Lasse Postat 28 februari 2007 Postat 28 februari 2007 Ja - dÄ var man igÄng igen. Fick mitt Red Sea Max idag och jag har sÄ smÄtt kommit igÄng med att packa upp och börja fundera. Karet kommer mer eller mindre komplett med skummare och allt. Jag kommer inte att anvÀnda skummaren utan skall bygga om filterfacket sÄ det passar mig. Grunden skall vara samma typ av filtrering som jag körde i mitt Molly. Ett ingÄngsfack med Ätercirkulerande vatten över biobollar. Ett svampfilter med horisontell genomströmning och sedan det nya en DSB i filterfacket. Efter ha tittat pÄ hur filterfacket Àr konstruerat nu sÄ har jag fÄtt lite att fundera över. Det troliga blir att jag lÀgger en DSBbotten i hela filterfacket och sedan gör fackindelningen ovan denna. Senare fÄr jag ta stÀllning till om jag skall göra en liten belysning över filterfacket. Börjar med att visa nÄgra bilder frÄn ikvÀll. Bilder 1 - 3 visar bygget av skÄpet och slutlig placering. Bild 4 Àr startkitten som jag köpte ocksÄ, Resten av bilderna Àr pÄ diverse grejer. MVH Lasse Citera
Hultis Postat 28 februari 2007 Postat 28 februari 2007 HÀrligt! hur mÄnga liter Àr ett sÄdant red sea max pÄ? Citera
Sunny Postat 28 februari 2007 Postat 28 februari 2007 Fint Lasse,Kul att du Àr igÄng med en lite större burk,har du nÄgra sÀrskilda planer pÄ invÄnare ? Mvh,SunnyAnders har för mig att de Àr pÄ 130L Citera
Lasse Postat 28 februari 2007 Författare Postat 28 februari 2007 110 liter plus 20 liter sumpMVH Lasse Citera
Hultis Postat 28 februari 2007 Postat 28 februari 2007 Fint Lasse,Kul att du Àr igÄng med en lite större burk,har du nÄgra sÀrskilda planer pÄ invÄnare ? Mvh,SunnyAnders har för mig att de Àr pÄ 130Ltack, tyckte det sÄg lite större ut Àn ett molly Citera
Illustratören Postat 28 februari 2007 Postat 28 februari 2007 Tycker om hela kittet, sÄg ett pÄ Triton i mÄndags och undrade lite vad de var för modell. Snygg Àr den, fÄr se om man köper ett till kar i framtiden dÄ Àr detta helt klart en kanidat. Kanske jobb akvariet pÄ kontoret ha ha ha...Vad kostar kittet?FörvÀntningarna Àr höga, du har ju förutsÀttningarna till ett riktigt galant kar =-) Citera
ppihlstrom Postat 1 mars 2007 Postat 1 mars 2007 De fick precis in ett sĂ„nt pĂ„ Exotic i Ăngelholm i veckan - tyckte att hela möbeln o allt var riktigt snygg, o det intrycket förstĂ€rks nu tycker jag, nĂ€r man ser det i en "riktigare" omgivning! Vad ska du ha i det har du tĂ€nkt? FĂ„r man frĂ„ga vad hela paketet kostade; kar, bĂ€nk o startkittet, samt vad ingĂ„r i startkittet? Citera
Laggeman Postat 1 mars 2007 Postat 1 mars 2007 Anders, du kan lÀsa mer i bl.a. denna trÄden.Kul att du satt igÄng med detta Lasse, ska bli intressant att se hur du uppfattat det tills du kommer till Malmö den 8'e. Citera
Raketforskaren Postat 1 mars 2007 Postat 1 mars 2007 Roligt att du Àntligen har kommit igÄng med karet. Citera
Clownen Postat 1 mars 2007 Postat 1 mars 2007 Det hÀr blir kul att följa. Ska du inte göa om filterytan till ett refugium med makroalger och belysning ovanför din dsb (kanske inte gÄr att lösa)? Citera
morphriz Postat 1 mars 2007 Postat 1 mars 2007 Roligt med RSM experiement! Verkar bli en intressant vÄr... mvh Mattias Citera
DSB Postat 1 mars 2007 Postat 1 mars 2007 Ja det blir nog snyggt, vad kostar ett sÄdant paket ? Citera
Tedb Postat 1 mars 2007 Postat 1 mars 2007 SÄ dÀr ja Lasse !!! Nu börjar det likna nÄt. NÀsta klarar du nog bygga sjÀlv sÄ blir det ett snÀpp större till. Riktigt fint det hÀr karet faktiskt. Ser fram emot en salig blandning av makro och starkt utfÀrgad acropora. Tog du kylare som tillval ?? ska du byta lysrören eller köra med det som Àr ?? Kommer bli riktigt hÀftigt att följa din vÀg till ett fint litet rev. Thumbs up LasseMVH Ted Citera
Laggeman Postat 1 mars 2007 Postat 1 mars 2007 Ja det blir nog snyggt, vad kostar ett sÄdant paket ?Se i trÄden jag lÀnkade till lÀngre upp.finns dom i större format?Nej, enbart en storlek, dock i flera fÀrger, se lÀnk till hemsidan i lÀnken jag lÀnkade till högre upp. Citera
Lasse Postat 1 mars 2007 Författare Postat 1 mars 2007 HejTack för kommentarerna.Jag funderar pÄ en DSB och eventuell belysning. Det Àr lösbart men ytan blir inte sÄ stor för makrosarna. Filterfacket (dÀr skummaren egentligen skall sitta) Àr 310 x 85 och 480 djupt. Mina nya filterfack kommer att ta upp ca 180 mm i lÀngd och dÄ ÄterstÄr ca 130 mm för för eventuella Makrosar. Jag nÀmnde tidigare att jag i första facket skall ha biobollar med en kraftig Ätercirkulation. Tanken var frÄn frÄn början att anvÀnda skummarpumpen för att samtidigt kunna fÄ en syresÀttning/genomluftning. Nu blir det nog inte sÄ pga att den Àr för stor.Bild 1 visar det aktuella filterfacket. Min tanke Àr att i botten lÀgga en bottenfilterplatta. Fyller med sand upp till de tvÄ lÀngsgÄende glas"balkarna". PÄ dessa lÀgger jag ett ytterligare bottenfilterraster. Till höger om den lodrÀtt gÄende glaslisten fÀster jag en ny mellanvÀgg som slutar nÄgra cm över den översta bottenfilterplattan. PÄ denna bottenfilterplatta stÀller jag en cirkpump som trycker upp vattnet upp i toppen pÄ facket igen. PÄ vÀnster sida om avdelarvÀggen stÀller jag en lodrÀt bottenfilterplatta, en lodrÀt "madrass, ytterligare en lodrÀt bottenfilterplatta och en ny skiljevÀgg men som tillÄter vattnet passera pÄ ovansidan. Ytterligare till vÀnster om denna kanske jag gör ytterligare en vÀgg men som tvingar ner vattnet till grusbÀdden som jag lÀgger i detta tredje fack. För principen se inledningen pÄ min MollytrÄd. Det som tillkommit Àr det tredje facket. Den röda markeringen visar aktuell del av filterfacket.Priset pÄ hela paketet varierar nog mellan affÀrerna. Priset i den Danska webbutiken (som var ett extrapris) Àr ju helt klart ett lÄgt pris men Àr det nÄgon som fÄtt ett kar levererat dÀrifrÄn? FrÄgan Àr nog istÀllet vad man fÄr för pengarna. Jag har fÄtt ett mycket bra och genomtÀnkt akvarie som lÀgger tyngdpunkten pÄ design och att vara lÀttjobbat. MÄnga delar Àr vÀldigt genomtÀnkta.Att jag vÀljer att bygga om delar beror ju inte pÄ att detta behövs utan pÄ att jag Àr lite speciell i mina önskningar. I satsen ingÄr timer,2*55 watts kompaktrör (edit pga felskrivning), mÄnljus, mycket vÀlgjord ramp, kopplingscentral med individuella brytare för ljus, vÀrmare, pump 1, pump 2 och skummarpump. 1 skummare med en 1500 liters pump (den har fÄtt bra kritik), tvÄ cirkulationspumpar pÄ 550 liter. Akvariet har ocksÄ som tidigare sagt en separat sump pÄ 20 liter. BÀnken Àr mycket stabil men passningen liknar tidigt 80 tals IKEA (men det syns inte nÀr den vÀl Àr ihopbyggd). Jag fick vidare 7 kg salt, 12 kg argonit, 100 ml buff, 100 ml Calcium 3+, en flaska startbakterier samt en burk mat. En viphydrometer samt ett lab set innehÄllande följande tester: pH, alk, NH3/NH4, NO2, NO3 samt kalciumtest. Hade det blivit billigare för mig att bygga ihop detta precis som jag vill ha det av lösa delar, nej jag tror inte det och slutresultatet hade inte blivit lika elegant.MVH Lasse Citera
wrang Postat 1 mars 2007 Postat 1 mars 2007 hmm vad Àr det för PLC lampor du skriver om??Blir det nÄtt snyggt ljus med dessa?edit hittade denna bilden Citera
Lasse Postat 1 mars 2007 Författare Postat 1 mars 2007 Det Àr kompaktrör. Dessa som följer med Àr 2*55 watt dÀr ena delen Àr blÄ - andra vit (10.000 K)Beteckningen PLC var fel av mig. De skall heta PLL just dessa rör men jag fick blackout.MVH Lasse Citera
fiend Postat 1 mars 2007 Postat 1 mars 2007 Detta ska bli riktigt spÀnnande! Helt klart intressant.Kanske man startar upp ett sÄnt hÀr litet akvarium sen i hallen med lite roliga smÄfiskar och saker nÄgon gÄng nÀsta Är =) Citera
BroderIsak Postat 2 mars 2007 Postat 2 mars 2007 Dessa rör kör jag med ocksÄ, fast mina rör dom kommer ifrÄn Arcardia. Dom har ett rör pÄ 14000k vit samt ett blÄ rör actnic som jag inte kommer ihÄg k talet pÄ nu.. Citera
Lasse Postat 2 mars 2007 Författare Postat 2 mars 2007 Dessa rör kör jag med ocksĂ„, fast mina rör dom kommer ifrĂ„n Arcardia. Dom har ett rör pĂ„ 14000k vit samt ett blĂ„ rör actnic som jag inte kommer ihĂ„g k talet pĂ„ nu..Ăr det nĂ„gon som har dessa i Sverige? Jag Ă€r vĂ€ldigt intresserad av om det finns ett i kombinationen röd - vit. Aquatic Nature har ett sĂ„dant men bara för 11 watt.MVH Lasse Citera
wrang Postat 2 mars 2007 Postat 2 mars 2007 Kolla med simontorp. tror att de Àr grossist för arcadia nuförtiden istÀllet för akvarieteknik.FÄr du bara hjÀlp med artnr etc sÄ kan sÀkert vilken zooaffÀr som helst kan fÄ hem dom Citera
Lasse Postat 2 mars 2007 Författare Postat 2 mars 2007 Hej igenNu kommer nÀsta överraskning. dÄ jag inte tycker det Àr speciellt snyggt med en rökgrÄ baksida med ett framtrÀdande inrinningshÄl har jag beslutat att göra nÄgot Ät det. I första hand försöker jag fÄ en modifierad ytavrinningsabrovinch. DÄ jag heller inte anser att skrÀp som gamla kassettfodral bör finnas i reven (Àven om jag mÄste sÀga att jag blev impad av lösningen) sÄ skall jag prova den lösning som framgÄr av mina bilder nedan.Bakgrunden som kommer att limmas in Àr BTN slim och en avskuren modul. Citera
1275GT Postat 2 mars 2007 Postat 2 mars 2007 trevligt lasseman e alltsÄ inte ensam om btn bakgrunden lÀngre sorry för gardena slangarna. fick lite prick, sÄ ja va tvungen Ä koppla in uv t. Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.