Gå till innehåll

Jakens burk


Jaken

Rekommenderade inlägg

  • Svar 305
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

he he, ja akvariet är ganska skruttigt vid det här laget. Köpte det runt -98 -99 om jag inte kommer ihåg fel.

Det har börjat släppa i silikonfogarna invändigt märkte jag när jag tömde det våren 2006. Så är läget knappast bättre.

edit*

Slängde ut sanden för flera år sedan. Ville prova att köra utan. Sanden kommer nog aldrig i mitt kar igen. Mycket lättare att suga ut skit utan sand.

Tack för erbjudandet om karet Patric, men det är en aningens för långt. Jag har bara plats för ett kar på 2,50 så ditt kar på 2,51 är för långt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rangordningen inom gruppen är väldigt tydlig. Det är fortfarande lite småbråk ibland, men det är antagligen ett helt normalt beteende för att bibehålla den sociala hierarkin inom gruppen. Den dominanta hanen är alltid den som är mest nyfiken och är först framme vid matning, medand den minsta honan alltid är fegast och oftast gömmer sig.

Efter bytet av belysning så har de tyvärr blivit väldigt mycket skyggare vilket jag hoppas kommer försvinna så småningom. Men de kommer ju från lite djupare vatten så ett maxbelyst akvarium kanske inte är så naturligt egentligen.

De leker fortfarande när blåljuset är igång. Jag har på senaste tiden inte studerat dem så noga att jag ser om de släpper ut några ägg i de snabba vändningarna eller om det bara är träning. Det är mycket svårt att komma nära karet kvällstid utan att störa deras uppvaktande.

blue.gif

De rör fortfarande inga koraller utom en LPS -Lobophyllia som för ett tag sedan välte ner i en massa skivanemoner och då brändes rejält. Den ser numera skit ut och jag ser att de är på den och noppar ibland. Om de noppar på den för att den är skadad eller för att de gillar just denna LPS vet jag inte, men de är ju inte helt revsäkra och just köttiga LPSer kan vara ett problem efter vad jag läst. Men det spelar inte så stor då mitt intresse för koraller inte är jättestort, fisk är mycket intressantare och prioriteras före korallers välmående.

En hona försvann/dog i sommar, så gruppen består numera endast av fem individer.

Den som är längst till höger på denna bild från förra året med den "felaktiga" svarta linjen lever numera inte. Har gått lite i funderingar om det skulle gå att släppa i några till för att utöka gruppen, men jag tror det är ganska riskabelt. Det skulle vara kul att ha tio stycken totalt.

grupp.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jaha då var man tillbaka i fisksoppan igen. Suget att stoppa i fler fiskar i karet har på senaste tiden blivit för stort. Verkar ha utvecklat någon slags förkärlek till bajsbruna fiskar på senaste tiden då jag gick och suktade efter en A.Nigrofuscus och nu denna A. Pyroferus vilken jag inte kunde hålla fingrarna ifrån.

Såg bilder på ett vuxet exemplar under Joe Yaiullos föredrag på Aquaria i höstas och blev lite småkär i denna fisk redan då.

MARHAG verkar ha ett supersnyggt exemplar av denna kirurg i sin burk, hoppas min växer snabbt och får samma grymma utseende, den längst ner till höger på denna bild.

Här är en bild på min, nu är det bara mata mata mata som gäller så den växer fort.

post-839-14468915188135_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu börjar jag äntligen få lite ordning på karet, har dragits med envisa brunalger under en ganska lång tid men nu börjar de äntligen ge sig. Har i några veckor kört Fauna Marins Ultrasil och nu händer det grejer, algerna bleknar och försvinner sakta men säkert. Misstänker att jag hade en massa silikater som nu sugs upp av Ultrasilen.

Dessutom har ännu ett litet test dragit igång och fiskantalet i karet växer.

Köpte i helgen 4 stycken sixline wrassar (Pseudocheilinus hexataenia).

Första timmen var det lite fight och jag var rädd att de som varnat mig för att stoppa fler än ett exemplar i samma kar skulle få rätt, men nu är det frid och fröjd. Hierarkin mellan individerna verkar vara klar och de håller periodvis ihop i en liten grupp. Nu får bara tiden utvisa om det kommer att funka att ha fyra stycken av dessa små elakingar i samma kar, kanske blir det annorlunda längre fram när de blir lekmogna...

Ska försöka filma lite videos i morgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...