Gå till innehåll

Jakens burk


Jaken

Rekommenderade inlägg

Nu har jag uppdaterat med nya videoklipp på karet.

Måste erkänna att det går sådär med mina sixline-wrassar, drog lite förhastade slutsatser när jag sa att det verkade funka utmärkt med 4 stycken i samma kar, sedan en vecka tillbaka är bara två framme och resten är mobbade så de inte vågar komma ut från stenarna. Hoppas att det lugnar sig

www.fellsman.se/jaken klicka på --> videos --> My fishtank

tv.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 305
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Med risk för att visa min datamognad, jag får inte fram mycket film i din länk?:smiley9: Jag vill också se!

Du kanske inte har en uppdaretad version på din flash-player, prova ladda ner senaste versionen här:

http://www.adobe.com/support/flashplayer/downloads.html

Kan du se mina gamla filmer men inte de nya så kanske du har en cookie liggande som gör att du inte ser uppdateringen med de nya filmerna hemsidan. Prova att rensa dina cookies.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

attachment.php?attachmentid=24879&d=1216933451

Lite bilder på hur det ser ut nu för tiden. I akvariet simmar numer 5 stycken elddvärgkejsare (C. Loricula) bild 2,3 har haft dessa ganska länge nu och de funkar fortfarande bra ihop och leker kontinuerligt. Två stycken sixlinewrassar (Ps. Hexatenia), köpte fyra stycken vilket gock sådär, två stycken slogs ihjäl och nu har jag vad jag tror är ett par kvar. De fjantar sig en hel del kvällstid och jag tror de kommer leka inom kort. Sedan har jag köpt två kirurger från en av Tritons hawaiisändningar. En Acanthurus Nigrofuscus bild 5,6,7som jag länge gått och suktat efter. En riktig liten pärla vid första anblick ser den brun och tråkig ut men tittar man närmare så sprakar den i blått och oranget. Den är inte still en sekund och fortfarande ganska liten. Även en C.Strigosus bild4 från samma sändning, kunde inte låta bli då de från hawaii är extra fina. En stolt A. Pyroferus (stora bilden) simmar också runt i akvariet, mycket bra algätare och relativt snäll. När den blir förbannad så blir den extremt ljus. Alla tre kirurgerna kommer väldigt bra överens även om de är bruna.

Sedan så har jag en hel del krabbor kvar i karet även om majoriteten verkar ha försvunnit. En svart mixtraxliknande variant verkar stormtrivas och jag har runt 15 stycken av den sorten. Ibland släpper de yngel samtidigt till fiskarnas stora förtjusning.

Jag hade tidigare problem med brunalger i akvariet, provade Fauna Marins Ultra Sil då jag misstänkte att det var silikater som algerna frodades av och mycket riktigt försvann algerna ganska omgående.

Här kommer en hopklippt helbild på akvariet och några foton på fiskarna.

attachment.php?attachmentid=24864&d=1216847302

post-839-14468915818193_thumb.jpg

post-839-14468915818314_thumb.jpg

post-839-14468915818526_thumb.jpg

post-839-14468915818733_thumb.jpg

post-839-1446891581894_thumb.jpg

post-839-14468915819136_thumb.jpg

post-839-14468915819335_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det stämmer Calle, jag tycker att fiskarna är mer intressanta än korallerna. Det är därför jag fortfarande endast har mjukkoraller och några få LPS:er, de kräver skötsel på en lagom nivå för mig. Om jag skulle utöka på korallsidan så skulle jag satsa på fler Gorgonier tror jag, men det känns som att vi här i Sverige är ganska oerfarna av dessa.

Under semestern provade jag att lämna fiskarna utan mat 10 dagar med endast vattenpåfyllning igång. Det gick finemang och jag kunde inte se att fiskarna ens magrat av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svår fråga att svara på.

Jag upplever själv att jag matar ganska mycket. Går och pytsar i lite ibland när jag går förbi karet, men det varierar från dag till dag. Grunden i min matning är frysfoder.

Kanske två kuber frysfoder per dag, Ocean Nutrition Artemia eller Mysis. Brukar dopa frysfodret med Sera Fishtamin ibland. En stänkare Pellets FaunaMarin UltraHealth eller Ocean Nutrition 1 eller 2 och en dos med flingfoder Ocean Nutrition Prime Reef. Ibland sätter jag ner lite Julian Sprung Seaveggies men det har jag varit slarvig med på sistonde.

Jag har ju en fet skummare så jag behöver inte oroa mig för att mata för mycket.

attachment.php?attachmentid=3481&d=1129721548

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inte att svara på för de flesta hur mycket mat man ger. Ska man svara per cm fisk eller. Bra att få en uppfattning om andras matning.

Måste hålla med om att det ser ut att var en rejäl skummare. Vad är det för någon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, med 1 cm marginal får skummaren plats. Var tvungen att tömma akvariet och lägga extra reglar på bänken för att få in den, de sysns på bilden. Själva skummarkoppen så stor att jag måste ta av locket för att få ut den ur sumpen.

En nackdel med skummaren är att den är ganska dyr i drift då den drar 130 Watt vilket stör mig en hel del, det blir väll en extra tusenlapp per år i elförbrukning pga skummaren som man gärna skulle lägga på något roligare.

Har kört skummaren sedan 2005 och den tickar på fortfarande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Ha ha ha trodde jag skulle dö av skratt, vad är de för bild dom tagit egentligen. Kolla in alla små detaljer i bakgrunden. Hunden ser något förvirrad ut, "gose hund kopian/orna" i gardinstången, mackan på tallriken, att han har skor och hon har ?!?! på fötterna, och sist men inte minst är det fillingarna han har stoppat in tröjan i ?!?

Nu när man torkat bort tårarna från kinderna efter den skrattatacken kan jag skriva någonting vettigt. Hur går de med burken?

Vi kanske kan träffas hos Triton och byta lite koraller om du är intresserad, ja har ju en del knappar ;-)

Tycker om akvarier som inte är som alla i mängden och detta kar är i mina ögon riktigt läckert. Har du inga nytagna bilder på tanken? Var ju riktigt länge sedan man såg någon bild nu.

Kan inte låta bli, måste visa bilden för att ni ska förstå:

HAHAHAHA ROFLMAO

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Äntligen händer det något nytt i mitt akvarium.

Har införskaffat två små sverigeodlade Clowner - Percula Onyx, två centimeter stora . Hittar tyvärr inte min kamera så är ni nyfikna på hur de ser ut får ni åka antingen beskåda de som finns på Triton eller kolla in bilden nedan på Mamma & Pappa in action, mina är inte utfärgade som på bilden ännu, men man ser att det finns potential.

attachment.php?attachmentid=18979&d=1197920529

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej odling finns det ingen tid till. Akvariet går på sparlåga, skönt att man bara har mjukkoraller så att man kan slarva utan att det händer allt för mycket.

Ps. Om någon nybörjare är sugen på mjukkoraller så är det bara att höra av sig så skördar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...