Gå till innehåll

Hur kan du bidra till guidens utveckling!


Sillen

Rekommenderade inlägg

Det är ofta samma frågor dyker upp här på guiden. Oftast är det frågor som ställs av nybörjare som tyvärr inte har hittat de de söker här på guiden. Nu har DU chansen att minska antalet frågor som är direkt kopplade till nybörjare. Hur? Jo genom att starta en tråd som beskriver någon ting och sedan lägger du in den under rätt rubrik. Ex rubrik på tråd. Nybörjar tips på T5 belysning. Då framgår det att det är nybörjartips och vad det handlar om. Det finns oändligt massa som kan skrivas om. Om tipsen funkar och är bra kan vi låsa dem som viktiga och då blir det lättare att hitta rätt info.

Det är bara att lämna in era bidrag så blir det lättare att hitta rätt info!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju kanonbra!

Jag kan inte komma på något som jag själv är tillräckligt insatt i för att skriva en tråd om nu, men jag har en sak som jag saknade när jag startade.

En saltvattens "ordlista".

När jag började och läste om ls, mh, sump, dsb osv blev jag förvirrad.

Så om någon kan skriva ihop en liten "ordbok för saltvattensnybörjaren" med korta, enkla förklaringar på dom vanligaste orden och förkortningarna som förekommer så tror jag att det skulle underlätta för nybörjare.

Bara en tanke...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju kanonbra!

Jag kan inte komma på något som jag själv är tillräckligt insatt i för att skriva en tråd om nu, men jag har en sak som jag saknade när jag startade.

En saltvattens "ordlista".

När jag började och läste om ls, mh, sump, dsb osv blev jag förvirrad.

Så om någon kan skriva ihop en liten "ordbok för saltvattensnybörjaren" med korta, enkla förklaringar på dom vanligaste orden och förkortningarna som förekommer så tror jag att det skulle underlätta för nybörjare.

Bara en tanke...

Låter som en mycket trevlig artikel. Är det så att du tar tag i den och du kommer till det stadiet att du nu inte kommer på fler enkla termer är det bara att skicka in den. Om du sedan kommer på andra ord senare är det bara att uppdatera.:smiley20:

Dock kan jag komma på flera stycken saker du är tillräckligt insatt i. Du räknar upp några själv så som sump, ls men du klarar säkert skriva om em kort inledning om cirkulation också! Jag är inte ute efter långa uppsatser utan bara start på trådar för att det ska bli lättare att hitta informationen för dem som är nya och samtidigt markera att det är på nybörjarnivå. Då kan vi även hålla bort den infon från de mer avancerade trådarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gått och funderat länge och väl på hur vi kan göra för att bidra till att så få djur dör i onödan här på guiden.

Typ en "Nybörjare se hit" där man generellt försöker råda till vad man bör börja med och inte.

Och i vilken takt innan man börjar läsa om ett tiotal olika teorier som spretar

åt alla håll.

Mitt som vi brukar kalla det "utbildningskonto" skiljer sig inte mycket mot vad dom genomsnittliga nya "gör av med" nu tyvärr. (Visste inte om guiden när jag startade mitt första saltkar)

Men min dragning till hobbyn grundar sig i mitt naturintresse och den unika värld som vi försöker efterlikna och ett ord som "utbildningskonto" borde inte få existera när det handlar om levande, unika djur från andra sidan jordklotet som hamnat i vårat öde.

Lyckas vi rädda ett gäng koraller, fiskar och omdebatterade anemoner så har vi på SG verkligen något att vara stolta över.

Jag vet hur mycket man ville i början och hur fint allt såg ut i butikerna, sen gick det precis som jag senare fann att läsa i literatur, ond, bråd, död...

Det här med att det inte är lätt att på något vis ge en given lösning som passar alla vet vi i detta laget, men en form av manual där man på ett enkelt sätt tar upp när, var och hur man sätter in det levande, och vad som är lämpligt i exempelvis tålighetsgrad samt storlek o kompabilitet.

Det är lätt att snöa in på allt det roliga runtomkring hobbyn som byggen,teknik fraggmetoder och den trevliga gemenskapen.

Men man får aldrig glömma eller tappa respekten för allt det levande som vi förvaltar över.

Det bör enligt mig vara det grundläggande inom saltvattensakvaristik, så något sådant för att visa omvärlden och styrka våra duktiga krafter om att vi bryr oss är mitt förslag till ett bättre Saltvattensguiden.

// Jens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett förslag. Eller kanske mer en uppmaning.

Att folk som hittar nya produkter lägger upp dom i produktguiden. Även om dom bara hittat dom på internet och inte har en själv. De hade varit bra för då kan man när man letar efter nya lösningar på sitt system iallafall hitta alternativ även om bedömning saknas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

något som man kanske kunde fixa är ju att ha en ny "tråd" som "fiskar", "mitt första akvarium", "mat" osv. fast kanske "vanliga nybörjarfråga" ex. där ni kan moderatorer kan lägga de trådar som kommer in flera gånger på olika ställen, jag har iaf varit med om att vissa trådar som man verkligen hade velat läsa inte har kommit fram i sökfunktionen, kanske för att man sökt på fel ord osv. men sedan kommit fram senare, jag vet inte.. men det hade kanske varit bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett förslag. Eller kanske mer en uppmaning.

Att folk som hittar nya produkter lägger upp dom i produktguiden. Även om dom bara hittat dom på internet och inte har en själv. De hade varit bra för då kan man när man letar efter nya lösningar på sitt system iallafall hitta alternativ även om bedömning saknas.

:smiley20: Kör på!!!!

något som man kanske kunde fixa är ju att ha en ny "tråd" som "fiskar", "mitt första akvarium", "mat" osv. fast kanske "vanliga nybörjarfråga" ex. där ni kan moderatorer kan lägga de trådar som kommer in flera gånger på olika ställen, jag har iaf varit med om att vissa trådar som man verkligen hade velat läsa inte har kommit fram i sökfunktionen, kanske för att man sökt på fel ord osv. men sedan kommit fram senare, jag vet inte.. men det hade kanske varit bra?

Jag förstår nog tyvärr riktigt vad du menar! :snurrig: Jag tror du menar ungefär samma sak som var ursprungstanken i denna tråd. Lägg upp trådarna bara så får fler fylla på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anmäler mig gärna att konrekturläsa artiklarna innan de läggs upp här. Det kanske kan verka onödigt, men om man som ny kommer in så vill man ju ha så korrekt information som möjligt. Allt för många felskrivningar och utelämnanden av punkter, komman osv kan ge ett slarvigt intryck. För att inte ta det där med frågeteckan när man ställer en fråga. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anmäler mig gärna att konrekturläsa artiklarna innan de läggs upp här. Det kanske kan verka onödigt, men om man som ny kommer in så vill man ju ha så korrekt information som möjligt. Allt för många felskrivningar och utelämnanden av punkter, komman osv kan ge ett slarvigt intryck. För att inte ta det där med frågeteckan när man ställer en fråga. ;)

Helt rätt Jimmy!

Det är alltid bra att få någon som läser igenom det man skrivt och då inte bara för formalian utan också för att se om det går att förstå vad som står.

Just i detta förslag som jag la var inte tanken att det skulle behöva vara artiklar utan ännu enklare där man skriver en start på en tråd men syfte att stödja nybörjare för att vi inte ska behöva repetera saker hela tiden. detta ger möjlighet till att ha en diskusion för saker är inte svart/vita men det ska vara riktat till nybörjare för att det ska vara lättare att hitta informationen!

Jag har ett förslag .

Att man tänker på att avsluta trådar och med avsluta menar jag .

Någon ställer en fråga får många svar.Som någon slags avslutning är det viktigt att frågeställaren skriver så här gjorde jag och så här gick det.

MVH BA

Birgitta!

Helt rätt vilket ställer krav på oss alla at hålla koll på våra egna trådar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en funktion som jag tror varit nyttig,sen vet jag inte riktigt hur man skulle implementera den men det kanske någon annan har koll på. Ett levande register över koraller,fiskar och andra djur med redigeringsfunktion och typ en röstningsfunktion så att alla kan ange vad man själv upplevt med arten,lägga in bilder på sitt eget exemplar och fylla på med text.

Exempel:

Sinularia Dura

Tålighet:

1 2 3 4 5

Svårighetsgrad:

1 2 3 4 5

Cirkulation:

1 2 3 4 5

Ljus:

1 2 3 4 5

Överlevnadstid(hur länge har den levt/levde den i ditt akvarium):

<1/2 år <1år 2<år

Kommentarer:

Lägg in egen text...

Bilder:

Lägg in egna bilder...

Något sådant tror jag skulle vara nyttigt och kunna föra våra sammanlagda kunskap om arterna vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Många som tyckte det var en bra ide att ha trådar som var klistrade högt upp under respektive ämne som lyfter typiska nybörjar frågor. Tyvärr ingen som nappar på och skapade en tråd.

Ex på lätt tråd:

Rubrik: Nybörjartips Cirkulation i karet.

Text: När man startar ett nytt kar bör man tänka genom hur stor cirkulation som behövs. Ett riktvärde är 10 gånger karets volym per timme. Man bör också tänka på att det är bra med flera pumpar då det annars kan vara svårt att få bra cirkulation i hela karet.

Jag kommer att lägga upp denna tråden själv nu. Jag hoppas att ni andra också bidrar då de endast tar någon minut för er att skapa dessa trådar. Om vi lyckas med detta kommer vi att ha bättre diskusioner i övriga trådar samt att de som är nya på guiden kommer hitta svaren lättare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något jag skulle vilja veta (då jag är rätt dålig på det) är de olika alg-invasioner man kan drabbas av. En samling bilder, samt förklaring vad de heter och vad botemedlet är. Gärna vanligt engelskt namn och latin också så man kan söka på nätet...

Som det är nu kan jag få för mig att jag har drabbats av en alginvasion fast det igentligen är en annan, då man mest läser om namnen på dem och inte ser bilder i anslutning.

Jag ahr fått min dator stulen så jag har tappat alla mina länkar så det är bättre om det samlas info på den här sidan. hit hittar jag, och sen är inte alla saltisar en fena på engelska, tyska och en uppsjö andra språk man kan stöta på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

något jag skulle önska är att kunna lägga upp en annons som ett nytt inlägg fastän den är gammal..... typ bump funktion..

om det redan finns så tipsa mig gärna om hur jag gör.

Det underlättar att få varan såld... nackdelen är att man kanske tar upp utrymme i nya inlägg delen för de som inte vill läsa om samma annons igen.

Tankar om detta?

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna tråd är till för att ge er tips på hur ni kan bidra till forumets utveckling. Vill ni ge tips på förbättringar är vi tackasama för tips men de är lättare att hantera om de är egna trådar!

Jag hoppas att någon/några tar chansen att skapar nybörjartips trådar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

något jag skulle önska är att kunna lägga upp en annons som ett nytt inlägg fastän den är gammal..... typ bump funktion..

om det redan finns så tipsa mig gärna om hur jag gör.

Det underlättar att få varan såld... nackdelen är att man kanske tar upp utrymme i nya inlägg delen för de som inte vill läsa om samma annons igen.

Tankar om detta?

Henrik

Tanken är god men eftersom köp & Sälj delen är en extern plugin så kommer tyvärr inga bump eller liknande in då man gör en notering eller ett meddelande i annonsen.

Att de syns när man väl lägger in en ny annons var en sak jag hittat och funkar skapligt.

Skall man ha som du efterfrågar så får man leta efter en ny köp & Sälj funktion som funkar mer som en forums del. Nackdelen med detta är att folk ej skriver in allt man som köpare/säljare vill veta, tex namn, email, ort etc etc

Så för att synas fler så får man helt enkelt radera sin annons och lägga in den på nytt igen

/Moderator

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anmäler mig gärna att konrekturläsa artiklarna innan de läggs upp här. Det kanske kan verka onödigt, men om man som ny kommer in så vill man ju ha så korrekt information som möjligt. Allt för många felskrivningar och utelämnanden av punkter, komman osv kan ge ett slarvigt intryck. För att inte ta det där med frågeteckan när man ställer en fråga. ;)

Håller med.

Ibland står två direkta motsatser som förslag i samma tråd. Det är förvirrande. Om det felaktiga påståendet kunde raderas...Ibland finns iofs inte något rätt svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många som tyckte det var en bra ide att ha trådar som var klistrade högt upp under respektive ämne som lyfter typiska nybörjar frågor.

Det var dessa trådar jag tänkte på, inte trådar generellt. Jag tänkte då snarast på helt felaktiga påståenden.

Självklart måste man ju vara källkritisk. Ofta finns ju inget dokumenterat rätt el fel alt så finns flera olika lösningar på samma problem.

Om 9 personer säger en sak & 1 säger en annan är det troligt att de 9 har rätt. Naturligtvis behöver det ju inte vara så.

Stig: Jag håller med om att man "lyssnar" mer på vissa än andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johan!

Jag tror inte vi skiljer oss mycket åt igetligen. Vad jag inte kan göra är att radera något bara för att jag tror mig veta att den personen har fel. Vad jag kan göra är att fråga vad personen i fråga bygger det på. Kan finnas delar i detta som gör det att det hela kommer närmare sanningen när det inte är svart eller vitt. Men som ni säger så litar man ju olika mycket på olika inlägg! Vill gärna se diskusioner som är sakliga och man visar på att man inte vet men gissar om man så gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag tänkte på var att man får en saklig tråd rakt igenom utan en massa extra utfyllnad som kan ligga under viktiga ämnen. Jag tänker nog mer på en artikel än en tråd. Tex Scooby doo´s Saltvattenskemi för nybörjare: Mkt bra.

Det är sant att man inte kan radera andras inlägg hur som helst.

Ett felaktigt påstående kan vara mkt berikande om det diskuteras. Man lär sig mkt av att göra fel också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...