GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

AnvÀnder osmos sedan 6 Är tillbaka och skulle aldrig gÄ tillbaka till kranvatten :)

Dels för att kranvatten Àr oberÀkneligt och med nÀringsnivÄer och risken att fÄ med sig tungmetaller, dels för att det kan bli ca mg kh vÀrden som jag inte vill ha 

• Gilla 1
Postat

Jag startade mitt första saltkar pÄ 90 talet med kranvatten men gick relativt snabbt över till osmos och skulle aldrig gÄ tillbaka till kranvatten idag.

AnvÀnder man med kranvatten sÄ finns det om man skall tro tillverkarna saltsorter som Àr mer lÀmpade Àn andra sÄ det kan ju vara vÀrt att fördjupa sig i om man vÀljer bort osmos filter.

• Gilla 1
  • 2 veckor senare...
Postat

Jag har alltid anvÀnt kranvatten (Göteborgs kommunala). Jag tycker osmos verkar krÄngligt och tar upp plats. Om kranvattnet fungerar beror pÄ var man bor, bÄde pga det lokala vattenverket och eventuellt nya kopparledningar i den egna bostaden. Men om man ICP-testar akvarievattnet bör man iaf kunna se om koppar och andra oönskade metaller ackumuleras (jag har inga förhöjda vÀrden alls trots över fem Är utan vattenbyten).

• Gilla 2
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat
On 2021-01-27 at 22:09, Johnny Tveit skrev:

Hur mÄnga av er dÀr ute anvÀnder osmos vatten?

Fungerar vanligt kranvatten lika bra?

//  Johnny

varför chansa, alltid osmos AMI

• Gilla 1
Postat

Jag skulle vÄga pÄstÄ att det i princip inte finns nÄgra kar i det övre skiktet som inte kör osmos. Det finns en anledning till detta.

Om man ska ge sig in i en sÄdant krÀvande projekt som att ha ett saltkar kan jag inte förstÄ varför man skulle vÀlja att göra nÄgot som Àr objektivt fel.

Gör dig sjÀlv en tjÀnst och köp ett osmosfilter. Det Àr billigt, enkelt och med lite eftertanke Àr det ocksÄ smidigt.

• Gilla 1
  • Tack 1
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat
On 2021-03-29 at 06:30, MichaelE skrev:

Jag skulle vÄga pÄstÄ att det i princip inte finns nÄgra kar i det övre skiktet som inte kör osmos. Det finns en anledning till detta.

Om man ska ge sig in i en sÄdant krÀvande projekt som att ha ett saltkar kan jag inte förstÄ varför man skulle vÀlja att göra nÄgot som Àr objektivt fel.

Gör dig sjÀlv en tjÀnst och köp ett osmosfilter. Det Àr billigt, enkelt och med lite eftertanke Àr det ocksÄ smidigt.

Jag har Osmos filter och har alltid kört med det.

Men bland annat personalen pÄ Zoo.se i Bromma pÄstÄr att det inte spelar nÄgon roll.

DÀrför stÀller jag frÄgan hÀr, dÄ jag litar mer pÄ svaren jag fÄr hÀr.

Mina möjligheter att rigga Osmosfilter Àr minimala efter flytten (pÄ grund av regeringen) och dÄ Àr alternativet att köra utan det.

Men som jag lÀser hÀr och misstÀnkt innerst inne blir det inget nytt akvarium för mig.

FÄr helt enkelt lÀgga det pÄ hyllan tills nya möjligheter uppenbarar sig :)

Postat
2 timmar sedan, Johnny Tveit skrev:

Men bland annat personalen pÄ Zoo.se i Bromma pÄstÄr att det inte spelar nÄgon roll.

Mina möjligheter att rigga Osmosfilter Àr minimala efter flytten (pÄ grund av regeringen) och dÄ Àr alternativet att köra utan det.

Men som jag lÀser hÀr och misstÀnkt innerst inne blir det inget nytt akvarium för mig.

Du fĂ„r köra en statskupp! 😊

Annars sÄ har ju flera bevisar att det gÄr att köra utan osmos, det brukar dock krÀvas bra kommunalt vatten. 

Men jag tror du isf behöver kombinera detta med ett ganska ambitiöst vattenbytesschema om det ska vara lĂ„ngsiktigt hĂ„llbart. Annars kommer ju all skit som följer med kranvattnet att ackumuleras upp till skadliga nivĂ„er för dina invĂ„nare. Vet inte om regeringen ser positivt pĂ„ det heller? 😊

Det Àr alltsÄ med risk som man kör utan rodi, och du bör dÄ ocksÄ hÄlla dig borta frÄn lite mer krÀsna invÄnare som tex en del sps. 

• Gilla 1
Postat
9 hours ago, Johnny Tveit said:

Personalen pÄ Bromma zoo har ungefÀr lika bra koll pÄ lÀget som den dÀr killen som skulle bevisa att jorden var platt igenom att skjuta upp sig i en hemmagjord raket och dog. Lyssna inte pÄ dem för allt i vÀrlden.

Det gÄr vÀl potentiellt att köra utan osmos om

man kan nöja sig med enklare koraller och Àr villig att acceptera problem med alger osv. 

Varför Àr det inte möjligt att ha en osmos? Det Àr bara att sÀtta en T-koppling med ballofix pÄ vattenledningen i ett skÄp eller liknande sÄ ser man inte ens den :)

• Gilla 3
Postat

Nu vet jeg en hur dom gör pÄ Bromma Zoo, det er muligt dom byter 100% vatten i veckan, och sÄ behöver man inte Osmos. 

I mit 575 körde jag uten osmos, det gik bra i 1ÂœÂ Ă„r. Sen inte sĂ„ bra. Mit system i dag er 3 Ă„r gamalt, kör osmos, ingen vattenbyte ut over vid behov. 

• Gilla 1
Postat
18 hours ago, Johnny Tveit said:

Om valet hade stÄtt mellan att skippa rodi eller inte ha nÄt akvarium alls sÄ hade jag skippat rodi. Finns mÄnga fina akvarium som har körts utan, sÄ varför inte testa? Skicka in ett ICP efter uppstart och ett till efter 6 mÄnader sÄ ser du om nÄgot Àmne börjar ackumuleras. 

• Gilla 1
Postat
On 2021-05-28 at 06:51, MichaelE skrev:

Personalen pÄ Bromma zoo har ungefÀr lika bra koll pÄ lÀget som den dÀr killen som skulle bevisa att jorden var platt igenom att skjuta upp sig i en hemmagjord raket och dog. Lyssna inte pÄ dem för allt i vÀrlden.

Det gÄr vÀl potentiellt att köra utan osmos om

man kan nöja sig med enklare koraller och Àr villig att acceptera problem med alger osv. 

Varför Àr det inte möjligt att ha en osmos? Det Àr bara att sÀtta en T-koppling med ballofix pÄ vattenledningen i ett skÄp eller liknande sÄ ser man inte ens den :)

Bor i lÀgenhet. fÄr inte ha grejerna framme för "regeringen" vilket komplicerar det hela en hel del.

Dessutom har jag inga T-kopplingar :(.

Har en vÀldigt bra ide vilket innebÀr litet hÄl i vÀggen med slangen igenom men regeringen gÄr starkt emot, dessutom hamnar osmos filtret pÄ en plats som saknar golvbrunn vilket innebÀr risker.

• 1 Ă„r senare...
  • 3 veckor senare...
Postat

Jag skulle vÀl sÀga att det beror pÄ var du bor och vilken nivÄ du tÀnker ha pÄ ditt kar.

Osmosen finns bl.a  för att trÀna akvaristens tÄlamod, det vet alla som vÀntar pÄ att tunnan ska bli full -  eller kÀnt kÀnslan av att sÀtta ner foten i kallt vatten mitt i natten nÀr man ska upp och pissa  för att man glömt stÀnga av.

I princip alla salter i dag Àr avsedda att blandas med osmosvatten, för att fÄ de vÀrden som tillverkaren specar.

SÄ jag tycker det Àr dumt att chansa, det kan vara jÀkligt svÄrt att lokalisera nÄt skit som ackumulerats under lÄng tid om man fÄr problem.

Stockholmsvatten funkar rÀtt bra , men jag rekommenderar definitivt osmos till korall-kar  ( trots att jag jobbar pÄ Bromma :) )

• Gilla 1
  • Haha 3

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...