Gå till innehåll

Sillens första saltvattenskar


Sillen

Rekommenderade inlägg

Ahhhhh!!! Det värsta har hänt, du har fått en Discosoma Pedofilis i din tank!!!!

Skynda dig och töm den på allt, om den är kvar kommer den antasta allt i akvariumet och slutligen dör allt.

Hahaha! Du har skön humor och "kladda" kan du också! Mer sådant!

Sillen: jag tycker ditt kar har utvecklats jättefint och jag gillar din aquascape!

Mvh

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 491
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sillen: jag tycker ditt kar har utvecklats jättefint och jag gillar din aquascape!

Håller med Clownen, de e snyggt aquaskape.

De e ett riktigt snyggt akvarium du har Sillen. Jäkligt kul att fått se den från början och se det växa fram. Har du satt fast stenarna så de inte kan rasa eller är de "bara" staplade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:ler::smiley17: Så känner jag det efter era kommentarer! Fortsätter ni kommentera lovar jag lägga ut mer bilder. Ha lite tålamod bara för jag är inte bra på att ta korten!

Stenaren är i stort bara staplade. Det finns ett litet undantag och det är revpelaren som delvis är uppstöttad av buntband. Jag har inte haft några problem hitills. Dock finns en lite farhåga och det är anemonen som kilar ner sig mellan stenarna och den verkar var av typen anemonus hulkis ;) . Dock är den inte ljusgrön ännu men den utvecklar styrka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

verkar ju uppenbarligen fungera bra att endast stapla stenarna. Hoppas inte anemonen får något vredes utbrott =-)

Jag såg en kille förut som använde tjocka stavar (tror de va acryl) när han byggde sitt rev.

Först byggde han upp rever som han hade tänkt sig det.

Sedan långa betongborren, borra igenom rubbet, sten för sten.

Sist trädde han på stenarna som ett gigantiskt smultronstrå.

Underst hade han en stor sten som fungerade som grund, i den borrade han in pinnar som gick snett ut som stöttepelare. När han sedan la i sand såg man inte pinnarna och det hela såg riktigt häftigt ut faktiskt.

Det skulle gå att böja stavarna och på det sättet bygga riktigt snygga grottor, pelar, kanter och formationer. De e brar att ta fram betongborren och värmepistolen =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ville inte borra i stenen då borrning genererar värme som inte är bra för det levande i dem. Dock finns det ofta bra möjligheter att fästa lite buntband i dem. Går att använde dem kombinerat med pvc rör.

Att borrningen skulle skapa värme och skada den levande stenen behöver du inte oroa dig för. Var har du hört det?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att borrningen skulle skapa värme och skada den levande stenen behöver du inte oroa dig för. Var har du hört det?

Mvh

Peter

Peter!

Jag har nu letat vart jag fick det. Först fick jag något tips här på forumet men hittar det inte nu, skulle kunna bero på att att det var via PM. Efter det tipset letade jag i något annat forum (tror det var detta forum http://saltvann.aquafreaks.no/Forums.html) och hittade någon som uttalade sig om samma sak. Detta tolkade jag som att det var troligtvis sant.

Jag fortsätter gärna diskusionen om så önskar men då tar vi det i en annan tråd som avhandlar det ämnet och inte i detta då det inte har med mitt kar att göra mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går de med anemonerna? Stortrivs misstänker jag =-)

Hoppas att skivisarna mår prima och blir fler, då kanske man kan sköpa några av dig sen när man är igång hi hih hi....

Har du inga fler bilder på ditt akvarium, FLER BILDER TILL FOLKET!!!!

Klart man ställer upp. Tyvärr är de inte helt nya utan från i sommras! Om fler bilder önskas till folket måste jag snart skaffa bättre kamera samt bättre fotograf.;)

post-2171-1446891322019_thumb.jpg

post-2171-14468913220353_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäkligt snygga, jag tycker om de lite rödare och blå skivisar. Flikvännen är lite "anti" men det får hon vara =-)

Hur många arters koraller är du uppe i nu, vilken är favoriten och vilken/vilka sorter skulle du rekomendera en nybörjare?

Eftersom du var färsk på salt när du startade kan de va kul att höra dina åsikter om du utgår från egna erfarenheter.

Man kan aldrig få nog av bilder!

MVH/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

worth.gif

kan du inte ta någon helbild på burken sillen?

Kolla mess 247. Något annat du söker?

Jäkligt snygga, jag tycker om de lite rödare och blå skivisar. Flikvännen är lite "anti" men det får hon vara =-)

Hur många arters koraller är du uppe i nu, vilken är favoriten och vilken/vilka sorter skulle du rekomendera en nybörjare?

Eftersom du var färsk på salt när du startade kan de va kul att höra dina åsikter om du utgår från egna erfarenheter.

Man kan aldrig få nog av bilder!

MVH/Mattias

Jag räknar inte då jag tycker det är ointressant. Jag har så snälla kompisar som gett mig lite fraggar. Så har många av mina koraller börjat. Så har jag valt då det kostar ganska mycket att köpa. Vilka jag köpt har jag utgått från det jag hittat beg som jag tycket varit snygga samt några från affär. Personligen gillar jag ju skivisar men de får inte ta överhand men jag gillar också lite rörelse varför jag valt mjukkoraller.

Var det ett svar som du sökte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
ja en helbild på hela akvariet, inte bara innehållet?

Det kommer. Skickar in ett par skivor så länge men även en bild som är kass som bild men jag gillar ändå då den visar lite rörelse. Är det någon som kan arterna är jag som vanligt tacksam på tips!

post-2171-14468913303131_thumb.jpg

post-2171-1446891330329_thumb.jpg

post-2171-14468913303469_thumb.jpg

post-2171-14468913303661_thumb.jpg

post-2171-14468913303842_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm mumma! Snyggt! :)

Tack Bjarne! Kul när andra gillar vad man har ordnat. Även om det var negativa synpunkter vill man ha dem så man ser att det är någon respons. Tar det som tips på hur andra ser på saker också.

Någon som kan artbestämma mina skivanemoner? Jag kan inte och vet inte hur jag ska bära mig åt heller! Tips på hur jag hittar själv eller id tips mottages tacksamt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är ganska häftigt hur tåliga de är och att de är så lätt att föröka den här arten.

Men vad gör karln med händerna i soffan i början (kanske borde göra detta när kameran är avstängd och inte halva hobbysfären tittar på...). :)http://www.reefvideos.com/reefshowcase_04_content.html

Riktigt fina bilder Sillen, jag gillar mina egna mjukisar ännu mer nu när jag har skaffat en wavebox. De vajar riktigt naturtroget i strömmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du som gillar fraggning Sillen, såg du senaste videon på reefvideos.com om fraggning av mushrooms. Kolla in den

Helt sjukt att man bara kan skära itu dem från munnen utåt och de tar sig och blir hela och växer till sig.

Ja ser fram emot helbilden på tanken =-)

Jag är ingen fraggare ännu. Jag har bara lärt mig att ta tillvara på fraggar från andra. Dock är jag sugen på att ta nästa steg och fragga så jag ska ta en titt på filmen.

Vad gäller helbild på tanken trodde jag att jag hade skickat in men jag kan göra fler försök. Magnus efterfrågar dock på helhet med möbel.

Ja det är ganska häftigt hur tåliga de är och att de är så lätt att föröka den här arten.

Men vad gör karln med händerna i soffan i början (kanske borde göra detta när kameran är avstängd och inte halva hobbysfären tittar på...). :)http://www.reefvideos.com/reefshowcase_04_content.html

Riktigt fina bilder Sillen, jag gillar mina egna mjukisar ännu mer nu när jag har skaffat en wavebox. De vajar riktigt naturtroget i strömmen.

Kul att de är tåliga och lätta att fragga. Ska testa. Dock fick jag en Ricordea i helgen av Artemia men jag har nu taskiga vibbar då den inte är kvar där den satt utan är borta. Hoppas det inte blev mat till anemonen.:x

Kul du gillar mina bilder. Jag försöker lära mig och de blev bättre nu med nya kameramobil! Vad gäller wavboxs får jag börja fundera på det men jag är inte övertygad ännu om att det är något för mig. Kan ju vara en idé för att få lite glitter trotts bara T5 belysning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var i går på korallfisken och skaffade mig lite mer inspiration. Dom har fått ny korallsändning och är lite sugen på att på något sätt utveckal det jag har. Karet upplevs av mig just nu som lite rörigt och inte så snyggt estetiskt även om det mesta mår prima. Här är nog en del av problemet. Min xenia. Den växer så det knakar vilket medför att det känns som om den tänker ta över hela karet. Den är vacker tycker jag men jag vill ha annat också i karet. Funderar på att ta bort xenian.

Nästa fundering som jag har är min anemon som jag nyligen köpte. Den är jätte vackar och har hittat sin plats i karet. Det finns ett par Redsadel clowner i den som trivs där och vaktar den också. Helt harmoniskt. Jag var tidigare tveksamt till om jag skulle ha anemoner men jag är lite småkär i den´då den är häftig. Tyvärr är den stor och har dessutom långa tentakler vilket gör att den tar mycket stor plats. Vet inte hur jag ska göra där.

Kom just på att det var dumt att bara skriva och berätta. Får lägga in några bilder under dagen eller morgondagen. Men så länga kan ni gärna ge lite tips på hur ni skulle gjort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ställde frågan om hur jag får bort Xenia i en annan tråd och tog i samband med den beslutet att jag bara ska gallra på mina Xeniar. Jag lägger in ett kort på hur karet ser ut från vinkeln jag har vid mitt skrivbord och ett kort som visar min anemon med clowner.

post-2171-14468913323499_thumb.jpg

post-2171-14468913323605_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var i går på korallfisken och skaffade mig lite mer inspiration. Dom har fått ny korallsändning och är lite sugen på att på något sätt utveckal det jag har. Karet upplevs av mig just nu som lite rörigt och inte så snyggt estetiskt även om det mesta mår prima. Här är nog en del av problemet. Min xenia. Den växer så det knakar vilket medför att det känns som om den tänker ta över hela karet. Den är vacker tycker jag men jag vill ha annat också i karet. Funderar på att ta bort xenian.

Nästa fundering som jag har är min anemon som jag nyligen köpte. Den är jätte vackar och har hittat sin plats i karet. Det finns ett par Redsadel clowner i den som trivs där och vaktar den också. Helt harmoniskt. Jag var tidigare tveksamt till om jag skulle ha anemoner men jag är lite småkär i den´då den är häftig. Tyvärr är den stor och har dessutom långa tentakler vilket gör att den tar mycket stor plats. Vet inte hur jag ska göra där.

Kom just på att det var dumt att bara skriva och berätta. Får lägga in några bilder under dagen eller morgondagen. Men så länga kan ni gärna ge lite tips på hur ni skulle gjort!

Ser bra ut din burk. Förstår att anemonen kräver utrymme. Ser ut som den bränt en korall vid sidan men det kanske bara är som det ser ut.

Kul att du frågar om Aquascape.

Det är ju väldigt personligt. En del vill ha mycket koraller andra färre större. Stora sandbottnar med kritvit sand kontra barebottom så det är egentligen omöjligt att ge konkreta råd. Svaret får bli mer filosofiskt.

Det man i grunden bör utgå från är vad man avser ha för koraller och andra stationära djur i burken. Mycket mjuka kräver utrymme och är snygga när de står och vajar i en måttlig ström. En ganska "låg" uppbyggnad. Där kan man ju ta Jakens burk som inspiration.

Ska man ha mycket stenkoraller och de kräver rätt olika saker så får man skapa punkter där de kan leva väl och tänka på att skapa olika ström och ljusförhållande. Inte tro att de är lika och framförallt inte gå på den där rent felaktiga indelningen i SPS och LPS som så ofta används.

I min burk försökte jag skapa en revpelare till vänster eller ett berg med kraftig ström i framkant och moderat ström i mitten av toppen. Längre ned utmed sidan också ett parti med sämre ljus men mycket ström men riktad åt andra hållet. På så sätt fick jag till ett antal ljus och strömzoner som koraller jag var intresserad av kunde leva i. Strömmen här är ganska konstant.

Till höger om "berget" en dal med svag ström men där jag med styrbara pumpar i bakkant kunde få till en vågrörelse som rullade genom dalen. Denna plats var ämnad för mina favoriter Euphyllior.

Ytterligare till höger en lägre platå med varierande ström och vågrörelse samt krockande vattenströmmar för att skapa turbulens och oroligt vatten. Kraftig ström i bakkant på denna platå.

Sedan lite överhäng för att skapa några skuggzoner för den typen av koraller.

Försöka tänka korallplatser när man placerar stenen och inte bygga stenrösen, det blir ju lätt det när man ska stapla sten. Men det ser ju inte ut så i de fria reven.

Sen ska pumparna döljas så mycket det går tycker jag.

Ja, så var det i alla fall teorin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...