Gå till innehåll

Mitt första akvarium.. Version 2


Draedon

Rekommenderade inlägg

kunde inte hålla mig idag när jag var förbi djuraffären.. köpte en till snäcka (nr1 måste ju ha en polare ;) ) och så blev det även en rörmask (sabellastrate sp.).

längtar efter lördag och shopping på jr som ett barn längtar efter julafton :skrattar:

post-2037-14468912759757_thumb.jpg

post-2037-14468912759911_thumb.jpg

post-2037-14468912760084_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

såg idag att det börjat växa något på min stjärnpolyp, vad sjutton är det för något?

ser ut som någon slags filtrerare... är det "farligt" för stjärnpolypen att dessa växer på den? har sett dem på en sten också.

post-2037-14468912763945_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uppdatering...

som ni säkert såg i en annan tråd hade jag lite problem med väldigt högt nitratvärde (50ppm).

efter ett vattenbyte på 15% så hoppade nitraten ned till 25ppm. snabba ryck...

hoppas att denitrifikationsprocessen får sig en spark i arslet nu när karet blir lite belastat, har även haft i reef evolution's bio-degrader. så det här blir nog bra. har även bytt salt från red sea till reef crystals, hoppas det blir till det bättre.

lite nya invånare har tillkommit, var till stockholm igår med h0llowman och shoppade loss.

2st. A ocellaris, en röd sjöstjärna, 5 sniglar (2 tectus och 3 turbo), en sten med skivanemoner, en eldräka och en lila acropora. Sen köpte jag ett gäng sps och lps koraller till min kusin. brände av ~3500,- på en pisskvart, härlig hobby ;)

sen for vi hem till Beppe i järfälla och fick lite mjukisfraggar.

bifogar lite bilder... eldräkan vägrade posera för ett foto, han kröp in bakom stenarna istället.. och clownerna verkar gå på uppåttjack, gick inte att få en skarp bild på dem.

post-2037-14468912770041_thumb.jpg

post-2037-14468912770194_thumb.jpg

post-2037-14468912770361_thumb.jpg

post-2037-14468912770508_thumb.jpg

post-2037-14468912770666_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ni det latinska namnet? Har för mig jag läste någon tråd om det..

Burken tuffar på fint, värdena är bra och allt mår bra. Förutom några sniglar.. men det tar jag i en annan tråd.. Sen har en mjukisfragg lossnat från sin tandpetargummisnoddsten och försvunnit.

Full fart i burken.. försöker förgäves få en bra bild på räkan, men ni ser själva hur han är.. tjurig sak det där.

Bild nr2: Sjöstjärna vs. stjärnpolyp 1-0 ;)

post-2037-14468912778626_thumb.jpg

post-2037-1446891277876_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dags för en uppdatering igen då... vattenvärdena håller sig bra, men salthalten har gått ner rätt mycket sen sist jag mätte.. från 1.0245 till 1.0235. har haft lite läckage från både akvarium och skummare. kanske är det som har påverkat iom jag fyller på med osmosvatten en gång per dag (dunstar jäkligt snabbt). jaja, tänkte höja den lite försiktigt i veckan. i övrigt så lever och frodas allt utom turbosnäckor... räkan börjar bli riktigt modig (för att vara räka) nästan så att han nyper artemia ur handen på mig :) clownerna har lämnat sitt hörn och är nu överallt i burken.

stjöstjärnan är det en jäkla fart på, lite för mycket fart.. den och snäckorna knuffar omkull fraggar så jag svär långa ramsor.. måste köpa lite korallim. för någon dag sedan hittade jag en mjukisfragg lite halvt under en sten, jag som trodde den var borta för alltid. men nejdå, nu sitter den med fast med gummisnodd och verkar trivas bra. tja, allt är frid o fröjd helt enkelt.

har dock ett par frågor:

1. Bytte nyss vatten (ca 10%) och min skummare fick totalfnatt. fyllde koppen med rent vatten på några sekunder. har för mig att jag läste i någon gammal tråd att skummare kunde göra så här. vad beror det på? så här gjorde den inte sist jag bytte vatten.. har iofs bytt saltmärke (från red sea till reef crystals) sen sist.

2. Tog bort gummisnodden från min xenia fragg. den hade växt fast helt trodde jag.. men en liten tuss hade tydligen inte gjord det utan flöt iväg in bland stenen. gör det något för vattnet att ha en liten liten xenia på vift bland stenarna? den lär väl dö där inne i mörkret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,skummaren brukar få fnatt när man byter vatten,då är det tur man är hemma när skummaren hänger på karet,samma fenomen kan hända när skummaren är rengjord,så ställer man inn den och åker hemmifrån när man kommer hemm igen är det bara att torka vatten på golvet,det blir bättre med sum så slipper man allt sånt extra jobb.mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har tyvärr inga bra bilder på dem. min kamera är kass.. fotar jag när enbart blåljuset är på blir allt helblått.. fotar jag med MH'n tänd så blir bilderna överexponerade. ska låna en bra kamera och fota lite framöver.

hysterixen verkar repa sig, den växer rätt bra och det gröna i mitten sprider sig inte utan blir överväxt av kalkalger. fraggade aldrig om den då jag inte hade något lim hemma. men som sagt, de levande delarna växer bra. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har tyvärr inga bra bilder på dem. min kamera är kass.. fotar jag när enbart blåljuset är på blir allt helblått.. fotar jag med MH'n tänd så blir bilderna överexponerade. ska låna en bra kamera och fota lite framöver.

vad har du för kamera? du kan oftast ställa in ett M läge (manuellt) där du kan underexponera. Alltså minska intaget av ljus o då få en korrekt exponering. Sen stäng av blixten, går på de flesta kameror!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...