Gå till innehåll

380L akvarium med måtten 90x70x60 - Akvarium Nerlagt


wrang

Rekommenderade inlägg

Hejsan Jimmy.

Reefbond har jag köpt på en tyskwebbshop.

Funkar så att man blandar de pulver med vatten så blir det en cementmassa som är revsäker. lätt att fixera och slabba dit.

Tror man kan använda de korall limmet som Korallenzucht har ser ut som ett pulver som man även här blandar med vatten. Såg detta då jag var hos Bioted Marin i kungsbacka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag kört med dessa nya rören i 2 veckor är mer än nöjd!!

Till en början så tycket jag ljuset kändes rosa men inte längre är kanske så att de måste brännas in lite innan??

Lite närbilder på dessa rören

Gissa vilka som är vilka ;)

post-736-14468914246337_thumb.jpg

Fick min efterlängte leksak äntligen

IKS SMS modul :smiley17:

En massa saker som skulle plockas ihop

post-736-14468914246457_thumb.jpg

Uppsatt på dörren men nu är skåpet fullt ;(

post-736-14468914246992_thumb.jpg

Har ej testat det hela ännu är lite som man kan ställa in så det blir en annan dag.

post-736-14468914246087_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket godis där, grattis :) . Kul att du lägger upp bilder på din belysning också. Det kanske är så som Ted skrev att det tar ett tag för ögat att vänja sig (har själv märkt det samma).

Är det några speciella färger som kommer fram bättre med de nya rören?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar.

Svårt att säga vilka färger som kommer fram råkade radera fotona då jag testade de båda och fotat samma korall/er med olika ljus

Men så här på rak arm. Ljuset känns mer krispigt å mer snärrt i. Innan så var man van med lite vit blått ljus.

Men nu så känns det som jag upplevt det på ens dykresor.

Kör inte med nått blått ljus alls längre känns mer naturligt oxså än att avluta med ett blått sken. Ja jag vet lite mot strömmen skall man vara men inte har man sett nått blå:blåsutljus på kvälls/natt dyk

iomed att jag dimmrar 4st rör så får jag mer en dimmring från mycket ljus ner till nästan avstängt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nån som vet hur man speedar upp en film. Tänkte filma min ljus sättning på kvällen då den släcks ner å sedan speeda upp filmen säg 15ggr för att få ner längden på filmen till tex 4min

Om du har windows movie maker så kan man lägga på ett filter som heter dubbla hastigheten, kan göras flera gånger och på så sätt kan du få ner längden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag återkommer med sms enheten.

har testat simulerad elavbrott. fick ett sms att strömmen gått har även fått de dagliga värdena som den skickar med de moduler som är inkopplade så i mitt fall

redox, ph, temp och nivå

Hittils så känns det bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är väldigt duktig på att fota Wrang.Personligen skulle jag aldrig byta MH mot T5 men det är bara en personlig uppfattning. Jag vet att det är nya trenden på SG.

Jag älskar skimmret i vattnet av MH. Trots alla nackdelar pga värme.

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är väldigt duktig på att fota Wrang.Personligen skulle jag aldrig byta MH mot T5 men det är bara en personlig uppfattning. Jag vet att det är nya trenden på SG.

Tackar.

Trend *suck*

jag har haft T5 lysrör och tjatat om detta redan för 5år sedan

visseligen var de ej så bra som idag. Kommer ihåg att jag beställde rör och kitt från england var ett himmla pill/shå att få hit dom.

/C

ps texten jag skriver är INTE elak/surt skrivet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det funkar att få skimmer med T5 också Magnus. Fast jag kör själv med MH, jag vet hur du menar. :) Har en tillfällig lösning nu med två st. compact T5'or, det ger ett fint skimmer med dem också. Fast det krävs en bra ytrörelse så klart.

Så du menar att compact-rören ger bättre flimmereffekt än vanliga T5or? Kanske vore en idé för att återfå flimmret då man fortfarande efter ett halvår saknar MH-flimmret...även om T5-ljuset är trevligare.

Sorry för ev trådstöld Wrang!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bättre än "vanliga" T5'or vet jag inte riktigt, men jag ska se om jag kan få ihop en liten film på det för de som undrar om det går att få. Det krävs lite ytrörelse så klart, det gäller ju att ljuset får olika brytvinkel mot vattenytan då det (ofta) inte är lika stark punktbelysning som MH ger.

Ber också om ursäkt för trådstölden och lite off-topic Wrang. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

hejsan Nixon.

Skall fixa lite sumputrymme´s bilder.

Ja jag hadde gjort det annorlunda

- Beställt en svart glas ruta till bakgrunden

- Borrat 2st hål på sidan;

ett för vatten ner och längre ner än idag och ett för extra evakuering ifall det blir stopp i det första.

eller

Borrad botten 3st hål

2 ner å ett retur

-Större ytavrinningsbox inte på djupet men mer på längden och bredden

Det är nog detta jag kommer på så här...

Skall fota så en bild kommer ikväll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumputrymmet under karet

post-736-14468914282113_thumb.jpg

Har ljud dämpat så gott det går på det utanpåliggande röret ner till sumpen så gott det går. Trotts kranar, Durso och ljuddämpnings rör så porlar det!

post-736-14468914282421_thumb.jpg

Men men man vänjer sig. Fick även flytta upp mobil telefonen högre upp för bättre sändning möjligheter för SMS enheten till IKS datorn

post-736-14468914282998_thumb.jpg

Med det nya ljuset från KorallenZucht så tycker jag det är grym skillnad på min SPS koraller mer färg å tjockare polyper

En creme färgad tysk importerad acropora har fått tillbaka sina blå polyper som den var då jag fick den

En grön staghorn. Mycket mörkare limegrön och fler skott på moder kollonin.

post-736-14468914282678_thumb.jpg

En fragg från den creme färgade tysk importerad acroporan

Denna har även bytt färg som moder kollonin trotts att den står 85cm från ljuskällan och på Botten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...