Gå till innehåll

Gustavs AM Chromis, 125 liter


GustavF

Rekommenderade inlägg

Har varit väldigt inaktiv de senaste dagarna på forumet och det kommer troligen vara över julen. Fick nämligen tag på en Nintendo Wii i fredags :ler: Den är verkligen helfestlig, men stjäl av datortiden. Fiskar och koraller mår dock utmärkt och allt tuffar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 183
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

hur gick det med nya korallen - blev det skillnad med Fauna Marin maten?

samt blev det skillnad med Jod, och repade sig Xenian?

~Henrik

Tack så mycket Andreas. Det senaste inköpet är en Tubastrea Faulkneri. Ser ut som en sol när den väl är utslagen, men det är den inte så ofta. Slår mest ut kvällstid och när man matar.

Köpte lite av Fauna Marins korallfoder på JR idag och det skall bli kul att testa. Har även köpt jod för att se om det får fart på Xenian.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går bra med Tubastrean även om den vanligtvis bara slår ut när det blir mörkt vilket förstås är lite tråkigt. Den reagerar dock ofta när faunamarin åker i och slår då under en kort stund ut.

Tycker att mina Zoanthus/Parazoanthus växer mycket snabbare sen det blev Fauna Marin. Men det är förstås fullt möjligt att det inte stämmer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Ja det rullar på. En olycka har dock skett. Hade 25-årsfest hemma och dagen efter var 4 fiskar döda :'( . Tror inte det det var någon som hällt något i karet. Syrebrist känns som ett alternativ då det blev väldigt varmt i rummet. Hade även haft skummaren avstängd 2 dagar för att mina föräldrar sov i vardagsrummet och det innebar mindre syre + att en ytfilm hade bildats på vattnet = sämre gasutbyte med luften. Men koraller och sräskilt anemoner ser ut att trivas bättre än någonsin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tråkigt att höra :/ men det är bara att bita ihop.

hörde att akvariehobby skulle uppgradera sin saltvattenssektion till hösten och ha ett kar med mjuk samt ett med stenkoraller, blir ju kanoners för oss uppsalafolk

Hi hi hi, de sa dom förra året me. Blev inte riktigt som dom tänkte sig =-)

Trisst att höra om fiskbortgången, hur ser karet ut nu. Kan man få en bild?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 5 månader senare...

Hejhej allihop. Long time no see :)

Har börjat ta tag i min hobby nu igen då jag äntligen fått lite nytändning.

Nu till ett litet "problem":

Har i dagsläget en ytavrinning modell fluval (se bild 1) kopplad till skummaren. Det fungerar utmärkt men det är tyvärr inte vackert någonstans p.g.a. att den behöver sitta lite väl synligt för att den skall funka. Funderar därför på om man skulle kunna bygga en liten ytavrinningsbox till skummaren. Gjorde ett litet exempel i bild 1 och 2 hur det skulle kunna vara tänkt. PVC-röret skulle gå direkt till skummaren. Ett problem är förstås att om vattennivån sänks under ytavrinningskammen så går skummaren torrt. Ett sätt att avhjälpa det är förstås en nivåbrytare, men de kostar ju pengar. Har ni några smarta idéer på hur man kan göra det snyggt (i första hand) och förhoppningsvis även kostnadseffektivt?

post-1314-14468914610528_thumb.jpg

post-1314-14468914610643_thumb.jpg

post-1314-14468914610761_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju större "box" du gör ytavrinningen av desto större diff kan du ha på avdunstning innan din skummare går torr.

En lösning på problemet är att göra boxenrelativt djup och sedan ha ett rör som endast är ca 1cm från botten. Då blir diffen i ytavrinningen allt vatten mellan kammen och ca2cm ovanför botten på ytavrinningen och om det rör sig om 1L vatten kanske det räcker att skvimpa i varannan dag ungefär.

Hoppas du fattar va jag menar, svårt att förklara utan att börja rita =-)

Välkommen tillbax:W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte orkat läsa igenom tråden men hur fyller du på sötvatten idag? Om du gör det automagiskt så kommer ju nivån hållas där oavsett men jag antar att du gör det för hand eftersom du tog upp problemet, då är det ju egentligen bara att räkna på hur många liter det dunstar per dag och hur stor marginal du behöver mellan påfyllningarna, den mängden blir ju storleken på ytavrinningen som är möjligt för skummaren att suga upp. Vet inte om det hjälper men så skulle jag nog resonerat så att man inte bygger en för liten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Påfyllning sker faktiskt automagiskt med osmolator av nivåbrytartyp. Dämed borde det förstås inte bli problem. Kanske oroar mig i onödan :)

har du nivåbrytaren i akvariet så är problemet löst.. då behöver du inte tänka nivån ju.. bara o montera 'boxen' så att tillräckligt med vatten kommer i den för att hålla skummaren med vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du också kan göra är att borra ett litet hål i botten på din nya box, så att den tar in en liten liten mängd vatten det hållet också, så att ifall nivån sjunker under ytavrinningen så kommer det ändå in vatten fast underifrån.

Har du inloppet precis i botten på din box så ska det dunsta 30 liter vatten innan skummaren går torr, och då har du nog fler problem än bara det, med den salthalten det medför. :) Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit lite dimmigt hela morgonen i akvariet och nu vet jag varför. Fick med mig en Opistognathus randalli från Triton igår. Den har tydligen börjat bygga bo och gräva gångar så sanden ryker :) Undrar om jag någonsin kommer få se den igen :P

Hittade namnet och bild från Liveaquaria:

lg_71185.jpg

Hittar dock inget på fishbase och inte mycket om jag googlar. Kan den ha något annat namn tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...