Gå till innehåll

Jakens burk


Jaken

Rekommenderade inlägg

Tjusigt! Ser ut som du fått tag på en trevlig lägenhet också. Har du flyttat långt?

Jag skulle vilja se bakom luckorna för att se om det kommer att hålla.

Tänk dig en takvåning med 700 liter vatten på golvet efter ett stort brak.

Då blir Einar M arg.Patrik

Bättre att ha vindsvåning om allt vatten rinner ut för då har ju vattet någonstans att ta vägen! *ler*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 305
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vitt är nog den färg som passar till allt och tror även till detta skåp.ser kanon ut.Är det magnetfäste på luckorna eller är dom gångjärns hängda?

Det är standard köksgångjärn.

Wow - snyggt. Nästan lite ELOS-känsla över det hela.

Är luckorna färdiga, eller har du lackat själv?

Luckorna är färdiga.

Hur har du fått till stommen, kan va intressant att veta. Kan du justera så att du får karet plant om golvet lutar?

Får man fråga varifrån och hur mycket burket gick på?

Stommen är av hederlig svensk fura, går inte att justera på ett enkelt sätt. Burken kommer från Triton.

Tjusigt! Ser ut som du fått tag på en trevlig lägenhet också. Har du flyttat långt?

Nej inte särskilt. Från Sumpan in till City.

Tack för den positiva responsen. Jag kommer att skriva ett mer utförligt inlägg om bänkbygget och luckorna på bloggen (se länken i min signatur).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, ni som undrade om luckorna hittar svar och länkar var de är inköpta här.

Äntligen är det vatten i karet, vattentrycket i ledningarna är mycket sämre än i min förra lägenhet och osmosen producerar nu bara 100 liter per dygn vilket försenat det hela en del. Har satt i waveboxen och provar den nu för första gången. Enligt manualen skall jag få en våg som är cirka 3,5 cm hög, men jag har inte riktigt hittat rätt frekvens ännu. Det som oroar mig är att waveboxen låter en hel del och då syftar jag inte på skvalpet utan på resonansljud från pumpen. Enligt Tunze finns en inkörningsfas, vi får hoppas att det blir bättre. Sump och rördragning är inte klara, och jag har inte heller monterat sista dörren som ni ser. Finns det någon som har erfarenhet av ljudet från en wavebox?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon som har erfarenhet av ljudet från en wavebox?

De jag har hört utav andra å även själv hört är det frekventa ljudet som man hör på filmen. för störande i mina öron. Hoppas att de försvinner som tunze säger

Hur är det med vågen i din CTC

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är hårfint att ställa in frekvensen :)

Jag köpte en 6212.50 för en galet billig peng och byggde kontrollern själv och jag undrar, vad är den kortaste frekvensen du kan ställa in? Jag kan pulsa ur hela akvariumet på golvet men har valt en betydligt snällare 2-3 cm våg.

Det får allt att röra sig så som jag tänkte mig innan köp.

Min är redan tystare efter 2 dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är den kortaste frekvensen du kan ställa in?

Vet inte riktigt hur jag skall svara på den frågan, det är bara en liten ratt utan gradering. Så här står det i manualen (s 41). Då mitt akvarium är 140 x 70 borde jag enligt nedanstående kunna få en våg på mellan 30 -35 mm.

Akvarie

L x B x H Frequenz Maximale

Våghöjd (1)

70 x 50 x 50 cm 0,45 s 40 mm

100 x 70 x 60 cm 0,56 s 35 mm

120 x 70 x 60 cm 0,63 s 35 mm

150 x 100 x 60 cm 0,83 s 30 mm

180 x 100 x 60 cm 0,86 s 30 mm

220 x 80 x 50 cm 1,10 s 25 mm

200 x 80 x 65 cm 1,15 s 25 mm

Jaken. Du har två vågor på längden i karet. Ställer du in dubbla tiden på våggeneratorn får du större våg.

Jag skall hem och ratta på reglagen igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Inte så mycket att rapportera, inte så mycket att se men så här ser det ut för tillfället. Har limmat rör, byggt sump och trixat. Har hämtat några stenar och en gorgonia för att ha något att glo på. Är mycket nöjd med hur bänken blev. Snart skall de i mer saker.

(ja jag har tänkt att ta tag i sladdarna, det är en "temporär" hög)

post-839-14468917746763_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur läckert som helst.

Funderar på att göra nåt liknande men i mindre skala (60Lx60Dx40H) i väntan på att vi flyttar till nytt hus.

Hur har du fäst gångjärnen till dörrarna? Som jag minns så gick inte IKEAs gångjärn att "dra ut" så mycket som vad jag antar din stomme är byggd i (45x70/90mm?) utan ska ju fästas i en mycket smalare köksstomme.

Kan du ta en bild på hur du löst det vore det bussigt.

Nu blir det förmodligen inte ett problem i det kar jag bygger nu då jag kommer köpa en köksstomme med svarta täcksidor och en abstrakt svart högglans dörr... Möjligen att jag förstärker köksstommen något invändigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du fäst gångjärnen till dörrarna? Som jag minns så gick inte IKEAs gångjärn att "dra ut" så mycket som vad jag antar din stomme är byggd i (45x70/90mm?) utan ska ju fästas i en mycket smalare köksstomme.

Kan du ta en bild på hur du löst det vore det bussigt.

Jag är förvånad att ingen frågat detta förut, jag märker att du suttit och funderat Bjarne. Hur det problemet skulle lösas var det klurigaste, men jag gjorde så här.

Stommen är inte lika djup som akvariet, dvs akvariet sticker ut cirka 7 cm framför stommen. Gånggärnen är sedan fästa i vinkeljärn som i sin tur är fästa i stommen.På bilden ser du även dämparen till dörren som gör att de smidigt stänger sig.

Om jag skulle få backa bandet så skulle jag ha gjort akvariet 138 cm brett istället för 140, då hade det passat bättre med totalbredden på luckorna.

Info om luckorna hittar du i min blogg; Ikea 2,0

post-839-14468917747012_thumb.jpg

post-839-14468917747193_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra, det är så det får bli då.

Har knepat i huvudet över hur jag får akvariet att stå i linje med underskåpet, så inte dörrarna och täcksidorna sticker ut. Jag ser att du helt enkelt har byggt ställningen nån centimeter kortare på varje sida (tänker då på skivan som karet står på) och att karets kanter därmed "hänger i luften".

Klarar karet av det? Eller har du någon lösning för det som jag inte ser?

//B

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra, det är så det får bli då.

Har knepat i huvudet över hur jag får akvariet att stå i linje med underskåpet, så inte dörrarna och täcksidorna sticker ut. Jag ser att du helt enkelt har byggt ställningen nån centimeter kortare på varje sida (tänker då på skivan som karet står på) och att karets kanter därmed "hänger i luften".

Klarar karet av det? Eller har du någon lösning för det som jag inte ser?

//B

Japp akvariet sticker ut en centimeter eller två från stommen på varje sida. Självklart så klarar ett välbyggt akvarium detta utan problem. Bjarne det är bara att glida förbi om du vill spana närmare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...