jarecki68 Postat 23 januari 2016 Postat 23 januari 2016    Hej jag heter Jaroslaw Kolodziej och varit medlem frĂ„n 2007.  Ălskar allt som har med saltvatten att göra försökte starta sjĂ€lv för nĂ„gra Ă„r sedan  Men tyvĂ€rr  inte allting gĂ„r i livet som man planerat.  Men nu har jag bestĂ€md mig att lĂ„ngsamt förverkliga min dröm om saltvatten akvarium.  Detta blir ganska lĂ„ngsamt projekt kommer sĂ€kert ta nĂ„gra Ă„r men jag vill gĂ€rna dela med mig.   Jag kommer snabbt beskriva vad jag hade tĂ€nkt mig.   Akvarium 240*70*70 15 mm  optiwhite. Kommer bestĂ€llas frĂ„n Polen lĂ€ngre fram i tiden.  Efter lĂ€ngre tid sökande har jag hittat en schyst firma verkar ha bra grejer till bra priser.  AkvariebĂ€nk 360 cm svetsad och klĂ€d i laminerade skivor redan bestĂ€lld frĂ„n samma stĂ€lle som akvarium.  Innan jag kan börja pÄ allvar sĂ„ mĂ„ste jag fixa tvĂ„ grejer.    FörstĂ€rka golvet (hĂ„ller pĂ„ ta kontakt med konstruktion ansvarigt sĂ„ att jag vet vad Ă€r det som gĂ€ller)    Fixa ventilation vill ha separat ventilation mina barn har astma vill inte riskera deras hĂ€lsa ifallâŠ.    Jag har min gamla(sötvatten) 840l akvarium sĂ„ jag ska experimentera med den innan jag bestĂ€ller den riktiga  TĂ€nkte lacka ut sten(den naturliga vĂ€gen utan kemikalier i sötvatten) och leka lite med aquascape .  Eftersom att starta saltvattenakvarium i vis storlek kan kosta enorma pengar sĂ„ tĂ€nkte jag att börja  Med billigare utrustning made in China som Ă€r faktisk inte sĂ„ dĂ„ligt tycker jag, man har mycket för pengarna.  Det kommer ocksĂ„ sĂ„ klart den begagnat marknaden till hands.   Jag ska köra med sump inte bestĂ€md storlek en möjligtvis 200*60*45 kan Ă€ndras i efterhand.  Jag vill köra det sĂ„ simpelt som möjligt nĂ„gra grejer jag tĂ€nkte pĂ„  Roller mat  Skummare (köpt begagnat ati 250 is)  Refugium  chaetomorpha(spagetti)alger  Kan komplettera med  Fosfat-absorber  Biopellets  Calcium reaktor  Ozon  Ska anvĂ€nda osmos vatten  Vad gĂ€ller cirkulation ska börja med jebao rw 15 4st  I framtiden 2st maxspect gyre xf 150 och 2st vortech mp 40w quiet drive   Belysning ???????? radion eller kessil.  Vill kunna i framtiden styra med apex  aquacontroller ,   Anledningen att jag startar trĂ„den redan nu Ă€r att jag Ă€r helt nybörjare trots att jag lĂ€ste pĂ„ forumet  I nĂ„gra Ă„r, man kan sĂ€ja det teoretiska och praktiska skiljer sig ganska mycket.  Jag kommer sĂ€kert ha massa frĂ„gor och hoppas att med hjĂ€lp av alla erfarna och duktiga akvarister  hĂ€r pĂ„ forumet minskar jag risken för mĂ„nga misstag.  vill passa pĂ„ och tacka för den underbara forum tack för att ni finns.     Försöker bifoga nĂ„gra bilder pÄ sjĂ€lva akvariebĂ€nk  och en bild pĂ„ placering i vardagsrummet    3 Citera
LN21 Postat 23 januari 2016 Postat 23 januari 2016 Det hÀr kommer ja att följa. Har ett kar med nÀstan dina mÄtt.  Kul med en ny projekttrÄd, precis vad vi behöver hÀr pÄ SVG   Citera
jarecki68 Postat 23 januari 2016 Författare Postat 23 januari 2016 Tack Larry Det har blivit konstigt med bilder försökte ta bort dom och lÀgga pÄ nytt men har misslyckas . mitt första misslyckande  Citera
stigigemla Postat 23 januari 2016 Postat 23 januari 2016 Det vore trevligt om du lade upp bilderna igen. Jag gillade dem. Citera
xstream Postat 23 januari 2016 Postat 23 januari 2016 Trevligt. Ska bli roligt att följa den hÀr trÄden =) Citera
Johan Postat 24 januari 2016 Postat 24 januari 2016 Snygg design ! riktig centerpice! ska bli spÀnnande och följa Citera
Ticky Postat 24 januari 2016 Postat 24 januari 2016 Ser ut att kunna bli riktigt snyggt och stilrent!  AngÄende din frÄga om Radion eller Kessil sÄ skulle jag köra bÄde och. Har tvÄ Radion pro och en Kessil 360we i mitten. Tycker att just kombinationen ger klart bÀst ljus och fÀrger. BÀttre Àn att bara köra bara Radion eller bara Kessil. Citera
osby0479 Postat 24 januari 2016 Postat 24 januari 2016 Varför skulle det vara bÀttre o köra olika belysningar? Kör pÄ det bÀsta direkt, radion rÀtt av, sÄ har du bland det bÀsta du kan hÀnga över ett akvarium, gÄr ju att styra via apex eller reeflink! Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk Citera
DanneI Postat 24 januari 2016 Postat 24 januari 2016 SpÀnnande. Jag skulle ha svÄrt att inte köra igÄng sÄ fort som möjligt med den bÀnken redan pÄ plats Jag kör ocksÄ med radion, men kolla pÄ ett par olika belysningar om du har möjlighet finns ju fler bra, men jag börja med dessa och sedan har jag fortsatt med dom. TyvÀrr Àr det ju inte lÀtt att fÄ en uppfattning om hur ljuset Àr bara genom klipp pÄ t.ex youtube dÀr det finns massor utan du bör ju kolla live nÄgonstans för att se vad du tycker. Citera
jarecki68 Postat 24 januari 2016 Författare Postat 24 januari 2016 (Ă€ndrat) @ stigigemla  Tack det glĂ€djer mig att du tycker om dom .            Jag Ă€r inte riktigt vĂ€n med sketchUp Ă€n. @ xstream    Tack det kommer vara den lĂ„ngsammaste projektet hĂ€r pĂ„ guiden            FrĂ„n andra sidan bra med lite puff frĂ„n andra. @ Johan     Vi fick kompromissa lite med frugan pĂ„ andra sida av rummet stor mitt gamla 840 l(en gĂ„ng i tiden sötvatten)            https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-10-projekt/74340-dr%C3%B6mmen-blev-verklighet/page4            vi kom överens att i den delen kommer hon att ha ett litet matsal som Ă€r i anslutning till kök .            jag fick den andra Ă€ndan av rummet lite mer plats lite större akvarium            placering av tv fick ocksĂ„ kompromissa  men vem behöver tv nĂ€r man har akvarium            hoppsan hoppas att frugan lĂ€ser inte detta . @ Ticky      Det var min tanke frĂ„n början att blanda dom tvĂ„. @ osby0479   Jag vet att det finns ingen anledning att blanda dom tvĂ„ det Ă€r lite av lyx prylar som man vill ha            man mĂ„ste vara lite realistisk med, men jag bara Ă€lskar  radion och kessil.            TyvĂ€rr det Ă€r plĂ„nboken i slutĂ€ndan som styr. @Dannel     Ju jag vet precis vad du menar det svĂ„rt att vĂ€nta nĂ€r det kliar i fingrarna men vi kom överens  hĂ€r hemma att            akvariet kommer i sista hand dĂ€rför den lĂ„nga tiden till uppstart .            (tĂ€nkt att jag fick titta pĂ„ min tomma akvarium i 5,6 Ă„r och Ă€ndĂ„ gav jag inte hoppet)            Vad gĂ€ller belysning sĂ„ hĂ„ller jag med dig till 100 % bĂ€st att se det live innan man bestĂ€mmer sig             Det inte bara det estetiska det ska vara bra för akvarieinvĂ„nare sen handlar det inte bara om nĂ„gra hundra lappar            ska man investera i sĂ„nt sĂ„ mĂ„ste man vara sĂ€kert pĂ„ vad man Ă€r ute efter.                           Ăndrat 24 januari 2016 av jarecki68 stavning Citera
Lasse Postat 24 januari 2016 Postat 24 januari 2016 Ja men du hade ju lite sten i det ett tag  MVH Lasse Citera
jarecki68 Postat 24 januari 2016 Författare Postat 24 januari 2016 (Ă€ndrat) Det stĂ€mmer Lasse den Ă€r pĂ„ urlakning i Ikea pĂ„sar i garage Ăndrat 24 januari 2016 av jarecki68 bild 1 Citera
PeterG Postat 3 februari 2016 Postat 3 februari 2016 On 24 januari 2016 at 21:15, jarecki68 sa: Det stÀmmer Lasse den Àr pÄ urlakning i Ikea pÄsar i garage  Citera
PeterG Postat 3 februari 2016 Postat 3 februari 2016 Planering lönar sig , fÄr man hoppas.  Skaffa  rengjorda plast tunnor och lÀgg stenen i destillerat vatten sÄ du fÄr ut allt ur dem. Lycka till,  spÀnnande skall följa denna trÄden . mvh PeterG   1 Citera
jarecki68 Postat 14 april 2016 Författare Postat 14 april 2016 On 2016-02-02 at 23:22, PeterG sa: Planering lönar sig , fÄr man hoppas.  Skaffa  rengjorda plast tunnor och lÀgg stenen i destillerat vatten sÄ du fÄr ut allt ur dem. Lycka till,  spÀnnande skall följa denna trÄden . mvh PeterG   Det fÄr Vi hoppas att planering lönar sig Peter.  Citera
jarecki68 Postat 14 april 2016 Författare Postat 14 april 2016 (Ă€ndrat) Ett litet uppdatering hĂ€nder faktiskt inte sĂ„ mycket, under tisdagen fick Jag akvariebĂ€nk frĂ„n Polen FrĂ„n PRZEMEK WIECZOREK http://akwarium.szczecin.pl/ https://www.facebook.com/Akwarium-Szczecin-206793019508111/?pnref=lhc Jag kan bara sĂ€ga att Jag Ă€r vĂ€ldigt vĂ€ldigt nöjd att jag valt hans firma det Ă€r vĂ€ldigt bra kvalitet pĂ„ grejerna. Transport fungerade vĂ€ldigt bra inga grejer blev skadade NĂ€sta steg i planeringen Ă€r att förstĂ€rka golvet torpargrund (under sommaren) fixa ventilation ,sĂ€kra det med elen och Ă„terkomma till Przemek  bestĂ€lla akvarium och sump. det lĂ„ter sĂ„ enkelt nĂ€r man skriver  men det Ă€r det inte . Det massor av Men sĂ„ man sĂ€ger i denna hobby ta det lugnt det ska ta sin tid TĂ LAMOD TĂ LAMOD. FrĂ„n andra sidan planeringen Ă€r den roligaste delen av projektet ,tĂ„lamod och kunskap Ă€r det verkliga verktyget  att lyckats med saltvatten akvarium. skickar nĂ„gra bilder sĂ„ lĂ€nge! dörrar pĂ„ sjĂ€lva skĂ„pet öppnas uppĂ„t och sista delen av kan man vika uppĂ„t nĂ€r man grejer i sumpen, ser lite obekvĂ€mt ut men jag kan garantera att det finns gott om plats och utrymme, och jag Ă€lskar den lösningen Ă€n sĂ„ lĂ€nge, vi fĂ„r se i verkligheten lĂ€ngre fram om jag inte Ă€ndrar uppfattningen! Ăndrat 14 april 2016 av jarecki68 extra bild 6 Citera
osby0479 Postat 14 april 2016 Postat 14 april 2016 Snyggt, smart och genomtÀnkt, kommer nog bli riktigt bra det!  Citera
Laggeman Postat 15 april 2016 Postat 15 april 2016 Kan man fÄ de dÀr skÄpen i andra fÀrger Àn grÄtt? Gillar lösningen med dubbelhÀngda luckor skarpt! Citera
jarecki68 Postat 15 april 2016 Författare Postat 15 april 2016 Hej Jimmy.  Det kan man fÄ, bara kontakta Przemek. http://www.mdm.kronopol.pl/Plyty-laminowane/Kolekcja 2 Citera
jarecki68 Postat 15 april 2016 Författare Postat 15 april 2016 (Ă€ndrat) 42 minuter sedan, bjomat sa: Ja det hĂ€r ska bli spĂ€nnande att följa Det blir den lĂ„nga och krokiga vĂ€gen Ăndrat 15 april 2016 av jarecki68 stavning Citera
jarecki68 Postat 15 april 2016 Författare Postat 15 april 2016 47 minuter sedan, bjomat sa: Ja det hÀr ska bli spÀnnande att följa Förresten, jag Àlskar din aquascape den ser ut sÄ naturtrogen vÀldigt bra jobbat dÀr Björn Citera
jarecki68 Postat 15 april 2016 Författare Postat 15 april 2016 11 timmar sedan, osby0479 sa: Snyggt, smart och genomtÀnkt, kommer nog bli riktigt bra det!  Man tackar Citera
Alessandro Postat 15 april 2016 Postat 15 april 2016 13 timmar sedan, jarecki68 sa: Ett litet uppdatering hÀnder faktiskt inte sÄ mycket, under tisdagen fick Jag akvariebÀnk frÄn Polen FrÄn PRZEMEK WIECZOREK http://akwarium.szczecin.pl/ https://www.facebook.com/Akwarium-Szczecin-206793019508111/?pnref=lhc Jag kan bara sÀga att Jag Àr vÀldigt vÀldigt nöjd att jag valt hans firma det Àr vÀldigt bra kvalitet pÄ grejerna. Transport fungerade vÀldigt bra inga grejer blev skadade NÀsta steg i planeringen Àr att förstÀrka golvet torpargrund (under sommaren) fixa ventilation ,sÀkra det med elen och Äterkomma till Przemek  bestÀlla akvarium och sump. det lÄter sÄ enkelt nÀr man skriver  men det Àr det inte . Det massor av Men sÄ man sÀger i denna hobby ta det lugnt det ska ta sin tid Tà LAMOD Tà LAMOD. FrÄn andra sidan planeringen Àr den roligaste delen av projektet ,tÄlamod och kunskap Àr det verkliga verktyget  att lyckats med saltvatten akvarium. skickar nÄgra bilder sÄ lÀnge! dörrar pÄ sjÀlva skÄpet öppnas uppÄt och sista delen av kan man vika uppÄt nÀr man grejer i sumpen, ser lite obekvÀmt ut men jag kan garantera att det finns gott om plats och utrymme, och jag Àlskar den lösningen Àn sÄ lÀnge, vi fÄr se i verkligheten lÀngre fram om jag inte Àndrar uppfattningen! wooow !! lÀtt ett av de snyggaste akvariebÀnkarna jag har sett!! Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.