Gå till innehåll

LED - Någon som provat?


Lasse

Rekommenderade inlägg

Något som har börjat komma med stormsteg på den kommersiella ljusmarknaden är LED ljuskällor i olika form. Senast jag var på Classe hittade jag en LED till G-10 sockel (230-240 V). Den var på 1.8 watt och kostade strax över 70 kr. Jag köpte en för att se om det gick att ersätta en vanlig 35 watts halogenljuskälla som jag har i en spott i köket. Resultatet är att den iofs inte ger lika mycket ljus om man tar hänsyn till spridningen men som punktbelysning kunde den väl mäta sig med halogenspotten. Ljustemperaturen ligger troligtvis en bit över 6500 K - ljuset upplevs nästan som blått. Värmeutvecklingen är ganska liten - man kan ta på lampan när den varit tänd någon timme (den är något varmare än du) - försök det med en vanlig halogen på 35 Watt! Jag kan mycket väl tänka mig att den går att använda för att skappa "skimmret" i ett akvarium enbart med t 5 rör och när den kommit ner i pris - mycket väl kan bli den domminerande ljuskällan inom hobbyn om några år. Det finns 3 wattare på Conrads i många utförande (men de är lite dyrare - runt 200:-. sist jag kollade)

Jag vet ju att det finns någon amerikansk produkt med bara LED - vad som händer nu är att det börjar bli utrymme för hemmabygge.

Är det någon som provat i akvarie än?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag klurade på en LED-lösning för ngt år sedan och kollade upp en massa dioder. Just då var alla för ljussvaga för att man skulle kunna använda dem till ett större akvarium och 5W varianterna var lite väl dyra då (och kräver kylning) för att ens vara ett alternativ.

Man behöva ca 30st 5W för att komma upp i en 3-4000 lumen (6-8 milj. mdc?) som man får från 2*24W T5 och http://www.dotlight.de/shop/product_info.php/cPath/159_276/products_id/869 tar 173:-/st för dem. Väljer man att köra med tex 5mm leds så skulle det behövas ca 350-400 http://www.dotlight.de/shop/product_info.php/cPath/217_1_23/products_id/522 för 10:- styck och då skulle man antagligen behöva komplettera med ett par hundra http://www.dotlight.de/shop/product_info.php/cPath/217_1_22/products_id/555 som har lite sämre ljusstyrka än de vita för att få lite blått sken i.

Min slutsats från den genomgången var att det inte fungerar till ett normaltstort kar, därimot ett mindre nano skulle kunna upplysas tillfredställande med hjälp av LEDs om man tycker det är värt ett par tusenlappar samt har tid och lust att sitta och löda ihop en 5-700 LEDs :D .

Gör lite sökningar på forumet så hittar du lite gamla trådar. Tror tom det finns en länk till en amerikan som byggde ihop en egen "ramp" med 300-400 LEDs som fungerade rätt ok... för att lysa upp 1/4 av hans kar och hans slutsats var också att det skulle bli för dyrt att köpa alla LEDs för att lysa upp hela karet.

Men nu börjar det ju samtidigt dyka upp lite produkter så om ett par år när det kommit starkare och billigare LEDs så...

http://www.solarisled.com/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir nog bra så småningom..... men för närvarande så ligger dom tydligen med en prislapp som får Sfiligoi´s värstingarmaturer att verka som rena hittegodset!

Men det är klart att om man börjar räkna in 12 årsförbrukningar av MH-lampor och dito el-besparing så kanske det inte är så farligt..............

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I dag har kraftlysdioderna ungefär 40 lumen/watt och 60 lumen/watt är på väg in på marknaden. I år räknar man med att 80 lumen/watt skall introduceras.

Jag har sett en intervju med en Korean som hävdar att de har labex med 120 lumen/watt.

I en annan intervju (också Korean) som trodde att på fem år kunde 200 lumen / watt vara möjligt. Spännande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men är vilket ljus som helst bra då? Har de ett spektrum som är bra då? Har inte lysdioder rätt smala färgspektrum? Jag tyckte jag fick mer alger när jag körde med lysdioder över mitt kar, men det kanske berodde på att jag hade blåa lysdioder tända på natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I dag görs de flesta vita lysdioder som en blå lysdiod med våglängd ungefär 400 till 460 nm + lyspulver som till ett lysrör. Det ger strålning i ett bredare område ungefär 550 till 700 nm. Hur mycket ljus som kommer från lysdioddelen och ljuspulvret och våglängderna är olika för olika typer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en hemmagjord växtbelysning med 50 3W lysdioder i duschen (Luxeon K2). Varje diod /*ska ge*/ ca 130 lumen, men pga ett underdimensionerat spänningsagg och för långa sladdar så får jag väl för närvarande ut ca 25-30 lumen per diod (förbrukningen ska som sagt vara 3W per diod, men som det är nu drar de strax under 0.5W styck). Ska dock byta ut sladden till en tjockare högtalarkabel, men jag blir nog tvungen att skaffa ett extra spänningsagg om jag ska ha full effekt. Egentligen så får man bättre verkningsgrad med en massa små lysdioder som körs på låg effekt, men då måste man ha en sån enorm massa.

Dioderna kostade 3000kr, agget 1000kr. Summa 4000kr. Tycker rent subjektivt att det motsvarar hälften av mitt 2x55W T5 (som jag köpte begagnat för 900 spänn), så det är väl sådär beträffande hur prisvärt det är. Växterna (nephenses och drosea) ser iofs ut att må ganska okej och de har rätt höga krav på ljuset, men om det inte var för att schabraket stod i duschen skulle jag inte ha kostat på det, dock är det ju trevligare att köra 3.7V än 250V där.

Värmen? Generellt sett mycket svalare än lysrör. Värmer inte upp rummet någonting, till skillnad från T5'an. Däremot kan diodernas fästyta bli ganska varm, dock inte så att man bränner sig... men nog blir det värme ändå.

Har roat mig med att sätta upp fyra av dioderna över ett sötvattensakvarium, och det glittrar mycket riktigt som om det var en MH (ljusintensiteten kan inte mäta sig med en 150W MH förstås). Har sett en större algtillväxt under diodlampan (*mycket* kraftigare än utanför), men växterna verkar också gilla våglängden betydligt mer än sina lysrör. Spektrat är ganska smalt, men jag ser det inte som något direkt problem. Jag har dels vita 6500K dioder och 455nm blå, fler blå än vita. Med andra ord passar våglängden ganska bra till... tror det var klorofyll-b, så det är kanhända mer energioptimalt än ett lysrör. Fast det växer ju rätt bra under T5 också... tyvärr får växterna inte ut mer energi för att det är blått ljus, men ljuset fångas åtminstone upp ganska fullständigt. Växterna ser väldigt mörka ut i 455nm belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är lite mera info om just Luxeon K2:or. Finns en ny variant som heter V00 som BORDE ge 140 lumen http://www.led-tech.de/produkt-pdf/luxeon/DS51_Luxeon_K2.pdf

En 250W MH (typ BLV) ger ut ca 10-11000lumen om jag har förstått saken rätt, alltså borde det räcka med typ 80st K2-V00 dioder. (LXK2PW14V00) dem verkar kunna fås för €6/st SÄKERT billigare vid volym, alltså hamnar man på €480 + agg + arbete, alltså i rundatal lätt runt 6000SEK. Vad säljs en Solaris-LED motsvarande en 250W MH för?

Om jag räknar rätt på storlek osv, borde man LÄTT kunna få plats med ca. 40st dioder på en 100x160 platta (standard PCB). STORA problemet blir spänningsaggregaten som måste kunna tillse kretsen med 56A!?!?! (40x1.4A) vid 4V, men man får väl fundera ut något med en strömförstärkare ;) Fördelen med "moduler" är att man kan då bygga ihop flera dessa till en armatur. i tex Plast/Plexi vad som helst, då värmeproblemet försvinner... Borde bli kanonsnyggt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är lite mera info om just Luxeon K2:or. Finns en ny variant som heter V00 som BORDE ge 140 lumen

Tror det är den jag har.

Fördelen med "moduler" är att man kan då bygga ihop flera dessa till en armatur. i tex Plast/Plexi vad som helst, då värmeproblemet försvinner... Borde bli kanonsnyggt!
Du behöver kylning. Inte mycket, men dock någonting bättre än plast. Dioderna bör monteras på metall. Själv har jag limmat dem med termiskt lim på rostfria hundmatsskålar som det rinner ("porlar") vatten över. Vattnet är dock onödigt vid den effekt som jag för närvarande kör, men när de går på full effekt tror jag att det behövs. Vid 1W blir dioderna märkbart varma även när de sitter på den torra hundskålen. Vid 3W blir de smällheta. När jag spolar vatten över dem så håller de rumstemp. Jag har inte kunnat mäta någon förändring i vattentemperaturen, så det handlar antagligen mest om att inte värmen ska ansamlas i en punkt snarare än om värmeeffekt.
STORA problemet blir spänningsaggregaten som måste kunna tillse kretsen med 56A!?!?!
Jag kör ett ATX2 spänningsaggregat för datorer. Klarar 600W och ger 12V eller 125W om du kör med 5V eller 3.3V. Har du en lång sladd får du spänningsfall i den och kan köra på 12V eller 5V direkt. Alternativt kan du seriekoppla ett par dioder och köra på 12V. Se bara upp så att du inte bränner dioderna pga för hög spänning.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rebecka, tack för den praktiska informationen! Då måste man nog kyla med fläktar odyl. Det verkar som 140lumen/diod fås ut vid 3.85V/1.5A => 5.775W!!! Då lär det nog bli ÄNNU varmare.... hmmm... Hoppades att värmeutveckligen skulle bli mindre faktiskt... Då betyder det kanske 1-2mm alu plåt på framsidan eller inget alls, och montera hela faderulan på en 100x160mm LÖD maskad kretskort kanske 5x3=15dioder per 160x100 modul?? ...något sådant, sedan några fläktar...

Denna nätaggregat kan vara något (till något så när bra pris) http://shop.conrad.se/cgi/websale6.cgi?Ctx=%7bver%2f6%2fver%7d%7bst%2f3eb%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fconrad%2dschweden%2fs%7d%7bl%2f01%2daa%2fl%7d%7bctx%2fffde34e1%2fctx%7d%7bmi%2f000072%2fmi%7d%7bpi%2f%2e%2e511157%2e%2e%2fpi%7d%7bpo%2f3%2fpo%7d%7bsf%2f%3cs1%3eled%20vit%3c%2fs1%3e%3cs2%3e000069%3c%2fs2%3e%2fsf%7d%7bfc%2fx%2ffc%7d%7bmd5%2f18bef61401f1702d4f1e07d45661cc79%2fmd5%7d

Med denna aggregat kan man koppla 3 dioder i serie, samt 14-15 "rader" (22A/1.5A=14.667) alltså 42-45 dioder per nät agg...

Värt en funderare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att sätta alla dioderna på en slät aluminiumplåt 2-4 mm med dubbelhäftande värmeledande isolerbricka. Sedan kör man fläktkylning på "baksidan" av plåten så att man inte får damm på lysdioderna och reflektorerna/refraktorerna.

Ledningarna kan man dra "luftkopplat" mellan dioderna.

Man behöver ett seriemotstånd till varje rad för framspänningen på dioderna är temperaturberoende. 0,2 till 1 ohm per rad kan tänkas vara bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stig exakt min tanke med 1ohms metallfilmsmotstånd. (0.6W borde räcka) per rad... har du någon förslag på bra värmeledande isolerbricka?

ramq, enl. databladet rör det sig om 6500-10000K så det kanske funkar, då professionela korallodlare kör med 6500K ju. Om man nu verkligen vill, så kan man ju dra in några blåa dioder kring 470nm för att få ett kallare ljus ändå??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig du menar denna? Elfa artnr: 75-646-69 inte så blodigt dyrt... Räcker ett tag ;) En ennan ide... Dessa dioder är ytmonterade, skulle man inte kunna göra som så att man gör ett dubbelsidigt 100x160 kort med dioderna (typ 15st/Europakort) och banor på ena sidan och den andra sidan BARA koppar folie, sedan gör man en tjock via (3.3mm tex) mellan lagren, för att leda bort värmen från lödsidan till foliesidan?

Konfiguration per Europakort (15st) W = vitdiod B = blådiod:

Blå-a kopplas på separat ledning för att kunna styras separat...

W W W W W

B W B W B

W W W W W

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är dioderna gjorda för ytmontering men det är lätt att vika upp benen 1 mm och löda luftkoppling. Det går åt isolerduk under alla lödningar för säkerhets skull men man slipper kretskort, kopiering, borra hål för vior med mera. Lysdioderna bör ju spridas ut över nästan hela vattenytan så för ett 40 cm Nano bör man väl ha kanske 7 x 3 lysdioder fördelade på ungefär 20 x35 cm. Jag tror man bör ha mellan en tredjedel och hälften som blå lysdioder. Solaris använder 13 blå dioder till 12 vita för 20 000K och 10 blå till 15 vita för 13000K. Jag vet inte säkert vilken färgtemperatur de vita lysdioderna har men det bör vara 5500K. De blå är 450nm ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Solaris 400watt 20000K H4 serie kör med

Actinic Blue Daylight 9

Full Spectrum White 6

Actinic Blue Night Light 4

Full Spectrum White Night 6

Total 25 LED’s/Foot

Note: The Actinic Blue LEDs produce more PAR than the Full Spectrum White LEDs. For the most PAR, use the 20k LED version.(Opposite of Metal Halide).

alltså 13 blåa och 12 vita per fot

Men undra vilka det är om man kollar på färgen

har bara hittat

white, green, blue, royal blue, cyan, red, red, orange, amber.

http://www.led-tech.de/produkt-pdf/luxeon/DS51_Luxeon_K2.pdf

White

Min. 4500 K

typ. 6500 K

Max.10000 K

Green

Min. 520 nm

typ. 530 nm

Max.550 nm

Cyan

Min. 490 nm

typ. 505 nm

Max.520 nm

Blue

Min. 460 nm

typ. 470 nm

Max.490 nm

Royal Blue

Min. 440 nm

typ. 455 nm

Max.460 nm

Red

Min. 620.5 nm

typ. 627 nm

Max.645 nm

Red-Orange

Min. 613.5 nm

typ. 617 nm

Max.620.5 nm

Amber

Min. 584.5 nm

typ. 590 nm

Max.597 nm

Kolla denna remsa jag hittat

LuxStrip LED Light Engine

luxstrips2.jpg

http://www.theledlight.com/LUXstrip.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...