Gå till innehåll

Sunny`s Rev


Sunny

Rekommenderade inlägg

Har du ingen i din närhet som kan hjälpa dig att ta fraggar för att på så sätt bygg upp det igen när du kommer hem. Tänkte det som någon form av försäkring! Har inte själv låtet mina värden falla okontrollerat och vågar inte gissa vad som kommer att hända med korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 315
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hehe jaa Schysst naturlig look vet jag inget om... svårt att tro att reven kryllar av bryopsis o dinoflagelater :) Japp Problemet är ju att det sitter både anemoner och spser i karet.... hann verkligen inte ta tag i det hela innan jag åkte...

Nää verkar inte finnas någon i närheten som kan ta hand om mina koraller tillsvidare heller, försökte sälja dem men.. som sagt ingen hemma har såpass koll att det gick för sig... så det finns ju inte riktigt så mycket mer att göra för min del... har bett dem försöka byta så mycket vatten som möjligt men... *suck* nåja..

Jag vet att sanden jag har i karet utlöser en balanserad mängd av spårämnen när ph sjunker.. o lite annat.

helt ärligt vet jag inte vad jag ska göra,vill egentligen åka hem idag och fixxa det men har inte det som alternative för tillfället... har även kalkreaktor och allt hemma som jag inte hann koppla in.

frågan är finns det absolut inget enkelt knep att hålla dem vid liv ? för det verkar inte finnas någon som kan hjälpa med kunskap,kan iallfall be mamma dosera lite om instruktionerna är enkla så att säga..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du behöver oroa dig alltför mycket Sunny.

Om calniumnivån ligger under det rekommenderade betyder ju egentligen inte att SPS osv går o dör på momangen, däremot lär det inte växa nåt.

Be din mamma mata fiskarna en gång om dan elr varannan dag, sparsamt. (för att minimera risken att få in mer näringsämnen) Har fiskarna en 'grundhälsa' så ska de klara det under några månaders tid.

Kan hon byta vatten? Isåfall kan hon kanske byta en skvätt varannan elr var tredje vecka. Alternativt nån gång i månaden, tror absolut inte att det är nån fara att inte byta det alls under tre månader heller, men bättre om det går såklart. Be henne hålla koll på fiskar och räkna dem ett par gånger i veckan. Saknas det nån så kan hon ju försöka byta extra mkt vatten.

Allinone funkar nog under denna tid som du är borta. Lär ju inte få koraller osv att växa o må kanon, men under en begränsad tid så tror jag det ska funka, kan ju kanske åtminstone hålla ca värdet någotsånär hyffsat.

Häller din mor i osmos? För att kompensera det avdunstade vattnet? Så salthalten inte sticker iväg.

Jag tror att sålänge ph o salthalt håller sig rimligt och man har lite koll så inte fiskar dör o ligger o ruttnar under stenen så ska det klara sig till du kommer hem. Du lär ha en hel del jobb att göra när du kommer hem, men det vorde klara sig åtminstone.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Bjarne ! du och jag tänker rätt lika ibland tror ja !

Joda hon fyllerpå med osmosvatten,algblommningen komm nog efter min brorsövermatande,

men alger gör mig inte mycket så länge de inte kväver korallerna och tar upp allt för mycket syre, hon mäter även salthalten och håller den på bra nivåer.Och håller även koll på vilka fiskar som lever osv..

Problemet med vattenbytet är att man behöver stänga av returpumpen, vilket hon inte vågar ge sig på då det måste ske genom Aquatronican... dummt med tekniska prylar ibland, komplicerar simpla saker...

men ingen kan mäta vattnet eller fyllaa på med behövande mineraler,men tycker ändå regelbundna vattenbyten vore rätt optimalt och enklast.

Nåja kan bara hoppas på att allt klarar sig tills man kommer hem !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Timmy klart du får fråga de,har lite småsjöstjärnor en massa krabbor och lite sniglar.

Men kan inte ha något som bökar i sanden då detta är en DSB.

När jag kommer hem fåre bli en gurka och lite annat,tex eremiter osv.. men jusst nu finns de inte mycket jag kan göra... hehe om inte någon känner för att koppla in min kalkreaktor för lite fraggar + pengar ;)

Nåja försökte lägga en video men , kunde inte få bor ljudet, så lägger istället upp tre gammla bilder på akvariet.

Mvh,

Sunny

post-2018-14468914463348_thumb.jpg

post-2018-14468914463554_thumb.jpg

post-2018-14468914463729_thumb.jpg

post-2018-14468914463902_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Ok do ska man hem om ca tvo veckor.. ska bli spennande o se hur det stor till med karet...

det mesta ska tydligen ha klarat sig och mott bra...

Dock tankte jag gora mig av med min mycket fina SvenskOdlade Anemone och clowner*clownerna ar fron olika odlare och inte fron samma)

so om det ar nogon som ar sugen so hor av er kan tenka mig byta dem mot nogot kul eller pengar.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Okey då var man hemma... det var skönt att see att så mycket klarade sig... men även mycket dog... mest hos korallerna så var det massa fraggar och mindre koraller främst acroporor som strök med... men men..

på fiskväg var det bara en putsarfisk som dött... övrigt levande hmm nån snigel hit o dit... min kära sjöhare o min mithrax och alla räkor...

Som sagt man överlever men en hel del dog men det kunde säkerligen varit mycket värre.. de flesta koraller har tagit skada och har en del dödvävnad på dem men de lever iallfalll...

Håller på at städa i karet och har inte heller internet hemma men bilder kommer nog snarast..

Karet kryllar av bryopsis och dinoflagelater... mer än vad jag kunde drömma om så det håller på att åtgärdas så gott det går... nåja... kampen går vidare o bilder dyker nog upp snart...

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Karet är väl inte perfekt jusst nu har en del bryopsis och lite ovanligt bruna koraller o lite färglösa kanske men inte allt för tokigt... men bryopsis o dinos är inte så särskilt kul...men men :)

Kännde ändå att det var ett tag sen jag knäppte lite bilder..

Tog en bild för nåra dagar sen på min kompis anemone som han fått av mig som hade åkt in u pumpen.. och den är påväg att återhämta sig, nu när jag börjat ta hand om den i mitt kar vilket är kul.. men fortfarande blek tyvvär...

Min Gamla Anemone trivs i ett annat akvarium då jag inte vill hålla anemoner me tanke på att jag sällan e hemma...

Lägger även upp en liten bild på min Sjöstjärna som blivit biten ? ( undrar vad som har hänt )

Har även justerat lite smått i karet så at fiskarna får det lite bättre...

Nåja här är lite bilder på det hela... självklart inte i ordning men ändå ;)

Mvh,

Sunny

post-2018-14468914964323_thumb.jpg

post-2018-14468914964511_thumb.jpg

post-2018-14468914964799_thumb.jpg

post-2018-14468914965058_thumb.jpg

post-2018-14468914965271_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, Att få det att se bra ut handlar nog mer om vinklar och fotot o kamren i sig mer än självaste akvariet ;) men lite har det vuxit iallafall.. !

Papi jag tänkte på det faktiskt.. men kommer inte på hur man kan förebygga eller förhindra problemet.. funderade ett tag där om eltejp eller evenuellt trälimm skulle funka ?

Hehe pinsammt som de e har ni nog rätt allihopa.. karet var nog som gladast när det slapp mig ellerhur Leif ;)

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj kolla va snabb jag är på att svara inom minuten ;)

Fick ingen hysterix av dig snodde lite av din läckra acropora, men den har yvvär strykit med den.. :(

Hysterixen som jag har fick jag en 2cm fragg på...( en gren )

Jag är i Haninge ofta nufötiden...kompisen har öppnat en fin bilverkstad så är där o hjälper ibland, pma mig gärna har inte ditt nr längre.

Anemonen har börjat få tillbaka lite färg också.

Slänger upp lite bilder gamla biblder på min gamle anemone samtidigt.

Mvh,

Sunny

post-2018-14468914966229_thumb.jpg

post-2018-14468914966432_thumb.jpg

post-2018-14468914966766_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder från igår..

Ska sälja av mina två stora fiskar.. så tänkte lägge upp lite bilder på dem innan de drar iväg..

kommer upp en annons snarast...

Och så en bild på en Montipora som var halvdöd när jag komm hem men som börja komma tillbaka..

Mvh,

Sunny

post-2018-14468914971307_thumb.jpg

post-2018-1446891497165_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provade macro funktionen på kameran lite igår,ingen flashig så det funkade såhär :)

Bild 1.Xenia Bild 2.Montipora Bild 3.Montipora ( samma som innan men i blåljus) Bild 4. Sjöstjärna Bild 5. Sjöstjärna

Tröttar väl ut alla me mina bilder ;)

Mvh,

Sunny

post-2018-1446891497896_thumb.jpg

post-2018-14468914979218_thumb.jpg

post-2018-14468914979528_thumb.jpg

post-2018-14468914979893_thumb.jpg

post-2018-14468914980159_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det gör du inte! Fortsätt lägga upp dem, jag kollar in dem och tycker det är kul att se på andras kar. Hur kommer det sig att du gör dig av med dina stora fiskar?

Tjena Sillen,

Jag har bokat en Acanthurus nigrifuscus och med Sohalen i karet kan det bli svårt...

och sen så vill jag få ner näringsvärdena för att inte uppmuntra bryopsis.. o Dino`s.

Sen så har de faktiskt börja bli lite stora nu gillar lite mindre fisk då de får mer simmyta i akvariet...

Kommer även att göra mig av med mina clowner och chromisarna...

Har dock köp två nya fiskar en salarias och en Labroides pectoralis tror jag men den har ingen svart fläck ? skaffade mig egentligen en gobidion okinawae också men den försvann efter att jag släppt ner den.. o har ej hittat den än.. den var litte väl liten dock...

Tack Hultis.. kul att någon gillar dem ;)

Mvh,Sunny

post-2018-14468915000195_thumb.jpg

post-2018-14468915000366_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckera att ditt kar har ett av de snyggare uppläggen här på SG. Kommer nog att hämta en hel del inspiration från ditt upplägg när jag åter startar upp.

Att allting ser så pass bra ut efter ngra månader med bristfällig passning är beundransvärt.

Just my 0.02

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...