Gå till innehåll

Vargklos 650 l revkar


Vargklo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 337
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kul med lite feedback :)

Jag passar på att lägga in bilden med strömbrytarpanelen som jag glömde i förra mailet. Jag lägger också in närbilder på den avmonterbara påfyllningsanordning jag gjort och som fungerar bra!

Idag har jag varit på byggvaruhuset och fått tillsågat en hög med plywood och masoniteskivor för att bygga huv. Det ska bil kul!

post-1358-14468914286643_thumb.jpg

post-1358-14468914287021_thumb.jpg

post-1358-14468914287381_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha grymme calle fattas bara ett tanklock på möbeln så slipper du öppna alllt då du skall fylla på osmosvatten. ;)

När du ändå är i farten så limma på en aluminium L-profil i osmostanken i ovankant så kan du göra ett täcklock över denna del för att minska ev skit komma ner i denna del och minska avdunstningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha grymme calle fattas bara ett tanklock på möbeln så slipper du öppna alllt då du skall fylla på osmosvatten. ;)

När du ändå är i farten så limma på en aluminium L-profil i osmostanken i ovankant så kan du göra ett täcklock över denna del för att minska ev skit komma ner i denna del och minska avdunstningen

Tack för tipset, men varför behövs en L-profil för detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kopplat in vattenbytartanken i systemet också. Funktionen på denna tank är att den ligger i serie med (men före) den "riktiga" sumpen. Överrinningsvattnet landar först i vattenbytartanken, för att sedan fortsätta ned i sumpen via genomföringen som syns uppe till vänster på tanken (0).

När jag sedan vill byta vatten gör jag så här:

  1. Jag justerar kranarna på överrinningsröret så att överrinningsvattnet går direkt ned till sumpen, dvs vattenbytartanken "by-passas".
  2. Jag evakuerar vattenbytartanken genom den koppling som syns på den nedre delen av tanken (en maxijetpump ligger i tanken som pumpar ut vattnet genom genomföringen).
  3. När tanken är tom fyller jag på med nytt osmosvatten genom "tanklocket" överst till höger i bild (se tidigare inlägg om funktione på denna "tanklock med tratt")
  4. Jag skopar i salt och kopplar om kranarna så att pumpen i tanken återcirkulerar vattnet så att saltet blandas ordentligt
  5. När det nya saltvattnet har rätt salthalt och temperatur kopplar jag om kranarna vid 1 så att tanken ligger i serie igen.
  6. Extra finesser som jag har förberett för, men ännu inte installerat, är en doppvärmare och en luftpump med utströmningssten för att lufta det nya vattnet innan det kopplas in, men det kanske blir överkurs. Jag får se.

En detalj som jag förbryllar mig något är att överrinningsröret vid "0" på bilden inte klarar av att svälja allt vatten om jag låter allt överrinningsvatten gå genom vattenbytartanken, trots att detta rör har samma dimension som överrinningsröret som levererar vattnet in till tanken. Det är kanske någon mystisk "dursoeffekt"?

När jag evakuerar vattnet jag ska "byta bort" var min första tanke att kasta detta vatten, dvs koppla påen slang som går ut genom källardörren till en dagvattenbrunn. Enligt tips ovan kanske jag skickar detta vatten till mitt Fish Only-kar istället, där vattenbytens fortfarande sker med konventionella metoder (dvs blanda vatten i en tunna på golvet).

post-1358-14468914294732_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow Calle gillar iden i botten med cirkularende och ändå kunna pumpa ut det hela med lite vrid på kranarna

Ang nr 0 så tror jag att det blir en litet mottryck där då röret sticker ner under vatten ytan har du testat att korta detta röret till precis under ytan eller ovan ytan.

Hur får du över det färdig blandade nya vattnet till sumpen igen får det själv blandas med inkommande från karet nr 1 och rinna över via nr 0

Nästa projekt blir att kanske byta ut nr 2 & 4 till en trevägs kran ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm! Dursoeffekt? Kan vara och jag tror enklaste sättet att kontrollera detta är genom att nyttja en "McDonalds sugrör". Stoppa in ena änden i röret så att det kan sugas in luft. Se till att luften släpps inne vid kröken. Hoppas du förstår förklaringen. Om inte får du ringa!

Funkar det efter det får man löse en mer permanent lösning!

Berätta hur det går för jag är nyfiken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bioted jag tror som dig att det är luften som är problemet. Var inne på att din lösning skulle vara det permanenta lösningen om det fungerade med sugröret.

Lite nyfiken blir jag dock på hur du menar med slipper det afresiva nyblandade vattnet. Någon gång måste ju vattnet i karet för annars blir det ju inget byte av vatten. Om man i ett dygn blandar vattnet i karet för nyvatten och där har en pump och värmare så blir det på samma sätt fast inte lika fort som om man släpper det i storkaret för det hinner blanda sig bättre med det gamla vattnet innan det når det levande. Vart är det jag missar i tanken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menar med aggresivt vatten är, att vatten som kommer från osmos är fattigt på saker som finns i saltblandningen och när du tillför saltblandningen så blir vattnet så att säga aggresivt. Det är inte att det blandade vattnet skall i med det som redan finns i karet utan just när saltet blandas. Att låta det nyblandade vattnet stå ett tag och blandas tycker jag är vettigt. Enligt mej gick alltså 3,4,5 lite snabbt men jag kan ha uppfattat det hela fel, det kan ju vara så att de blandas i ca 1 dygn först

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är jag med Ted. Jag vet inte om det står i tråden eller om Calle har berättat det för mig men jag har förstått det som han håller i osmosvatten i karet. Häller i salt och låter det stå med pump och värmare i ett dygn innan han släpper ut det i cirkulationen.

Jag tror personligen att det kommer samlas detrius på botten i detta kar också då det är mycket volym relativt cirkulation. Tror också det är enkelt att få bnort det vid vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bra feedback!

Lite kommentarer följer:

Vad jag menar med aggresivt vatten är, att vatten som kommer från osmos är fattigt på saker som finns i saltblandningen och när du tillför saltblandningen så blir vattnet så att säga aggresivt. Det är inte att det blandade vattnet skall i med det som redan finns i karet utan just när saltet blandas. Att låta det nyblandade vattnet stå ett tag och blandas tycker jag är vettigt. Enligt mej gick alltså 3,4,5 lite snabbt men jag kan ha uppfattat det hela fel, det kan ju vara så att de blandas i ca 1 dygn först

Jo, det är riktigt att jag avser att vänta något dygn eller så innan kan kopplar in tanken med det nya vattnet, så att det nyblandade vattnet hinner "mogna". Jag har förberett att koppla in även en doppvärmare, men jag tror knappast att det kommer att behövas - jag kan gott behöva lite extra kyleffekt då och då.

Gör ett litet hål i 90 böjen på nollan och sätt dit en 6 mm slang uppåt så ska du se att den sväljer. Kul med nytänkande. Jag hade blandat saltet innan jag hade i det i behållaren så slipper du de aggresiva vatten som nyblandat vatten är.

Tack, jag ska testa idén med en liten bit slang på böjen. Jag återkommer jag jag gjort detta.

Ang nr 0 så tror jag att det blir en litet mottryck där då röret sticker ner under vatten ytan har du testat att korta detta röret till precis under ytan eller ovan ytan.

Hur får du över det färdig blandade nya vattnet till sumpen igen får det själv blandas med inkommande från karet nr 1 och rinna över via nr 0

Problemet med det låga flödet fick jag även när röret vid 0 slutade ovanför ytan i sumpen nedanför, så jag tror inte att det är en fråga om mottryck, snarare luftning (se diskussion ovan)

Beträffande inkoppling av det nya vattnet så stämmer det du skriver, dvs det får blandas med inkommande vatten vid 1 och rinner vidare vid 0. Jag kan ju också sätta på maxijetpumpen i botten på tanken för att säkerställa att vattnet blandas ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Gör ett litet hål i 90 böjen på nollan och sätt dit en 6 mm slang uppåt så ska du se att den sväljer. Kul med nytänkande. Jag hade blandat saltet innan jag hade i det i behållaren så slipper du de aggresiva vatten som nyblandat vatten är.

Nu har jag satt dit en liten bit luftslang på kröken, se bild. Jag märker att genomflödet också har blivit större, men ändå inte "fullt". Om jag skulle bygga ett helt nytt sumpsystem skulle jag öka upp en dimension på röret.

Jag passar också på att lägga ut en bild på karet som det ser ut nu. Korallsanden är nyligen ditlagd, därav den vackra bländande vita botten. Jag är nu på jakt efter en lämplig mörkblå film att ha på baksidan, annars får jag specialblanda en kulör och måla en masoniteskiva.

post-1358-14468914338439_thumb.jpg

post-1358-14468914338568_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt!

Måste erkänna att jag tyckler det blev ett lyft med sanden. Detta trots att jag tidigare tillhört de som inte tyckte det varit så viktigt med sand.:smiley20:

Vad gör att du skulle valt större dimention på röret om du gjorde om det?

Har du funderat på vad du ska ha för sandvändare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nu på jakt efter en lämplig mörkblå film att ha på baksidan, annars får jag specialblanda en kulör och måla en masoniteskiva.

Det finns en reklamskyltstillverkare i Väsby som har sjukt många färger på reklamfilm för ca 80SEK metern. Jag kan försöka hitta namnet på dom om du vill.

EDIT: Hittade det

Reklam & Solskydd AB Optimusv. 14, 194 34 UPPLANDS VÄSBY 08-590 870 70

Dom är jättetrevliga !

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt!

Måste erkänna att jag tyckler det blev ett lyft med sanden. Detta trots att jag tidigare tillhört de som inte tyckte det varit så viktigt med sand.:smiley20:

Vad gör att du skulle valt större dimention på röret om du gjorde om det?

Har du funderat på vad du ska ha för sandvändare?

Tack! Mer bilder kommer snart.

Rent spontant känns det som om "ju större diameter desto bättre" för en rörkoppling som är "nedströms" en smalare. Dvs om jag ha 32 mm in i tanken, så är jag säker om jag har 40 mm på utgången.

Sandvändare får jag fundera på om ett par veckor. Vi får se vad som finns till salu då.

Det finns en reklamskyltstillverkare i Väsby som har sjukt många färger på reklamfilm för ca 80SEK metern. Jag kan försöka hitta namnet på dom om du vill.

EDIT: Hittade det

Reklam & Solskydd AB Optimusv. 14, 194 34 UPPLANDS VÄSBY 08-590 870 70

Dom är jättetrevliga !

.

Tack så jättemycket - jag ska kontakta dem!

hmm konstigt att 6 mm inte fixade "släppet"

Ja, det kanske går om jag trixar lite, men jag vågar inte riktigt, eftersom utgången ligger ganska nära överkanten på burken. Det var förresten ytterligare ett misstag. Jag bad glasmästaren att borra så högt upp i hörnan som möjligt, men det blev lite väl högt upp. Det är bra att ha lite säkerhetsmarginal också. Men merparten av returvattnet cirkulerar nu genom vattenbytestanken, så funktionen är ändå där, dvs jag är nöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...