Gå till innehåll

380L akvarium med måtten 90x70x60 - Akvarium Nerlagt


wrang

Rekommenderade inlägg

Personligen har jag i alla fall tröttnat på alla hobbyset och tänker köpa mig Hanna fosfat och nitrattest så fort ekonomin tillåter. De må visa lite fel men de visar i alla fall något som går att utläsa... en VÄGLEDNING på de nivåer då de andra testen inte säger ett piss!

Det är bättre att veta att jag har mellan 0 - 1 mg/l än mellan 0 - 20mg/l...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Here we go again.

Sök och du skola finna. ;) Så slipper vi den diskutionen igen.

Ja...jag vet verkligen inte heller vad som är sant här...o därför undrar helt ärligt: är tex sailferts nitrattest helt kasst?? De mäter som sagt rimliga värden upplever jag...

Jag känner en som jobbar på ringhals...dom har lab som kan mäta allt som går att mäta...kanske jag kan be dom ta ett prov på mitt vatten o se hur mkt de skiljer sej från salifert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står visserligen: Interference may be caused by. Jag tar med vatten från mitt kar så kan vi väl kolla och jämföra med exempelvis salifert. Jag få en sådan liten färgning så man knappt kan urskilja den. Jag sätter 0,05-0,1 som uppmätt värde. Jag har inte mycket nitrat just därför vill jag gärna testa Hannas mätare. Är det okey för dig?

Ja nästan, Salifert vann ett tyskt test och var mest exakt av de andra som testades, Red sea och tropic marin var i alla fall värdelösa, återkommer om jag hittar länken

Väldigt spännande..hoppas du hittar länken;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen har jag i alla fall tröttnat på alla hobbyset och tänker köpa mig Hanna fosfat och nitrattest så fort ekonomin tillåter. De må visa lite fel men de visar i alla fall något som går att utläsa... en VÄGLEDNING på de nivåer då de andra testen inte säger ett piss!

Det är bättre att veta att jag har mellan 0 - 1 mg/l än mellan 0 - 20mg/l...

svarar inte salifert på de då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu får du ge dig Jonas....

Teds svar var ett direkt citat från jörgen tidigare i tråden.

I vilket fall så har vi några saker som tyder på detta:

1:Hannas egna svar på Jörgens mail som tyder på att det finns så många felkällor att det i princip är omöjligt att få trovärdiga resultat i saltvatten.

2:Lasse som under lång tid arbetat med analysutrustning och letat efter bra mätmetoder i såväl salt som sött för att fastställa nitrathalten säger att nitratmätning är omöjlig i saltvatten.

3:Varje fotospectrometer med någorlunda gott rykte på marknaden säger att man bör späda saltvatten minst 20 ggr för att få trovärdiga resultat. MEN detta innebär också att man får väldigt svårkontrollerade spädningsfel.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu får du ge dig Jonas....

Teds svar var ett direkt citat från jörgen tidigare i tråden.

I vilket fall så har vi några saker som tyder på detta:

1:Hannas egna svar på Jörgens mail som tyder på att det finns så många felkällor att det i princip är omöjligt att få trovärdiga resultat i saltvatten.

2:Lasse som under lång tid arbetat med analysutrustning och letat efter bra mätmetoder i såväl salt som sött för att fastställa nitrathalten säger att nitratmätning är omöjlig i saltvatten.

3:Varje fotospectrometer med någorlunda gott rykte på marknaden säger att man bör späda saltvatten minst 20 ggr för att få trovärdiga resultat. MEN detta innebär också att man får väldigt svårkontrollerade spädningsfel.

MVH

Magnus

Vadå ge mej? Jag får väl ställa en fråga? Jag undrade faktiskt precis de jag skrev, varför är testerna värdelösa? o jag undrade därför att jag inte visste de! Jag ställde en fråga om en sak jag inte visste till andra som säkert vet mer om de än jag. Är de fel? Nu får DU ge dej...du missförstod mej totalt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted förlitar ju sig uppenbarligen på hannainstrumentet. Frågan bör ställas till Jörgen, som är den person som fällt utalandet att instrumentet är värdelöst i saltvatten. Men nu har jag ialafall fällt min åsikt i ämnet (som så ofta faller i linje med vad tråkiga vetenskapsmän och forskare tycker) och tänker ge mig nu ;)

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferts nitrat test funkar, värdet jag får stämmer i alla fall med det jag förväntar och testet är repeterbart.

Sedan är det ju alltid så att det enda du vet när du mäter något är att du mäter fel, problemet är att veta hur mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där får du visst medhåll härifrån pwin.

Om ett test visar samma resultat varje gång så är det ett tecken på att värdena är detsamma inklusive ev störningsjoner. Det indikerar att systemet är stabilt, vilket är målet.

Problemet blir när det sker en förändring, hur kan vi veta om det är koncentrationen av störande joner som ger förändringen eller själva halten av det vi söker? Att få linjära svar är nog omöjligt. Likväl så strävar vi efter "allt annat lika" och torde därav kunna använda testerna som en mycket grov approximation.

Förövrigt så ser jag inte anledningen att veta vad man har för nitrathalt i akvariet, men att debattera det här skulle vara att kasta sten i glashus. Får nöja mig med att debattera nitrits giftighet istället, det är ju mindre kontroversiellt :)

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus du krånglar till de. Är värden förväntade o resultaten reproducerbara o dessutom för massor av användare med samma test, så funkar testet ok. Konstigare än så är de inte.

Stenen har du redan kastat: Visst är nitrat inte giftigt..de håller väl alla med om..men en för hög halt ger oönskad algväxt..de vill i alla fall inte jag ha, o en för hög halt indikerar för hög belastning på systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

saliferts test fungera bra, det visade testet av olika märken där ju ju salifert vann. Det var 4 st olika personer som fick läsa av färgskalorna och på testvattnet där det var 4mg/l så tyckte 3 personer att det var 2,5mg/L och 1 person 3 mg/l vid 20 och 40mg/l referensvatten så var deras svar istort sett exakt. lite mindre exakt vid låga värden men godtagbart för att nitratmätning är så svårt i saltvatten. Red sea och tropic marin var inte ens i närheten de var katastrof. De avslutade med att säga att testerna på marknaden är alldeles för dåliga och kräver bättre mätresultat än vad de gör, betyg Underkänt! förutom salifert. Jag har tyvärr inte hittat länken än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att återgå till tråden och dess ursprungsämne, så tycker jag du har ett fint kar Christian, oavsett vilka mätmetoder som används. -respekt

Sen tycker jag att de som vill fortsätta diskutionen om mätinstruments vara eller icke vara, kan göra så i en egen tråd istället för att smutsa ner denna!! :arg:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har rätt Jimmy, Jag är tyvärr lite ansvarig men jag ville bara väl om detta med mätaren. Christian jag kommer snart och hälsar på dig och jag tar med en fragg som avtalat, jag är väldigt sugen att spana in detta kar och speciellt din wavysea. även att se ljuset med korallen-zucht belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja på nått sätt ville vi alla väl jag fick en chock då jag hadde/har så högt värde tyckte det kändes mer rätt med en spectrameter och ted var så shyst att mätte vatten värdena i karet,

Bra support från handlare tycker jag.

Sedan om det är rätt eller fel som visats tar vi gjärna i en annan tråd. Det är svårt att skriva nått bra utan att det skall hättsas upp och folk blir sura eller rapporterar inläggen.

Jag skall iallafall köpa nytt test från Salifert för att testa igen men är lika sugen att köpa en Hanna meter.

Ash skit samma om detta nu

Tack för komplimangerna för karet

Har tagit ett steg oxså och kör lite mer Korallenzucht preparat. Började igår med

Amino Azid, Coral Vitalizer - Dagligen 2 droppar

Zeobak - 3 droppar 2ggr/veckan

Coral Snow - 3droppar Varannan dag

ZeoSpur - 3ml var 7-10dag

Nja jag ligger lågt nu med karet skall låta allt växa till sig å se utvecklingen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
Äntligen fick jag något jag letat efter länge en One dollar / Live Sand Dollar

(Echinarachnius parma)

Familj:Echinarachniidae

[ATTACH]18214[/ATTACH]

Detta djur är ett nyttodjur i sanden och tillhör släktet Tagghullingar

Tyvärr så fick jag bara tag på en men funkar det så lär jag beställa hem mer utav dessa

Håll oss underättade om detta. Jag hittade en precis efter att du gått när du var där första gången, men tänkte vänta på din rapport först :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...