peterj66 Postat 7 februari 2016 Postat 7 februari 2016 En liten varning bara när det gäller Gyre är att flera rapporterat att kabeln vittrat sönder av saltvattnet på äldre modeller, så köper du begagnat så kolla detta noga. 2 Citera
LN21 Postat 7 februari 2016 Postat 7 februari 2016 Tänk på att det är en enorm lyftkraft i BTN modulerna, dom behöver verkligen vara limmade på alla sidor. 1 Citera
PatrikD Postat 7 februari 2016 Postat 7 februari 2016 Ska du BTN i saltvatten? Har för mig att det är klippimitationer. Kanske bra att fästa annat i? Citera
Lasse Postat 7 februari 2016 Postat 7 februari 2016 Gör lite små hål i modulerna så du får in vatten i dem så minskar lyftkraften - helst bör du ha lite cirkulation i dem MVH Lasse 1 Citera
PeterG Postat 7 februari 2016 Författare Postat 7 februari 2016 Har beställt 2 st VorTech MP60 QD för 2 månader sedan , är de för klena ? I morgon skall resten av väggarna bli vita i akvarierumet, sedan är det dags för vattenpåfyllning. Begagnad men den blev fin efter behandlingen med spraymetoden med 24% ättiksprit och 2 dagar i tät tunna, ser ut som ny: 1 Citera
PeterG Postat 10 februari 2016 Författare Postat 10 februari 2016 Tack för input. Börjat med Zeo och UV i karantänen , kör Zeobak och Spongepower , testar och för noggranna anteckningar. Kör med 50:50 t5 Red Sea Actinic och 6500 K har ökat på med nya LED 455nm och 420nm , Tridacnan verkar gilla det iaf Kör på med karantänen , sumpen med DSB verkar ok, Caulerpan verkar ge en massa nya skott och "blad " eller vad man nu skall kalla dem! Kul med de här SMÅ polyperna som kommer bland alla stenar som åkte ned i sumpen , ser ut som rosa Goniopora polyper . Såhär blev det , nu är alla väggar målade . Har fortfarande inte hittat en bra ide eller bild hur det blir med baksidan på akvariet. Skall se om jag har någon bra revbild eller strandbild med palmer, en sådan där som man hade på hela väggen i pojkrummet hemma. Tack Malmöiter . Nyinköpta beg. UV enheter, 3 x 80 W Ruwal testade och de fungerar bra , såg på Triton´s hemsida att de hade delar till dem så nu finns det anledning till att åka dit på helgen när jag är i Stockholm och komplettera så de blir uppgraderade. Så fort jag kan blir det vattenfyllning , planerad till vecka 8 . De vita plankorna skall sitta i taket , monterade på bjälklagret och bära belysningarna. I högra hörnet syns Fraggkaret och ett till karantänsakvarium och till vänster syns kylskåpet för drickat. -Den bruna pjäsen skall troligen bli sötvattensakvarium hemma . -En mindre sump skall limmas om . -Ytterligare en sump skall införskaffas , tänker ha sumpen uppdelad i olika separata sektioner så att jag kan koppla bort sektioner snabbt om det händer något tex i en djup sandbädd eller i algfiltret -Nu skall jag bara försöka hitta en del fraggar, misstänker att det kommer att se rätt tomt ut i början 1 Citera
krille 55 Postat 11 februari 2016 Postat 11 februari 2016 Det ser lovande ut. Blir säkert bra. Ditt tålamod kommer nog att sättas på prov om du inte har en riktigt stor plånbok till koraller. En normalfragg i det karet blir inte lätt att hitta. Ska du till gemla nån gång så får du höra av dej o köra inom mitt. mvh christer Citera
PeterG Postat 11 februari 2016 Författare Postat 11 februari 2016 Jo det kommer förstås att gapa tomt , tack jag kommer gärna förbi skulle vara kul att se dina burkar. Man får väl jobba lite extra. Jag har en låååååång lista. Man skulle ju kunna arrangera en Tysklans eller Hollandsresa , var nere i förra våren och kollade Joes Korallenfarm och Moers korallen. Citera
PeterG Postat 29 februari 2016 Författare Postat 29 februari 2016 Äntligen efter 3 månader,men vad får man inte utstå för att få det sladd och spänningslöst i Akvariet, här syns också mina nyss inköpta Ruval (Deltec) UV 2x 54w som jag tror skall gå att l uppgradera till 2x 80w , fick 3 st men ett kompletterade jag och fixade till och gav bort. Nu saknas bara Akvariedator , Sump och 3000 liter vatten och bergis minst 100 fraggar. När jag skulle sätta upp belysning så upptäckte jag att undertaket inte bar så det blev till att sätta upp extra förstärkningar fixerade i bjälklaget så att ramperna inte rasar ned i akvariet. 2 Citera
Ouscazz Postat 29 februari 2016 Postat 29 februari 2016 Kul Peter! Det kommer att bli ett hiskeligt drag i MP60'orna, redan MP40w QD är brutalt starka. Citera
PeterG Postat 29 februari 2016 Författare Postat 29 februari 2016 I väntan på vattnet , så har jag köpt några koraller och fiskar som får vara i karantänen under tiden förra veckan denna och en liten Acropinne , den var gråblå i affären men nu är den bara brun. Hydnopora sp. Denna följde också med Caulastrea sp. Testade Fosfathalten med salifert och fick 0,25 i fosfat sedan testade jag med Hanna Checker och fick 0,04 ( testade flera gånger) , vad skall man tro! Tyvärr hade jag ingen referenslösning hemma. Borde inte bli så stor skillnad, tur jag provade detta innan det stora akvariet är igång. Nu har jag ju lite tid att finslipa mina mätningar och göra ett antal referenser. Här är en av fiskarna som också fick följa med hem , svår att fotografera , en riktigt intensiv gynnare , äter som en "dammsugare" ! Citera
aoiitsuki Postat 29 februari 2016 Postat 29 februari 2016 Det är inte att rekommendera att köra uv och zeovit/zeolith metoden Eller det kanske är till karantänskaren? Citera
MagnusJ Postat 3 mars 2016 Postat 3 mars 2016 Ser riktigt bra ut! Angående Mp60 qd så är jag inte så väldigt imponerad av mina. Det är väldigt brett o fint flöde men det breda är på bekostnad av längd eller räckvidd på flödet. Ca 1.30m håller sig flödet som jag vill ha det, sen dör det fort. Jag har mina på samma kortsida. På den andra kortsidan sitter snart en gyre så jag tror att det blir bra till slut. Citera
PeterG Postat 4 mars 2016 Författare Postat 4 mars 2016 On 29 februari 2016 at 13:58, aoiitsuki sa: Det är inte att rekommendera att köra uv och zeovit/zeolith metoden Eller det kanske är till karantänskaren? Tänkte köra det som combo, läste också att det skall köras "rent" men en del verkar köra " lite" Zeo tex GlennF det har funkat för honom iaf .se DSR metoden. On 3 mars 2016 at 12:01, MagnusJ sa: Ser riktigt bra ut! Angående Mp60 qd så är jag inte så väldigt imponerad av mina. Det är väldigt brett o fint flöde men det breda är på bekostnad av längd eller räckvidd på flödet. Ca 1.30m håller sig flödet som jag vill ha det, sen dör det fort. Jag har mina på samma kortsida. På den andra kortsidan sitter snart en gyre så jag tror att det blir bra till slut. Tack . Funderar också på hur flödet blir på längden det blir till att prova olika uppsättningar eventuellt med ytterligare MD 60´or på kortväggarna, vi får se hur det går med att styra upp dem så att de samspelar för att få maxat flöde . ---------------------------------------- Tanken var ju att ha en helt ren botten till att börja med iaf, har inköpt en del olika sorters grovlekar på korallgrus / aragonit som eventuellt testas. Framförallt vill jag ha helt rent från sladdar och rör i akvariet, det får räcka med utloppsröret på vänster kortsida som blev lite väl bissigt. Hade ev. tänkt ha några pumpar på bakväggen under BTN modulerna riktade mot fronten också om det behövs På Larrys och Lasses inrådan blir det en del hål i modulerna , dels för fraggar och dels så luft som ansamlas kan komma ut , på baksidan är det utrymme så man kan komma åt att skrapa glas och serva om det behövs. mvh PeterG Citera
PeterG Postat 5 mars 2016 Författare Postat 5 mars 2016 Här är upplägget för Sumpen och behovet av sensorer för Akvarie Datorn som troligen blir en GHL Profilux . Synpunkter på placeringen av sensorer (pH, RedOx) etc mottages tacksamt. Min tanke är att köra nitratfilter och att det sänkta pH´t i Nitratfiltret som jag tänkte fylla med Aragonit skulle sköta en del av frisättningen av Kalcium ( calciumcarbonat) ! (Har för mig att det är så det fungerar på Antwerpens Aquarium / typ DyMiCo) , då skulle man ju sas slå två flugor i en smäll. SUMPEN ———— A: Filterdel- med Filter-Sockor Flöde i rör till Skummare ( reglerbara 3x 2400 l/h) Pumpdel- ut till till Nitratfilter -Pump 1 varioflöde UV inlopp -Pump 2 2x 40W Flöde 2x 600 l/h Sensor 1:1-Redox IN Nitrat Sensor 2:1-pH IN (mäter från akvariet , till N-filter) Sensor Flöde Förbifart Sensor Flöde Skummare Värmare Förbiflöde till Pumpdel Akvarium ,reglerbart , ———— B: Skummardel 2x frånflöden , flöde i rör och fritt över avdelare UV utlopp Inlopp från Nitratfilter Sensor 1:3-Redox UT Nitrat Förbiflöde till Pumpdel Akvarium, reglerbart ———— C: BT Avluftningskammare för ozon -Pump 3 med impeller Sensorkammare Sensor 2:2 pH -( mäter efter N-filter , skummare och ozon ) ———— D: Algodling ( delflöde fr. förbiflöde) DSB Mangrove ———— E: Pumpdel- Pump 4 1250 l/h (2400 l/h) till Akvarium Sensor 2:3 pH - mäter pH ut till akvariet Värmare ————- SEPARATA ENHETER -------------- F: NITRATFILTER SENSOR : Sensor 1: 2-Redox MITT , i mitten av Nitratfiltret --------------- G: UV 2x40W RUWAL (DELTEC) , Skall Upgraderas till 2x80W ——————— Ozon till skummare Luftpump , RESPIRONICS Citera
Edlund Postat 5 mars 2016 Postat 5 mars 2016 Skulle satsat på ett rullfilter som Genesis eller Rollermat till ett sånt stort system. Citera
PeterG Postat 5 mars 2016 Författare Postat 5 mars 2016 Helt plötsligt dök den här på sisådär 20 cm upp som "gubben i lådan" . Snart är karantänen i paritet med stora burken. Citera
Lasse Postat 5 mars 2016 Postat 5 mars 2016 1 timme sedan, PeterG sa: Här är upplägget för Sumpen och behovet av sensorer för Akvarie Datorn som troligen blir en GHL Profilux . Synpunkter på placeringen av sensorer (pH, RedOx) etc mottages tacksamt. Min tanke är att köra nitratfilter och att det sänkta pH´t i Nitratfiltret som jag tänkte fylla med Aragonit skulle sköta en del av frisättningen av Kalcium ( calciumcarbonat) ! (Har för mig att det är så det fungerar på Antwerpens Aquarium / typ DyMiCo) , då skulle man ju sas slå två flugor i en smäll. Skall göra dig lite besviken på detta. I den normala denitrifikationsprocessen höjs pH - inte sänks. Men om man använder svavelfilter och svavelbakterier för att plocka bort nitratet - då sänks pH. De som använder denna teknik (som inte är samma som denitrifikation) brukar låta vattnet gå tillbaka över en argonitbädd. Särskillt populärt i Frankrike MVH Lasse Citera
PeterG Postat 5 mars 2016 Författare Postat 5 mars 2016 Läste som sagt att de har detta som enda rening av akvariet i Antwerpen, missförstod jag något? Citera
stigigemla Postat 5 mars 2016 Postat 5 mars 2016 Inte nödvändigtvis. Svavelfilter fungerar bra men de behöver en tillförlitlig pump för kontinuerligt lågt flöde. Stoppar de så bildas det svavelväte i filtret och drar man bara igång pumpen igen spolas svavelväte ut i karet igen. Och det är svårt med små pumpar som inte stoppar om det börjar klumpa ihop sig i filtret. De tar bara nitrat inte fosfat. Jag har uppfattat Dimyco som ett sätt att styra flödet genom en djup sandbädd med hjälp av redoxmätning för att huvudsakligen få en nitratreducering. Då finns ingen anledning att ha ett nitratfilter till. Men ett fosfatfilter av någon sort bör du nog ha. Om du inte skall ha så lite fisk att en mängd koraller tar upp allt Citera
PeterG Postat 5 mars 2016 Författare Postat 5 mars 2016 Tänkte mer ( som ett försök eller test) som ett två eller trestegsfilter därav alla sensorerna, och styra dosering i filtren . Min tanke var att man kan test om man genom att driva det och hitta "steady state" , för att sedan driva det så att man kunde få bara bildning av huvudsakligen ammonium tex som tas upp av algfiltret (och Fosfatet). Alltså bara ha den "sura" delen av det hela genom i filtret göra så att man inte startar denitrifikationen , mer som ett "halvt DyMiCo" , Ammonia Oxidising Bacteria Filter + Anamox. mvh PeterG Citera
Lasse Postat 6 mars 2016 Postat 6 mars 2016 Anamox är tyvärr inte visad i akvaium än så länge (vilket inte iofs säger att det inte existerar) Normalt sett från andra system så tar lång tid att etablera detta. Anamox är en bakteriologisk teknik där speciella bakterier använder nitrit för att direktomvandla ammonium till kvävgas. @stigigemlaHar du några länkar till Dimyco. Det verkar vara samma teknik som jag själv funderat ut för min remote DSB. MVH Lasse Citera
mikoto Postat 6 mars 2016 Postat 6 mars 2016 De är lite hemliga med Dymico men det är skoj att läsa om, den bästa artikeln jag har är nog den här: http://www.advancedaquarist.com/2012/2/aafeature Här är en ganska bra men lite kort tråd med: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2087589 men många av inläggen är väldigt färska! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.