Gå till innehåll

Aquael 320L hörntank+112L sump


Rekommenderade inlägg

  • Svar 703
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ja med din knappmani så dröjer det kanske inte länge förrän du lyckats få tag i en palythoa toxica. Då e det inget bra alls att pilla för mycket.

Exakt hur ser denna knapp ut?

Är det någon som har bilder eller en länk, jag vill nämligen inte ha den extremt giftiga sorten. Känns bara korkat att ha den i akvariumet, så giftiga saker är inte att leka med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är nog flertalet av zoanhtus,parazoanthus, palythoa i olika grad - det är ingen fara om man bara hanterar dem försiktigt och tvättar händerna innan man petar sig i ögonen.

det här gäller en hel del andra koraller också - t.ex euphyllia, clavularia(paclavularia,briarum) och säkert en uppsjö andra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Palytoxin är ett gift från Dinoflagellaten Ostreopis siamensis. När Dinoflagellaten äts av djur som palythoa sedan använder tex palythoa sen giftet för att skydda sig mot fiender. Tills uppläckten av Maitoxiner så var Palytoxin det gift med den störta kolkejdan sammansatt av aminosyror. Paytoxin är med LD50 (på husmus) på lägre än 100 ng per kg kroppsvikt en av de mest giftga organsika ämnena. (endas Miatotoxin har en högre akut giftighet) . Giftet förstör cellstukturen ( byter tre Na+joner mot att två K+ joner. Symptomer av förgiftning startar väldigt snabbt och kan leda till döden inom minuter.

Odlade knappar är därför att föredra. Får inte polyperna Dinoflaggelaten är den inte giftig. Det är så att en vildplockad polyp kan vara helt ofarlig medan grannpolypen kan vara fruktansvärt potent. Man skall därför vara väldigt försiktig när man hanterar dessa.

En bild på Palythoa Toxica är bara vilseledande då denna fått namnet lite orättvist. Bättre att ta för vana att inte hantera icke odlad knapp utan försiktighet alls. När jag läste att dessa börjats posta blev jag faktiskt lite oroad för det kan med otur leda till tragedi. Icke odlade knappar är inget at hantera vårdslöst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Palytoxin är ett gift från Dinoflagellaten Ostreopis siamensis. När Dinoflagellaten äts av djur som palythoa sedan använder tex palythoa sen giftet för att skydda sig mot fiender. Tills uppläckten av Maitoxiner så var Palytoxin det gift med den störta kolkejdan sammansatt av aminosyror. Paytoxin är med LD50 (på husmus) på lägre än 100 ng per kg kroppsvikt en av de mest giftga organsika ämnena. (endas Miatotoxin har en högre akut giftighet) . Giftet förstör cellstukturen ( byter tre Na+joner mot att två K+ joner. Symptomer av förgiftning startar väldigt snabbt och kan leda till döden inom minuter.

Odlade knappar är därför att föredra. Får inte polyperna Dinoflaggelaten är den inte giftig. Det är så att en vildplockad polyp kan vara helt ofarlig medan grannpolypen kan vara fruktansvärt potent. Man skall därför vara väldigt försiktig när man hanterar dessa.

En bild på Palythoa Toxica är bara vilseledande då denna fått namnet lite orättvist. Bättre att ta för vana att inte hantera icke odlad knapp utan försiktighet alls. När jag läste att dessa börjats posta blev jag faktiskt lite oroad för det kan med otur leda till tragedi. Icke odlade knappar är inget at hantera vårdslöst.

Mycket bra info, mycket viste man sedan tidigare men man kan aldrig bli för mycket informerad.

Problemet som jag ser det är att veta vad som är odlat och vad som inte är det. Giftormar, spindlar och andra djur regleras av mer eller mindre "strikta" regler. Att få information om odling osv är svårt och här borde handlarna ta sitt ansvar tycker jag.

Varje del i kedjan bör vara informerad och informera om gift och potentiella faror. En klisterlapp på glasrutan eller ett litet infoblad när man säljer dessa koraller kostar så lite och skulle förmodligen minska risktagandet.

Man får väll sätta sig ner och rita ett A4 infoblad om faror, hantering och råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan tvekan ett stark gift och att man kan bli dålig vid oförsiktig hantering är väl tveklöst så men utifrån kända fall har väl krävts en rätt kraftig exponering innan det blivit farligt på riktigt?

En torkande svampmurkla tex utsöndrar också ett mycket starkt gift som fel hanterat kan vara livsfarligt men trots det vågar vi plocka och äta dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagen är att det skall finnas skötselråd och information på papper med varje djur som säljs. Att det inte efterföljs är en annan sak. Jag har satt min databas kille på att jobba fram ett system för att jag ska kunna erbjuda detta i min butik. Man skall veta vad för djur man köpt och hur man tar hand om det. En tanke jag haft är att informationen skall finnas att nå genom min butikshemsida så att kunden efter att ha fått namnet på djuret sedan ska kunna hämta ner informationen hemma. MAC (Marine Aquarium Council) Har ett program där alla djur skall kunna spåras från ursprungsplats till slutanvändaren jag klurar på att kunna använda mig av detta. Visst kräver det mycket jobb, men jag har ju själv valt att ha butik så varför inte vara en butik som visar vägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra info, mycket viste man sedan tidigare men man kan aldrig bli för mycket informerad.

Problemet som jag ser det är att veta vad som är odlat och vad som inte är det. Giftormar, spindlar och andra djur regleras av mer eller mindre "strikta" regler. Att få information om odling osv är svårt och här borde handlarna ta sitt ansvar tycker jag.

Varje del i kedjan bör vara informerad och informera om gift och potentiella faror. En klisterlapp på glasrutan eller ett litet infoblad när man säljer dessa koraller kostar så lite och skulle förmodligen minska risktagandet.

Man får väll sätta sig ner och rita ett A4 infoblad om faror, hantering och råd.

Håller med.

Om du ritar ner ett infoblad så lägg gärna upp den på artiklarna/artregistret.

Jag använder ALLTID kirurghandskar när jag hanterar dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med.

Om du ritar ner ett infoblad så lägg gärna upp den på artiklarna/artregistret.

Jag använder ALLTID kirurghandskar när jag hanterar dessa.

Jag kan erkänna att jag slarvar med handskar, skulle jag slinta med kniven är det ju ändå kört. Jag använder dock väldigt, väldigt, väldigt sällan kniv pga riskerna.

Däremot kollar jag extra noga fingrar och nagelbanden innan jag hanterar knappar, minsta lilla sår eller skråma och jag väntar tills jag är "felfri".

Någonting jag däremot använder är skyddsglasögon, när man mejslar stänker det och det vill man ICKE ha i ögonen.

Slutligen kan jag inte poängtera vikten av att tvätta sig innan och efter fraggning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen med svar angående min pepparmintsräka?

Har upptäckt en ny sak i akvariumet idag, förhoppningsvis väldigt bra ny "sak". Korallen är en så länge väldigt liten 1-2cm i diameter, illgrön i mitten, gulbruna sidor/kanter som står upp och har nästan som "polyparmar", näst intill platt och extremt fin:ler:

Har haft en likadan som du har och en brun variant. Tog bort mina då jag hade starka misstankar att de kan har varit Majano. Finns ju en uppsjö olika och dom förökar sig väldigt snabbt.

http://www.meerwasser-lexikon.de/eng/81/885/Anemonia/majano.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lilla gröna jag har är inte majano, de saknar helt fot och sitter ihop likt ett "honungskakeliknande" mönster. Misstänker däremot att jag kan ha majano på undersidan av en sten, men som jag förstått de så gillar majano ljus. Men den kanske kan leva i skugga också, inte vet ja?

Undrar om majano klarar av att konkurrera med zoanthids? Om Zoanthids vinner är ju majano helt ofarligt i mitt kar ha ha ha!!

Har prövar att sätta knappar riktigt nära xenia för att se om dom klarar av varandra. Om Zoanthids:en börjar se ledsna ut får jag väll flytta på dom. Experiment är kul så länge ingen dör :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tog lite kort på dagsläget på knappfronten, dock saknas en gul, grå, brun och två blåaktiga sorter som jag placerat ut på baksidan av "klippan".

Nu börjar de bli lite knivigt att få tag på nya sorter och jag blandar ihop några på grund av att dom e så lika. Att byta knappar är också svårt eftersom jag inte är ute efter pengar,men jag byter gärna mot någon ny sort. Problemet med byte är att foton ofta inte återger rätt färg och därmed blir det svårt att veta om jag har sorten man ser på fotot.

Det lättaste är om knappsorterna är ljusa och färggranna eftersom de blir mer utmärkande som art. Har du någon knappsort som jag saknar (dock inte bajsbrun eller grå) och vill byta, tveka inte att skicka ett mail. Får se om de blir lite knappköp eller byte den kommande månaden =-)

post-2577-14468914330772_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Nu ligger jag låååååångt efter digmed mina fem olika knappar

Ska ner till Korallrevet snart igen du kan ju säga till om du vill med. Tar inte lika lång tid som förra gången!!

Har köpt helt sprillans ny bil och ska till Thailand 3v i vinter så min månadspeng har krymt lite. Du hinner nog ifatt ska ru se. Idag är jag uppe i ca35sorter, det börjar bli svårt att se skillnad på en del.

Kanske följer med, men jag måste ha mat om vi blir kvar längre en än två-tre timmar. Trodde jag skulle svimma på vägen hem ha ha ha.... Ganska efterblivet sent svar såg jag ha ha

Ikväll har jag haft storstäd i akvariumet, har helt struntat i att rengöra bakrutorna sedan juni och det syntes kan jag lugnt säga. Idag var det alltså dags för att göra akvariumet snyggt och prydligt igen.

Jädra tråkigt att skrapa rutor med rakblad, fiskar och koraller verkade också tycka det var tråkigt som attan att jag skulle ner och grejja i burken. Hade helt glömt bort hur snyggt det är med rena bakrutor i akvariumet, en till fördel är att man får bort alger som förbrukar kalk i onödan. Att ha alger och växter på bakrutorna hadde också en charm, men nog är det läckert när det ser rent och fräscht ut.

När alla pumpar ändå var avstängda tog jag lite foto från ovan =-)

Bilder på ett rent och städat akvarium kommer imorr´n.

Gick även ner till lill karet och kollade till det lite (första gången denna vecka).

post-2577-14468914442055_thumb.jpg

post-2577-14468914442284_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är imorgon nu!!! VÄNTAR!

Jo ja vet, blev tvungen att slänga i mig lite käk.

Firrarna såg nöjda ut, den enda som inte såg helt nöjd ut var min mandarin. Han har smalnat lite den senaste veckan och jag antar att det kan bero på att det finns mindre jaktmarker sedan jag flyttat ca 7kg ner till nanot. Behöver helt klart ca10kg till för att bygga upp bakom stenpelaren.

På inköpslistan finns nu:

Putsarräkor 2-3st (gärna mindre)

LS 5-10kg

Turbosniglar 4-8st (aldrig haft det)

Självklart även någon ny sorts knappar =-)

Slut babblat, här kommer lite bilder:

post-2577-14468914444029_thumb.jpg

post-2577-14468914444239_thumb.jpg

post-2577-14468914444397_thumb.jpg

post-2577-14468914444605_thumb.jpg

post-2577-14468914444762_thumb.jpg

post-2577-14468914445023_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt akvarium har verkligen blivit skitsnyggt

mandariner är ju en grymt snygg fisk, kanske skulle skaffa mig en sån.

Har du några planer på att lägga i sand/grus i karet eller ska du fortsätta med "bare bottom"?

Tackar!

Mandarinen är riktigt häftig, om du ska köpa en köp en liten rackare. Om du köper en stor behöver den även mer mat, och mer mat kan betyda att du behöver mer LS åt den.

Angående gruset/sanden har jag faktiskt ca 5kg korallsand/kross som ligger i en påse här hemma. Jag kan inte riktigt bestämma mig. Som test kör jag med ett tunt lager i mitt nano, om det fungerar fint och ser bra ut är risken stor att jag häller ner ett tunt skick sand över botten. Det som säger emot sanden är att det blir grymt enkelt att suga upp skit som man inte vill ha i akvariumet.

Jag har ett ställe till vänster där all skit sammlas och om jag i förväg vetat om detta skulle jag borrat en liten genomföring (med galler för), dragit en slang direkt till ett ytterfilter och tömt filtret en gång i veckan. Tror jag hade fått bort 90% av slaggen, dött material, skit och annat på det sättet. Hade nog varit mer effektivt en skummaren jag har idag ha ha ha..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...