På revet håller fiskarna koll på varandra och syns inga andra fiskar till så är det något skumt (läs rovdjur) på gång. Därför blir de stressade när de inte ser några andra fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Garanterat prickfri kan man nog aldrig säga. Men man går över en normal levnadscykel för parasiten

Det betyder att de parasiter som lever som vanligt släpper från fisken och dödas i UVC.

Det slår inte upp prick varje år i något av mina 22 försäljningskar men det har hänt. 2 gånger på ocellaris.

Jag tycker fiskarna ser piggare ut i ett akvarium med skummare.

Att fiskarna inte äter beror nog på stress - ingen att sno maten för - fel mat. Döda djupfrysta djur eller pellets är ju rätt ovanligt i naturen.

Men är det någon annan som äter av det är det ju kul att komma först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte använda en vanlig luftpump med sten för syresättning, samt en cirkulationspump? Istället för skummare menar jag. En del säger att skummare inte är bra för karantän då det bara skummar bort ev mediciner... så att man istället ska köra med frekventa vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill påpeka att Karantän och Behandling är inte samma sak, så att det inte blir missförstånd.

Karantän är främst för att se om djuren bär på något skadligt eller inte innan man släpper i dom i akvariet.

Om dom visar sig bära på prick så måste dom aktivt behandlas för det, med en av dom nämda behandlingsmetoderna.

För hyposalinitet är det ett konstant SG på 1.009 som gäller under hela behandlingsperioden, som ska löpa 4-6 veckor efter det man har sett den sista pricken.

Och det är jätteviktigt att man har en korrekt kalibrerad refraktometer, samt helst ett påfyllningssystem för att motverka svängningar från avdunstning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej nej nej, kära nån.

Man använder samma kar för både karantän och behandling.

Det är ju hela vitsen med ett karantänskar, att man ska kunna behandla djuren om det skulle behövas, vilket inte är möjligt i huvudkaret då dom flesta fiskbehandlingar skulle ta död på ryggradslösa djur och koraller samt levande sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har jag fattat det rätt om det enda som hjälper mot parasiter som redan sitter på fisken, är medicinering? För hyposalinitet är ju eg bara en mildare form av sötvattensdopp, men precis som Peter säger så kommer det inte åt parasiterna som sitter på fisken... Så oavsett om man pratar salinitet, UVC eller ozon så lär det bara attackera parasiterna när de är frisimmande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har jag fattat det rätt om det enda som hjälper mot parasiter som redan sitter på fisken, är medicinering? För hyposalinitet är ju eg bara en mildare form av sötvattensdopp, men precis som Peter säger så kommer det inte åt parasiterna som sitter på fisken... Så oavsett om man pratar salinitet, UVC eller ozon så lär det bara attackera parasiterna när de är frisimmande?

Vad jag förstått så hjälper ingenting mot parasiten medans den sitter i fisken inte ens medicin. Medicinen är ju inget fisken dricker utan något man häller i vattnet. Därför funkar inte dopp i någonting, utan fisken behöver gå längre tid i ett akvarium där medicineringen slår ut parasiterna när de lämnar fisken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...