nike83 Postat 29 september 2020 Postat 29 september 2020 32 minuter sedan, MichaelE said: Man tackar! Jag kommer nog inte köpa mer fisk på ett tag men håller på att klura på den slutgiltiga besättningen. Tre arter som är högintressanta i det frisimmande segmentet är: Quoyi papegojfisk Achilles Gold flake kejsare Med det sagt så blir det troligtvis inte alla tre då det kanske blir något trångt i längden. de två sista är mina"dröm-fiskar" coolt! Citera
Kim Rosenqvist Postat 30 september 2020 Postat 30 september 2020 On 2020-09-28 at 22:40, MichaelE said: Är väldigt nöjd med ”mataren” eller vad det nu kan tänkas heta på svenska från two little fishies. Beställde du denna utomlands? Citera
MichaelE Postat 30 september 2020 Författare Postat 30 september 2020 Beställde du denna utomlands? Nej, köpte den på Aquariatech. 1 Citera
MichaelE Postat 15 oktober 2020 Författare Postat 15 oktober 2020 Har nu monterat upp den andra orphek or3 på Auroran och är mycket nöjd med resultatet.Även min KH förbrukning har börjat ta fart så karet börjar nog stabilisera sig efter flytten.Vår dotter kommer till världen inom någon vecka så det ska bli skönt att man har automatiserat vattenbyten osv nu när man får lite mer att göra. Lite bilder på hur det ser ut nu: 12 Citera
MichaelE Postat 19 oktober 2020 Författare Postat 19 oktober 2020 Jag behöver lite input på ett möjligt tillägg till scapen i karet då detta absolut inte är min starka sida.Jag tycker att det i dagsläget är lite för enhetligt och funderar på att köpa någon slags revpelare och placera den längst till höger där euphyllian står nu.Vad tror folket om det? 1 Citera
jeber Postat 20 oktober 2020 Postat 20 oktober 2020 Jag behöver lite input på ett möjligt tillägg till scapen i karet då detta absolut inte är min starka sida.Jag tycker att det i dagsläget är lite för enhetligt och funderar på att köpa någon slags revpelare och placera den längst till höger där euphyllian står nu.Vad tror folket om det?Tycker du har det snyggt som det är! Men klart en liten revpelare med lite spännande fraggar är väl aldrig fel ser ut som du har mer plats i vänstra hörnet? Citera
JonasJ Postat 20 oktober 2020 Postat 20 oktober 2020 On 2020-10-19 at 16:43, MichaelE said: Jag behöver lite input på ett möjligt tillägg till scapen i karet då detta absolut inte är min starka sida. Jag tycker att det i dagsläget är lite för enhetligt och funderar på att köpa någon slags revpelare och placera den längst till höger där euphyllian står nu . Vad tror folket om det? Svårt det där med scape i saltburkar, med tiden kommer ju korallerna fylla ut utrymmet! Går själv i tankarna att scapa om min burk efter att ha blivit inspirerad av BRS 360 serie på Youtube, finns ett par episoder där dom scapar 1 Citera
MichaelE Postat 21 oktober 2020 Författare Postat 21 oktober 2020 Tycker du har det snyggt som det är! Men klart en liten revpelare med lite spännande fraggar är väl aldrig fel ser ut som du har mer plats i vänstra hörnet? Kul att du tycker det! Det finns definitivt mer plats där men det är tanken då det är den sidan som är ut mot rummet och jag vill ha en öppen yta just där 1 Citera
leifsson Postat 21 oktober 2020 Postat 21 oktober 2020 Håller med, riktigt snyggt med den öppna ytan du har. En revpelare eller en "båge" till höger skulle nog bli bra för o få lite mer höjd i scapen. Det ser ju dock otroligt fint ut som det är nu. Citera
jeber Postat 21 oktober 2020 Postat 21 oktober 2020 Kul att du tycker det! Det finns definitivt mer plats där men det är tanken då det är den sidan som är ut mot rummet och jag vill ha en öppen yta just där Du kan ju alltid byta plats på euphyllian och placera en revpelare på höger sida Citera
MichaelE Postat 24 november 2020 Författare Postat 24 november 2020 Det har hänt lite grejer i karet. Ett antal nya koraller har åkt i och idag fick äntligen achilles ansluta sig till gänget.förövrigt verkar jag ha lyckats vända ett begynnande utbrott av dino. Jag har begränsat exporten något och matat mer vilket jag hoppas gjorde susen (ta i trä!).Nu håller jag tummarna för att det ska gå vägen med achillesen. Det åt lite vilket är lovande. 6 Citera
Jojo Postat 24 november 2020 Postat 24 november 2020 1 timme sedan , MichaelE skrev: Det har hänt lite grejer i karet. Ett antal nya koraller har åkt i och idag fick äntligen achilles ansluta sig till gänget. förövrigt verkar jag ha lyckats vända ett begynnande utbrott av dino. Jag har begränsat exporten något och matat mer vilket jag hoppas gjorde susen (ta i trä!). Nu håller jag tummarna för att det ska gå vägen med achillesen. Det åt lite vilket är lovande. Vacker fisk/fiskar! 1 Citera
MichaelE Postat 30 november 2020 Författare Postat 30 november 2020 En snabb film på karet. Ursäkta de kringflytande partiklarna, jag flyttade precis på en Sten. http:// Achillesen sköter sig bra än så länge. Ätandet har också börjat ta sig men den gillar bara små bitar mat, stora saker som mysis går tydligen bort. 8 Citera
MichaelE Postat 20 december 2020 Författare Postat 20 december 2020 Jag fyllde nyss år och har en snäll fru som gav mig valfri firre i present. Valet föll på en subadult navarchus.Achillesen gav den en riktig råkur som välkomnande http:// Lyckligtvis gick aggressionen över relativt snabbt och nu är det frid och fröjd (nåja).Fraggade lite under helgen och lyckades välta en Sten så har även gjort en mindre ommöblering Nu känns det som att besättningen av större fiskar är mer eller mindre klar. Fokus nu kommer bli mindre lite skyggare arter för att skapa lite mer dynamik i karet. 3 Citera
Kim Rosenqvist Postat 20 december 2020 Postat 20 december 2020 Den där omedvetna ommöbleringen är alltid lika frustrerande, och alltför vanligt förekommande när man (läs jag) ska ner och "fixa" nånting. Läcker födelsedagspresent, och omtänksam fru! Skriv gärna vad du landar i för mindre skygga fiskar som du tänkte komplettera med. Går i samma tankar. Har hittills köpt "en av varje", men funderar på att sälja några mindre och sen komplettera med några mindre - av samma Citera
MichaelE Postat 21 december 2020 Författare Postat 21 december 2020 Den där omedvetna ommöbleringen är alltid lika frustrerande, och alltför vanligt förekommande när man (läs jag) ska ner och "fixa" nånting. Läcker födelsedagspresent, och omtänksam fru! Skriv gärna vad du landar i för mindre skygga fiskar som du tänkte komplettera med. Går i samma tankar. Har hittills köpt "en av varje", men funderar på att sälja några mindre och sen komplettera med några mindre - av samma Japp! Jävla klantarsle man är.Hon är bra hon Jag tänker lite i stil med liopropoma rubre, ranfordi gobys, pistolräka+yasha goby osv. Citera
adddo Postat 18 januari 2021 Postat 18 januari 2021 Ditt kar dyker upp på mitt instaflöde lite här och där. https://www.instagram.com/p/CKJaE92Lui4/?utm_source=ig_web_copy_link https://www.instagram.com/p/CJ7dd6VMoAS/?utm_source=ig_web_copy_link 2 Citera
irwin_fletch Postat 18 januari 2021 Postat 18 januari 2021 Ser att du kör två gyres. Vad kör du på för program/procent? Du har ju även några lps så gissar att det kan vara lite svårt att bara blåsa på. Citera
MichaelE Postat 18 januari 2021 Författare Postat 18 januari 2021 Ditt kar dyker upp på mitt instaflöde lite här och där. https://www.instagram.com/p/CKJaE92Lui4/?utm_source=ig_web_copy_link https://www.instagram.com/p/CJ7dd6VMoAS/?utm_source=ig_web_copy_link Åh tusan. Jag vet att reef2reef har postat några gånger men kul att någon annan också tycker att det ser hyfsat ut. Citera
MichaelE Postat 18 januari 2021 Författare Postat 18 januari 2021 Ser att du kör två gyres. Vad kör du på för program/procent? Du har ju även några lps så gissar att det kan vara lite svårt att bara blåsa på.Blåser på rätt bra, lpserna får hålla i sig. Merparten av dagen har jag en virvel som tar sig från sida till sida. Kör ena pumpen på -70% och den andra på -10, nästa setpoint kör jag pump nr 1 på -60% och pump nr 2 på -20% osv. På kvällen byter jag till gyre mode och kör varje pump på 70% i ett par minuter i någon timme för att blåsa upp lite skit följt av puls mode på 70% med 4 sekunders pulser. Någonstans kring 23:00 går pumparna på random mode (+100%) för att ha det lite lugnare fram tills belysningen tänds igen kl 09:00. Hoppas att det svamlet gav något iaf. 1 Citera
irwin_fletch Postat 19 januari 2021 Postat 19 januari 2021 Tack. En fråga till. Tyckte jag läste att du körde med ATI balling. Är det den 2part som heter pro? Upplever du att du får dosera något extra? Citera
MichaelE Postat 20 januari 2021 Författare Postat 20 januari 2021 Tack. En fråga till. Tyckte jag läste att du körde med ATI balling. Är det den 2part som heter pro? Upplever du att du får dosera något extra?Helt riktigt att det är pro jag kör på. Nja, jag doserar lite extra jod när jag kommer ihåg att göra det men inget annat. Dock kör jag automatiska vattenbyten varje dag vilket borde tillföra en viss del. På ICP tester får jag alltid förslag om att dosera det ena eller det andra ämnet då det är lågt men vad jag vet så finns det inga bevis för att ett flertal är nödvändiga för korallernas biologiska funktion även om det tas upp. Folk hade förbaskat fina kar innan vi visste om koncentrationen av ett gäng mysko spårämnen...det är iaf så jag rättfärdigar min lathet. Ser ofta ut lite liknande detta (dock högre näringsvärden om jag har skött mig): 3 Citera
irwin_fletch Postat 20 januari 2021 Postat 20 januari 2021 Låter bra. Beställt och väntar på att få hem. Hur ser dina ICP ut gällande kalium och strontium? Jag tror som du att vi jagar lite väl mycket ibland, ofta till det sämre. Citera
MichaelE Postat 21 januari 2021 Författare Postat 21 januari 2021 7 hours ago, irwin_fletch said: Låter bra. Beställt och väntar på att få hem. Hur ser dina ICP ut gällande kalium och strontium? Jag tror som du att vi jagar lite väl mycket ibland, ofta till det sämre. Också något låga: Citera
irwin_fletch Postat 21 januari 2021 Postat 21 januari 2021 Tack, något ATI verkar ha som min nuvarande balling saknar är fluor. Men det borde inte vara av större vikt Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.