Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

MichaelE's nystart

Featured Replies

  • Author

Jag tyckte att det började bli lite väl mycket skit på bottnen vilket störde intrycket något. 
Jag har hur som haver funderat på att bygga någon slags revpelare i högra hörnet och nu kändes det som att det var dags. 
 

Hamrade sönder ett gäng marco rocks för att få byggmaterial 

image.jpeg.f0a59286eb5edf96410f1fb57b6f34e9.jpeg

Jag är rätt värdelös på detta men tycker att resultatet blev ok iaf.

image.jpeg.ffafa24a5fed48ddf293080a0bcc3e67.jpeg

Som vanligt när man börjar riva i det så blev projektet något mer omfattande än vad man tänkt sig men slutresultatet (lite mer finjusteringar ska till) blev rätt bra tror jag.

image.jpeg.2cd7a6158b5e6d4fbcd42e8f03b05b80.jpeg
 

Man förstår inte riktigt hur stora en del av kolonierna är innan man håller i dem 😄

image.jpeg.b20705929e44df14876c8d910805ebd5.jpeg
 

Andra nyheter är att jag och @Kim Rosenqvist idkade lite byteshandel och min del av det hela blev en kalkreaktor. Har beställt en grotech SP4800 att mata den med. Tror det kommer att bli bra.

  • Replies 415
  • Views 90.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Det nya karet är nu på plats! satan vilket as det är.  För er som vill titta på när vi svär och bär in det finns film på eländet här: https://www.instagram.com/tv/CVXkqSdLIjJ/?utm_medium=copy_link

  • Det tog ca 30h arbete under helgen och otaliga koppar kaffe men nu är äntligen det nya karet igång. Bänken var förbaskat otymplig så vi fick ta loss alla paneler för att minska risken att vi skadade

  • Har nu monterat upp den andra orphek or3 på Auroran och är mycket nöjd med resultatet. Även min KH förbrukning har börjat ta fart så karet börjar nog stabilisera sig efter flytten. Vår dotter kommer

Posted Images

2 timmar sedan, MichaelE skrev:

Jag tyckte att det började bli lite väl mycket skit på bottnen vilket störde intrycket något. 
Jag har hur som haver funderat på att bygga någon slags revpelare i högra hörnet och nu kändes det som att det var dags. 
 

Hamrade sönder ett gäng marco rocks för att få byggmaterial 

image.jpeg.f0a59286eb5edf96410f1fb57b6f34e9.jpeg

Jag är rätt värdelös på detta men tycker att resultatet blev ok iaf.

image.jpeg.ffafa24a5fed48ddf293080a0bcc3e67.jpeg

Som vanligt när man börjar riva i det så blev projektet något mer omfattande än vad man tänkt sig men slutresultatet (lite mer finjusteringar ska till) blev rätt bra tror jag.

image.jpeg.2cd7a6158b5e6d4fbcd42e8f03b05b80.jpeg
 

Man förstår inte riktigt hur stora en del av kolonierna är innan man håller i dem 😄

image.jpeg.b20705929e44df14876c8d910805ebd5.jpeg
 

Andra nyheter är att jag och @Kim Rosenqvist idkade lite byteshandel och min del av det hela blev en kalkreaktor. Har beställt en grotech SP4800 att mata den med. Tror det kommer att bli bra.

Blev väldigt snyggt! Stor skillnad på intrycket med lite höjd.

  • Author
2 hours ago, Hampus85 said:

Blev väldigt snyggt! Stor skillnad på intrycket med lite höjd.

Tackar! Faktiskt rätt nöjd själv.

Kommer bli bra [emoji106] otroligt att man alltid måste ändra och pilla [emoji1]

  • Author
42 minutes ago, Hampus85 said:

Hur går det förresten med testet av customrulle till filtret?

Sådär. Clarisean verkar ha något förryckte motstånd vilket gör att materialet sträcks och inte helt täcker vid sidorna. 
Funkar kanon om man ger det lite slack. Tänkte ta isär filtret och se om man kan mecka lite med toleranser.

Det är nog bra att en kalkmixer får göra det som en kalkmixer vill göra, och det är ju att kalkmixa 👍 helt rätt med en doserpump med konstant flöde dessutom. 

 

Bra jobbat med revpelaren i övrigt! Ska den bli hem för en framtida golden torch? 😊

  • Author
22 minutes ago, Kim Rosenqvist said:

Det är nog bra att en kalkmixer får göra det som en kalkmixer vill göra, och det är ju att kalkmixa 👍 helt rätt med en doserpump med konstant flöde dessutom. 

 

Bra jobbat med revpelaren i övrigt! Ska den bli hem för en framtida golden torch? 😊

Tror flödet där kan vara lite i högsta laget för lps. Brassar på rätt bra med mina gyers men lite skyddat bakom pelaren kan nog vara en bra placering :)

  • Author

Körde en liten fredagsfilm på karet. Vissa av korallerna var lite sura efter att ha blivit flyttade förra helgen men verkar ha stabiliserat sig nu. 
 

https://youtu.be/MR2zHv0dlj4

Edited by MichaelE

Riktigt läckert [emoji14][emoji14][emoji14][emoji106]

  • Author
1 hour ago, jeber said:

Riktigt läckert emoji14.pngemoji14.pngemoji14.pngemoji106.png

Tack!

49 minutes ago, Stensson said:

irriterande vackert

Åh fan 😆

  • Author

Jahopp! Då blev man med den sista fisken jag har planerat för karet, en liten odlad gold flake kejsare.

image.jpeg.7594d7cdda04aeaee9df7efcc5cdd0f1.jpeg
 

Som väntat var achillesen mindre imponerad över nytillskottet så jag har fått plocka fram spegeln. Jag hade försiktigt hoppas på att eftersom den är så liten så skulle den gå obemärkt förbi men så var inte fallet.

Den lille skiten är dock inte feg. Försökte fightas tillbaka...med begränsad framgång. 
Blev något nervös av att se en stundande batalj mellan en 15cm achilles och en 5cm goldflake.

förhoppningsvis lugnar det ner sig över de kommande dagarna.

Edited by MichaelE
Feta tummar

  • Author
1 hour ago, kaptenen said:

Häftigt!! Hoppas det går bra och att det lugnar sig

Samma här! Har han inte taggat ner under morgondagen får jag hota honom med hagelbrakaren eller liknande ;)

  • Author

Det har som tur är gått bra. Achillesen skiter totalt i goldflakeen nu *pust*
än bättre är att den käkar både fryst, flingor och pellets. 
 

Lyckades nästan få med alla firrarna i en bild 😄

image.jpeg.50852a9a53d173ddeb2755d4c7c2a195.jpeg

Många drömfiskar [emoji14] låter kejsarna korallerna vara ifred?

1 timme sedan , MichaelE skrev:

Det har som tur är gått bra. Achillesen skiter totalt i goldflakeen nu *pust*
än bättre är att den käkar både fryst, flingor och pellets. 
 

Lyckades nästan få med alla firrarna i en bild 😄

image.jpeg.50852a9a53d173ddeb2755d4c7c2a195.jpeg

Vackert! Hur stort är karet? Funderar på om jag kan ha ngn mer lite större fisk i mitt 525l. Mina största är en gul och en lila kirurg. Resten småfisk.

  • Author
1 hour ago, jeber said:

Många drömfiskar emoji14.png låter kejsarna korallerna vara ifred?

Nja, navarchusen och moorishen (som förvisso inte är en kejsare) pickar en del, dock har jag rätt mycket koraller så det verkar inte göra någon större skada. Har också valt bort acans och liknande av den anledningen. 
Diacanthusen rör däremot ingenting.

22 minutes ago, Jojo said:

Vackert! Hur stort är karet? Funderar på om jag kan ha ngn mer lite större fisk i mitt 525l. Mina största är en gul och en lila kirurg. Resten småfisk.

Tackar! Det är 150x70x50. Gjorde det extra djupt och har rätt luftig inredning eftersom jag planerade att ha bla achilles i det.

[emoji1][emoji1] har läst någonstans att lite pickande är ingen fara

  • Author
8 hours ago, jeber said:

emoji1.pngemoji1.png har läst någonstans att lite pickande är ingen fara

Större kejsare gör sällan direkt skada på sps, dock kan de stressa ihjäl koraller om man bara har ett fåtal som konstant blir uppvaktade :)

  • 4 weeks later...
  • Author

En liten blå bild på karet

image.jpeg.21393972a307dfd43e23dc94372f5e4a.jpeg

Karet tuffar på, inga rafflande nyheter direkt. 
Kolonierna har börjat bli så pass stora så att mina två gyres inte riktigt räcker till flöde. Visst, jag kan dundra på ett par % mer men hjälper inte direkt. Det kommer bara bli ett jävla drag på ett par ställen men korallerna kommer fortfarande blockera flödet där det behövs. 
 

Jag har letat efter en begagnad tunze wavebox då jag tycker 3k är lite väl blodigt för en ny men inte mycket framgång. 
De är väldigt bra när man har mitt problem då de flyttar på i princip allt vatten samtidigt i karet. 
Vi får se hur jag gör med detta.

6 minuter sedan, MichaelE skrev:

En liten blå bild på karet

image.jpeg.21393972a307dfd43e23dc94372f5e4a.jpeg

Karet tuffar på, inga rafflande nyheter direkt. 
Kolonierna har börjat bli så pass stora så att mina två gyres inte riktigt räcker till flöde. Visst, jag kan dundra på ett par % mer men hjälper inte direkt. Det kommer bara bli ett jävla drag på ett par ställen men korallerna kommer fortfarande blockera flödet där det behövs. 
 

Jag har letat efter en begagnad tunze wavebox då jag tycker 3k är lite väl blodigt för en ny men inte mycket framgång. 
De är väldigt bra när man har mitt problem då de flyttar på i princip allt vatten samtidigt i karet. 
Vi får se hur jag gör med detta.

Fan va nice!

Ja det ser snuskigt bra ut hur som helst! 

 

Hur är det med en sån där wavebox? Dom funkar annorlunda än om man har pumpar på pulse eller? 

Jag tänker på eventuellt skvalpande? 

  • Author
6 hours ago, Kim Rosenqvist said:

Ja det ser snuskigt bra ut hur som helst! 

 

Hur är det med en sån där wavebox? Dom funkar annorlunda än om man har pumpar på pulse eller? 

Jag tänker på eventuellt skvalpande? 

Ja, de flyttar allt vatten i karet samtidigt fram och tillbaka till skillnad ifrån en vanlig pump som bara blåser runt det. Fördelen är att det inte spelar någon roll hur mycket jox som är i vägen, vattenrörelsen går inte att blockera.


Det kan möjligtvis låta lite inifrån boxen när vattnet flödar in igen men det är inget som störde mig vad jag vill minnas när jag körde en sådan tidigare.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.