Gå till innehåll

Mitt första "riktiga" kar 320 liter


Ahab

Rekommenderade inlägg

Verkligen ett fint och seriöst projekt Daniel. Tänk bara på de punkter jag skrev till dig i ditt pm ang belysningen.

Här har du samma kompakta armatur med inbyggda fläktar och reflektorer som jag kör med 8x24w: http://www.aquazoo24.de/Beleuchtung.41/T5_Leuchten___Balken.84/ATI_Lichttechnik.289/ATI_T5_Powermodule_aktiv_gek_hlt.290/ATI_T5_Powermodul_8x24_Watt__aktiv_gek_hlt_Standart.2280.html?language=en&osCsid=b72c50b30131fc8a9d739e111abe013e Finns även inkl lysrör för 590€. Fläktarna ska ge en ökning på ca 15% så det kan man också ta med i beräkningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 183
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du kan ej köra med din dimmbara dosa till IKS:en för att dimma T5 rören. För att dimma T5 så är det speciella drosslar och styrs via Simmond modulen för IKS.en

Oftast i detta sammanhang så dimmras drosseln med 1-10Volt med en separat kabel som i sin tur kopplas till simmond modulen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då harjag varit på Hornbach och köpt den svarta silikonen till sumpen. Men då blir jag plötsligt fundersam och börjar leta runt bland lite sumplösningar. Vitsen med dom 3-4 glasväggarna som man sätter mellan skummarfacket och returfacket är vad jag förstår att ta bort bubblor och att ha någon form av ytförstorande funktion där nyttobakterier kan växa. Men spelar det någon roll hur dessa väggar limmas? Hittar två olika alternativ som jag bifogar.

2j.jpg

attachment.php?attachmentid=5314&d=1141071380

Är det av betydelse omväggarna sitter lågt, högt, lågt eller tvärtom?

Ps. Hoppas inte Dez3d eller Sillen har något emot att jag använder deras bilder....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tar bild exp 2 där så skulle ja skälv lagt till 2 väggar, o starta med en skiva högt .Ja har skälv bara 3 , men kommer få göra ett drift stopp för o sätta ditt 2 till ,För ja har väldiga problem med luft på returen

De är vad ja hade Gjort

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då harjag varit på Hornbach och köpt den svarta silikonen till sumpen. Men då blir jag plötsligt fundersam och börjar leta runt bland lite sumplösningar. Vitsen med dom 3-4 glasväggarna som man sätter mellan skummarfacket och returfacket är vad jag förstår att ta bort bubblor och att ha någon form av ytförstorande funktion där nyttobakterier kan växa. Men spelar det någon roll hur dessa väggar limmas? Hittar två olika alternativ som jag bifogar.

Är det av betydelse omväggarna sitter lågt, högt, lågt eller tvärtom?

Ps. Hoppas inte Dez3d eller Sillen har något emot att jag använder deras bilder....

Hej!

Kul att du använder mina bilder. Betyder ju att andra värderar mina tankar!:nöjd: Fortsätt gärna använda dem. Du har så rätt i din teori med bakterier och ta bort bubblor. Jag har försökt få fram om det finns anledningar till att säta dem i olika ordning. Jag valde denna ordning för att jag tror det blir mindre porlande över kanter. Dock är det som Doris säger att det är bra med fler skivor då du har flera ytor flör bakterier samt även flera bubbelfällor. I mitt fall så tog jag bara 3 skivor med glas pga platsbrist då jag även vill testa att ha ett refugium. De erfarna på forumet tycker nog att mitt refugium är aldeles för litet för att fylla en funktion. Om det är så har jag i alla fall testat att få i gång systemet ur cirkulationsynpunkt. Dock fick jag en lite varning från hbmanen om att han tror att jag har för liten marginal i min sump för skydd mot översvämning vid strömavbrott. Ska snart testa det innan jag har i levande!

Hoppas det var svar nog på dina frågor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag fick detta tips från Stefan Molin när jag höll på att bygga ytavrinningsbox:

Hej,är avrinningslådan gjord i plexi?plexi o silikon funkar dåligt i hop.Mvh stefan

Den var gjord i PVC men jag tog det säkra före det osäkra och konstaterade att det var rätt för silikonet hade tagit dåligt på PVCn också bitvis.

Ska du samanfoga PVC och Plexi eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick detta tips från Stefan Molin när jag höll på att bygga ytavrinningsbox:

Den var gjord i PVC men jag tog det säkra före det osäkra och konstaterade att det var rätt för silikonet hade tagit dåligt på PVCn också bitvis.

Ska du samanfoga PVC och Plexi eller?

Ja,kanske skulle vara lite tydligare. Vill limma IHOP en plexiglas skiva med ett pvc rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja,kanske skulle vara lite tydligare. Vill limma IHOP en plexiglas skiva med ett pvc rör.

Kan du inte lösa det med stigigemlas fulgenomföring då ?.. Borra hål, Hetta upp en slang.. Pressa in pvc-röret och låta slangen svalna ?.. Eller om du vill ha det snyggt så ta en standard genomföring..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga angående montering av genomföring. Är det av betydelse hur jag monterar genomföringen (se bild)? Skulle gärna montera den som bilden till vänster d.v.s med "muttern" i karet.

Sedan undrar jag också på vilken sida de olika packningarna ska sitta, den svarta mjuka och den hårda vita.

Hur hårt ska dom dras?

post-1814-14468912661582_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabbt svar. Men är det någon som vet om det spelar någon roll? Gör jag som Saxmark och bilden till höger måste jag limma sakerna på plats och blir då tvungen att såga loss det när jag ger upp och ska kasta ut bygget ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabbt svar. Men är det någon som vet om det spelar någon roll? Gör jag som Saxmark och bilden till höger måste jag limma sakerna på plats och blir då tvungen att såga loss det när jag ger upp och ska kasta ut bygget ;)

Jag la ett par varv med gängtejp på mina rör som jag pressade in i genomföringen.. Har kollat nog under efter dropp och det har inte kommit nått.. Det är ju inte hälften så bra som tangit.. Men det är ju oförstörande för genomföringen.. Mina genomföringar sitter på botten dvs 60cm under vatten och har varit i drift i typ 4 mån eller så.. Så tiden får väl utvisa om jag har tur eller inte..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte att det började bli läge att utöka biblioteket med en bok om koraller. Vilken av dessa två ska jag välja?

1:Corals

A Quick Reference Guide

Av:Sprung, Julian

2:Aquarium Corals

Selection, Husbandry, and Natural History

Av:Borneman, Eric H.; Veron, J. E. N.

Vill fortfarande ha svar på ovanstående men tänkte lägga ut några fler bilder på mitt tillfälliga kar. Efter fraggträffen på Sjöfartsmuseet berikades burken med en Euphyllia från Norberg(?). Någon som vet vilken sort det är? Clownerna har fattat tycke för den. Efter fredagens tur med Biztro till Lerum har clownerna även fått sällskap av en Zebrasoma scopas som jag gillar skarpt.

post-1814-14468912681722_thumb.jpg

post-1814-14468912681829_thumb.jpg

post-1814-14468912681937_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...