Gå till innehåll

Vita Prick - Behandling, Fakta & Myter


ormet

Rekommenderade inlägg

Har jag fattat det rätt om det enda som hjälper mot parasiter som redan sitter på fisken, är medicinering? För hyposalinitet är ju eg bara en mildare form av sötvattensdopp, men precis som Peter säger så kommer det inte åt parasiterna som sitter på fisken... Så oavsett om man pratar salinitet, UVC eller ozon så lär det bara attackera parasiterna när de är frisimmande?

En hyposalinitetsbehandling fungerar för att det pågår i 6-8 veckor snitt.

Parasiterna sitter inte kvar för evigt och måste fullborda deras livscyckel.

Och det är just det som all behandling innebär, att man sätter P för deras livscykel och inte längre kan fortsätta förka sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En hyposalinitetsbehandling fungerar för att det pågår i 6-8 veckor snitt.

Parasiterna sitter inte kvar för evigt och måste fullborda deras livscyckel.

Och det är just det som all behandling innebär, att man sätter P för deras livscykel och inte längre kan fortsätta förka sig.

Alla fungerande metoder, hypo, koppar och TTM tar kol på parasiterna när de släppt från fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då har jag fattat det rätt, med tillägget att även medicin endast attackerar frisimmande. Skillnaden är väl att den kommer åt mer eller mindre alla, medan UVC bara tar det som passerar röret, medan ozon är lite av ett mellanting kanske. Hög koncentration i skummaren samt till viss del även i vattnet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Några frågor som någon klok och påläst person kanske hjälpa mig med.

Påstående - Fiskar som blivit immuna kan vara bärare av parasiten.

Frågor: I vilken form bär de då parasiten? Varje steg i livscykeln är ju tidsatt och definierat men just den här biten finner jag ingen förklaring på. Och hur länge kan de bära på parasiten? Om en till synes frisk fisk kan bära på parasiten under en längre tid utan att ett utbrott sker så funkar ju inte Transfer-metoden med säkerhet. Det hela bygger ju på att parasiten måste genomföra hela sin livscykel inom en begränsad tidsperiod men immuna bärare skulle ju vara ett avsteg från denna teori?

Finns det någon statistik på hur temperatur och annat påverkar hastigheten i livscykeln? Jag är mestadels ute efter normalvärden. Att en specifik parasit-gren kan överleva utan fisk i 72 dagar vid 15 graders vatten ger mig inte så mycket. Men hur lång tid utan fisk behövs för att få uppnå 70%, 80%, 90% osv. säkerhet. Dvs om man skulle akvariet fisklöst vid optimal temperatur och salthalt, hur många dagar behövs för att uppnå en högst trolig "prickfrihet"?

Vid vilken temperatur har man en 100% kill rate på alla livsteg? Tänker här på desinficering...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några frågor som någon klok och påläst person kanske hjälpa mig med.

Hyffsat påläst, klok tror ja inte. ;)

Påstående - Fiskar som blivit immuna kan vara bärare av parasiten.

Det enda jag läst om är "delvis immunitet / resistans". Hur immun är det? Teorin är väll att fisken kan ha parasiter i gälarna, det är det ställe som skyddas minst av slemskiktet. Krävs mer forskning för att vara helt säker!

Frågor: I vilken form bär de då parasiten? Varje steg i livscykeln är ju tidsatt och definierat men just den här biten finner jag ingen förklaring på. Och hur länge kan de bära på parasiten? Om en till synes frisk fisk kan bära på parasiten under en längre tid utan att ett utbrott sker så funkar ju inte Transfer-metoden med säkerhet. Det hela bygger ju på att parasiten måste genomföra hela sin livscykel inom en begränsad tidsperiod men immuna bärare skulle ju vara ett avsteg från denna teori?

I tråden första inlägg beskriver jag livscykeln. Trophonter sitter på fisken mellan 3-7 dagar. ramlar den inte av under 1:a eller 2:a flytten så har den garanterat gjort det efter 3:e flytten. I extremt & ytterst ovanliga fall genomgår Irritans hela livscykeln på fisken. Men jag har inte läst källan på det, bara läst diskussion på RC om fenomenet. Vi pratar träffad av blixten-ovanligt.

Finns det någon statistik på hur temperatur och annat påverkar hastigheten i livscykeln? Jag är mestadels ute efter normalvärden. Att en specifik parasit-gren kan överleva utan fisk i 72 dagar vid 15 graders vatten ger mig inte så mycket. Men hur lång tid utan fisk behövs för att få uppnå 70%, 80%, 90% osv. säkerhet. Dvs om man skulle akvariet fisklöst vid optimal temperatur och salthalt, hur många dagar behövs för att uppnå en högst trolig "prickfrihet"?

Här finns det utförligt beskrivet hur temperaturer påverkar Irritans: http://edis.ifas.ufl.edu/fa164

10 veckor fisklöst = 100% säkerhet vid 25 grader.

6 veckor fisklöst = 95% säkerhet.

Snorvich/Steve beskriver det hela här: http://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=19000052&postcount=1

Vid vilken temperatur har man en 100% kill rate på alla livsteg? Tänker här på desinficering...

Det råder inte konsensus i frågan. 40 grader säger vissa. Jag vet att dricksvatten skall koka minst 5 minuter för att vara fritt från patogener.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Postar min fråga här istället..

"Jag har haft prick en gång, men det var i förra karet, sen dess har jag aldrig sett prick på någon av mina fiskar. Kan det ändå finnas prick i karet? Om det inte bryter ut, kan prickarna ändå livnära sig i karet? Eller kan man bli prickfri genom att fiskarna är så motståndskraftiga att de själva kan hålla borta prickarna, och då dör ut?"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det ändå finnas prick i karet?

Ja.

Om det inte bryter ut, kan prickarna ändå livnära sig i karet? Eller kan man bli prickfri genom att fiskarna är så motståndskraftiga att de själva kan hålla borta prickarna, och då dör ut?

Det kallas att fiskarna får viss immunitet och motståndskraft. Många exempel visar på att pricken finns och fortsätter sin livscykel men inte syns med blotta ögat.

Men mår fiskarna bra och du inte har några problem så kan det vara så att du brutit cykeln under akvariebytet eller liknande.

SÅ .. pricken kan finnas kvar, eller så är den borta. Det är omöjligt att veta egentligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Vet inte vem som nämnde det (@lasse?)...

Vid tank transfer hade personen filtersvampar liggande i laret som han använde i ett litet power head och tog en ny ur karet vid varje tankbyte.

Frågan är, finns det ingen risk att man får med sig prick med svampen, eller var det underförstått att svampen lagrades i en drisk tank?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Jag lyckas inte hitta koppar baserad läkemedel som slår ut vita prick helt i Sverige ? Finns det inte ?

Jag har haft svårt att hitta det med.

Seachem gör den bästa (bäst rykte iallafall), Cupramine. Akvarielagret säljer massor med Seachem-produkter, men hittar inte Cupramine i prislistan. Kan vara värt att slå dem en signal och fråga. Det finns säkert någon lag/regel som gör att kopparbaserat inte får säljas. Stigigemla, Greger eller Dykarn borde ha koll.

Är det någon som provat detta Prodibio Spots & Velvets

Ingen utom Prodibio vet vad det innehåller. Jag har sökt länge och mycket efter rapporter om medlet, ingen har något att rapportera. Tror det är voodoo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade A. ocellaris i ett akvarium med pyjamaskardinaler. Clownerna fick Brooklynella, flyttades till medicinkar och blev friska. Efter tre veckor satte jag tillbaka dem i samma kar. Två veckor senare hade de Brooklynella igen.

Ny medicinering. Denna gång med kardinalerna. Efter två veckor var de tillbaka igen och höll sig friska.

Jag gjorde ren botten innan och karet går med UVC.

Men för mig är det klart att pyjamaskardinalerna bar på smittan även om jag aldrig sett någon med Brooklynellasymptom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen utom Prodibio vet vad det innehåller. Jag har sökt länge och mycket efter rapporter om medlet, ingen har något att rapportera. Tror det är voodoo.

Aj då Ormet Voodo har det hemma men hoppas att jag slipper test av Voodo.

Det ända jag kan ta nja inte gift på men lite iallafall är deras startuppbakterier

vilket jag använde mig av vid uppstart denna gång det funkade klockrent fisk,korall,sniglar,erremit efter 12 timmar ingen

levande sten så när som på 5x5 cm så lie Voodo är det då he he.

-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

kan vita prick fortsätta sin livscykel på andra djur än fiskar? räkor och eremiter byter ju tex skal/skelett och under den perioden har de väldigt mjukt nytt skal/skelett samt snäckor och sjöstjärnor är de en risk för att hjälpa vita prick igenom sin livscykel om man plockar bort alla fiskar ur karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Man säger ju 8-11 veckor fisklöst för att vara säker på att parasiten verkligen försvunnit ur ett fisklöst kar. Så har du inte sett några prickar på den tiden kan du nog vara ganska lugn.

Sen talas det ju en del om hur synligt parasiten manifesteras etc. Men det är ganska teoretiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Intressant ämne! Denna teknik med att sänka salthalten, hur i detalj gör man detta, tar man vattnet från det "smittade" karet, och fyller upp ett nytt karantänskar för att bibehålla värderna, och sedan med hjälp av osmos vatten sänka saliniteten till det värde som eftersträvas. Kan inte tänka att man blandar nytt saltvatten för att sedan föra över fisken i eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant ämne! Denna teknik med att sänka salthalten, hur i detalj gör man detta, tar man vattnet från det "smittade" karet, och fyller upp ett nytt karantänskar för att bibehålla värderna, och sedan med hjälp av osmos vatten sänka saliniteten till det värde som eftersträvas. Kan inte tänka att man blandar nytt saltvatten för att sedan föra över fisken i eller?

Det går bra att ta nytt vatten. Det som är viktigt är att temperatur & pH är så lika som det går. Det finns många som bara tar fisken från karet och placerar dem direkt i 1.009 i sg. Det är resan upp till normal salthalt som är den som måste göras med stor försiktighet.

Osmosvatten behövs inte heller för fisk i normala fall. Inte i Sverige om du har kommunalt vatten.

Men om du vill köra akvarievatten som du spär med osmosvatten går det bra det med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...