oveb Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Jag testräknade med Fauna Marins webvariant och den "tycker" att hälften av bufferten räcker. Antagligen för att att den envisas med perfekt balanserade värden.Med deras värden så hamnar du mitt i "sweetspoten" för balanserade värden. Men min kalkylator så hamnar du i överkant vad gäller buffert.Båda är rätt enl min mening ! Det beror helt och hållet på vilket KH man vill haLite förbryllande är att flera tycker att Magnesiumet inte stiger till den nivå man siktar på (när man testar med Saliferts test). Återkom gärna och berätta vad du hamnade på ! Citera
havre Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Ditt politiska svar tolkar jag som att de är rimliga Blandar nu och börjar tillsätta imorgon. Var Ca bättre att tillsätta när karet är mörkt eller är det bara att "slänga" i med ett par timmars mellanrum? Mvh Thomas Citera
oveb Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Ouch ! Politiska=dåliga Se det såhär:Om du vet att baljan äter mycket karbonater så kör med min kalkylators värden. Om du tror du har normal karbonatkonsumtion så kör med Fauna marins värden.Mät, mät och mät igen är den enda vägen till vetskap !!!F-n, det blev ju politiskt igen.... Citera
oveb Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Jag gillar den här bilden ifrån AquaCalc.Den borde alla ha upptejpad på kylskåpet Min tolkning av den är:Håll ditt KH emellan 6 och 10Håller man sig där emellan så är Ca=370 till Ca=450 helt OK !Enkla regler väl ???Vill man snäva till det så känns KH=8 och Ca=425 som den säkraste vägen.... Citera
havre Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Hehe, men jag menade som en bra politiker (om det nu finns).Ja, alltså jag har inte kommit så långt än att jag skall ersätta det som äts, utan jag skall få upp till de värden jag vill ha först. Efter det skall jag mäta minst varannan dag för att få en uppfattning om hur mkt baljan äter. Troligen kommer inte/äter in min balja så mycket så då provar jag FMs kalkylator.Min mål ärMg ~1350Ca ~420KH ~8-9När jag skrev in dessa mål fick jag ett recept från ditt excelark och tänkte köra på det, med början imorgon. Fick dock en kommentar från en person om att jag nu i början skall dosera exakt lika av alla balling preparat, dvs 20ml/100 liter. Kan jag inte köra upp värdena enligt ditt recept Ove, utan jag måste köra nån form av start-up kur?Mvh Thomas Citera
oveb Postat 20 januari 2008 Postat 20 januari 2008 Gör så här :Justera in dina målvärden.Mät noga så du vet att du hamnat rätt.Dosera ingenting under en veckaMät igen och notera din veckokonsumtionJustera in dina målvärden igenDela din veckokonsumtion med 7 så vet du din baljas dagliga dos.Struligt ?? Det är det inte, att veta hur mycket baljan "äter" är vägen till stabilitetNär koraller och kalkalger växer till så lär du behöva justera igen. . Citera
havre Postat 20 januari 2008 Postat 20 januari 2008 I stora drag precis som jag tänkt gå till väga, även om jag kanske inte lyckades framföra det Citera
Jurgonh Postat 6 mars 2010 Postat 6 mars 2010 Funderar..Jag har blandat enligt nyaste balling light metoden dvs:1st canister:Dissolve 2 kg of calcium chloride dihydrate in 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.• 25 ml Trace B heavy metal complex • 25 ml Trace B strontium / barium complex 2nd canister:2 kg of magnesium chloride hexahydrate in 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.The new method does not require magnesium sulphate as it precipitates extremely quickly and thus does not make sense.• 25 ml Trace B iodine flour complex3rd canister:Dissolve 500 g of sodium bicarbonate in 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.Jag håller på att räkna ut min dosering och så..Men jag har funderat lite på detta med nacl-fritt salt och så.. dom hävdar ju att det inte behövs om man byter 10% i veckan men jag tycker det käns bökigt att byta så ofta då, som det skrivits tidigare i tråden, det känn slite kontraproduktivt att tillsätta och sen byta vatten.Så frågan är, om jag vill tillsätta vaclfritt salt, ska jag fixa en behållare till, eller kan jag sätta det i nån av dessa 3 behållare som jag redan har, och hur mycket ska jag tillsätta då det är helt andra volymer än orignalballing.. det är ju liksom 2 kg av alla kemikalier isället för typ 144 gram. Alltså, vilken volym och vilken behållare ska jag tillsätta nacl-fritt salt om jag vill slippa byta 10& vatten.Och när det inte är någon magesiumsulftan i denna metod.. hur påverkar det det hela?Och kan man byta ut iinnehållet i bikarbonat-behålleren med bikarbonat+natriumkarbonat (dubbelbuffer)? det borde väl gå utmärkt? Citera
DaTrucka Postat 6 mars 2010 Postat 6 mars 2010 Om jag inte missförstått det hela så bygger light metoden på att man byter vatten ofta, annars får man obalans.Med den metoden blir det svårt att få till en balanserad tillsättning då du inte vet hur mycket nacl-fritt salt som kommer gå åt i förhållande till ca och kh. Möjligt att man kan räkna ut det, men tycker det känns bökigt.Vill man slippa vattenbyten så ska man nog köra med plus metoden. Citera
Jurgonh Postat 6 mars 2010 Postat 6 mars 2010 Om jag inte missförstått det hela så bygger light metoden på att man byter vatten ofta, annars får man obalans.Med den metoden blir det svårt att få till en balanserad tillsättning då du inte vet hur mycket nacl-fritt salt som kommer gå åt i förhållande till ca och kh. Möjligt att man kan räkna ut det, men tycker det känns bökigt.Vill man slippa vattenbyten så ska man nog köra med plus metoden.okidok.. tack för svaret.. har redan blandat iordning alla kemikaleier.. nästa gång kör jag nog på plus då... känss som sagt både tidsödande och bortkastade pengar att byta vatten trots tillsatser.. men det är lätt att vara efterklok...om ingne orkar räkna ut hur mycket nacl-fritt salt som jag behöver?Byter ändå vatten kanske varannan var tredje vecka men vore skönt att inte behöva göra det oftare. Citera
maxan Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Det finns en ganska bra tråd om detta som jag plockar mina värden från. Där har bl.a. det recept du angivit diskuterats samt ett annat "balanserat" recept. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=29342&page=2 Citera
knabbuziak Postat 7 januari 2011 Postat 7 januari 2011 När ändrade Fauna Marin sitt recept från det som anges i början på denna tråden?Som det ser ut idag så har man bara tre olika pulver som ska blandas upp.Ni som kör med Balling Light från Fauna Marin - hur mycket måste ni justera ert saltvärde per vecka/2 veckor/månad???De ämnena som FM använder idag är:För att höja Ca: Calsiumchlorid-DihydratFör att höja Mg: Magnesiumchlorid-HexahydratFör att höja KH: Natriumhydrogen-CarbonatNågon som vet hur mycket man kan lösa av dessa ämnen i en liter vatten? Citera
knabbuziak Postat 7 januari 2011 Postat 7 januari 2011 Oj, hittade visst delvis svar på min egen fråga här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19537Calsiumchlorid går att lösa 740g i 1L vattenMagnesiumchlorid-Hexahydrat går att lösa 1670g i 1L vatten (är det verkligen möjligt?)Natriumhydrogen-Carbonat (Natriumvätekarbonat/bikarbonat) går att lösa 95,5g i 1L vatten Citera
Hirez Postat 7 januari 2011 Postat 7 januari 2011 Men det undrade jag också, har man tagt bort Magnesiumchlorid-heptahydraten?Eller har man fått till något bättre på hexahydrat som man endast använder idag? Citera
knabbuziak Postat 7 januari 2011 Postat 7 januari 2011 Det som jag är mest sugen på att få svar på är väl hur mycket man kan räkna med att salthalten förändras med denna metoden Citera
Claes_A Postat 7 januari 2011 Postat 7 januari 2011 Men det undrade jag också, har man tagt bort Magnesiumchlorid-heptahydraten?Eller har man fått till något bättre på hexahydrat som man endast använder idag?Jag tror att det är ett typo. Någon har råkat skriva "heptahydrat" fastän de menade "hexahydrat". Vanligen är det 6 st kristallvatten per saltmolekyl, dvs hexahydrat, om man inte torkar saltet vilket är opraktiskt. Citera
Andreas N Postat 7 januari 2011 Postat 7 januari 2011 Jag kör mede detta och tillsätter 4dl/dag av var vätska. Det beror på lite hur blött du skummar skulle jag säga.Men jag ser inte att det ändrar sig nämnvärt över en månad. Jag kör med classic då man även tillsätter nacl2 fritt mineral salt. Citera
turboadde Postat 7 januari 2011 Postat 7 januari 2011 Dom har tagit bort magnesiumsulfat-Heptahydrat från receptet. Har för mig jag hört att det var för att åtgången var så liten och det räcker med det man tillför från vattenbytena. Citera
Claes_A Postat 7 januari 2011 Postat 7 januari 2011 Dom har tagit bort magnesiumsulfat-Heptahydrat från receptet.Aha, det var sulfaten ni pratade om inte kloriden... Citera
stigigemla Postat 7 januari 2011 Postat 7 januari 2011 Sulfaten fäller med kalcium om man har det i samma dunk. Citera
Hirez Postat 7 januari 2011 Postat 7 januari 2011 Från Triton:BALLING SALTSPurest salts for the supplementation of calcium and magnesium in reef tanks as a practical alternative or in assistance to the Calcium reactor.1. Calciumchloride-dihydrate2. Magnesiumchloride-hexahydrate3. Magnesiumsulfate-heptahydrate <--- DENNA4. Sodiumbicarbonatehar försvunnit, och var menat att motbalansera en eventuell ion obalans?Det motverkas med 10% vattenbyten.Om jag inte minns fel så var det ju alltid populärt med vattenbyten hos alla, men numera är det nästan en regel, om jag inte är helt ute och cyklar Citera
knabbuziak Postat 9 januari 2011 Postat 9 januari 2011 Det som jag är mest sugen på att få svar på är väl hur mycket man kan räkna med att salthalten förändras med denna metodenFick ett svar på min fråga i ett PM igår där en användare här anger en höjning av SG på 0.001 på en månad vid ganska ordentlig dosering av ballingprodukterna. Är det någon som kan säga att de har mer/mindre/samma höjning ungefär? Citera
Maglofster Postat 9 januari 2011 Postat 9 januari 2011 I mitt Elos 120 med typ 350 liter märker jag inget så länge jag kör 5-10% vattenbyte 2-4 ggr / månad. Citera
Hirez Postat 9 januari 2011 Postat 9 januari 2011 hmm, men är det inte så att salthalten ökar pga att det skvätter utanför etc.Så det kanske inte är helt fel att det tillkommer lite salt denna väg faktiskt? Citera
Maglofster Postat 9 januari 2011 Postat 9 januari 2011 Ja, alltså beroende på hur man skummar etc så försvinner ju såklart lite salt också. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.