Gå till innehåll

Hur stort kar behöver en gul kirurg?


pimo

Rekommenderade inlägg

Har läst på artbeskrivningen "minst 200 liter" men hur långt ska akvariet vara tro?, går väl knappast med en 200 liters kub.

skulle ett kar som är 50x50x100 cm gå bra?

Dom blir ju 20 cm står det, då är ju ett akvarium som är 100 cm långt lite litet väl?

Funderar då jag planerar lite inför ett framtida kar, och jag tycker gula kirurger är så grymmt snygga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(Man brukar skriva måtten på akvarium Längden x bredden x höjden, so you know).

Gula kiruger brukar gilla att sträcka ut ordentligt så enligt min mening så är 100x50x50 på gränsen till för litet. (De finns dock de djurplågare som tränger ner dem i nanokar...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 375a och jag tycker nog det är på gränsen. Nu har jag två kirurger varav en är den gula som du frågar om, tänk dig för det finns många anndra kirurger som är mer efektiva, snyggare, snellare mot anndra fiskar jag har problem när jag introduserar nya invånare men ska du ha den gula så forsök att introdusera den sisst i karet. Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 375a och jag tycker nog det är på gränsen. Nu har jag två kirurger varav en är den gula som du frågar om, tänk dig för det finns många anndra kirurger som är mer efektiva, snyggare, snellare mot anndra fiskar jag har problem när jag introduserar nya invånare men ska du ha den gula så forsök att introdusera den sisst i karet. Lycka till

Har aggressiviteten hållit i sig eller är det bara en "välkomsthälsning" med stiletten? Tycker min guling lever rövare 1-2 dagar mot liknande fiskar men sedan är det inga problem. Men det är nog en art man helst ska försöka introducera sent, helt klart.

Jag har 2 st kirurger i mitt 375L och det har inte varit några problem men jag håller nog med om att detta är minimum och jag hoppas ha ett större kar när de vuxit till sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant vridning av frågeställningan att det skulle vara någon form av minimått på karet utöver totalvolym. Det jag funderade på när jag läste detta var hur stort karet måste vara om man har fler kirurger i samma kar. Min uppfattning är att karet inte behöver vara dubbelt så stort bara för att du har 2 kirurger. Nu är det olika för olika arter men om vi nu håller oss till de gula kirurgerna och inte har några andra kirurger för enkelhetens skull. Hur stort kar behöver man då om man har 2, 5 eller 10 st?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Needs room to swim; 250 liters (65 gal.) or more." (Alf Jacob Nilsen, Svein A. Fosså "REEF SECRETS")

"Minimum Aquarium Size: 75 gal. (285 L). (Scott W. Michael "REEF AQUARIUM FISHES")

"Minimum Tank Size: 50 gallons" (LiveAquaria.com)

Jag är absolut inte någon vän av att hålla fisk i för små akvarium vill jag börja med att klargöra. Jag är bara så fascinerad av att det finns så många här på forumet med kunskaper etablerade "proffsakvarister" inte tycks besitta.

Omdömen som att den t.ex. tycker om att sträcka ut. Jag är imponerad av sådan kunskap. Hur inhämtar man den? Hur vet man, ler den efter en rusch? Kan man vara säker på att den inte bara blev biten av en lus eller försöker spela Allan för sina rumskompisar? Okey, jag raljerar lite, men allvar. Hur kan någon säga att 200 liter är för lite, 375 på gränsen men 540 helt okey? Vad grundar man sin bedömning på? Det kan ju inte vara så att 540 liter efterliknar den naturliga miljön så mycket bättre än 200 liter. Skillnaden är försvinnande liten i relation till ett korallrev i något hav. Ingen kan veta att fisken tycker att en 90 cm rusch är för lite medan en 140 cm rusch är helt ok. Tycker den egentligen något överhuvudtaget?

Är det kanske så att alla som har kiruger eller kejsare i akvarium är djurplågare. Såvida man inte har en burk på 20 000 liter.

Nej jag skulle inte stoppa ner en gul kirurg i ett 80 liters mollyhotell. Men vet vi att den lider mer där än i ett 540 liters?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju en annan lösning på om man gillar fiskar som man inte kan ha.. Köpte själv en sötläppsharlekin (Plectorhinchus chaetodonoides ) häromdagen.. Och jag har ett kar som mäter 150x60cm och jag vet att den kommer att bli upp till 70cm och att jag inte kan ha den kvar i all evighet.. Jag har dock en bekant som kommer att kunna härbergera den nått år efter mig och under den tiden så borde jag helt klart kunna hitta någon som vill ha en stor fisk gratis.. Gula kirurger burkar inte vara så svåra att hitta som ungdjur och de brukar inte heller vara luriga att bli av med om man bara lägger till texten skänkes. Så visst är det idiotiskt att knö ner stora fiskar i små burkar.. Men att ha ett ungdjur i en liten burk tills den har vuxit till sig är väl inte så hemskt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just flyttat mina fiskar från 400 liter med 150cm längd till mitt 1550 som är 294 långt. Den som på två veckor lärt sig att utnyttja hela akvariet är min Centropyge bispinosus. Den simmar fram och tillbaka, kollar alla springor mellan stenarna och är alltid aktiv. I det lilla karet aktade den sig mest för Chromis och Anthias. Mina Chromis och kirurger (ungefär 8 cm) håller sig mest i den delen där det är mest sten.

Anthias hittar man var som helst men de håller noll koll på om det kommer i något nytt i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

utan att ha några som helst anspråk på att besitta samma proffs- kunskaper som du refererar till Christer, så är inte jag heller nån vän av små akvariet för stora fiskar - storlekarna som du hittat känns överlag väldigt snålt tilltagna med tanke på att firrarna knappast kommer att vara ensamma i burken.

å andra sidan är detta ett forum där åsikter går isär.

Men live aquaria vill väl sälja! - jag kollade på treadfin lookdown, en Atlantfisk som går i stim och blir stor som en LP skiva - rek. akvariestorlek :400 L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Needs room to swim; 250 liters (65 gal.) or more." (Alf Jacob Nilsen, Svein A. Fosså "REEF SECRETS")

"Minimum Aquarium Size: 75 gal. (285 L). (Scott W. Michael "REEF AQUARIUM FISHES")

"Minimum Tank Size: 50 gallons" (LiveAquaria.com)

Jag är absolut inte någon vän av att hålla fisk i för små akvarium vill jag börja med att klargöra. Jag är bara så fascinerad av att det finns så många här på forumet med kunskaper etablerade "proffsakvarister" inte tycks besitta.

Omdömen som att den t.ex. tycker om att sträcka ut. Jag är imponerad av sådan kunskap. Hur inhämtar man den? Hur vet man, ler den efter en rusch? Kan man vara säker på att den inte bara blev biten av en lus eller försöker spela Allan för sina rumskompisar? Okey, jag raljerar lite, men allvar. Hur kan någon säga att 200 liter är för lite, 375 på gränsen men 540 helt okey? Vad grundar man sin bedömning på? Det kan ju inte vara så att 540 liter efterliknar den naturliga miljön så mycket bättre än 200 liter. Skillnaden är försvinnande liten i relation till ett korallrev i något hav. Ingen kan veta att fisken tycker att en 90 cm rusch är för lite medan en 140 cm rusch är helt ok. Tycker den egentligen något överhuvudtaget?

Är det kanske så att alla som har kiruger eller kejsare i akvarium är djurplågare. Såvida man inte har en burk på 20 000 liter.

Nej jag skulle inte stoppa ner en gul kirurg i ett 80 liters mollyhotell. Men vet vi att den lider mer där än i ett 540 liters?

Jag förstår inte det här inlägget, eller varför du är så irriterad. Någon frågar om råd och får svar som pekar i lite olika riktning. De som skriver anser sig nog inte vara experter utan vill bara bibringa det de har läst eller erfarit och det tycker jag de ska fortsätta med utan oro för att det inte stämmer med vad t.ex. Nielsen och Fosså anser. Det går säkert enkelt att hitta 10 proffs med andra uppfattningar. Det är ju upp till mottagaren att värdera vad som skrivs, det bästa var ju att han frågade innan han köpte firren.

För egen del har jag aldrig i något inlägg menat att det just jag skriver är sanningen utan hoppas snarare på att någon skriver om sina erfarenheter så jag lär mig något.

Du har ju själv en gul kirurg i 216 liter; berätta hur det går så lär vi oss något. Kanske funkar det perfekt, kanske beror det på vad man har för fisk för övrigt och hur lätt de blir sjuka, kanske blir fiskar som sätts in små i små burkar dvärgar, kanske beror det av vilken konkurrens man har om maten, kanske beror det av vilken vatttenkvalitet man har ... o.s.v.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte det här inlägget, eller varför du är så irriterad. Någon frågar om råd och får svar som pekar i lite olika riktning. De som skriver anser sig nog inte vara experter utan vill bara bibringa det de har läst eller erfarit och det tycker jag de ska fortsätta med utan oro för att det inte stämmer med vad t.ex. Nielsen och Fosså anser. Det går säkert enkelt att hitta 10 proffs med andra uppfattningar. Det är ju upp till mottagaren att värdera vad som skrivs, det bästa var ju att han frågade innan han köpte firren.

För egen del har jag aldrig i något inlägg menat att det just jag skriver är sanningen utan hoppas snarare på att någon skriver om sina erfarenheter så jag lär mig något.

Du har ju själv en gul kirurg i 216 liter; berätta hur det går så lär vi oss något. Kanske funkar det perfekt, kanske beror det på vad man har för fisk för övrigt och hur lätt de blir sjuka, kanske blir fiskar som sätts in små i små burkar dvärgar, kanske beror det av vilken konkurrens man har om maten, kanske beror det av vilken vatttenkvalitet man har ... o.s.v.

Jag är inte så farligt irriterad. Mer provokativ för att jag tycker att ämnet är intressant och jag skulle tycka att det är intressant om jag får veta vad dessa antaganden och ställningstaganden som görs grundar sig på. Det är ju inte första gången det här är uppe och inläggen lutar oftast åt samma håll. Dvs vad som anges i böcker mm är alldeles för snålt tilltaget. Jag vill då veta varför jag ska lita mer på forumdeltagarna än på Fosså-Nilsen, Sprung, Borneman, Michael och vilka det nu är.

Det här får absolut inte låta som någon misstro mot forumet i stort. Under mitt första år som saltvattensakvarist så finns inget som varit tillnärmelsevis så betydelsefullt som SVG.

Det har bevisligen en viss betydelse vad etablerade forummedlemmar skriver. I den här tråden t.ex. blev Draedon tveksam till att stoppa i en gul kirurg i sitt 360 liters akvarium. Om det är djurplågeri så sysslar nog större delen av oss här på forumet med någon form av djurplågeri.

Beträffande min Z flavescens så har jag haft den i ungefär nio månader. Såvitt jag kan bedömma så må den bra, är aktiv och äter bra. Den vet inget ännu men under hösten så kommer den att få ett större hem. Då hoppas jag att den blir en ännu lyckligare fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog med min flytt bara för att visa hur olika det kan vara. Min bispinosus är ju en lugn dvärgkejsare som man brukar rekommendera även till måttligt stora kar (100 liter eller mer). Däremot mina kirurger, ännu bara strigosus och xanthurum, som i normala fall är mycket mer aktiva simmare visar inte detta i mitt kar (ännu).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...