Jump to content

0-150 liter 120L Mozambique i vardagsrum


Casio

Recommended Posts

Posted (edited)
1 timme sedan, Kjelle skrev:


Det är bara det att kunna förstå vad som händer och då måste man ju ta lite bakgrundsfakta varför vi använder oss av äggviteavskummare. Denna metoden skulle jag kunnat köpa lättare om man använder sig av stora bubblor. Så lider man av kroniskt låga pH värden kan det vara ett alternativ även om det finns andra sätt för det. Så fort ni ser något på youtube från USA så betyder det inte att ni kan slopa all fakta.

Skulle vara spännande att få reda på hur äggviteämnen fälls ut genom bubblor.

 

Läs artikeln jag postade, den är på engelska och från USA. men hoppas den ska gå bra ändå. Den har trots allt några år på nacken vilket känns skönt.

 

Vi fredar denna tråd från denna diskussion nu, så njuter vi av ett stabilt system istället :)

Edited by Casio
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kjelle, se filmen Casio postade. Micro scrubbing/ the bubble method är något helt annat än en proteinskummare. Du är ute på ett sidospår i dina inlägg. 

Det var inte bästa filmen man kunde hitta på Youtube om det. Dock så finns det ingen av Youtubarna som inte använder en äggviteavskummare. Gör själv en test för att utröna vad det för med sig. Började med att göra rent skummaren och sedan tog det 2 minuter så skummaren igång och skummade. Normalt tar det ju längre tid än så för att komma igång efter en rengöring. Så ytspänningen förändrades ganska snabbt. Dock så fick det ingen märkbar pH höjande effekt än som sig bör med mer syre i vatten kolumnen en redox höjning. Så den första slutsatsen inga extra bubblor utan en äggviteavskummare. Någon av Youtubarna pratar om en timme andra om hela natten. Jag prövar en timme. Går ju inte åt så mycket grejor för det mer än slang, backventil, luftpump och en timer. Kan ju vara kul att se om det går att se någon skillnad på något på en vecka. Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig angående mikro bubblorna men äggviteavskummaren gör jag inget avsteg från.
Link to comment
Share on other sites

Hoppas att Eric tillåter att jag "sticker ute lite utanför trådens mening." Dvs Hans tråd om hans 120 liters.

 

Gillar  Eric´s tänk. testa gränserna lite. Samtidigt skall jag säga att  jag aldrig sett en sådant tänk kring "korallbottom" där vi mestadels har sand eller bb (barebottom)  På något sätt gillar jag upplägget. Däremot fasar jag för slamsugningen (vilket jag även gör i mitt sandkar ;-)

 

Håller med Kjelle lite om att länkar som postas i princip , är som att karet agerar som en gigantisk skummare  och youtubers endock har en sump och skummare som tar hand om  avfallet. Men det finns säkert folk som inte har det.

 

Gick igenom en gigantiskt tråd om just detta säkert 50-60 forums sidor och det finns en hel del tänk bakom både för och emot.

Handlar inte så mycket om "USA mot  världen"  Funkar det för Eric så funkar det för mig. Bra dock att andra oxå testar o bidrar med erfarenheter. Håll dock  detta i en härlig ton som bidrar till erfarenheter för oss andra.

Mitt första egna saltkar hade jag när jag var 14 år , 46 år nu och still learning faktiskt oftare än man kan tro.

 

Hittar inte länken just nu till reeftoreef tråden, men den var jäkligt intressant.Även med en del svenska inlägg.

Fanns en stor "för" lista som någon posta som såg ut att var riktigt riktigt  bra.

Dock även lite negativt skall sägas.

Men som sagt jag gillar upplägget och även Erics tålamod med "våra" skrifter ,sköter vi det snyggt så kanske alla inlägg får vara kvar för andra att läsa

 

En fråga till Eric.

Skulle vara intressant  med lite värden från din tank såsom ja tex stiger nitrat osv..

Ha en helt fantastiskt påsk!

/ Artur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Då det är jag och stora grabben som följer tråden ska vi försöka svara på era frågor om det finns intresse av det (YouTube lockar yngre generationen. Där av våra video) :)

 

YouTube - En videotjänst där det inte finns någon generell hållning antar jag. Man hittar alla typer av akvarieuppsättningar. Precis som på alla forum världen över.

 

Skummare idag- Den gick bort på grund av ljudet. det närmaste jag har kommit en tyst skummare var en Tunze 9004 och den lät för mycket i min värld. I inledningen till denna tråd ser man förutsättningar för detta akvarium :)

 

Bubblor - 2014 postade jag ett inlägg om ett intressant program som tog upp "bubblornas vetenskap". Det fick mig att tänka till om deras bidrag till ordningen i hagen. Bubblornas vetenskap - Övrigt snack - Saltvattensguiden Jag tror att man får anpassa bubbeltiden efter innehållet i akvariet. I en uppstart är det mycket bakterier som konsumerar syre. Det kan då vara bra att bubbla/ skumma mer. Det lyfter även organiskt skit vilket jag har skrivit tidigare i denna tråd. det har även andra fördelar. Även nackdelar, där av anpassa till innehållet.

 

Bubblor / skummare - I min värld är det inget substitut / ersättning. 

 

Skummare - lyfter ur salter/mineraler/organiskt nedbrutna ämnen. Ungefär samma förhållande som fritt rör sig i vattenkolumnen. Inget jag har behov av.

 

Vattenvärlden.

 

1.026 sg

26C

8dkh

Nitrat 1ppm vill upp så har ökat dosering foder 3ggr/dag

Kalcium ca 400ppm

Magnesium ca 1300ppm

 

jag byter ca 1-2L varje-varannan dag med red sea salt. Gör detta i samband med att blommorna vattnas. Iom att det handlar om upp till två liter kan jag göra detta med en vanlig tillbringare. Vid resa (var borta från akvariet v10 i en vecka. Bytte då motsvarande dagar/liter när jag kom hem.

 

Glad påsk :)

 

Glömde bottensubstratet - jag tror det finns nackdelar i det. Jag har inte stenkoll på kemin, men då det föll ut som jag kunde läsa mig till gjorde jag ett stort vattenbyte en vecka in i uppstarten. Magnesium hade då gått ner vilket jag tolkade som att det blev bundet kalcium i skelettet? Inget jag är säker på men det ordnade sig efter vattenbytet. 

 

Skit på botten - bubblorna lyfter detta. Jag har media i juwel originalboxen. Den lät jag vara kvar denna gång till skillnad mot sist.

Edited by Casio
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Kan även tillägga att dem små täta vattenbyten jag gör är på grund av att jag inte är fan av balling eller andra enskilda regelbundna tillsatser till vattnet. 

 

Saltvattnet består i så många föreningar att jag inte kan hålla koll på dem alla. Om jag doserar magnesium eller kalcium i motsvarande mängd vilket förbrukas har sannolikt annat förbrukat också. Man får då en obalans i vattnet enligt min mening. 

 

Att ta bort vatten och tillföra nytt motverkar detta. 

 

Det har även andra positiva effekter givetvis. Så som att få bort organiska ämnen eller annat oönskat. Dem är eventuellt för små för att den effekten ska uppnås? (beror så klart på). Till skillnad mot sist har jag inte heller omvänd osmos. 

Edited by Casio
Link to comment
Share on other sites

Kan även tillägga att dem små täta vattenbyten jag gör är på grund av att jag inte är fan av balling eller andra enskilda regelbundna tillsatser till vattnet. 
 
Till skillnad mot sist har jag inte heller omvänd osmos. 

Du har ju ett mindre akvarium med några fiskar.

Balling metoden är ju ett sätt att kunna hålla jämnare värden vid högre förbrukning av kalcium, magnesium och kH och på detta viset också kunna minska vattenbyten eller i stort sett utesluta dem. Detta då vattenbyten får beroende på saltets värden alltid en dip åt ena eller andra hållet. Om man nu inte förbereder sitt salt så det har exakt akvariets värden innan byte. Detta kräver ju lite finess att genom att köpa en grundsalt med lägre värden för att sedan boosta det till det man vill ha. Det är därför jag föredrar Tropic Marin Pro som ligger nära där jag vill vara.

Det är ju annars ett sätt att genomföra små vattenbyten som du gör även om du lika gärna kan byta 10% i veckan eller var 14:e dag och slippa ständigt oroa akvariet som ger negativa konsekvenser (se nedan). Har du en större biologisk massa (levande sten) kunde du också utan tvekan klara dig med ett byte i månaden.

Håller med dig om att man kan skippa extra spårämnen så länge förbrukningen av dem inte är större än vad vattenbytena tillför.

Dock blir konsekvensen med dina dagliga vattenbyten:
pH höjs vid vattenbyte = positivt
Redoxen (läs syretryck) sänks vid vattenbyte = negativt

Genom att du tillför mikrobubblor ökar redoxen nattetid hos dig och när redoxen ökar sänks pH. Ju mer redoxen ökar ju mer sänks pH (ännu mer bubblor). En hög redox gör att vattnet kommer upplevas som klarare.

När du sedan på dagen byter vatten får det till följd av att pH höjs men redoxen sänks. Så när natten kommer upprepas mönstret.

Detta får till följd att ditt akvarium får svårt att ha det där jämna flowet mellan pH och redox som ett normalt akvarium har. Så skall du få ut något av mikrobubblorna så är det bättre att du tillför dem dagtid då pH inte kommer sjunka när redoxen höjer sig då ljuset motverkar detta. Samt att du måste sluta med att byta vatten varje dag om du vill att kurvorna skall följas åt på ett bättre sätt.

Samt som jag påpekat tidigare att små bubblor fäller ut äggviteämnen det går aldrig att komma från.

Däremot att små bubblor hjälper till att lyfta detritus från levande stenen är nog inte fel om man ser den aspekten på det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Kjelle skrev:


Du har ju ett mindre akvarium med några fiskar.

Balling metoden är ju ett sätt att kunna hålla jämnare värden vid högre förbrukning av kalcium, magnesium och kH och på detta viset också kunna minska vattenbyten eller i stort sett utesluta dem. Detta då vattenbyten får beroende på saltets värden alltid en dip åt ena eller andra hållet. Om man nu inte förbereder sitt salt så det har exakt akvariets värden innan byte. Detta kräver ju lite finess att genom att köpa en grundsalt med lägre värden för att sedan boosta det till det man vill ha. Det är därför jag föredrar Tropic Marin Pro som ligger nära där jag vill vara.

Det är ju annars ett sätt att genomföra små vattenbyten som du gör även om du lika gärna kan byta 10% i veckan eller var 14:e dag och slippa ständigt oroa akvariet som ger negativa konsekvenser (se nedan). Har du en större biologisk massa (levande sten) kunde du också utan tvekan klara dig med ett byte i månaden.

Håller med dig om att man kan skippa extra spårämnen så länge förbrukningen av dem inte är större än vad vattenbytena tillför.

Dock blir konsekvensen med dina dagliga vattenbyten:
pH höjs vid vattenbyte = positivt
Redoxen (läs syretryck) sänks vid vattenbyte = negativt

Genom att du tillför mikrobubblor ökar redoxen nattetid hos dig och när redoxen ökar sänks pH. Ju mer redoxen ökar ju mer sänks pH (ännu mer bubblor). En hög redox gör att vattnet kommer upplevas som klarare.

När du sedan på dagen byter vatten får det till följd av att pH höjs men redoxen sänks. Så när natten kommer upprepas mönstret.

Detta får till följd att ditt akvarium får svårt att ha det där jämna flowet mellan pH och redox som ett normalt akvarium har. Så skall du få ut något av mikrobubblorna så är det bättre att du tillför dem dagtid då pH inte kommer sjunka när redoxen höjer sig då ljuset motverkar detta. Samt att du måste sluta med att byta vatten varje dag om du vill att kurvorna skall följas åt på ett bättre sätt.

Samt som jag påpekat tidigare att små bubblor fäller ut äggviteämnen det går aldrig att komma från.

Däremot att små bubblor hjälper till att lyfta detritus från levande stenen är nog inte fel om man ser den aspekten på det.
 

Snyggt, tack! 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

 

Alldeles för tidigt för att se utfall. 

 

Kan meddela att annat kar står redo om det inte vill sig.

 

Att viss korallkross är vit beror på att den vändes när jag placerade dem nya korallerna. Annars var även dem lila/röda och orangea som ett resultat av kalkalgerna. 

 

PS damsellen som drog igång nitrificationen ska väck om någon Örebroare känner sig manad. Fet och fin men den hör inte hemma i denna biotop. 

 

Nu ska nog nitratet gå upp. 

 

Funderar även på om belysningen är tillräcklig. Är mer än nöjd med maxspect jump. Otroligt vad man får för pengarna. Men den är trots allt på endast 65watt. 

 

Meerwasserkanal kör dem. Undrar om det är just vid videotillfället eller på heltid..

Edited by Casio
Link to comment
Share on other sites


 
Funderar även på om belysningen är tillräcklig. Är mer än nöjd med maxspect jump. Otroligt vad man får för pengarna. Men den är trots allt på endast 65watt. 
 
Meerwasserkanal kör dem. Undrar om det är just vid videotillfället eller på heltid..


Heltid tror jag.
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
40 minuter sedan, Kjelle skrev:

 


Heltid tror jag.

 

Ja så borde det vara kan man tycka 👍😂 Vet dock inte vad han har 45cm ner men ser ut som någon montipora och acropora bland lps erna. 

Edited by Casio
Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstått om mikrobubblor i huvudkaret är att de hjälper till med att lyfta detritus från underlaget så att det kan skummas bort. Utan skummare eller ett fiter som man får rengöra ofta får de ingen funktion.

Att vissa erfarna akvarister klarar av att köra akvarier utan skummare eller annat som är helt nödvändigt för vanliga akvarister är ingen nyhet. Men det är erfarna akvarister och inget för oss vanliga dödliga.

Jag är väldigt tydlig mot mina nybörjare med att skummare är nödvändigt. Kan du inte ha skummare eller pumpar i akvariet så flytta akvariet eller ge upp saltvattensdrömmen är det råd jag ger dem.

Osmos är också väldigt bra men det kan gå att hålla igång ett kar med vattenledningsvatten om du har täckglas, hittar ett salt med tillräckligt låga värden och sköter dina vattenbyten.

Vatten, Ljus, Cirkulation och Mat är det som behövs för att hålla igång ett saltkar. Och där är skummaren det bästa verktyget för att hålla ordning på vattnet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tittade på filmen om 1000 liters systemet.

Akvarieägaren hade mer än 20 års erfarenhet av saltvattensakvarier och speakern sade också att skummarlöst är inget han rekommenderar nybörjare. Till akvariet hörde en separat djup sandbädd som filtrering. Betydligt större än en skummare.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, stigigemla skrev:

Vad jag förstått om mikrobubblor i huvudkaret är att de hjälper till med att lyfta detritus från underlaget så att det kan skummas bort. Utan skummare eller ett fiter som man får rengöra ofta får de ingen funktion.

Att vissa erfarna akvarister klarar av att köra akvarier utan skummare eller annat som är helt nödvändigt för vanliga akvarister är ingen nyhet. Men det är erfarna akvarister och inget för oss vanliga dödliga.

Jag är väldigt tydlig mot mina nybörjare med att skummare är nödvändigt. Kan du inte ha skummare eller pumpar i akvariet så flytta akvariet eller ge upp saltvattensdrömmen är det råd jag ger dem.

Osmos är också väldigt bra men det kan gå att hålla igång ett kar med vattenledningsvatten om du har täckglas, hittar ett salt med tillräckligt låga värden och sköter dina vattenbyten.

Vatten, Ljus, Cirkulation och Mat är det som behövs för att hålla igång ett saltkar. Och där är skummaren det bästa verktyget för att hålla ordning på vattnet.

 

Tack för svar.

 

Håller dock inte med. Vet inte om skummare spelar den avgörande funktion man verkar utgå från. 

 

Men det blir spännande att följa detta kar 😃 kul att du är med. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
2 minuter sedan, stigigemla skrev:

Jag tittade på filmen om 1000 liters systemet.

Akvarieägaren hade mer än 20 års erfarenhet av saltvattensakvarier och speakern sade också att skummarlöst är inget han rekommenderar nybörjare. Till akvariet hörde en separat djup sandbädd som filtrering. Betydligt större än en skummare.

Stämmer 🙌

 

Ska även tillägga att varje kar är unikt. Var inte meningen att posta video på kar och få någon att tro att det var rättesnören. Utan just inspererande kar. 

Edited by Casio
Link to comment
Share on other sites

Jag hade skummarlösa kar i flera år och det funkade. Men allt handlar om vad man har för ambitioner. Ett av dem var bl.a. mjukkorall/ LPS fokuserat system med låg belastning (3-4 fiskar på 100 l). När jag var nybörjare så använde jag kranvatten och det funkade också (beror på vart man bor, kommunalt vs egen brunn osv), men jag bytte vatten varje vecka. Med tiden (efter något år eller två) blev det dock oftast grisigt i karen och det var gott om alger. Jag märkte av det speciellt på våren då all snö smälte att det också vart smutsigare i karen.

 

När jag sedan uppgraderade mig till skummare så småningom så bidrog det till att jag inte behövde göra vattenbyte lika ofta. Ultimat vart det när osmosen även kom in i bilden. Då började jag hålla SPS:er på allvar och de började frodas, inte bara överleva.

 

Men precis som du säger Casio så är alla system unika och det finns absolut skummarlösa kar, men i många fall så är de inte hållbara därav varför det generellt sägs att en skummare är nödvändig. Ska man ha mycket fisk så håller jag med Stig om att en skummare är nödvändig.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En uppdatering. 

 

Har bytt plats på röd capricornis och nanorna. Tyckte det var vackrare innan och kändes mer "djuphav". Men det viktiga är att korallerna trivs. 

 

Nedan kommer en bild på nanorna. Förbrukningen är skyhög. Fortsätter byta en liter per dag och 10l vecka /varannan vecka. 

 

Har kalcium hydroxide hemma och funderar på att köra igång det. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...