Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

En liten varning bara när det gäller Gyre är att flera rapporterat att kabeln vittrat sönder av saltvattnet på äldre modeller, så köper du begagnat så kolla detta noga.

  • Gilla 2
Postat

Har beställt 2 st VorTech MP60 QD  för 2 månader sedan , är de för klena ? 

 

I morgon skall resten av väggarna bli vita i akvarierumet, sedan är det dags för vattenpåfyllning.

 

Begagnad men den blev fin efter behandlingen med spraymetoden med 24% ättiksprit och 2 dagar i tät tunna, ser ut som ny:

20160207_101049.jpg

  • Gilla 1
Postat

Tack för input.

Börjat med Zeo och UV  i karantänen , kör Zeobak och Spongepower , testar och för noggranna anteckningar.

 Kör med 50:50  t5  Red Sea Actinic och 6500 K har ökat på med nya LED 455nm och 420nm , Tridacnan verkar gilla det iaf 

Kör på med karantänen , sumpen med DSB verkar ok, Caulerpan verkar ge en massa nya skott och "blad " eller vad man nu skall kalla dem!

Kul med de här SMÅ polyperna som kommer bland alla stenar som åkte ned i sumpen , ser ut som rosa Goniopora polyper .

20160208_083048.jpg

 

Såhär blev det  , nu är alla väggar målade . Har fortfarande inte hittat en bra ide eller bild hur det blir med baksidan på akvariet. 

Skall se om jag har någon bra revbild eller strandbild med palmer, en sådan där som man hade på hela väggen i pojkrummet hemma.

20160209_180606.jpg

 

Tack Malmöiter .  Nyinköpta beg. UV enheter,   3 x 80 W Ruwal testade och de fungerar bra , såg på Triton´s hemsida att de hade delar till dem så  nu finns det anledning  till att åka dit på helgen när jag är i Stockholm och komplettera så de blir uppgraderade. 

20160210_234347.jpg

 Så fort jag kan blir det vattenfyllning , planerad till vecka 8 .

20160209_180527.jpg

De vita plankorna skall sitta i taket , monterade på bjälklagret och bära belysningarna.

I högra hörnet syns Fraggkaret och ett till karantänsakvarium och till vänster syns kylskåpet för drickat.

-Den bruna pjäsen skall troligen bli sötvattensakvarium hemma .

-En mindre sump skall limmas om .

-Ytterligare en sump skall införskaffas , tänker ha sumpen uppdelad i olika separata sektioner så att jag kan koppla bort sektioner snabbt om det händer något tex i en djup sandbädd eller i algfiltret

-Nu skall jag bara försöka hitta en del fraggar, misstänker att det kommer att se rätt tomt ut i början

  • Gilla 1
Postat

Det ser lovande ut. Blir säkert bra. Ditt tålamod kommer nog att sättas på prov om du inte har en riktigt stor plånbok till koraller. En normalfragg i det karet blir inte lätt att hitta. Ska du till gemla nån gång så får du höra av dej o köra inom mitt.

mvh christer

Postat

Jo det kommer förstås att gapa tomt , tack jag kommer gärna förbi skulle vara kul att se dina burkar.

Man får väl jobba lite extra.  Jag har en låååååång lista.

 Man skulle ju kunna arrangera en Tysklans eller Hollandsresa , var nere i förra våren  och kollade Joes Korallenfarm och Moers korallen.  

 

  • 3 veckor senare...
Postat

Äntligen efter 3 månader,men vad får man inte utstå för att få det sladd och spänningslöst i Akvariet,

här syns också  mina nyss inköpta  Ruval (Deltec) UV 2x 54w som jag tror skall gå att l uppgradera till 2x 80w , fick 3 st men ett kompletterade jag och fixade till och gav bort. 

Nu saknas bara  Akvariedator , Sump och 3000 liter vatten och  bergis minst 100 fraggar. :)  

20160225_175744.jpg

När jag skulle sätta upp belysning så upptäckte jag att undertaket inte bar så det blev till att sätta upp extra förstärkningar  fixerade i bjälklaget så att ramperna inte rasar ned i akvariet.  

  • Gilla 2
Postat

 

I väntan på vattnet  , så har jag köpt några koraller och fiskar  som får vara i karantänen under tiden  förra veckan denna och en liten Acropinne , den var gråblå i affären men nu är den bara brun.

Hydnopora sp.

20160224_002831.jpg

Denna följde också med Caulastrea sp.

20160224_002750.jpg

Testade Fosfathalten med salifert och fick 0,25 i fosfat sedan testade jag med Hanna Checker och fick 0,04 ( testade flera gånger) , vad skall man tro! Tyvärr hade jag ingen referenslösning hemma.  Borde inte bli så stor skillnad, tur jag provade detta innan det stora akvariet är igång. Nu har jag ju lite tid att  finslipa mina mätningar och göra  ett antal referenser.

Här är en av fiskarna som också fick följa med hem , svår att fotografera , en riktigt intensiv gynnare , äter som en "dammsugare" !

20160227_172954.jpg

Postat

Ser riktigt bra ut! 

 

Angående Mp60 qd så är jag inte så väldigt imponerad av mina.  Det är väldigt brett o fint flöde men det breda är på bekostnad av längd eller räckvidd på flödet.  Ca 1.30m håller sig flödet som jag vill ha det,  sen dör det fort.   Jag har mina på samma kortsida. På den andra kortsidan sitter snart en gyre så jag tror att det blir bra till slut.  

Postat
On 29 februari 2016 at 13:58, aoiitsuki sa:

 

Det är inte att rekommendera att köra uv och zeovit/zeolith metoden

Eller det kanske är till karantänskaren?

Tänkte köra det som combo,  läste också att det skall köras "rent" men en del verkar köra  " lite" Zeo tex GlennF  det  har funkat för honom iaf .se DSR metoden.

 

 

On 3 mars 2016 at 12:01, MagnusJ sa:

Ser riktigt bra ut! 

 

Angående Mp60 qd så är jag inte så väldigt imponerad av mina.  Det är väldigt brett o fint flöde men det breda är på bekostnad av längd eller räckvidd på flödet.  Ca 1.30m håller sig flödet som jag vill ha det,  sen dör det fort.   Jag har mina på samma kortsida. På den andra kortsidan sitter snart en gyre så jag tror att det blir bra till slut.  

Tack . 

Funderar också på hur  flödet blir på längden det blir till att prova olika uppsättningar eventuellt med ytterligare MD 60´or på kortväggarna, vi får se hur det går med att styra upp dem så att de samspelar för att få maxat flöde .

----------------------------------------

Tanken var ju att  ha en helt ren botten till att börja med iaf, har inköpt en del olika sorters  grovlekar på korallgrus / aragonit som eventuellt  testas.

 Framförallt  vill jag ha helt rent från sladdar och rör i akvariet, det får räcka med utloppsröret på vänster kortsida som blev lite väl bissigt.

Hade  ev. tänkt ha några pumpar på bakväggen under BTN modulerna  riktade mot fronten också om det behövs 

 

På Larrys och Lasses inrådan blir det en del hål i modulerna , dels för fraggar  och dels så luft som ansamlas kan komma ut , på baksidan är det utrymme så man kan komma åt att  skrapa glas och serva om det behövs.

mvh PeterG

Postat
 
Här är upplägget för Sumpen och  behovet av sensorer för Akvarie Datorn som troligen  blir en 

GHL Profilux .

 

Synpunkter på placeringen av sensorer (pH, RedOx) etc mottages tacksamt.

 

Min tanke är att köra nitratfilter och att det sänkta pH´t i  Nitratfiltret  som jag tänkte fylla med Aragonit skulle sköta  en del av frisättningen av  Kalcium ( calciumcarbonat) !  (Har för mig att det är så det fungerar på Antwerpens Aquarium / typ DyMiCo)  , då skulle man ju sas slå två flugor i en smäll.

 
SUMPEN 
 
————
A:
Filterdel- med Filter-Sockor
Flöde i rör till Skummare ( reglerbara 3x 2400 l/h)
Pumpdel- ut till  till Nitratfilter -Pump 1 varioflöde
UV inlopp -Pump 2 2x 40W Flöde 2x 600 l/h
Sensor     1:1-Redox IN Nitrat
Sensor     2:1-pH IN  (mäter från akvariet , till N-filter)
Sensor     Flöde Förbifart
Sensor    Flöde Skummare
Värmare
Förbiflöde till Pumpdel Akvarium ,reglerbart ,        
————
B:
Skummardel  2x frånflöden , flöde i rör  och fritt över avdelare 
UV utlopp
Inlopp från Nitratfilter
Sensor     1:3-Redox  UT Nitrat
Förbiflöde till Pumpdel Akvarium, reglerbart
————
C:  BT
Avluftningskammare för ozon -Pump 3 med impeller
Sensorkammare
Sensor     2:2 pH -( mäter efter N-filter , skummare och ozon )
————
D:
Algodling ( delflöde fr. förbiflöde)
DSB
Mangrove
————
E:
 Pumpdel-  Pump 4 1250 l/h (2400 l/h) till Akvarium
Sensor     2:3 pH - mäter pH ut till akvariet
Värmare
————-
 
 
SEPARATA ENHETER
--------------
F:
 NITRATFILTER
SENSOR :
Sensor 1: 2-Redox MITT , i mitten  av Nitratfiltret 
---------------
G:
UV  2x40W RUWAL (DELTEC) , Skall Upgraderas till 2x80W
———————
Ozon till skummare 
Luftpump , RESPIRONICS 
Postat
1 timme sedan, PeterG sa:
 
Här är upplägget för Sumpen och  behovet av sensorer för Akvarie Datorn som troligen  blir en 

GHL Profilux .

 

Synpunkter på placeringen av sensorer (pH, RedOx) etc mottages tacksamt.

 

Min tanke är att köra nitratfilter och att det sänkta pH´t i  Nitratfiltret  som jag tänkte fylla med Aragonit skulle sköta  en del av frisättningen av  Kalcium ( calciumcarbonat) !  (Har för mig att det är så det fungerar på Antwerpens Aquarium / typ DyMiCo)  , då skulle man ju sas slå två flugor i en smäll.

 
 

Skall göra dig lite besviken på detta. I den normala denitrifikationsprocessen höjs pH - inte sänks. Men om man använder svavelfilter och svavelbakterier för att plocka bort nitratet - då sänks pH. De som använder denna teknik (som inte är samma som denitrifikation) brukar låta vattnet gå tillbaka över en argonitbädd. Särskillt populärt i Frankrike

 

MVH Lasse

Postat

Inte nödvändigtvis. Svavelfilter fungerar bra men de behöver en tillförlitlig pump för kontinuerligt lågt flöde.

Stoppar de så bildas det svavelväte i filtret och drar man bara igång pumpen igen spolas svavelväte ut i karet igen.

Och det är svårt med små pumpar som inte stoppar om det börjar klumpa ihop sig i filtret.

De tar bara nitrat inte fosfat.

 

Jag har uppfattat Dimyco som ett sätt att styra flödet genom en djup sandbädd med hjälp av redoxmätning för att huvudsakligen få en nitratreducering.

Då finns ingen anledning att ha ett nitratfilter till.

Men ett fosfatfilter av någon sort bör du nog ha.

Om du inte skall ha så lite fisk att en mängd koraller tar upp allt

Postat

Tänkte mer ( som ett försök eller test) som ett två eller trestegsfilter därav alla sensorerna, och styra  dosering i filtren . 

 

Min tanke var att man kan test om man genom att driva  det och hitta "steady state"  , för att sedan driva det   så att man kunde  få bara bildning av huvudsakligen  ammonium tex  som tas upp av algfiltret (och Fosfatet).

Alltså  bara ha den  "sura" delen  av det hela genom i filtret  göra så att man inte startar   denitrifikationen , mer som ett "halvt DyMiCo" , Ammonia Oxidising Bacteria Filter + Anamox.

 

mvh PeterG

 

Postat

Anamox är tyvärr inte visad i akvaium än så länge (vilket inte iofs säger att det inte existerar) Normalt sett från andra system så tar lång tid att etablera detta. Anamox är en bakteriologisk teknik där speciella bakterier använder nitrit för att direktomvandla ammonium till kvävgas.

@stigigemlaHar du några länkar till Dimyco. Det verkar vara samma teknik som jag själv funderat ut för min remote DSB.

MVH Lasse

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...