GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Hej jag heter Jaroslaw Kolodziej och varit medlem frÄn 2007.

Älskar allt som har med saltvatten att göra försökte starta sjĂ€lv för nĂ„gra Ă„r sedan

Men tyvÀrr  inte allting gÄr i livet som man planerat.

Men nu har jag bestÀmd mig att lÄngsamt förverkliga min dröm om saltvatten akvarium.

Detta blir ganska lÄngsamt projekt kommer sÀkert ta nÄgra Är men jag vill gÀrna dela med mig.

Jag kommer snabbt beskriva vad jag hade tÀnkt mig.

Akvarium  240*70*70 15 mm  optiwhite.

Kommer bestÀllas frÄn Polen lÀngre fram i tiden.

Efter lÀngre tid sökande har jag hittat en schyst firma verkar ha bra grejer till bra priser.

AkvariebÀnk 360 cm svetsad och klÀd i laminerade skivor redan bestÀlld frÄn samma stÀlle som akvarium.

Innan jag kan börja pÄ allvar sÄ mÄste jag fixa tvÄ grejer.

FörstÀrka golvet (hÄller pÄ ta kontakt med konstruktion ansvarigt sÄ att jag vet vad Àr det som gÀller)

Fixa ventilation vill ha separat ventilation mina barn har astma vill inte riskera deras hĂ€lsa ifall
.  

Jag har min gamla(sötvatten) 840l akvarium sÄ jag ska experimentera med den innan jag bestÀller den riktiga

TÀnkte lacka ut sten(den naturliga vÀgen utan kemikalier  i sötvatten) och leka lite med aquascape .

Eftersom att starta saltvattenakvarium i vis storlek kan kosta enorma pengar sÄ tÀnkte jag att börja

Med billigare utrustning made in China som Àr faktisk inte sÄ dÄligt tycker jag, man har mycket för pengarna.

Det kommer ocksÄ sÄ klart den begagnat marknaden till hands.

Jag ska köra med sump inte bestÀmd storlek en möjligtvis 200*60*45 kan Àndras i efterhand.

Jag vill köra det sÄ simpelt som möjligt nÄgra grejer jag tÀnkte pÄ

Roller mat

Skummare (köpt begagnat ati 250 is)

Refugium   chaetomorpha(spagetti)alger

Kan komplettera med

Fosfat-absorber

Biopellets

Calcium reaktor

Ozon

Ska anvÀnda osmos vatten

Vad gÀller cirkulation ska börja med jebao rw 15 4st

I framtiden 2st maxspect gyre xf 150 och 2st vortech mp 40w quiet drive

Belysning ???????? radion eller kessil.

Vill kunna i framtiden styra med apex  aquacontroller ,

Anledningen att jag startar trÄden redan nu Àr att jag Àr helt nybörjare trots att jag lÀste pÄ forumet

I nÄgra Är, man kan sÀja det teoretiska och praktiska skiljer sig ganska mycket.

Jag kommer sÀkert ha massa frÄgor och hoppas att med hjÀlp av alla erfarna och duktiga akvarister

hÀr pÄ forumet minskar jag risken för mÄnga misstag.

vill passa pÄ och tacka för den underbara forum tack för att ni finns.

Försöker bifoga nÄgra bilder pÄ sjÀlva akvariebÀnk  och en bild pÄ placering i vardagsrummet  

1.jpg.f19e8f7f2e6306722a3ad550ec5b61b7.t

2.jpg.3faff6ccb2a5e9149822514ae73fdb4e.t

3.jpg.e3c5a7ed7ae6a28039dac7065394b027.t

• Gilla 3
Postat

Det hÀr kommer ja att följa. Har ett kar med nÀstan dina mÄtt. 

Kul med en ny projekttrÄd, precis vad vi behöver hÀr pÄ SVG  :kaffekopp:

Postat

Tack Larry

Det har blivit konstigt med bilder försökte ta bort dom och lÀgga pÄ nytt men har misslyckas .

mitt första misslyckande :snurrig: 

Postat

Ser ut att kunna bli riktigt snyggt och stilrent!

AngÄende din frÄga om Radion eller Kessil sÄ skulle jag köra bÄde och.
Har tvÄ Radion pro och en Kessil 360we i mitten. Tycker att just kombinationen ger klart bÀst ljus och fÀrger. BÀttre Àn att bara köra bara Radion eller bara Kessil.

Postat

Varför skulle det vara bÀttre o köra olika belysningar?

Kör pÄ det bÀsta direkt, radion rÀtt av, sÄ har du bland det bÀsta du kan hÀnga över ett akvarium, gÄr ju att styra via apex eller reeflink!

Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk

Postat

SpÀnnande. Jag skulle ha svÄrt att inte köra igÄng sÄ fort som möjligt med den bÀnken redan pÄ plats:smile: 

Jag kör ocksÄ med radion, men kolla pÄ ett par olika belysningar om du har möjlighet finns ju fler bra, men jag börja med dessa och sedan har jag fortsatt med dom. 

TyvÀrr Àr det ju inte lÀtt att fÄ en uppfattning om hur ljuset Àr bara genom klipp pÄ t.ex youtube dÀr det finns massor utan du bör ju kolla live nÄgonstans för att se vad du tycker.

Postat (Ă€ndrat)

@ stigigemla   Tack det glÀdjer mig att du tycker om dom .

Jag Àr inte riktigt vÀn med sketchUp Àn.

@ xstream      Tack det kommer vara den lÄngsammaste projektet hÀr pÄ guiden :)

FrÄn andra sidan bra med lite puff frÄn andra.

@ Johan         Vi fick kompromissa lite med frugan pÄ andra sida av rummet stor mitt gamla 840 l(en gÄng i tiden sötvatten)

https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-10-projekt/74340-dr%C3%B6mmen-blev-verklighet/page4

vi kom överens att i den delen kommer hon att ha ett litet matsal som Àr i anslutning till kök .

jag fick den andra Àndan av rummet lite mer plats lite större akvarium :tennis:

placering av tv fick ocksÄ kompromissa  men vem behöver tv nÀr man har akvarium :tennis:

hoppsan hoppas att frugan lÀser inte detta .

@ Ticky          Det var min tanke frÄn början att blanda dom tvÄ.

@ osby0479    Jag vet att det finns ingen anledning att blanda dom tvÄ det Àr lite av lyx prylar som man vill ha

man mÄste vara lite realistisk med, men jag bara Àlskar  radion och kessil.

TyvÀrr det Àr plÄnboken i slutÀndan som styr.

@Dannel        Ju jag vet precis vad du menar det svÄrt att vÀnta nÀr det kliar i fingrarna men vi kom överens  hÀr hemma att

akvariet kommer i sista hand dÀrför den lÄnga tiden till uppstart .

(tÀnkt att jag fick titta pÄ min tomma akvarium i 5,6 Är och ÀndÄ gav jag inte hoppet) 

Vad gÀller belysning sÄ hÄller jag med dig till 100 % bÀst att se det live innan man bestÀmmer sig  

Det inte bara det estetiska det ska vara bra för akvarieinvÄnare sen handlar det inte bara om nÄgra hundra lappar

ska man investera i sÄnt sÄ mÄste man vara sÀkert pÄ vad man Àr ute efter. 

Ändrat av jarecki68
stavning
  • 2 veckor senare...
Postat

Planering lönar sig , fÄr man hoppas.  Skaffa  rengjorda plast tunnor och lÀgg stenen i destillerat vatten sÄ du fÄr ut allt ur dem.

Lycka till,  spÀnnande skall följa denna trÄden .

mvh PeterG :)

• Gilla 1
  • 2 mĂ„nader senare...
Postat
On 2016-02-02 at 23:22, PeterG sa:

Planering lönar sig , fÄr man hoppas.  Skaffa  rengjorda plast tunnor och lÀgg stenen i destillerat vatten sÄ du fÄr ut allt ur dem.

Lycka till,  spÀnnande skall följa denna trÄden .

mvh PeterG :)

Det fÄr Vi hoppas att planering lönar sig Peter.:)

Postat (Ă€ndrat)

Ett litet uppdatering hÀnder faktiskt inte sÄ mycket, under tisdagen fick Jag akvariebÀnk frÄn Polen 

FrÄn PRZEMEK WIECZOREK 

http://akwarium.szczecin.pl/

https://www.facebook.com/Akwarium-Szczecin-206793019508111/?pnref=lhc

Jag kan bara sÀga att Jag Àr vÀldigt vÀldigt nöjd att jag valt hans firma det Àr vÀldigt bra kvalitet pÄ grejerna.

Transport fungerade vÀldigt bra inga grejer blev skadade :rofl:

NÀsta steg i planeringen Àr att förstÀrka golvet torpargrund (under sommaren) fixa ventilation ,sÀkra det med elen och Äterkomma till Przemek  bestÀlla akvarium och sump.

det lÄter sÄ enkelt nÀr man skriver :) men det Àr det inte .

Det massor av :klia::klia::looloo:

Men sĂ„ man sĂ€ger i denna hobby ta det lugnt det ska ta sin tid TÅLAMOD TÅLAMOD.

FrÄn andra sidan planeringen Àr den roligaste delen av projektet ,tÄlamod och kunskap Àr det verkliga verktyget  att lyckats med saltvatten akvarium.

skickar nÄgra bilder sÄ lÀnge!

dörrar pÄ sjÀlva skÄpet öppnas uppÄt och sista delen av kan man vika uppÄt nÀr man grejer i sumpen, ser lite obekvÀmt ut men jag kan garantera att det finns gott om plats och utrymme, och jag Àlskar den lösningen Àn sÄ lÀnge, vi fÄr se i verkligheten lÀngre fram om jag inte Àndrar uppfattningen!

20160412_203108.jpg

20160412_203115.jpg

20160412_205344.jpg

13009964_1706284306294671_225412887_o.jpg

Ändrat av jarecki68
extra bild
  • Gilla 6
Postat (Ă€ndrat)
42 minuter sedan, bjomat sa:

Ja det hÀr ska bli spÀnnande att följa :)

Det blir den lÄnga och krokiga vÀgen :)

Ändrat av jarecki68
stavning
Postat
47 minuter sedan, bjomat sa:

Ja det hÀr ska bli spÀnnande att följa :)

Förresten, jag Àlskar din aquascape den ser ut sÄ naturtrogen vÀldigt bra jobbat dÀr Björn

Postat
13 timmar sedan, jarecki68 sa:

Ett litet uppdatering hÀnder faktiskt inte sÄ mycket, under tisdagen fick Jag akvariebÀnk frÄn Polen 

FrÄn PRZEMEK WIECZOREK 

http://akwarium.szczecin.pl/

https://www.facebook.com/Akwarium-Szczecin-206793019508111/?pnref=lhc

Jag kan bara sÀga att Jag Àr vÀldigt vÀldigt nöjd att jag valt hans firma det Àr vÀldigt bra kvalitet pÄ grejerna.

Transport fungerade vÀldigt bra inga grejer blev skadade :rofl:

NÀsta steg i planeringen Àr att förstÀrka golvet torpargrund (under sommaren) fixa ventilation ,sÀkra det med elen och Äterkomma till Przemek  bestÀlla akvarium och sump.

det lÄter sÄ enkelt nÀr man skriver :) men det Àr det inte .

Det massor av :klia::klia::looloo:

Men sĂ„ man sĂ€ger i denna hobby ta det lugnt det ska ta sin tid TÅLAMOD TÅLAMOD.

FrÄn andra sidan planeringen Àr den roligaste delen av projektet ,tÄlamod och kunskap Àr det verkliga verktyget  att lyckats med saltvatten akvarium.

skickar nÄgra bilder sÄ lÀnge!

dörrar pÄ sjÀlva skÄpet öppnas uppÄt och sista delen av kan man vika uppÄt nÀr man grejer i sumpen, ser lite obekvÀmt ut men jag kan garantera att det finns gott om plats och utrymme, och jag Àlskar den lösningen Àn sÄ lÀnge, vi fÄr se i verkligheten lÀngre fram om jag inte Àndrar uppfattningen!

20160412_203108.jpg

20160412_203115.jpg

20160412_205344.jpg

13009964_1706284306294671_225412887_o.jpg

wooow !! lÀtt ett av de snyggaste akvariebÀnkarna jag har sett!!

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...