Gå till innehåll

Jakens burk


Jaken

Rekommenderade inlägg

Lite uppdatering, både positiva och negativa.

Ännu inget bråk. Gamlingen har tagit ledarrollen vilket inte var så oväntat. Fyra av de nya är framme konstant och simmar runt med gamlingen. De noppar alger på stenen och så fort jag närmar mig akvariet så tror de att de ska få mat, vilket det oftast också ska. Nu initialt får de artemia med Sera Fishtamin droppat på för att de ska få igång ätandet ordentligt och de har till och med börjat äta pellets redan.

Nu kommer de lite mer negativa nyheterna; den femte av de nyinförskaffade har börjat hålla sig undan och jag tycker den ser lite blekare ut i färgen jämfört med de andra. Den simmar mest inne bland stenarna och är inte alls lika aktiv som de övriga. Detta brukar inte vara ett positivt tecken utan snarare en indikation på att något inte står helt rätt till. Jag har inte sett någon av de andra jaga den och den äter när jag matar, dock inte lika ivrigt som de övriga. Kan inte heller se några yttre sjukdomssymptom. Vi får se kanske är det en övergående blyghet. Får se vad som händer de närmaste dagarna.

För att fortsätta på föregående funderingar kring noppande på koraller så har jag fortfarande inte sett något sådant. Och jag har precis som Karro och Anders stjärnpolyper och kolonianemoner utan att de rör dessa.

En renodlad Hawaii korallbiotop kommer det nog inte bli. Däremot kommer jag försöka satsa på andra fiskar från Hawaii om jag tillsätter något i framtiden.

Sedan så vill jag även säga att det är skönt att se att skummaren har börjat jobba igen nu när belastningen ökat i karet. Den har bara skummat tevatten senaste månaderna av förklarliga skäl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 305
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

"Sera Fishtamin droppat på för att de ska få igång ätandet ordentligt"

Hjälper det till att få dom att äta? Försöker suga åt mig erfarenhet från er! Att stjäla kunskap drabbar inte den man stjäl från om han/hon inte lever på det.:ler:

Off Topic: Har inte sett något om ditt nya projekt på länge Christer! Hur går det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Sera Fishtamin droppat på för att de ska få igång ätandet ordentligt"

Hjälper det till att få dom att äta? Försöker suga åt mig erfarenhet från er! Att stjäla kunskap drabbar inte den man stjäl från om han/hon inte lever på det.:ler:

Off Topic: Har inte sett något om ditt nya projekt på länge Christer! Hur går det?

Nja. det var inte riktigt så jag menade. Jag matar med artemia nu i början för att få igång ätandet. Fishtaminet droppar jag på för att det ska vara lite vitamberikat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja. det var inte riktigt så jag menade. Jag matar med artemia nu i början för att få igång ätandet. Fishtaminet droppar jag på för att det ska vara lite vitamberikat.

:ler: En lite miss uppfattning då! Jag som tyckte jag hade lärt mig världens bästa tips! Man läser vad man söker kunskap om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Off Topic: Har inte sett något om ditt nya projekt på länge Christer! Hur går det?

Ursäkta att jag kladdar lite i din tråd Jaken. Akvariet står här på golvet sedan ett par veckor. Mått: 125x70x60. Belysningen kom i veckan, en Aqua Medic Aquasunlight NG 2x250w MH + 2x58w T5 + Moonlight. Igår inhandlade jag virke till bänken samt beställde luckorna jag ska ha på IKEA. Bäst av allt: Golvet jag lovade kära hustrun att lägga innan all tid går till nya akvariet är klart! :ler: Ska beställa PVC nu i helgen och så måste jag bestämma mig för vilken skummare jag ska ha, Fauna Marin eller Bubblemaster.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya filmer. Allt verkar gå bra, även med den blygare av dom.

Den snygga pumpen i högra nedre hörnet är bara tillfällig. Har dragit igång mitt UV tillfälligt. Kommer att ta bort den om någon vecka igen har den bara nu när det är ny fisk i karet annars kör jag utan.

NEWvideo1, 6,4 MB

NEWvideo2 , 6,9 MB

NEWvideo3 , 7,4 MB

NEWvideo4 , 5,8 MB

helbild.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppskattar verkligen din dokumentation,Specielt när den innehåller tät uppdatering i olika former.Mycket givande,Fortsätt gärna så !

Skadar ju inte heller att allt detta sker i ett mycket fint akvarium.

Tänkte fråga dig en sak,hur ser det ut när de går och lägger sig ? t.ex var och hur brukar de sova , kanske när också ?

Har du planer på att försöka med odling ?

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppskattar verkligen din dokumentation,Specielt när den innehåller tät uppdatering i olika former.Mycket givande,Fortsätt gärna så !

Skadar ju inte heller att allt detta sker i ett mycket fint akvarium.

Tänkte fråga dig en sak,hur ser det ut när de går och lägger sig ? t.ex var och hur brukar de sova , kanske när också ?

Har du planer på att försöka med odling ?

M.v.h

Sunny

Jag vet inte riktigt vad du menar med sovbiten men de gör som de flesta andra fiskar, simmar in bland stenarna på något lugnt ställe när det är dags.

Odling är ganska uteslutet då ynglen är mikroskopiska, bokstavligen. Väldigt få fall i världen av lyckad uppfödning av yngel och då har det varit av personer som haft tillgång till rätt sorts plankton direkt ur havet. Men om de nu skulle leka någon gång så kommer jag självklart göra ett tappert försök. Att få dom att leka är inte ovanligt men yngelbiten är nästintill omöjlig, i alla fall med dagens produkter och kunskap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte mest höra om var de sov,om de gillade mer öppna ytor eller t.ex springor och liknande mojlöer eller om de hade något särskilt beteende innan de brukar sova.

Joo odlingen är väl inte det lättaste men,du lär ju få en hel del chanser på att experimentera.

Vem vet det kanske inte är så uteslutet som man tror,Det utvecklas hela tiden nya typer av födokällor.Med lite av rätt kunskap och tur så kanske vi får se ett par svenskodlade loriculus :)

I vilket fall som helst lycka till,ska som sagt bli riktigt kul att följa !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tänkte uppdatera lite. Har skrapat rutorna och flyttat upp allt skit som stog på botten i dag. Börjar se lite förändringar i beteende på fisken. Mycket fjanterier och snurrande på kvällarna. Vi får väll se om de får ordning på dansandet efter hand. Ska försöka få det på video någon kväll. Verkar inte bryta ut någon prick så jag funderar på att koppla ur mitt UV igen.

(första fotot med blixt, det andra utan)

grupp.jpg

grupp2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

I går och i dag har de verkligen uppvisat lekbeteenden. Hanen lockar och snurrar runt vissa av de mindre. Ibland lyckas han få dem så intresserade att han får putta dom på magen och så stiger de sakta upp mot ytan tillsammans men avbryter efter en kort stigning. Precis så som dvärgkejsare gör innan de ska släppa äggen och mjölken i ett stort moln vid ytan. Men mina tränar bara än så länge tydligen.

Försökte fånga det på film i gårkväll, satt och väntade tålmodigt med kameran i handen. Men självklart så hände det inget när jag satt där. Sedan när de väl började så tog självklart baterierna i kameran slut.

Så istället för en filmsekvens med fiskarna så får ni tills vidare nöja er med en bild på en av de 30 stycken "LS-hitchhiker"-krabborna jag släppt i akvariet. Vi får väll se om jag kommer ångra den saken eller inte. Men de är i alla fall väldigt roliga att studera med ficklampa nattetid.

krabba.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...