Gå till innehåll

Klubbssons nya


Klubbsson

Rekommenderade inlägg

Jaha, Inatt sprack 540 karet i botten...... Min fru väckte mig och sa att det lät konstigt. Jag jag upp och tittade och såg att det rann om akvariet. 720 karet var nästan fyllt. så jag fick kasta övet allt som fans i det lilla karet till det stora. Fiskarna ser ut att trivas ialla fall. Jag tror att vi kar klarat oss från vattenskador.

Då skadan bara uppkom av sig själft tror jag inte att försäkringsbolaget täcker några kostnader.

Fyy håller inte 720 karet tätt nu så kommer det en anons på köp och sälj sidan, med rubriken billigt! omgående......

540 karet ska ifortsättningen husera ett par ödlor! Så är det nån som vet nått om leopardgecos och dyligt får ni gärna skrva en rad vad dom behöver, och gärna en länk till ett ödleforum!

Jag vet inte riktigt varför det har gått sönder, sättningar i huset, spänningar i glaset? Sprickan var längs hela botten från det borrade hålet. Det stog rakt ialla fall....

Oj, vad tråkigt!

Ödle länk.. www.repti.net

PS. såg i efterhand att du redan fått tipps om länk..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jahapp, igen.... haveri i burken i helgen.

Var en sväng till Sälen förra veckan och när jag kommer hem så är hela frontrutan grön och så gott som alla fiskar borta, Förmodligen är det en NO2/NO3 bomb som briserade efter panikflytten, jag har inte orkat mäta något än bara bytt en del vatten, korallerna ser fin fina ut.

Det käns som det kommer bli en annons på hela rasket snart.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jaha, mitt akvarium flever fortfarande.... trots allt. Fast det ser ut som en biotop från Östersjön mer än ett korallrev. Jag valde att inte lägga ned mitt kar för att det var aldeles för många andra annonser från folk som ville sälja sten. Fast att lägga ned skulle nog ha vart det enda vettiga alternativet...:smiley24: ..

På grund av en tids sjukdom och lite annat trassel är jag utan att tveka den på guden som har mest trådalger.... Fast dom 3 kvarvarande fiskarna verkar trivas och skivanemonerna har aldrig växt så här bra.

dsc00549rr4.jpg

Nu har jag äntligen fått lite mera tid och ork att hålla på med akvariet. Det trasiga 540 akvariet ersätts med ett begangnat 540 jag hittade på Blocket, samt en betydligt större sump, gick från 80L till 300L. Samt Acua Care 1000V skummaren är numera utbytt till en Deltec 1060s. Jag fick dock riva en del av den uppbyggda väggen för att få in det nya 540 karet.

dsc00548wf4.jpg

Nu har jag flyft över alla mjukkoraller och skivanemoner i 540 karet. Stenen i 720 karet ska få ligga utan ljus en tid så att alla trådalger få dö. Jag har skrubbat en del stenar men det är svårt att få bort allt. Jag tar täckt karet med två handukar för att inte få in något ljus over huvud taget.

dsc00550co0.jpg

Vattenvärdena ser hyfsade ut,

Amonium 0

Fosfat 0

Nitrit 0

Nitrat 2

KH 7

PH 8,1

KH, och PH ska höjas långsamt, Kör lite med rowafos, har börjat tillsätta 1ml vodka om dagen för att jaga fostatmängden i karet, mycket lite matning. Sak även köra små mängdet ozon i karet.

Steg 3 blir att skaffa några algätare igen, fast först vill jag att allt går stabilt en tid framöver.

Hur lång tid tror ni att trådalgerna överlever helt utan ljus? Jag tycker att dom borde vara borta inom en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Ser najs ut, påminner lite om mitt system. Du har också en sump till båda karen?

Jag måste varit helt förvirrad när jag skrev inlägget. Missade tråden helt, såg inte sidan 1 i tråden:snurrig: . Vilket häftigt bygge, med hus och allt!!:ler:

Hur går det nu för dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha det är kanske dags för en lite uppdatering. Operation nedsläckning funkade väl sådär. Efter ca två veckor så hade inga alger försvunnit av sig själft utan det var ganska konstant efter skrubbningen. Dom få alger som var kvar var dock ganska lätta att få bort.

Under två veckor så hade jag inga alger i 720 karet, men dom har sagta börjat komma tillbaka och det är mest slemmiga trådalger. 540 karet har jag inga alger als. Och det är samma vatten i dom bägge karen. 540 karet har dock en salaris, hapatatus, foxface och nägra sniglar som städpatrull. 720 karet har bara några sniglar, salarisen jag hade där dog för lite sen. Fast tillväxten är oförklarligt kraftig under sista veckan, jag har bara 2x80w belysning på 2,5h /dag och det är ett ljust rum men dock inget direkt solljus.

Jag tillsätter 5ml vodka om dagen för att jaga fosfaten, har två påsar nollnitrat, och rowaphos. och inga mätbara värden av no2/no3 fosfat eller amoniak, och kör med ozone.

Det känns väldigt märkligt att ha en algburk och fungerande burk.

Nästa steg är att skaffa en foxface, en salaris och en scopas till 720 burken för att hålla algerna borta i 720 karet, sen ska jag bygga en kalkreaktor.. nån gång... och få muränan att äta... idag ska jag prova med morötter:snurrig: och fläskfile-haj-

De fiskar som jag har nu är

2 clowner

1 hepatatus

1 Blå djävul

1 foxface

1 eremit

1 salaris

1 ordus niger

1 zebramuräna som jag misstänker är vegan??!

1 Coris formosa

1 sjö stjärna

o lite sniglar

dsc00613eb4.jpg

dsc00611sx1.jpg

dsc00597ne7.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att du inte gav upp i allt ditt elände! Lider med dej, ett 540 över golvet låter inte roligt!

Min fru tyckte dina kar va fina men hon klagade på att man kunde se ljus genom skarvarna på överbyggnaden. Kan du inte sätta en gummilist eller nåt där;-)

Konstigt med dina algproblem, om det är samma vatten som cirkulerar i båda karen så gör antagligen städpatrullen jobbet?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att du inte gav upp i allt ditt elände! Lider med dej, ett 540 över golvet låter inte roligt!

Min fru tyckte dina kar va fina men hon klagade på att man kunde se ljus genom skarvarna på överbyggnaden. Kan du inte sätta en gummilist eller nåt där;-)

Konstigt med dina algproblem, om det är samma vatten som cirkulerar i båda karen så gör antagligen städpatrullen jobbet?!

Jo, det enda vettiga var ju att lägga ned......fast jag hade eldat upp alla frigolitkartonger så jag hade inget att sälja stenen i... bygget av den falska väggen blev inte riktigt så bra som jag hade tängt mig. Så den ska jag riva loss och göra om. Övre luckorna är MDF borard och dom nedre är bara löst ställda gipsskivor. Nästa ska bli i samma stil men snyggare.... den blev ju även lite misshandlad när jag bytte 540 kar.

Men det fins lite annat att pyssla med när man har hus och barn, mitt nästa bygge blir ett garage... så jag kommer nog få stå ut med dom lysande skarvarna en stund....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jag vet precis vad du pratar om Daniel, har hållt på med mitt "nya" i säkert 2 år snart...men jag har ett nytt kök, burspråk ett o annat golv, lite övertid på jobbet och man får va glad att fiskarna får mat iaf.

Sen en 3-åring och en 7-åring, sist men inte minst en 35-åring(hon hävdar 25 ännu) så visst lite skarvar kan man ju leva med!

PS Jag har börjat referera till din sista bild från Mars-inlägget när min tant gnäller, tycker den e härligt rörig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Ja, jag har vart lite lat med att uppdatera tråden. Jag kör akvariet lite på sparlåga under sommare för att ge plats åt alla andra projekt man håller på med. Just nu kämpar jag med ett garage bygge, målet är att garaget ska ha ett tak innan vintern.

Fast det har hänt en del med akvariet ändå, Jag köpte en kalkreaktor av Wrang, en Delteckopia fast jag har inte öppnat kartongen än :smiley9:. Mest beroende på att jag inte hade nångon Co2 flaska. Men jag var på JR förra veckan så tog jag mig en tur till www.humle.se som ligger ett par mil där ifrån och köpte en 6L flaska, och en ragulator. Dom hade hyfsade priser på grejorna samt att flaskan var fylld. Men när jag fick se flaskan höll jag på att få spader! Det satt en klisterlapp på den nymålade flaskan "Haninge brandredskap"... Dom har en filial i Eskilstuna ca 50m från min gamla lägenhet....... där jag dessutom brukade fylla min gamla 2kg flaska..... det hade ju vart smidigare att åka dit... Men jag hoppas på att kalkreaktorn ska vara inkopplad om någon vecka.

På JR så köpte jag en BK 250 skummare, svindyr men den funkar fint. Men det retar mig lite att man inte får med några instruktioner när man köper en skummare för 12 papp. Så jag fick SMSa en tysk polare för att få texten på några klisterlappar översatta.

Sen har jag fyllt på med lite fisk, Denou här i stan skulle lägga ner jag köpte några firrar av han. Sen fick jag även fatt på en begangnad puffer i Västerås som hade börjat knapra koraller.

Fast jag blir fortfarande inte klok på varför jag har ett akvarium med alger och ett akvarium utan...?::: och det är samma vatten och lika dana uppsättningar av städpatruller. Jag har inga mätbara fosfater no2/no3 och kalkalgerna frodas.

Jag ska försöka få till en film där jag matar muränan, för han behöver inte trugas lägre när det gäller mat.

20070706107tj5.jpg

Shot with N95 at 2007-07-05

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur gick det för krabban?

Den lät Krash, knaster,knäpp, knäpp, knak. Det lät nästan som akvariet sprack när muränan tuggade i sig den. Tyvärr fick jag inte med det på film. Så jag ska prova att plocka lite tångkrabbor på västkusten i sommar och se om det är något han vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...