Gå till innehåll

Dosera kaliumnitrat


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Fått hem lite kaliumnitrat, eftersom salpeter inte fanns i min matbutik längre, men hur doserar jag? Salpeter blandade jag 40g med 430g vatten och 1ml av lösningen höjer nitraten c:a 0,5ppm/100l, vad är motsvarande för kaliumnitrat?

Förresten, hur mycket kalium ger kaliumnitrat? Inte mycket har jag för mig men hittar inte...

Tacksam för lite kemilektion :)

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag uppfattar det av er är att Kno3 är chilesalpeter medans text säger NaNo3 är chilesalpeter. Vanlig salpeter hittar jag hos willys och köpte en massa påsar så man har. De butiker som länkas till är också Kno3 och har inte NaNo3 men läser väl fel som vanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk att jag idag skrev ihop en liten artikel baserad på Lasses femtielftemetoden!

http://glasscage.orm.nu/artiklar/femtielftemetoden-nitratdosering/

Undrar och tycker !

Angående Redfields Förhållande (ratio).

Tycker det är förrvirrande när man använder ppm som väl egentligen är mg/kg, Redfield anger väl stökiometriska förhållande ( molära =antal atomer ). ?

Borde man inte alltid använda bara mol för enkelhets skull?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag uppfattar det av er är att Kno3 är chilesalpeter medans text säger NaNo3 är chilesalpeter. Vanlig salpeter hittar jag hos willys och köpte en massa påsar så man har. De butiker som länkas till är också Kno3 och har inte NaNo3 men läser väl fel som vanligt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Chilesalpeter (NaNo3)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Salpeter (Kno3)

Chilesalpeter eller natronsalpeter är handelsnamnet för saltet natriumnitrat, kemisk formel NaNO3, som kan framställas genom att blanda natriumhydroxid med salpetersyra.

Salpeter (av lat. sal, salt och peter, klippa) är dels en benämning på salpetersyrans salter i allmänhet (även kallade nitrater), dels namnet på ett speciellt sådant salt, nämligen kaliumnitrat. Det kallas ibland även kalisalpeter för att skilja det från andra typer av salpeter. Salpeter finns även i kryddform och kan köpas i vanliga livsmedelsbutiker, dock är detta oftast inte kaliumnitrat utan Chilesalpeter (natronsalpeter) - natriumnitrat

Hur willys märker sina påsar vet jag inte. Vad står det på innehållsförteckningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar och tycker !

Angående Redfields Förhållande (ratio).

Tycker det är förrvirrande när man använder ppm som väl egentligen är mg/kg, Redfield anger väl stökiometriska förhållande ( molära =antal atomer ). ?

Borde man inte alltid använda bara mol för enkelhets skull?

Tack för din input. Vart i texten anges det PPM för Redfield? Kan du förtydliga lite, jag vill gärna att texten skall vara så korrekt som det går för att förhindra förvirring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har jag uppfattat det hela rätt är Redfields förhållande mätt på oceaniskt plankton som då innehåller alger, bakterier och lite annat.

Fastsittande alger har ett annat N/P förhållande, antagligen högre. Jag har sett en siffra på hundra för en Caulerpa art men skulle tro att den är fel.

Jag har en misstanke om att de som börjar med vodka eller Väs upplever ungefär 50 gånger högre nitratminskning än fosfat.

Skalade räkor är 5,5 enligt en hälsokostbok jag läste för länge sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid kolkälledosering begränsas oftast bakteriernas tillväxt av någon av de tre delarna i Redfield’s ratio. Kol:Kväve:Fosfor (C:N:P) i förhållandet 106:16:1. Det behövs alltså 106 delar kol & 16 delar kväve för att en bakterie skall äta 1 del fosfat.

Du bör ändra fosfat till fosfor för Redfields´s ratio är på atomnivå. Det behövs alltså 106 atomer kol, 16 atomer kväve och 1 atom fosfor. Ration är förvånansvärt samma hos de flesta livsformer men det finns undantag.

Ser man på nitrat - fosfat nivån så måste man ta hänsyn till hela molekylen och att räkna i ppm - eller mg/l blir lättats för oss. En molekyl NO3 har 62 i atomvikt och en molekyl PO4 har 95 i atomvikt. 16*62/95 = 10,44 alltså drygt 10 ppm NO3 på 1 ppm PO4 om jag räknat rätt

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 år senare...
14 timmar sedan, kaptenen skrev:

Väcker en urgammal tråd till liv med tips om vart man kan räkna ut hur man ska blanda kaliumnitrat: https://eketjall.se/akvariekalkylatorn/

http://web.archive.org/web/20080601051647/http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_dosage_calc.htm

 

Tycker den andra länken är enklare när man ska blanda. 

Grymt! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Sitter och letar efter effekter eller resultat efter kaliumnitrat dosering och kom hit. Kul att tråden uppdaterades i år. 

 

Jag upplever en renare sten och ett klarare vatten i allmänhet efter dosering av kaliumnitrat. 

 

Jag skulle gärna vilja höra med er andra hur ni upplever att kaliumnitratet har påverkat era akvarium?

 

Efter dosering av kolkälla i kombination med mer matning upplever jag inte samma effekt. Kan vara mitt system och min dosering som spelar in givetvis. Vilket gör det än mer intressant att höra hur det faller ut hos er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 hours ago, Casio said:

Efter dosering av kolkälla i kombination med mer matning upplever jag inte samma effekt. Kan vara mitt system och min dosering som spelar in givetvis. Vilket gör det än mer intressant att höra hur det faller ut hos er.

Tar inte dosering av kolkälla och mer matning ut varandra eftersom bakteriemassan ökar?

 

Jag doserar kaliumnitrat eftersom jag har lågt kalium och lågt nitrat jämfört med fosfat. Får jag upp kvoten mellan nitrat och fosfat så får jag också finare sten och sand, både när det kommer till alger och cyano.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, PerS skrev:

Tar inte dosering av kolkälla och mer matning ut varandra eftersom bakteriemassan ökar?

 

Normalt sett är detta bra. Teoretiskt sett bidrar inte mer matning/dosering av nitrat (oavsett dosering av kolkälla eller ej) till att nitratet håller sig konstant då bakteriemassan också ökar.

 

Min fosfat har varit låg över tid, med redSea test. Det kan vara så att förhållandet stämmer bättre nu än tidigare.

 

Fler inspel tack

Ändrat av Casio
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...