Gå till innehåll

KH viktigare än CA


Speedster

Rekommenderade inlägg

Någon som kan bekräfta att KH värdet är viktigare än CA värdet för tillväxten av stenkoraller.

För att göra en lång histora kort, jag har hela tiden kämpat med CA värdet att hålla uppe det och inte brytt mig speciellt mycket om KH värdet som legat på stadiga 7. CA värdet har jag inte lyckats få upp mer än till 360 det senaste halvåret. Men vips så fick jag en dunk (osmosvatten, uppblandat med lite annat) av keyser här på forumet som ökade upp KH värdet rejält och min acropora återhämtade sig och även en fraggbit från nån motipora ser ut att bre ut sig rejält nu på en sten.

Kan det vara så att utan KH värdet på höga nivåer växer stenkoraller inget vidare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, KH är viktigare än Ca.

Båda är förståss viktiga eftersom båda behövs till kalcifiering. Kalciumkarbonat består ju av Kalcium (Ca) och karbonater (mäts i KH). Ett högt värde av den ena kan kompensera ett lägre värde på den andra (vad gäller kalcifiering).

MEN! Det finns mycket mer kalcium i vattnet än karbonater. Det innebär att även om det går åt lika många ekvivalenter kalcium som karbonater så tar karbonaterna slut mycket snabbare. En KH-minskning från 8 till 4 motsvarar ungefär en sänkning på 50-60 mg/lit kalcium. Detta innebär att KH kan ändras snabbt om man håller på att justera kalcium genom att mäta kalciumet. Viktigt att mäta båda om man justerar något! Är man lat (och endast vill mäta den ena) så skall man mäta KH! Kalciumhalten varierar långsamt, KH-variationer kan gå fort!

Det är den ena anledningen till varför KH är viktigare. Den andra är att KH buffrar pH. Kombinationen av att KH är viktigt för pH (som är jätteviktigt) och att KH-förändringarna relativt påverkas så mycket mer än kalciumvärdet gör att KH är jätteviktigt.

Alltså:

* Kalciumhalten är viktigt för kalcifiering (=koralltillväxt). Halten varierar långsamt.

* KH är viktigt för kalcifiering OCH buffring av pH. Halten varierar fort.

Att kompensera lågt kalcium med högt KH funkar bra för kalcifieringen och bufferförmågan.

Att kompensera lågt KH med högt kalcium funkar bra för kalcifieringen men är INTE bra för buffertförmågan.

Vilket tycker ni verkar vara viktigast att hålla koll på?

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang, om man lyckas få så extremt höga värden får man nog kalkutfällning i pumpar osv som man blir tvungen att avkalka ofta, eller så har man fel på testerna. Själv har jag dåliga erfaranheter av KH test från Sera med stora variatiner mellan olika förpackningar. (T.ex. vid ett tillfälle när jag hade tre Sera KH test förpackningar inköpta från olika håll och jämförde blev det KH 4, KH 6 och KH 10 på samma vatten). Vet inte om det berott på om testerna var dålig kvalitet vid tillverkning, eller blivit förstöra på något annat sätt, exempelvis frysgrader i samband med frakt, om det påverkar? Själv vågar jag dock inte köra Seras test efter detta utan numera använder jag KH test från Tetra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De andra värdena har nästan säkert kommit på grund av för högt magnesiumvärde. Vad jag vet finns det bara tre sätt att få så högt värde.

Det ena är att man har fel på salthaltsmätningen.

Det andra att man häller i tillsatser efter försäljarens schema. (T.ex med ballingmetod)

Det tredje är att man har en skenande kalkreaktor med magnesium i mediat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det verkar som om denna tråd behöver en dos av Lasse? :)
Ja, KH är viktigare än Ca.

Båda är förståss viktiga eftersom båda behövs till kalcifiering. Kalciumkarbonat består ju av Kalcium (Ca) och karbonater (mäts i KH). Ett högt värde av den ena kan kompensera ett lägre värde på den andra (vad gäller kalcifiering).

MEN! Det finns mycket mer kalcium i vattnet än karbonater. Det innebär att även om det går åt lika många ekvivalenter kalcium som karbonater så tar karbonaterna slut mycket snabbare. En KH-minskning från 8 till 4 motsvarar ungefär en sänkning på 50-60 mg/lit kalcium. Detta innebär att KH kan ändras snabbt om man håller på att justera kalcium genom att mäta kalciumet. Viktigt att mäta båda om man justerar något! Är man lat (och endast vill mäta den ena) så skall man mäta KH! Kalciumhalten varierar långsamt, KH-variationer kan gå fort!

Det är den ena anledningen till varför KH är viktigare. Den andra är att KH buffrar pH. Kombinationen av att KH är viktigt för pH (som är jätteviktigt) och att KH-förändringarna relativt påverkas så mycket mer än kalciumvärdet gör att KH är jätteviktigt.

Alltså:

* Kalciumhalten är viktigt för kalcifiering (=koralltillväxt). Halten varierar långsamt.

* KH är viktigt för kalcifiering OCH buffring av pH. Halten varierar fort.

Att kompensera lågt kalcium med högt KH funkar bra för kalcifieringen och bufferförmågan.

Att kompensera lågt KH med högt kalcium funkar bra för kalcifieringen men är INTE bra för buffertförmågan.

Vilket tycker ni verkar vara viktigast att hålla koll på?

/Klas

Du har fel Draedon - en dos av Klas räcker tycker jag. Men och andra sidan kan jag inte låta bli att lägga mig i nu när dina besvärjelser manat fram demonen:ler: .

I de pH vi har i saltvatten (8,3) så kommer KH på sätt och vis stabilisera upp sig självt genom att karbonatsystemet går åt höger och ny koldioxid tas ner från luften och bildar nya karbonater. Denna process är i sig pH sänkande ner till 7,8. För övrigt har Klas helt rätt förutom att det är endast 28,64 mg kalcium som behövs (teoretiskt) för att fälla ner KH från 8 till 4. Tar vi hänsyn till självjusteringen ovan så kanske Klas siffror stämmer, det vet jag inte. Kommer ni ihåg formeln 1 grad i KH motsvarar 17,9 mg. Av vadå? Jo kalciumkarbonat (kalksten) 17,9 mg kalksten helt löst ger 1 grad i KH. Atomvikterna ger den relativa fördelningen av kalcium och karbonat till 40% kalcium och 60% karbonat. 1 grad i KH motsvaras alltså av 7,16 mg kalcium och 10,3 mg karbonat. 4 grader i KH motsvarar 28,64 mg kalcium och 41,2 mg CO3

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse>> OK tack för de korrekta beräkningarna. Jag räknade mycket på detta för några år sedan och gjorde då fel på en faktor två, som jag sedan fick rätta mina beräkningar med. Det var den gamla siffran som satt kvar i huvudet... och INTE så att jag kompenserat med luftutjämningen.

Alltså: En KH-minskning från 8 till 4 motsvarar ungefär en sänkning på 28 mg/lit kalcium

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har fel Draedon - en dos av Klas räcker tycker jag. Men och andra sidan kan jag inte låta bli att lägga mig i nu när dina besvärjelser manat fram demonen:ler: .

I de pH vi har i saltvatten (8,3) så kommer KH på sätt och vis stabilisera upp sig självt genom att karbonatsystemet går åt höger och ny koldioxid tas ner från luften och bildar nya karbonater. Denna process är i sig pH sänkande ner till 7,8. För övrigt har Klas helt rätt förutom att det är endast 28,64 mg kalcium som behövs (teoretiskt) för att fälla ner KH från 8 till 4. Tar vi hänsyn till självjusteringen ovan så kanske Klas siffror stämmer, det vet jag inte. Kommer ni ihåg formeln 1 grad i KH motsvarar 17,9 mg. Av vadå? Jo kalciumkarbonat (kalksten) 17,9 mg kalksten helt löst ger 1 grad i KH. Atomvikterna ger den relativa fördelningen av kalcium och karbonat till 40% kalcium och 60% karbonat. 1 grad i KH motsvaras alltså av 7,16 mg kalcium och 10,3 mg karbonat. 4 grader i KH motsvarar 28,64 mg kalcium och 41,2 mg CO3

MVH Lasse

I det här inlägget har jag gjort ett genomgående misstag och jag verkar inte nu kunna editera inlägget. Överallt där det står mg skall det stå mg/l eller ppm

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur kan man få för högt KH då?typ wrangs fall...

då borde Ca bli oxå högt om de är självutjämnande och påverkar varann..?

det finns säkert någon jätte bra förklaring..:)

käkar korallerna bara CA och vart tar KH vägen då?

kan någon ge mig en kemi lektion på låg nivå..

lasse?klas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, KH är viktigare än Ca.

Båda är förståss viktiga eftersom båda behövs till kalcifiering. Kalciumkarbonat består ju av Kalcium (Ca) och karbonater (mäts i KH). Ett högt värde av den ena kan kompensera ett lägre värde på den andra (vad gäller kalcifiering).

MEN! Det finns mycket mer kalcium i vattnet än karbonater. Det innebär att även om det går åt lika många ekvivalenter kalcium som karbonater så tar karbonaterna slut mycket snabbare. En KH-minskning från 8 till 4 motsvarar ungefär en sänkning på 50-60 mg/lit kalcium. Detta innebär att KH kan ändras snabbt om man håller på att justera kalcium genom att mäta kalciumet. Viktigt att mäta båda om man justerar något! Är man lat (och endast vill mäta den ena) så skall man mäta KH! Kalciumhalten varierar långsamt, KH-variationer kan gå fort!

Det är den ena anledningen till varför KH är viktigare. Den andra är att KH buffrar pH. Kombinationen av att KH är viktigt för pH (som är jätteviktigt) och att KH-förändringarna relativt påverkas så mycket mer än kalciumvärdet gör att KH är jätteviktigt.

Alltså:

* Kalciumhalten är viktigt för kalcifiering (=koralltillväxt). Halten varierar långsamt.

* KH är viktigt för kalcifiering OCH buffring av pH. Halten varierar fort.

Att kompensera lågt kalcium med högt KH funkar bra för kalcifieringen och bufferförmågan.

Att kompensera lågt KH med högt kalcium funkar bra för kalcifieringen men är INTE bra för buffertförmågan.

Vilket tycker ni verkar vara viktigast att hålla koll på?

/Klas

Bra inlägg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...