Gå till innehåll

Kalkalger.


BAminoff

Rekommenderade inlägg

Jag har en massa kalkalger på rutorna. Skulle kolla om det blev fint har slutligen beslutat mig för att ta bort dem.

Kan jag skrapa bort alla på en gång eller lite åt gången. Kan det finas nåt olämpligt som löses i vattnet om man skrapar bort mycket åt gången.Jag tar lite då och då eftersom jag är en försiktig en. Men det kan vara skoj att veta.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Testa! Borsta av en sten med en gammal tandborste. Smula lite kalkalger över stenen med pumparna av. Borsta litet på stenen med fingret så att flisen sjunker ned i springor och hål i stenen. Vänta en vecka eller två och titta var det börjar växa nya kalkalger.

Kommer det inte nya kalkalger på stenen behöver du se över dina vattenvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som vet varför kalkalger växer som ogräs på mina rutor, pumpar osv men inte på LS? Vet att jag inte är ensam om detta. Ska ta och pröva Stigs tips och se om det hjälper. Har även sett medel för att lättare få kalkalger att växa på den levande stenen, men det kanske är nonsens?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som vet varför kalkalger växer som ogräs på mina rutor, pumpar osv men inte på LS? Vet att jag inte är ensam om detta. Ska ta och pröva Stigs tips och se om det hjälper. Har även sett medel för att lättare få kalkalger att växa på den levande stenen, men det kanske är nonsens?

Kan det inte bero av att du har mycket högre vattenrörelse kring pumpar och där vattnet träffar rutorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det inte bero av att du har mycket högre vattenrörelse kring pumpar och där vattnet träffar rutorna?

Nej ett sådant samband har jag inte märkt. Jag har heller inte märkt någon skillnad på de stenar som har hög resp låg cirkulation, det har helt enkelt aldrig vuxit kalkalger på min LS vilket är lite tråkigt, i synnerhet när man tittar på t.ex. Svärds kar där det verkligen tillför mycket. Får kanske pröva det där medlet, ska se om jag hittar det så länkar jag det.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mina småkar blir det kalkalger lite över allt. Inte där strömmen från pumpen träffar rutan och inte där vattnet rör sig minst eller där det är minst ljus men annars nästan var som helst. De fäster inte på en nedalgad ruta men efter man skrapat den. De fäster inte på Caulerpa men i viss mån på en del storbladiga brunalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det vanligt att det blir större algtillväxt där det är mycket strömt?

Jag har inget belägg för det, men jag tycker alltid att kalkalgerna växer bättre där det är strömt. Det som jag tycker påverkar tillväxten mest är dock att man har vettiga magnesiumhalter och därmed bra vatten ur "kalkperspektiv"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget belägg för det, men jag tycker alltid att kalkalgerna växer bättre där det är strömt. Det som jag tycker påverkar tillväxten mest är dock att man har vettiga magnesiumhalter och därmed bra vatten ur "kalkperspektiv"

Varför jag frågade var för att jag fick någon variant av gröna alger på en LS som streamen blåste vatten på. När jag ändrade rikningen försvann det. Trodde det berodde på att kirurgerna inte ville beta där då det var för strömt. Kan alltså även bero på att det var bra miljö där. Intressant!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...