Gå till innehåll

Tottos första saltkar


totto

Rekommenderade inlägg

Jag glömde en fråga föressten, hur många/ mycket sandlevande djur behöver man?

sjöstjärnan jag har nu är ju ganska stor och far runt överallt, finns det då tillräckligt med mat för en till och kanske en puellaris. det ligger ca 8kg sand i karet

i mitt kar som ju har lite större fri sandyta än ditt, räckte inte maten till 3 stjöstjärnor. har nu bara en kvar som dock lever o frodas. till detta har jag 5 st sandsniglar (nassarus) samt 2 st puellaris. jag skulle behöva en stjöstjärna till tror jag.

jag tror du kan ha en liten stjöstjärna till också o så 1-2 puellaris...de borde räcka. men de är ju bara att lägga till undan för undan, så börja med ett djur i taget, så ser du.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 422
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det låter bra det Forsberg, jag ska ta och fundera nu fram till jul och åka å kolla i butikerna och titta på dem live, man kanske hittar en annan fisk än dem på listan som man fastnar för, det finns ju som sagt en del att välja mellan.

Hej fint kar Totto!!

Min Navarchus går fint ihop med allt utom små knappar, tom trachypyllia har funkat för mig.

Men se till att den har mycket gömställen att simma bakom så den inte blir stressad.

Jag hade inte stoppat någon kejsare i 300L, men det funkar nog ett tag.

Jag kan inte rekomendera Acanthurus i någon storlek i ett kar på lite mer än 300 L.

Storleken är inget problem, men som någon skrev så behöver dom mängder med simyta.

Jag har en Acanthurus 12-14cm i nästan 1000L och jag tycker att jag har alldeles för litet akvarium till den.

Hepatus kan du ha ett bra tag, trevlig och snygg rackare.

C Rostratus har jag som många andra försökt men misslyckats med.

Finns mängder med snygga dvärjkejsare som alternativ oxå.

Ta god tid på dig, finns så mycket vackert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dina synpunkter Jens, jag ska läsa på om dem olika fiskarna och försöka göra ett klokt val sen, men när man väl är i butiken så kommer man väl bara att stå och dreggla vid dem fiskar som kanske inte passar bäst för ens kar:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaret.........är bara lite synd att man inte har pengar till ett saltvattenskar( studerar) så det får bli om några år. Men det är nog bara bra då jag lär mig lite nytt varje dag^^

men lägg gärna upp fler bilder, en fröjd att titta på:D:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en tur till Bengan så blev det en otroligt vacker liten imperator:ler: på ca 5cm. Den var väldigt aktiv med en gång och simmade runt och spanade in alla skrymslen bland stenarna, den fick sig även en tvätt utav min ena putsarräka som pågick i flera minuter (väldigt intressant men fick tyvärr inga bilder på det) Har provat lite olika mat och den äter allt jag lagt i bla artemia, formula 1/2. och den noppar konstant på stenarna.

Jag var lite orolig att min kirurg skulle börja bråka men den är hur snäll som helst, jag lös in i akvatiet inatt och då var dem t.o.m i samma lilla håla bland stenarna. Nu får det vara nog med skrivande så nu får bilderna tala för sig själva:ler: (många bilder på samma motiv men jag kunde inte sluta plåta)

post-2831-14468914806979_thumb.jpg

post-2831-14468914807105_thumb.jpg

post-2831-14468914807236_thumb.jpg

post-2831-14468914807343_thumb.jpg

post-2831-14468914807454_thumb.jpg

post-2831-14468914807589_thumb.jpg

post-2831-14468914807701_thumb.jpg

post-2831-14468914807818_thumb.jpg

post-2831-14468914807944_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ja då var det väl dags för en liten uppdate, allt flyter på bra i akvariet, fiskarna äter och mår bra, värdena är stabila och bra, kalkalger och koraller växer, sanden är vit å fin, så allt är toppen:smiley20:

Min ögonsten i akvariet (imperatorn) verkar må superbra, han bara glider runt och äter, den enda nackdelen eller vad man ska säga är att den ibland tar ett bett på favian, men varken jag eller korallen tar det så hårt, lite svinn får man ju räkna med;)

Den mst imponerande tillväxten i akvariet har mina hysterix fraggar gjort, tom en pytteliten fragg som bara var en cm från början har nu tagit fart, jag trodde nästan den var för liten för att klara sig, men men det är bara roligt om den gör det.

passar på att lägga upp lite nya bilder.

post-2831-14468914885868_thumb.jpg

post-2831-14468914886002_thumb.jpg

post-2831-14468914886171_thumb.jpg

post-2831-14468914886462_thumb.jpg

post-2831-14468914886604_thumb.jpg

post-2831-14468914886748_thumb.jpg

post-2831-14468914886883_thumb.jpg

post-2831-14468914887017_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det Adddo:)

Satt och kikade på lite gamla bilder idag och fick syn på dem här bilderna på min riifkeramik pelare, den har förändrats en del på ca 7mån:ler: hade nog varit mer kalkalger om jag vetat hur viktigt det är att hålla koll på KH-MG-CA även i början, men man lär sig av sina misstag;)

post-2831-14468914947084_thumb.jpg

post-2831-14468914947205_thumb.jpg

post-2831-14468914947319_thumb.jpg

post-2831-14468914947434_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser fint ut thomas. roligt att din imperator också mår bra:)

mina hysterix växer också på bra, men de ser ut som att du har lite av samma fenomen som jag..att dom tenderar att bli lite brunaktiga på undersidan...eller ser jag fel på bilderna??

spelar ju ingen roll...färgen ovanpå är ju viktigast o där ser dina riktigt fina ut;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jonas:)

lite brunaktiga på undersidan...eller ser jag fel på bilderna

Du ser helt rätt Jonas dem är lite bruna på undersidan, varför? den var så när jag köpte den i butiken också, är det nått ämne som fattas/ finns i vattnet? ljuset borde vara tillräckligt för dem iaf, om någon har erfarenheter med rosa hysterix så får ni gärna dela med er utav dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jonas:)

Du ser helt rätt Jonas dem är lite bruna på undersidan, varför? den var så när jag köpte den i butiken också, är det nått ämne som fattas/ finns i vattnet? ljuset borde vara tillräckligt för dem iaf, om någon har erfarenheter med rosa hysterix så får ni gärna dela med er utav dem.

har som sagt samma fenomen, o tror egentligen de bara handlar om att de kommer mindre ljus där. pigment bildas ju ofta för att skydda korallen mot ljuset, så där under ser man väl helt enkelt snarare färgen på zooxanthellerna. med massor av ljus kanske den skulle bli rosa på undersidan också, men de är väl knappast de naturliga.

Vire kul o ses över ne fika;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror egentligen de bara handlar om att de kommer mindre ljus där

OK, får hoppas att det beror på det och inget annat.

Kolla acroporan jag fick av dig Jonas, den börjar att bli grön:smiley24: den var ju grå/blå till en början

visst kan vi ta en fika, ska bara bli kvitt min förkylning-sjuk

post-2831-14468914967874_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev bara lite fundersam om den varit så länge eller det blivit så nyligen.

Jag hade 2 koraller som satt på samma sten nästan ihop och den ene började bli vit på en gren sen över en natt dog resten och det gick sen vidare till nästa korall som jag kunde rädda en del av genom att fragga bort friska bitar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår tog jag upp min calustrea koloni för att göra ett försök med att få bort alla kulalger, men när jag fick upp dem och kunde se ordentligt så kändes det omöjligt att få bort allt utan å skada korallen , så jag tog bort korallerna som satt i ytterkanten som var algfria och borstade dem och placerade tillbaka dem i karet ( får se om dem klarar sig) dem som blev kvar ( dem på bilden) fick tyvärr slängas:smiley13:

post-2831-1446891499871_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår tog jag upp min calustrea koloni för att göra ett försök med att få bort alla kulalger, men när jag fick upp dem och kunde se ordentligt så kändes det omöjligt att få bort allt utan å skada korallen , så jag tog bort korallerna som satt i ytterkanten som var algfria och borstade dem och placerade tillbaka dem i karet ( får se om dem klarar sig) dem som blev kvar ( dem på bilden) fick tyvärr slängas:smiley13:
jag tror du gjorde helt rätt. dessa alger kan förstöra ett helt akvarium, men en korall är lätt att ersätta. bra beslut!

ps: min imperator är nu frisk. dom vita lymfocystisbeläggningarna har nästan helt försvunnit på bara ngr dar.

ps2: köpte en rosa röd stylopora igår! välkommen på en titt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det var nog det enda jag kunde göra, jag får hålla koll på dem jag satte tillbaka i akvariet så det inte kommer nya på dem.

min imperator är nu frisk

:smiley20: gjorde du något särskilt eller försvann det av sig självt?

köpte en rosa röd stylopora igår! välkommen på en titt!

Hoppas den är stor;):skrattar: jag kommer förbi och kikar nån dag till veckan om det går bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...