Gå till innehåll

Tottos första saltkar


totto

Rekommenderade inlägg

Idag fick jag hem lite produkter från FM, så nu ska jag nog få ordning på MG och CA

Jonas: ja jag tycker också det är fint när det rör sig lite med strömmen, jag har i första hand tänkt å köra en blandning av LPS och SPS i mitt kar.

Sillen: visst kan dem simma runt pelaren, dem kan tom simma rakt igenom;)

post-2831-14468914613429_thumb.jpg

post-2831-14468914613569_thumb.jpg

post-2831-14468914613737_thumb.jpg

post-2831-14468914613871_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 422
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Idag fick jag hem lite produkter från FM, så nu ska jag nog få ordning på MG och CA

Jonas: ja jag tycker också det är fint när det rör sig lite med strömmen, jag har i första hand tänkt å köra en blandning av LPS och SPS i mitt kar.

Sillen: visst kan dem simma runt pelaren, dem kan tom simma rakt igenom;)

Bra kemikalieköp!

Detta är ju en sorts ballinglösningar, där du manuellt kan dosera. Som jag minns de nu hade du lågt både Ca o Mg, så dosera dessa två lösningar tills du ligger på Ca 420 o Mg 1300. Kolla då Kh:t. ligger de då mellan 8-9, så har du balanserade värden. Då kan du övergå till en balanserad tillsättningsmetod, där jag tror biocalcium är bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jonas, synd bara att dem blev så små.

Jag har ett par saker som jag funderar på som någon kanske har svar på,

Kan man ha två olika sorters euphyllia precis jämte varandra eller bränner dem koraller av samma art också?

Kan jag ställa min gröna acropora på botten eller måste den vara en bit upp?

rören ( 8*39w T5) hänger ca 10cm från ytan och det är 50cm till botten, den är nämligen väldigt svår att placera eftersom epoxibiten runt foten var ganska stor å platt, försökte att knipsa bort en del men det var jäkligt hårt och så var jag orolig för att jag skulle skada korallen när jag höll på med tången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jonas, synd bara att dem blev så små.

Jag har ett par saker som jag funderar på som någon kanske har svar på,

Kan man ha två olika sorters euphyllia precis jämte varandra eller bränner dem koraller av samma art också?

Kan jag ställa min gröna acropora på botten eller måste den vara en bit upp?

rören ( 8*39w T5) hänger ca 10cm från ytan och det är 50cm till botten, den är nämligen väldigt svår att placera eftersom epoxibiten runt foten var ganska stor å platt, försökte att knipsa bort en del men det var jäkligt hårt och så var jag orolig för att jag skulle skada korallen när jag höll på med tången.

euphyllier kan du oftast placera nära varann.

Acroporan skull ejag placera högt upp. Gör så att du knipsar av den så nära plattan du kan...ingen fara...o tryck sen ner den nyknipsade foten i en ny liten klump med epoxy, o tryck fast detta på lämplig plats. Deltex epoxy men kalkalgsfärg funkar kanon!

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Min montipora digitata växer på bra så jag tänkte att jag skulle ta en fragg ifrån den men hur gör jag då? det är tre stora grenar på korallen så jag tänkte ta en av dem och placera nån annanstans, ska man knäcka av en eller ska man använda nått verktyg (tång kanske)

tacksam för tips:)

post-2831-14468914734575_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pimo: OK jag får se hur jag gör , kanske låter den växa till sig lite mer.

Crille: jo det är blå xenia som täcker en hel sten, det har börjat komma upp en massa andra spännande saker mitt ibland dem också, enligt Ted så sprider sig inte denna sortens xenia lika hejdlöst som den vanliga, men jag hoppas att dem tar sig på min pelare.

tack för komplimangen föressten:ler:

en till fråga också, jag vill flytta min sinularia eftersom den sitter på ett ställe som vore perfekt för en sps istället (ganska högt och mycket ljus) kan man bara klippa av den så nära stenen som möjligt och sen ta epoxy på foten och placera den där man vill ,eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej. Själv är jag litet rädd för Sinularia och Sarcophyton. Det går i och för sig att skära bort det mesta av korallen och lägga korallen med snittet mot en sten man gjort ren med en gammal tandborste . Där fäster den garanterat om den var i god kondition men det är ju bara halva problemet. Det blev ju bara några kubikmillimeter kvar men de växer. De kan man försöka ta bort på samma sätt som man tar bort glasrosor men de är tåligare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min montipora digitata växer på bra så jag tänkte att jag skulle ta en fragg ifrån den men hur gör jag då? det är tre stora grenar på korallen så jag tänkte ta en av dem och placera nån annanstans, ska man knäcka av en eller ska man använda nått verktyg (tång kanske)

tacksam för tips:)

vilken snygg montipora! e den så lila som de ser ut på bilden? en exakt sådan köpte jag igår av ted, liten fragg alltså..

Står din mkt ljust??

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley24:hmm, jo de e klart att det kan bli svårt att få bort allt men man kanske kan lägga på lite korallepoxy på den plats där den suttit innan och på så sett "försegla" det som blev kvar, eller kan den hitta ut ändå?

montiporan är inte så lila Jonas, snarare röd/rosa, den står ganska högt upp med gott om ljjus,

jag gillar digitatan skarpt så jag ska se om jag får tag i lila och gröna också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I fredags var jag i den lokala zooaffären och hittade en ganska stor Euphyllia (hammarkorall) som fick följa med hem, fick även tag i en six line wrasse som jag tänkte kunde ta hand om dem plattmaskar jag har i karet, och han verkar gilla dem för han simmar runt och plockar för fullt.

post-2831-1446891474498_thumb.jpg

post-2831-14468914745445_thumb.jpg

post-2831-1446891474556_thumb.jpg

post-2831-14468914745676_thumb.jpg

post-2831-14468914745789_thumb.jpg

post-2831-14468914745905_thumb.jpg

post-2831-14468914746529_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått en del glasrosor i mitt akvarium nu (fick med en på en korall jag köpte)

och tänkte kolla om någon vänlig själ kunde skriva receptet på den där blandningen med calciumhydroxid, citronsaft osv eller så får jag väl köpa en flaska med joes juice men kan man göra det själv så är det ju smidigare.

vad heter den där räkan föressten som äter glasrosor?

tacksam för eran hjälp.

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är klart ,man vill ju inte skada intillliggande koraller, det är en jäkel som har satt sig mitt inne i min calustrea koloni, kan dem också "äta" utav juicen och ta skada av det, eller?

är det någon som har erfarenhet av räkorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...