Gå till innehåll

Alternativ till LS?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

På sikt hade jag tänkt starta ett lite större saltkar och har genom att starta ett litet kar get mig själv lite planeringstid genom att stilla det värsta ha-begäret.

Det finns dock två kostnader som jag har lite svårt att smälta när man planerar ett större kar. Belysning och LS.

Vad jag förstår så fyller LS två funktioner.

Filtermaterial och den estetiska biten. Jag tycker mig ha förstått att filteringsbiten till viss del är debaterbar och att det finns alternativ. Den estetiska biten är ju upp till var och en, men jag skall erkänna att jag nog tillhör dem som tycker att det är snyggt. 150 (give or take) kr / kg känns dock väldans drygt för vad man får.

Begagnad LS är ju givetvis mycket billigare, men det förutsätter ju att det finns tillgängligt vid exakt rätt tid och det kan man ju absolut inte lita på.

Har sett att det finns keramiska "rev", men prislappen på dessa verkar ju vara i paretet med LS så jag ser inte att man skulle spara så himla mycket genom att skaffa sådant.

Hembakad betong verkar vara en stor risk även om det bevisligen finns de som fått det att fungera bra.

Jag skall erkänna att jag inte inser hur denna bit av hobbyn kan vara så infernaliskt dyr. Jo, jag inser att priset på LS är berättigat, men jag förstår inte att det inte finns ersättning som är billigare. Speciellt hårt känns det just i uppstart och det blir ju inte bättre av att det verkar lite vanskligt att lägga till LS efter hand.

För mig känns det som att om man startar tex ett 500L kar så borde man kunna stoppa i typ 10-20 kg LS och sedan ha resten (motsvarande ca 80 kg LS) i något annat material.

Är det så illa att det inte finns några riktiga alternativ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att det fins alternativ, men det är alltid någon nackdel med alternativen.

Den största fördelen med LS är att det skapar ett stabilt akvarium, alla andra lösningar har en större benägenhet att haverera och därigenom ta död på allt i akvariumet. Så man ska inte bara titta sig blind på Vad LS invensteringen kostar. Har man lite tålamod (vilket är ett måste) så dyker det alltid upp begangnad LS.

J svärd skaffade ett kar med väldigt lite LS och nitratfilter för ett tag sen, du kan ju söka lite i hans trådar.

Faxekalk funkar som utfyllnad och dekoration.

Sen går det även att få bort nitrit med zelolith, även DSB går att använda.

Betongsten har jag inte sett någon som har lyckats med, har dom lyckats med det så har det vart med en så pass liten mängd att det inte påverkar. Valet av cement har dock stor betydelse.

Har du ett litet kar så kan du åka till din lokale handlare och köpa nytt vatten av han, tex 20% i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig känns det som att om man startar tex ett 500L kar så borde man kunna stoppa i typ 10-20 kg LS och sedan ha resten (motsvarande ca 80 kg LS) i något annat material.

Är det så illa att det inte finns några riktiga alternativ?

Personligen så hade jag sett till att köpa loss LS allt eftersom och lagra i en tunna eller ännu hellre i ett kar tills det är dags.. Det ploppar upp annonser till och från med billig LS från folk som skall lägga ner.. Efter som det är på sikt..

En annan lösning som jag klurade på var att köpa de 10% LS som jag har fått för mig anses som minimängd för att få ett relativt stabilt kar.. 50Kg i detta fallet och sedan fylla ut med död LS eller spagettisten som finns för ca 20kr/kg i en hel del akvarieaffärer och sedan hoppas på att kulturen etablerar sig i den och använda den som estetisk utfyllnad.. Lurar stark på att lägga i en 10kg i min sump för att se hur den kommer att se ut och för att ha som fraggsten.

Vet dock inte om detta fungerar eller om spagettistenen är rent skadlig för karet så det låter jag någom som kan skrika till om..

Har dock redan en del i mitt kar som jag har etablerat xeniafraggar på..

Tycker inte att det ser helt malplacerat ut i ett revkar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två undringar dyker ju upp.

Vad är spagettisten?

Hur länge kan man förvara LS i tunna?

Känner ändå att man borde varit kemist. Då hade man kunnat uppfinna "liquid reef". Skulle fungera som fogskum men vara giftfritt och grått :) Perfekt att skapa en revbakgrund i ett kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lavasten är ju som sagt rester av lava, vilket i princip skulle kunna innehålla precis vad som helst som sten kan innehålla - inklusive diverse metaller. Råder nog ingen att försöka sig på med något sånt.

Några tänkbara alternativ:

Faxe kalksten

Korallsten(?)

Vad tror ni?

Första alternativet är ju bra billigt, medan #2 är ju i princip bara "död LS" som eventuellt skulle kunna användas som bas-sten.

Vet att det finns en klass av LS som kallas just "bas-sten" som är levande, men har knappt några kalkalger eller dylikt, men är väl inkört som grundsegment och innehåller rätt mycket av dom goda bakterierna. Den ligger i en prisklass på kanske 1/2-1/3 av t.ex Bali LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som brukar säljas som "base-rock" är väl i princip samma sak som byggmaterialet som dom använder på hemmaplan.

Att priset är så mycket lägre ligger nog i att det fraktas hit med annat fraktsätt än flyg, eftersom flygpriset på Ls är bortemot 60:-/kg.

Men Nizztos, stenen är "hjärtat" i systemet - så jag tycker det är fel ställe att spara på - det handlar ju inte bara om denitrifikation, för den biologiska mångfallden är ju betydligt mycket mer än bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[snip]

Men Nizztos, stenen är "hjärtat" i systemet - så jag tycker det är fel ställe att spara på - det handlar ju inte bara om denitrifikation, för den biologiska mångfallden är ju betydligt mycket mer än bakterier.

Du får gärna utveckla den biten lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Har sett att det finns keramiska "rev", men prislappen på dessa verkar ju vara i paretet med LS så jag ser inte att man skulle spara så himla mycket genom att skaffa sådant."

Revkeramiken är inte så jättedyr! Bitarna är ofta betydligt större än man tror. Det är min erfarenhet i alla fall. Klart prisvärd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är du säker?? har hört om folk som läger fördig sten i havet ett halv år och dom har blivit fulla av liv. men då måste man ju bo vid havet

Ja det går och man kan använda väteperoxid också. Det är bara ett fel. Det finns ingen anledning att ha så grova porer. Det kan inte etablerar sig nitratreducerande bakterier där. Mijön blir för syrerik.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varning för lavasten helt förkastligt i saltvatten, duger dock till sött. Som nämts tidigare så är faxekalk (döda forntid rev) eller Riffkeramik de bästa allternativen. Dock måste du ympa dessa av levandesten med god kvalität och sedan vänta (tar flera månader för att inte säga år)

Ympningen är väl bara nödvändig om man använder LS som enda filtermassan?

Dvs om man använder x% faxekalk så måste man ha en annan metod för nitraten tills dess att dessa stenar blivit ympade. Eller är jag ute och cycklar i vanlig ordning ...

Dvs man borde kunna köra med blandad sten och externt filter som man avvecklar på sikt.

Ja, jag vet att ibland bedrar snålheten visheten, men jag har en tendens att vilja veta hur och varför innan jag ger mig i kast med ett projekt. Ibland lönar det sig dessutom att ifrågasätta etablerade metoder (dock lång ifrån alltid).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns dock två kostnader som jag har lite svårt att smälta när man planerar ett större kar. Belysning och LS.

Jag har också problem att smälta många kostnader i denna hobby men ljus, cirkulation och LS hör inte till dem. Jag känner en kille här i Finland som har kört utan skummare över ett år där reningen av vattnet till största del består av LS (han har även ett refugium, gör vattenbyten och använder aktivt kol). http://haaga.aqua-web.org/

Jag har själv blivit utan skummare nu ett par veckor och min LS sköter reningen utan problem (därmed inte sagt att du inte ska skaffa skummare till ett nystartat akvarium).

Jag kör t.o.m. mitt yngelkar med bara LS och aktivt kol och det har inte varit några problem med vattenvärden och jag gör mycket sällan vattebyten eftersom det inte finns något behov i min mening. Förutom att rena vattnet innehåller LS viktiga djur och växter som kommer till nytta i karet (alltid fascinerad av hur många djur som kommer fram med tiden).

Självklart finns det alternativ som redan tagits upp här men jag tycker i varje fall att LS är en sak i teknikdjungeln som omger hobbyn man bör satsa på. Alternativ är att delvis använda LS och låta denna kolonisera annan porös sten. Jag tycker du ska lägga upp en köpannons på LS eftersom detta dyker upp titt som tätt på forumet och inte ha för bråttom. Jag började med lite LS och köpte succesivt begagnad sten samt lite ny LS då och då för att kolonisera med nya arter.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[snip]

Självklart finns det alternativ som redan tagits upp här men jag tycker i varje fall att LS är en sak i teknikdjungeln som omger hobbyn man bör satsa på. Alternativ är att delvis använda LS och låta denna kolonisera annan porös sten. Jag tycker du ska lägga upp en köpannons på LS eftersom detta dyker upp titt som tätt på forumet och inte ha för bråttom. Jag började med lite LS och köpte succesivt begagnad sten samt lite ny LS då och då för att kolonisera med nya arter.

Mvh

Peter

Fast är inte det där lite motsägelsefullt?

Det jag har svårt att smälta är den initiala kostnaden av LS. För att det skall fungera som filter lär man ju behöva hela filtermassan från början. Att då pyttsa i lite LS då och då betyder ju i princip att den mängd LS man hade från början var tillräcklig. Jag har också sett att flera menar att det är obra att stoppa i mer LS i ett kar som är i drift.

Ovanstående förutsätter att jag tolkade inlägget korrekt.

Om det är så att man kan börja med en liten mängd LS och sedan månadsvis stoppa i lite mer så har jag mycket mindre problem med kostnaden. Likt många andra så tycker jag dels att det är snyggt och dels att det är roligt om man får med lite extra liv (vilket jag ännu inte sett tillstymmelse till i den LS jag har):

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag uttryckte mig kanske lite vagt (hade bråttom), eller också fattar jag inte vad du menade med vad som var motsägelsefullt. Jag ville bara framföra att LS har en viktig funktion i att rena vattnet, jag föreslog inte att du enbart skulle använda LS som enda reningskälla och i synnerhet inte från början och detta uppfattade jag inte heller som din avsikt. Att det hjälper reningen från första stenen är jag övertygad om.

När karet är ordentligt inkört är det möjligt att den levande stenen kan räcka som enda metod av rening i karet (förutom de vanliga vattenbytena etc). Exakt hur mycket LS som skulle behövas för att fungera som enda reningskälla vet jag inte och det beror säkert bl.a. på själva stenen och belastningen i karet.

Jag håller också med dig om att ny LS är väldigt dyrt. Jag bör också tillägga att jag började med 30 kg LS och fyllde senare på med mera till totalt ca 70 kg. Angående att det skulle vara dåligt att lägga i ny LS lite då och då tror jag inte alls är farligt men jag har stenen i karantän innan jag introducerar det i karet om den inte kommer direkt från ett annat kar. Jag antar att de som är skeptiska hävdar att det kan finnas så mycket dött på LS att det skulle innebära en fara för karet vilket kanske kan stämma i vissa fall, i synnerhet om det är mycket sten, varför karantän är att rekommendera. Detta är vad jag har gjort och jag har inte märkt någon negativ effekt av detta utan snarare tvärtom. Har du stenen i karantän har du också större möjlighet att hitta oönskade invånare innan introduktion.

Att du inte sett tillstymmelse till liv i din LS låter mycket konstigt (låter nästan som den tagits ur karet och legat utanför vatten en bra tid = död sten). Var köpte du den och hur länge har du haft den?

Fanns det inte en artikel som diskuterades i en tråd för några månader sedan angående LS och hur effektivt det renade vattnet? Är det någon som kommer ihåg denna och var den finns?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh,

Då sa du nog precis det jag trodde att du sa, men jag hade två fel.

Dels menar du att man skall använda annan rening tills man har fullt med LS.

Dels menar du att med karantän av sten så är det ingen större fara att utöka mängden i ett kar som är i drift.

I så fall så tycker jag inte längre LS är en så fruktansvärd utgift, dyrt men inte katastrofalt dyrt. Det är just den initiala kostnaden jag tycker man borde kunna klara sig utan (nu skall man iofs kanske samtidtigt konstatera att alternativ rening kanske kostar samma mängd pengar i alla fall).

Njae, jag överdrev nog lite när jag säger att det inte finns liv. Bakteriefloran osv finns givetvis där. Liftare har jag dock ont om. Jag har en gul sak som jag inte försökt identifiera ännu. Jag tror att jag sett en liten rörmask (fast det var när stenen var i mitt Molly, har inte sett någon i det nya karet). Detta på ca 15 kg sten varav 5 kg är rätt färsk (köptes på marinakvariet en vecka efter att den kommit in) övrig har funnits på marinakvariet en längre tid. Kan hända ser man inte mer än så innan karet är inkört, har jag ju ingen erfarenhet av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Hej Martin, du verkar ha haft otur med med din LS, jag har nyss startat mitt nano och har köpt LS från Triton och en aveklande akvarist i uppsala + lite (halvdöd) från Söderszoo i gävle. stenen från södersZ var ju inflygen å kom paketerad så där kan man ju inte räkna med fripassagerare (inte särskilt) men de andra stenarna formligen KRYLLADE av liv... jag fick ca 50 pytte små sniglar , en krabba, 3 naken-sniglar. kalksjöstjärnor, en liten mussla (valnöt) och kräftdjur å borstmaskar å allt hellskotta som far runt.

riktigt kul att sitta och glo på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stenen från södersZ var ju inflygen å kom paketerad så där kan man ju inte räkna med fripassagerare (inte särskilt)

Så importeras all LS till Sverige - visst innehåller den stenen liv. Den fraktas fuktigt och det gör att fler organismer överlever eftersom de inte kommer att dö av syrebrist.

MVH Lasse

För övrigt är det en dump av en tråd som är 2 år gammal :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...