Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

MichaelE's nystart

Featured Replies

32 minuter sedan, MichaelE said:

Man tackar!
Jag kommer nog inte köpa mer fisk på ett tag men håller på att klura på den slutgiltiga besättningen.

Tre arter som är högintressanta i det frisimmande segmentet är:
Quoyi papegojfisk
Achilles
Gold flake kejsare

Med det sagt så blir det troligtvis inte alla tre då det kanske blir något trångt i längden.

 

de två sista är mina"dröm-fiskar" :) 

coolt!

  • Replies 415
  • Views 90.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Det nya karet är nu på plats! satan vilket as det är.  För er som vill titta på när vi svär och bär in det finns film på eländet här: https://www.instagram.com/tv/CVXkqSdLIjJ/?utm_medium=copy_link

  • Det tog ca 30h arbete under helgen och otaliga koppar kaffe men nu är äntligen det nya karet igång. Bänken var förbaskat otymplig så vi fick ta loss alla paneler för att minska risken att vi skadade

  • Har nu monterat upp den andra orphek or3 på Auroran och är mycket nöjd med resultatet. Även min KH förbrukning har börjat ta fart så karet börjar nog stabilisera sig efter flytten. Vår dotter kommer

Posted Images

On 2020-09-28 at 22:40, MichaelE said:

Är väldigt nöjd med ”mataren” eller vad det nu kan tänkas heta på svenska från two little fishies.

Beställde du denna utomlands? 

 

 

  • Author
Beställde du denna utomlands? 
 
 

Nej, köpte den på Aquariatech.
  • 2 weeks later...
  • Author

Har nu monterat upp den andra orphek or3 på Auroran och är mycket nöjd med resultatet.
Även min KH förbrukning har börjat ta fart så karet börjar nog stabilisera sig efter flytten.

Vår dotter kommer till världen inom någon vecka så det ska bli skönt att man har automatiserat vattenbyten osv nu när man får lite mer att göra.

Lite bilder på hur det ser ut nu:
6692bf6f9a2f2c73eca37629f83b3ef0.jpg
22dbbf6525b638defb612b6e712520bb.jpg
5e0d2ec49b5efb5203e1e4d8dcddecbc.jpg


a8c0cd7d564f6f85d7ab957b8b2f7982.jpg
80b1ee10e82a73e24bca8e4597b02b3b.jpg

  • Author

Jag behöver lite input på ett möjligt tillägg till scapen i karet då detta absolut inte är min starka sida.
Jag tycker att det i dagsläget är lite för enhetligt och funderar på att köpa någon slags revpelare och placera den längst till höger där euphyllian står nu
.
Vad tror folket om det?

Jag behöver lite input på ett möjligt tillägg till scapen i karet då detta absolut inte är min starka sida.
Jag tycker att det i dagsläget är lite för enhetligt och funderar på att köpa någon slags revpelare och placera den längst till höger där euphyllian står nu
.
Vad tror folket om det?

Tycker du har det snyggt som det är! Men klart en liten revpelare med lite spännande fraggar är väl aldrig fel [emoji1] ser ut som du har mer plats i vänstra hörnet?
On 2020-10-19 at 16:43, MichaelE said:

Jag behöver lite input på ett möjligt tillägg till scapen i karet då detta absolut inte är min starka sida.
Jag tycker att det i dagsläget är lite för enhetligt och funderar på att köpa någon slags revpelare och placera den längst till höger där euphyllian står nu
.
Vad tror folket om det?

Svårt det där med scape i saltburkar, med tiden kommer ju korallerna fylla ut utrymmet!

Går själv i tankarna att scapa om min burk efter att ha blivit inspirerad av BRS 360 serie på Youtube, finns ett par episoder där dom scapar

 

  • Author

Tycker du har det snyggt som det är! Men klart en liten revpelare med lite spännande fraggar är väl aldrig fel [emoji1] ser ut som du har mer plats i vänstra hörnet?

Kul att du tycker det!
Det finns definitivt mer plats där men det är tanken då det är den sidan som är ut mot rummet och jag vill ha en öppen yta just där [emoji846]

Håller med, riktigt snyggt med den öppna ytan du har. En revpelare eller en "båge" till höger skulle nog bli bra för o få lite mer höjd i scapen. Det ser ju dock otroligt fint ut som det är nu. 


Kul att du tycker det!
Det finns definitivt mer plats där men det är tanken då det är den sidan som är ut mot rummet och jag vill ha en öppen yta just där [emoji846]

Du kan ju alltid byta plats på euphyllian och placera en revpelare på höger sida [emoji4]
  • 1 month later...
  • Author

Det har hänt lite grejer i karet. Ett antal nya koraller har åkt i och idag fick äntligen achilles ansluta sig till gänget.
77d860c2f0d797cdff91ead8ac8eecf9.jpg
dbf4fc929a9c65856327b43ff61ac475.jpg

förövrigt verkar jag ha lyckats vända ett begynnande utbrott av dino. Jag har begränsat exporten något och matat mer vilket jag hoppas gjorde susen (ta i trä!).

Nu håller jag tummarna för att det ska gå vägen med achillesen. Det åt lite vilket är lovande.

1 timme sedan , MichaelE skrev:

Det har hänt lite grejer i karet. Ett antal nya koraller har åkt i och idag fick äntligen achilles ansluta sig till gänget.
77d860c2f0d797cdff91ead8ac8eecf9.jpg
dbf4fc929a9c65856327b43ff61ac475.jpg

förövrigt verkar jag ha lyckats vända ett begynnande utbrott av dino. Jag har begränsat exporten något och matat mer vilket jag hoppas gjorde susen (ta i trä!).

Nu håller jag tummarna för att det ska gå vägen med achillesen. Det åt lite vilket är lovande.

Vacker fisk/fiskar!

  • Author

En snabb film på karet. Ursäkta de kringflytande partiklarna, jag flyttade precis på en Sten. http://



Achillesen sköter sig bra än så länge. Ätandet har också börjat ta sig men den gillar bara små bitar mat, stora saker som mysis går tydligen bort.
  • 3 weeks later...
  • Author

Jag fyllde nyss år och har en snäll fru som gav mig valfri firre i present. Valet föll på en subadult navarchus.
31d0dfe348001acd1b264e200e29c55c.jpg

Achillesen gav den en riktig råkur som välkomnande
http://


Lyckligtvis gick aggressionen över relativt snabbt och nu är det frid och fröjd (nåja).

Fraggade lite under helgen och lyckades välta en Sten så har även gjort en mindre ommöblering
086a1f012ac6dbb5c323a112ae0d4839.jpg

Nu känns det som att besättningen av större fiskar är mer eller mindre klar. Fokus nu kommer bli mindre lite skyggare arter för att skapa lite mer dynamik i karet.

Den där omedvetna ommöbleringen är alltid lika frustrerande, och alltför vanligt förekommande när man (läs jag) ska ner och "fixa" nånting. 

 

Läcker födelsedagspresent, och omtänksam fru! 😅👍

 

Skriv gärna vad du landar i för mindre skygga fiskar som du tänkte komplettera med. Går i samma tankar. Har hittills köpt "en av varje", men funderar på att sälja några mindre och sen komplettera med några mindre - av samma 😊

  • Author
Den där omedvetna ommöbleringen är alltid lika frustrerande, och alltför vanligt förekommande när man (läs jag) ska ner och "fixa" nånting. 
 
Läcker födelsedagspresent, och omtänksam fru! [emoji28][emoji106]
 
Skriv gärna vad du landar i för mindre skygga fiskar som du tänkte komplettera med. Går i samma tankar. Har hittills köpt "en av varje", men funderar på att sälja några mindre och sen komplettera med några mindre - av samma [emoji4]

Japp! Jävla klantarsle man är.

Hon är bra hon ;)

Jag tänker lite i stil med liopropoma rubre, ranfordi gobys, pistolräka+yasha goby osv.
  • 4 weeks later...

Ser att du kör två gyres. Vad kör du på för program/procent? Du har ju även några lps så gissar att det kan vara lite svårt att bara blåsa på.

  • Author

Åh tusan. Jag vet att reef2reef har postat några gånger men kul att någon annan också tycker att det ser hyfsat ut.
  • Author
Ser att du kör två gyres. Vad kör du på för program/procent? Du har ju även några lps så gissar att det kan vara lite svårt att bara blåsa på.

Blåser på rätt bra, lpserna får hålla i sig.

Merparten av dagen har jag en virvel som tar sig från sida till sida. Kör ena pumpen på -70% och den andra på -10, nästa setpoint kör jag pump nr 1 på -60% och pump nr 2 på -20% osv.
På kvällen byter jag till gyre mode och kör varje pump på 70% i ett par minuter i någon timme för att blåsa upp lite skit följt av puls mode på 70% med 4 sekunders pulser.
Någonstans kring 23:00 går pumparna på random mode (+100%) för att ha det lite lugnare fram tills belysningen tänds igen kl 09:00.

Hoppas att det svamlet gav något iaf.

Tack. En fråga till. Tyckte jag läste att du körde med ATI balling. Är det den 2part som heter pro? Upplever du att du får dosera något extra?

  • Author
Tack. En fråga till. Tyckte jag läste att du körde med ATI balling. Är det den 2part som heter pro? Upplever du att du får dosera något extra?

Helt riktigt att det är pro jag kör på.
Nja, jag doserar lite extra jod när jag kommer ihåg att göra det men inget annat. Dock kör jag automatiska vattenbyten varje dag vilket borde tillföra en viss del.

På ICP tester får jag alltid förslag om att dosera det ena eller det andra ämnet då det är lågt men vad jag vet så finns det inga bevis för att ett flertal är nödvändiga för korallernas biologiska funktion även om det tas upp.
Folk hade förbaskat fina kar innan vi visste om koncentrationen av ett gäng mysko spårämnen...det är iaf så jag rättfärdigar min lathet.

Ser ofta ut lite liknande detta (dock högre näringsvärden om jag har skött mig):
4126609f11d9c6486f2e0ad4a4ed851e.jpg

Låter bra. Beställt och väntar på att få hem. Hur ser dina ICP ut gällande kalium och strontium? Jag tror som du att vi jagar lite väl mycket ibland, ofta till det sämre.

  • Author
7 hours ago, irwin_fletch said:

Låter bra. Beställt och väntar på att få hem. Hur ser dina ICP ut gällande kalium och strontium? Jag tror som du att vi jagar lite väl mycket ibland, ofta till det sämre.

Också något låga:

 

4D25D694-00E8-446C-9C20-B5EC117EC5D8.png

Tack, något ATI verkar ha som min nuvarande balling saknar är fluor. Men det borde inte vara av större vikt 😃 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.