BAminoff Postat 23 juli 2006 Postat 23 juli 2006 Jag har en massa kalkalger på rutorna. Skulle kolla om det blev fint har slutligen beslutat mig för att ta bort dem.Kan jag skrapa bort alla på en gång eller lite åt gången. Kan det finas nåt olämpligt som löses i vattnet om man skrapar bort mycket åt gången.Jag tar lite då och då eftersom jag är en försiktig en. Men det kan vara skoj att veta.MVH Citera
Klubbsson Postat 24 juli 2006 Postat 24 juli 2006 Det är bara att skrapa. Resterna som du skrapar bort kan även användas som "frön" för att odla nya kalkalger. Citera
Sillen Postat 24 juli 2006 Postat 24 juli 2006 Innebär det att man inte bör ta bort resterna när man skrapar rutor rena från kalkalger? Citera
BAminoff Postat 24 juli 2006 Författare Postat 24 juli 2006 Jaha det var ju intressant. Skoj man lär sig nya saker hela tiden.MVHBA Citera
greger Postat 24 juli 2006 Postat 24 juli 2006 Man kan använda dom för att ympa in kalkalger hos akvaristkollega utan Citera
jonasroman Postat 12 september 2006 Postat 12 september 2006 Man kan använda dom för att ympa in kalkalger hos akvaristkollega utanNej, kalkalger vare sej behöver eller kan "ympas" in. kalkalger växer om de trivs av ingredienserna som finns i vattnet. Citera
stigigemla Postat 12 september 2006 Postat 12 september 2006 Testa! Borsta av en sten med en gammal tandborste. Smula lite kalkalger över stenen med pumparna av. Borsta litet på stenen med fingret så att flisen sjunker ned i springor och hål i stenen. Vänta en vecka eller två och titta var det börjar växa nya kalkalger. Kommer det inte nya kalkalger på stenen behöver du se över dina vattenvärden. Citera
gesi Postat 12 september 2006 Postat 12 september 2006 det e bara att ta mormors tandborste...ärligt..jag ska själv ympa lite kalkalger (för att skynda på processen lite..) i veckan från en kompis som det själv har funkat för så får vi se..nåt dåligt borde det iaf inte bli.. Citera
Clownen Postat 12 september 2006 Postat 12 september 2006 Är det någon som vet varför kalkalger växer som ogräs på mina rutor, pumpar osv men inte på LS? Vet att jag inte är ensam om detta. Ska ta och pröva Stigs tips och se om det hjälper. Har även sett medel för att lättare få kalkalger att växa på den levande stenen, men det kanske är nonsens? Citera
Capote Postat 12 september 2006 Postat 12 september 2006 Är det någon som vet varför kalkalger växer som ogräs på mina rutor, pumpar osv men inte på LS? Vet att jag inte är ensam om detta. Ska ta och pröva Stigs tips och se om det hjälper. Har även sett medel för att lättare få kalkalger att växa på den levande stenen, men det kanske är nonsens?Kan det inte bero av att du har mycket högre vattenrörelse kring pumpar och där vattnet träffar rutorna? Citera
Sillen Postat 13 september 2006 Postat 13 september 2006 Kan det inte bero av att du har mycket högre vattenrörelse kring pumpar och där vattnet träffar rutorna?Är det vanligt att det blir större algtillväxt där det är mycket strömt? Citera
Clownen Postat 13 september 2006 Postat 13 september 2006 Kan det inte bero av att du har mycket högre vattenrörelse kring pumpar och där vattnet träffar rutorna?Nej ett sådant samband har jag inte märkt. Jag har heller inte märkt någon skillnad på de stenar som har hög resp låg cirkulation, det har helt enkelt aldrig vuxit kalkalger på min LS vilket är lite tråkigt, i synnerhet när man tittar på t.ex. Svärds kar där det verkligen tillför mycket. Får kanske pröva det där medlet, ska se om jag hittar det så länkar jag det.MvhPeter Citera
stigigemla Postat 13 september 2006 Postat 13 september 2006 I mina småkar blir det kalkalger lite över allt. Inte där strömmen från pumpen träffar rutan och inte där vattnet rör sig minst eller där det är minst ljus men annars nästan var som helst. De fäster inte på en nedalgad ruta men efter man skrapat den. De fäster inte på Caulerpa men i viss mån på en del storbladiga brunalger. Citera
Capote Postat 13 september 2006 Postat 13 september 2006 Är det vanligt att det blir större algtillväxt där det är mycket strömt?Jag har inget belägg för det, men jag tycker alltid att kalkalgerna växer bättre där det är strömt. Det som jag tycker påverkar tillväxten mest är dock att man har vettiga magnesiumhalter och därmed bra vatten ur "kalkperspektiv" Citera
nelson Postat 13 september 2006 Postat 13 september 2006 Hejsan!Mina kalkalger växer mest där det är strömt.Hls Nelson Citera
Connaissancen Postat 13 september 2006 Postat 13 september 2006 Håller med. Mina kalkalger växer i tjocka blanka lager där det är god cirkulation. Men det som gjorde att växten smällde till ordentligt var när jag började tillsätta extra Mg, och höjde halten från 1100 till 1400... Citera
Sillen Postat 13 september 2006 Postat 13 september 2006 Jag har inget belägg för det, men jag tycker alltid att kalkalgerna växer bättre där det är strömt. Det som jag tycker påverkar tillväxten mest är dock att man har vettiga magnesiumhalter och därmed bra vatten ur "kalkperspektiv"Varför jag frågade var för att jag fick någon variant av gröna alger på en LS som streamen blåste vatten på. När jag ändrade rikningen försvann det. Trodde det berodde på att kirurgerna inte ville beta där då det var för strömt. Kan alltså även bero på att det var bra miljö där. Intressant! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.