Gå till innehåll

Mitt hembygge


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Fingret har läkt bra nu men skinnet är litet för kort så det tar emot om jag försöker böja för mycket.

Här kommer en ny helbild på karet. Jag hade mer eller mindre glömt min egen tråd men nu skall jag försöka hålla mer liv i den.

[ATTACH]13982[/ATTACH]

Karet fungerar bra men jag har för mycket hydra i. (Det bruna mest till höger).

De är ett stort problem eftersom de bränner många stenkoraller.

Otroligt snyggt, Montipororna är en fröjd för en Monti-fetischist !

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag måste säga att jag inte drabbats av någon Acroporafeber.

post-1204-14468914004397_thumb.jpg

På bilden här av "den ljusa korallen uppe till höger" är det några Acroporor som skymmer litet.

Men inte är de lika snygga som en Seriatopora caliendrum. I actinicljus blir den mycket grönare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ålder på koraller är det svårt att yttra sig om. Korallen ovan fick RTN för litet drygt ett år sedan. Jag fraggade den och alla fraggarna klarade sig. Fem av dem har vuxit ihop till min korall på bilden. Men åldern tror jag är runt tio år för den har delats flera gånger innan en del av den kom till mig.

Jag matar med ungefär 15 gram fryst artemia per dag och fem gram korallfodermix.

De flesta eftermiddagar lägger jag i lite flingor också.

Korallfodret är ungefär som det de "gamla" korallodlarna gör. Recept finns i Bornemanns och Calfo´s böcker och på nätet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bild på samma korall ett par timmar senare med T5 ljus bara. Aquablue+ och Actinic blue. För att få fram färgerna använder jag ett filter Heliopan digital som filtrerar bort ljus utanför området 400 till 700 nm. Litet bildbehandling är det också men utan filtret får jag inte fram vettiga färger även om jag försöker med diverse tricks.

post-1204-14468914004932_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Jag hade besök av ett par Ljungbykillar i förrgår.

När vi satt och tittade på karet vid 20- tiden släppte plötsligt Lobophyllian en massa ägg - så mycket att jag inte mata fiskarna den kvällen. Här är en bild på skurken.

post-1204-14468914195212_thumb.jpg

Först var jag ganska rädd, man har ju läst om giftiga korallägg men jag såg ingen negativ inverkan någonstans. En märklig sak var att äggen inte fastnade på andra koraller som Euphyllia eller Parazoanthus som brukar äta det mesta.

Efter en timme var äggen slut.

Lobophyllian släppte äggen i klumpar som på fritt vatten delade upp sig i enskilda ägg, knappt en mm stora och glasklara.

post-1204-14468914195356_thumb.jpg

Exponeringstiden är en sextiondels sekund så man kan se hur stark cirkulation jag har i karet på äggen (= längden på strecken x 60).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:wooow:

Ja j...lar vad det har växt sedan jag var på besök hos dig. Set ut som man får försöka ta sig dit en vända under semestern. Det var ju ett tag sedan sist.

Kul med koralläggen, snart har du väl ett par hundra lobosar å sälja av;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...