Gå till innehåll

Mitt första akvarie (planeringshjälp)


fiend

Rekommenderade inlägg

JR hade förresten inte Coral Vue och Jörgen var sjuk idag så inget byggande..

Sitter och funderar lite på balklösningarna nu och ska väl förbi Coop och dem i morgon få se vad som finns inne.

Kommer även beställa glaset till ytavrinningsboxen.

Något speciellt man ska tänka på där i mått osv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 911
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu ska vi se här.

Jag kommer nog att göra min ytavrinningsbox i 6 mm glas

Låter en glasmästare få limma ihop hela boxen. och ställer den sedan på plats och trär där ned röret. och sätter fast det. Sedan siliconas boxen på plats :) Och till det siliconas mina ytavrinningskammar fast.

Denna box kommer att bli 25 på längden och 20 på bredden och 60 på höjden.

Ytavrinningen kommer bli 2 st kammar på 25 cm och 2 st kammar på 7 cm (totalt 7 cm alltså).. vilket lämnar en lucka i mitten på ena kortsidan på 4 cm och på den andra kortsidan på 20 cm. Har ni något tips på vad man kan silicona dit som håller tätt det på det övriga där inte kammen går?

Kommer ha utloppet från returen gående på 63 cm (till 66 cm) på ena kortsidan där inte det är kammar på sidorna.

Kan man limma dit PVC, eller någon plast, plexi som fäster bra mot glas?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försökte få en bild i mitt huvud hur ytavrinningsboxen kommer se ut med överrinningskammarna. Blir osäker så jag undrar om du inte kan göra en lite skiss på den du som har kunskapen att rita! Vad som jag inte fattar riktigt är hur dina kammar ser ut och hur lång den totala längden blir samt vad det är för lucka som du vill ha något annat för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man limma dit PVC, eller någon plast, plexi som fäster bra mot glas?

Hänger inte alls med hur du tänker, men diskussionen "PVC/Plexi fästa mot glas" har varit uppe i en annan tråd tidigare.

Jag hade satsat på silikon som fog för PVC-mot-glas. Går kanske att rugga upp ytan lite grann på PVC-ytan för att få bra fäste för silikonet, även om det lär gå bra utan också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som överrinninigskydd har jag i mina flesta akvarier ett plastnät med maskstorlek ungefär 8 mm som jag köpt på planteimporten. Det sitter bra med silikon.

Jag tycker Aqua Medics överrinningskam också sitter bra men den hoppar fiskarna över.

Nu har en Meiacanthus atrodorsalis hoppat över och hamnat i pumpfacket i nästa sump 14 meter slang bort. Det är bara det att facket är 8cm brett under ett akvarium med 20 cm överför hand och huvud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut. Dock ett par sakert att tänka på är att du ska eftersträva att ha det mörkt i facket vilket jag uppfattar att du får av stenar på sidan av facket men att du bör skugga uppifrån och detta för att inte få alger där.

Det bör gå att vid vatenbyten suga upp vatten från botten av facket för att hindra att få allt för mycket skit där.

Du bör som Stig påpekar säkerställa att du inte får in fisk i facket. Jag löste det själv genom att ha ett nät för inloppet till durson vilket hindrar att få fisk i pumpfacket i sumpen. Dock är det inte kul at försöka håva in fisk i en trång överinningsbox heller.

Jag har inte räknat på hur mycket vatten din kam klarar av att transportera. Har du tillräcklingt långsträcka relativt returpumpens kapacitet. Du måste dessutom säkerställa att du inte får översvämning i rummet om kammen sätter igen sig utan att vattnet då ska rinna över kammen istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen: Jag kommer mest troligt att sätta en svart plastskiva eller något ovanför för att förhindra att det växer alger, plus att det hoppar över fisk :)

Men jag har inte tänkt ut det klart än då akvariet säkert kommer gå ett tag innan det blir aktuellt med fisk och nämnvärt mkt ljus.

Kammen är 90 cm total längd. Vet inte hur mycket vatten / h som en sådan sväljer? Tror dock det ska räcka och bli över. Returpumpen är 4400L/h max. Med böjar osv kanske 3000

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kammen är 90 cm total längd. Vet inte hur mycket vatten / h som en sådan sväljer? Tror dock det ska räcka och bli över. Returpumpen är 4400L/h max. Med böjar osv kanske 3000

Mvh Fredrik

Som du säger blir det absolut inga problem. Min är runt hälften så stor och klarar deltec 4040 samt en eheim 1260 (= 6600 l/h).

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glasmästaren vet jag inte om det är hans rätta titel. Kallar honom det för han har limmat 10000+ akvarier sedan 60-talet :)

Men han har en gammal akvarieaffär ( www.aquariefisken.se ) här i Umeå.

10000+ lurade kunder som måste köpa fisk av honom i parti & minut. :ler:

Nejdå, han gör säkert ett bra jobb. Visst är det där "Guldfisken" fast med nytt namn? Lite kul butik det där, har varit in där några gånger men nästan vänt i dörren då jag tycker det andas "rysk akvariekällare" där, lite småsunkigt på sitt sätt och ingen större finess på grejjerna. Kunnandet är det säkert inget fel på dock.

Har det gått framåt i arbetet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är inte guldfisken =) Han som hade guldfisken har lagt ned sedan innan jag kom till Umeå tydligen.

Men det stämmer det där med sunkig källare mm. Duktig kille, fast lite egen av sig.. :)

Det går inte mkt framåt. Håller på med annat och väntar på lite grejor..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi ändå är inne på akvariebutiker i Umeå; Jag upptäckte till min fasa att Aquarium Atlantis hade lagt ner också. Trist. Köpte rätt mycket fina firrar därifrån och hon var rätt trevlig att ha och göra med...

Men jag antar att allting har sitt slut ändå.

Har du filat något mer på belysningen? Blir det nå fräna reflektorer? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, hon hade ju tyvärr ned, men jobbar kvar på djurmagasinet ute på Marieberg där jag bor :) SÅ kunskapen finns kvar..

Jag har inte filat något mer på belysningen. Tänkte skicka iväg mina existerande MH-armaturer innan jag köper på mig nya reflektorer och don =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glasmästaren vet jag inte om det är hans rätta titel. Kallar honom det för han har limmat 10000+ akvarier sedan 60-talet :)

Men han har en gammal akvarieaffär ( www.aquariefisken.se ) här i Umeå.

Den butiken har nog den mest intressanta kombinationen jag sett i denna branschen.

Akvariebutik och gräsklipparservice i ett. Men vad gör man inte för att överleva.

Det slår faktiskt min förra favoritkombination Frisersalong och symaskinsservice på Haga i Karlstad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den butiken har nog den mest intressanta kombinationen jag sett i denna branschen.

Akvariebutik och gräsklipparservice i ett. Men vad gör man inte för att överleva.

Det slår faktiskt min förra favoritkombination Frisersalong och symaskinsservice på Haga i Karlstad.

Hahaha i Kortedala i göteborg har dom en riktig rysar kombination. Djurbutik och leksaker. De e de smaklösaste jag sett hittills.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaken: haha, jo det är lite intressant. Men är det en liten butik så kanske man inte 100% överlever på hobbyn :) Umeå med omnejd har ju ändå 5 st butiker (varav 2 st tillhör då samma kedja).. snart 6 stycken.

Skumt är att jag varken fått email om ramqs eller jakens inlägg här, men nu fick jag ett medan jag skrev detta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha i Kortedala i göteborg har dom en riktig rysar kombination. Djurbutik och leksaker. De e de smaklösaste jag sett hittills.

nu har jag tappat bort länken.. men det finns två värre företaskombinationer. fasen att jag slarvat bort länken.. men ett företag hette "xxx Slakteri & svets service" det andra hette "xxx veterinär & restaurang". ska försöka hitta länkarna... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...