Gå till innehåll

Tottos första saltkar


totto

Rekommenderade inlägg

Nu har jag provat å plocka upp min euphyllia för att borsta bort lite.... ja vad det nu är, men det fanns inget att rädda, allt bara smulades sönder:smiley13:

vad ska jag göra för åtgärder nu tycker ni? ska jag göra ett vattenbyte och kanske byta ut det aktiva kolet mot nytt? för jag vill ju absolut inte att min andra euphyllia ska få detta.

Finns det något sätt att minska riskerna med att få brown jelly disease på nyintroducerade euphyllior? för jag vill ju inte gå miste om enligt mig en jättefin korall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 422
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 1 månad senare...

Tyckte det var dax för en uppdatering nu, iofs har det inte hänt så mycket nu i sommar utan jag har låtit det stå och bara götta till sig:nöjd:

Alla värden är stabila och mycket bra och invånarna mår utmärkt:)

Det som tillkommit till akvariet är 20st sniglar så nu är det ca 30st som gör ett väldigt bra jobb, en koloni med skivanemoner har också fått flytta in.

På den tekniska fronten så är det bara en koralia pump som införskaffats (väldigt nöjd med den)

Min belysning har jag tänkt att uppgradera med en till MH och då tänkte jag rådfråga er, jag tänkte att jag skulle sätta dit en 250w över den öppna delen i karet och hänga 150w över pelaren (+ t5orna) vad tror ni om det? det kanske ser lite naturligare ut om det inte är helt jämn ljust överallt utan lite mörkare vid då tex pelaren.

Nu är det för mörkt vid pelaren med bara en MH och 2*39 T5 men några som verkar trivas där är kalkalgerna som syns på en av bilderna.

I går kväll när ljuset var släckt så kikade jag in i karet och tyckte att min Calustrea furcata såg mystigt" hårig "ut så jag hämtade kameran och knäppte några bilder för att kunna se bättre vad det var på datorn, och det såg ut som 1cm långa polyper, är detta ett vanligt beteendde för dem? har aldrig sett det innan och idag när jag kom hem ifrån jobbet så var dem borta, nån som vet , är det en liten kulalg som är imellan calustrean? krävs det någon åtgärd?

post-2831-14468914315044_thumb.jpg

post-2831-14468914315234_thumb.jpg

post-2831-14468914315408_thumb.jpg

post-2831-14468914315589_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T

I går kväll när ljuset var släckt så kikade jag in i karet och tyckte att min Calustrea furcata såg mystigt" hårig "ut så jag hämtade kameran och knäppte några bilder för att kunna se bättre vad det var på datorn, och det såg ut som 1cm långa polyper, är detta ett vanligt beteendde för dem? har aldrig sett det innan och idag när jag kom hem ifrån jobbet så var dem borta, nån som vet , är det en liten kulalg som är imellan calustrean? krävs det någon åtgärd?

Normalt och bra beteende, den jagar.

Tycker också det ser ut som en kulalg. När de växer sådär brukar jag ta ur korallen och skrapa bort den ordentligt utanför. Skölja försiktigt och sedan sätta tillbaka. Men det är ju jag det, andra kanske låter dem vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för infon Capote:smiley20: blev lite orolig först när jag såg det men nu känns det bra att vata att det är ett normalt beteende.

Jag får se hur jag gör med kulalgen:smiley24: är det inte mithrax krabban som kan tänkas käka sådana?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det Thessan:) Det dumma är väl bara att man lätt kan bränna vid maten för att man står och glor in i akvariet istället:skrattar:

Min salaris är spårlöst försvunnen nu och jag kan inte hitta honom någonstans:smiley13: kan det ställa till problem om den dött och ligger under stenarna nånstans? det är så gott som omöjligt att få upp den om den ligger där under, eller får man hoppas att eremiterna och kanske eldräkorna tar hand om liket om det nu finns nått.

Om den är död så vet jag inte varför, för den har alger å käka och den åt även pellets och den verkade må jättebra, nån som har en tanke?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag en glad nyhet,den lokala djuraffären hade visst startat en saltavdelning:smiley17: den hade visst varit igång nån månad men det hade jag helt missat.

Eftersom det var nystartat så fanns det inte så mycket koraller men jag fick iallafall med ett par stycken hem (bilder kommer imorn) fiskar hade dem lite mer utav bla en riktigt fräck blå tryckare som jag blev grymt sugen på men eftersom man är nybörjare med begränsad kunskap så ville jag inte göra bort mig och köpa en fisk som jag inte känner till, någon som kanske kan ge mig lite info om den?

jag fick istället med mig en fin liten gobie med hem.

Och så har jag en fråga angående min tänkta uppgradering av ljuset, blir det för starkt ljus om jag skaffar mig en 250w till min nuvarande belysning? jag skulle isf få ca 480w till mitt kar som är 50 högt.

tacksam för era tankar :)

post-2831-14468914332107_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ID Capote:smiley20:

Jag har plötsligt fått en massa små rackare i karet vilket jag tror är plattmaskar, kan det stämma?

dem verkar mest vara i ena hörnan av karet och sitter på stenen och glaset (inte på korallerna)

är dem små liven skadliga eller? jag har läst att det finns bekämpningmedel mot dem men jag vill ogärna hälla i kemikalier om det inte är absolut nödvändigt.

finns det något djur som äter dem ? jag har för mig att mandariner äter sådana men jag kanske har fel.

tacksam för era tips å råd. (lite taskiga bilder men dem är ju jäkligt små)

post-2831-14468914387068_thumb.jpg

post-2831-14468914387259_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har för mig att mandariner äter sådana men jag kanske har fel.

tacksam för era tips å råd. (lite taskiga bilder men dem är ju jäkligt små)

Jag tror inte det blir något problem. Men om du vill ha en ursäkt att köpa en ny trevlig liten fisk så skulle jag satsa på denna framför mandarinen

Six Line Wrasse

pseudocheilinus_hexataenia.jpg

Såg en hos Göran igår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju alltid bra med en ursäkt för att köpa nått nytt till karet:)

man kan ju alltids överdriva lite för tjejen och säja att det är absolut nödvändigt med en ny fisk för annars tar plattmaskarna över hela akvariet:skrattar:

Ahab: Har du varit på Stenåsa och tittat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag köpte en läderkorall och en goniastrea och även en liten gobie (bilder finns på föregående sida) man kan ju alltids hoppas på att dem tar hem mycket koraller sen när dem fått balans i sina kar.

Eftersom jag har lite svårt att bli av med dem grönalger jag har så beställde jag en sjöhare, det ska bli spännande å se om dem är så effektiva som man hört, om du eller nån annan i varberg vill låna den sen så är det inga problem, men ni kanske inte har några algproblem;)

annars så läste jag nånstans att man kan stödmata dem med nori tror jag det heter (algblad som man har till sushi)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...