Gå till innehåll

Hjälp en stackars ofrälste om T5


acuario

Rekommenderade inlägg

Ve och fasa, min batteridrivna ph mätare har ramlat ner i karet!! En del av mina koraller är väldigt bleka, Jag bytte 60L vatten akut nu och en del flyttade jag till 600L karet ifall att, De flesta se okey ut men mina blågröna är väldigt bleka men det blåa är lite bättre, vattnet är lite disigt, hoppas att de klarar sig men det gör de säkert inte för jag känner korallerna och de tål inte mycket speciellt inte lite batteri syra för det har säkert läckt ut lite och naturligvis har jag ingen kol hemma men jag kör på ozon i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 173
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Man tackar... Men karet är för tillfället inte på topp... Har haft problem med mitt silikatfilter och har fått en riktig grotesk algblomning, tyvärr. Har dragit ner på ljustiden så en del koraller har inte riktigt samma färg. Det lustiga i sammanhanget är att andra koraller blev finare...

Men lägger man sedan till att vi har en lite ett åring hemma som tar all tid så är tyvärr burken lite eftersatt.

Angående rör: Den främre delen av mina burk har en uppsättning på 3st Osram 67 + 1st Aqua Connect 15.000k vilket passar blå Acropora och Fluoricerande koraller bra. En uppsättning som jag gillar och kan rekomendera. Bakre delen 3 st Arctinic+ tillsammans med 2 st Aquablue+. Inte lika snyggt ljus för min smak men Aquablue+ är perfekta rör för det tyskarna kallar plakativa färger på SPS.

Vill man komma billigt undan så köper man Aqua Medics rör. Är säkert inte sämre än något annat (även om Tyskarna ofta påstår det) och de påminner lite om min främre uppsättning.

Bara att börja spara ;) . Magnus kar ser riktigt vasst ut.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ska byta 200L vatten om några timmar (kranvatten tyvärr) sen ska jag se om jag kan få tag i aktivt kol. det verkar vara så att zooxhantellerna dör bort ur korallerna så de är väldigt ljusa nu och klarar sig inte korallerna så är det nära nedläggning faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej allihop, jag undrar om någon köpt från aquafis.de som nämns tidigare i tråden. Jag är på g. att köpa tre stycken 60cm 3x24wattsramper från dom men vågar inte riktigt ännu.

Visserligen verkar han ha väldigt bra cred på ebay, så det är kanske är fånigt?:

http://feedback.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewFeedback&userid=aquafis2005

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Defdac: Jag mätte igår på en kinesisk ramp 3x24w köpt på E - bay. Och det var litet grann som man sade om Lucas på 60 - talet. De har uppfunnit mörkret.

39 PAR vid botten i ett ungefär hundra liters kar. Jag har 80 Par på botten av mina hundra liters med ett 80w Aquablue på två kar. Med täckglas.

Jag roade mig nu med att palla upp ett 24w Aquablue med Ati reflektor över min osmostank på ungefär samma höjd över karet. 34 PAR vid botten med täckglas. Vatten djupet är litet mindre - ungefär 30 cm mot ungefär 35 cm.

Karet ser verkligen super ut Jörgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en slät reflektorplåt under alla tre rören. Jag tror det dåliga ljusutbytet beror på tre faktorer. Jag tyckte reflektorerna såg litet "metallfägade" ut och jag har sett en PDF på en Tysk site om dåliga kinesiska reaktorer så det kan kanske vara det också.

PDF:n var på hundra sidor ungefär och det fanns inget vettigt register så när jag inte hittad kinareaktorerna på två minuter gav jag upp.

Men lysrören är väl huvudtipset förstås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte igår på en kinesisk ramp 3x24w köpt på E - bay. Och det var litet grann som man sade om Lucas på 60 - talet. De har uppfunnit mörkret.

Det var ganska många faktorer som inverkade. Rampen var höjd långt över akvariet, dåliga spektra på rören (för mätning av par) och rören var betydligt kortare än akvariets längd. Dock misstänker jag att det var något konstig med den 3x24W? rampen hos keyser. Jag har 2x24W ramper av samma märke som jag tycker ser ut att ge starkare ljus per lysrör. Kanske det var en ramp med reaktorer avsedda för lågenergi T5 rör? E-bayförsäljaren säljer nämligen även sådana och jag misstänker att det finns även risk för felmontering etc...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kände aldrig temperaturen på rampen, men kan det vara så att den blivit så pass varm innan du mätte par värdet att effektiviteten minskat drastiskt av den orsaken? Armatureren är inbyggd i ett trångt metallhöljde med stänkskydd som håller luften kvar. Armaturen har små spjäll på sidorna men saknar inbyggd fläkt och rampen blir varm om man inte kyler på något sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp det är en sån vi testade på, den är ingen höjdare.

Kollade precis elförbrukningen på den och den drar ca 20w per rör, det är ganska klent. Testade en annan t5-ramp med 39w-rör och den drog ca 40w/rör.

Reflektorn är väldigt dålig och jag misstänker att rören är av budget variant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...