Jump to content
ormet

Vita Prick - Behandling, Fakta & Myter

Recommended Posts

Haha råkade visst bifoga "lite" text :) men jag läste på annat håll o fick svar där. Men tack för bra inlägg!

television, teacher mother secret lover

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läser att partikelfiltreringen med matta (Theiling rollermate) fångar upp parasiter såsom vita prick, sanning eller myt? Har någon läst om detta stämmer eller inte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla filter med maskor mindre än parasiten fångar givetvis dem som hamnar där.

Men alla hamnar inte där så det hållet på sin höjd antalet nere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska karantäna lite nya inköp, och kör en förebyggande behandling med CP då jag haft bra resultat och det verkar milt mot fiskarna. En tanke när jag läser om livscykeln för Crypto:

Cykeln är:

Trophont - sitter fast på fisken i 3-7 dagar.

Protomont - lämnar fisken och letar efter ett ställe på substratet att sätta sig på. Oftast 2-8 timmar men upp till 18 timmar.

Tomont - växer som en cysta på substratet & delar sig i hundratal till dotterparasiter (Tomites) under 3-28 dagar.

Tomiterna - kläcks och blir:

Theronts - simmar och letar efter ett värddjur. Hittar de inte ett inom 24 timmar dör de. Hittar de ett värddjur blir de återigen Trophonter.

 

Min förhoppning:

Alla parasiter som inte sitter inbäddade i fiskens fjäll/kropp borde dö inom ett par dygn under behandling med C Phosphate.
Jag har inget substrat kan tilläggas. Alla parasiter som kläcks eller frisimmar borde likaså dö ganska omgående. Tänker jag fel ?

@Lasse @Ormet mfl

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du två akvarier så kan du flytta mellan akvarierna å´la hinkmetoden och slipper kemikalier överhuvudtaget

 

MVH Lasse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det verkar tyvärr som att prick klart av hela sin livscykel även i helt oinredda kar.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det gör den men inte om man gör rent och byter kar varje dag (eller hink)

 

MVH Lasse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror det. Rekommendationen när man behandlar med CP är ju ganska lång tid. Säkert av just den anledningen att det bara är i ett visst stadie som parasiten reagerar på cp.

Lasse: det var inte riktat mot ditt inlägg på något sätt.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tvekar mellan Hyposalinitet och Tank Transfer inför kommande fiskinköp. De flesta verkar förorda Tank Transfer, hur kommer det sig?

Hyposalinitet verkar väldigt bekvämt för mig som akvarist, även om det kanske inte är lämpligt för alla fiskarter. Vad jag förstår kan man använda ett vanligt karantänsakvarium med svampfilter, och bara späda ut vattnet? Efter behandlingstiden kan man helt enkelt låta vatten avdunsta tills salthalten stigit till normal nivå igen.

Tank Transfer verkar krångligare på alla sätt. Mer teknisk utrustning, mer arbete med rengöring och tillredning av vatten, fler tider att passa. Efteråt kanske fisken bör gå i ett karantänsakvarium för observation, så det kanske inte är någon snabbare metod heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns två problem med Hypo som jag ser det.

1) Det finns varianter av Vita Prick som överlever det. Sällsynt men värt att ha i åtanke.

2) Det är svårt att hålla exakt rätt salthalt. Intervallet där fisken överlever men parasiten dör är väldigt litet och mäter man fel så riskerar man att fisken dör eller att parasiten överlever. Hur mycket litar du på din refraktometer... jag har testat och tyckte det var svårt att kalibrera refraktometern för så låg salthalt. Jag litade helt enkelt aldrig på att den visade faktiskt salthalt på runt 1.009 och var därför aldrig övertygad om att jag faktiskt utrotat parasiten.

Med TTM eliminerar man de frågetecknena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns det några dokumenterade fall av Hypo-resistent C. irritans hos korallrevsfisk från akvariehandeln? Jag känner bara till studier på brackvattensfisk i matfiskodlingar, t ex http://www.int-res.com/articles/dao2003/54/d054p147.pdf (ett fall nämns där C. irritans överlevt vid bara 5 promille!).

Som lämplig salthalt föreslår http://www.advancedaquarist.com/2007/6/fish 12-16 promille (författaren Terry D. Bartelme verkar dock inte vara forskare själv), medan http://edis.ifas.ufl.edu/fa164 föreslår 15 promille. Vet någon hur låg salthalt vanliga akvariefiskar tål under t ex en månads behandling? Här är i alla fall ett offentligt akvarium där man använder 11 promille kontinuerligt: http://www.advancedaquarist.com/2004/11/short (vissa fiskarter t ex gobies tål kanske betydligt lägre).

En del skriver att pH-värdet kan sjunka vid låg salthalt, stämmer det även om man späder med kranvatten, eller gäller det bara RO/DI-vatten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte salthalten som är det svåra vid hypo utan tricket att behålla pH och saltet stabilt.. främst pH är en stor riskfaktor vid så låg salthalt.

Att flera förespråka tank transfer/hinkmetoden är för att den är enkel att utföra och minimerar stressen på ett redan stressad fisk. Tank transfer med uv är det mest skonsamma sättet för fisken och ett utav tre alternativ som har visat sig att ha nästan 100% verkningsgrad. (uv optional)

Koppar, hypo och tank transfer är de tre som rekommenderas som fungerande metoder. Alla har sina nackdelar och kräver separata system. 

Edited by Dimorb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en undran om tidsschemat för Tank Transfer/TTM/hinkmetoden.

Vad jag förstått bör de sista trophonterna ha lämnat fisken efter 7 dagar. Så varför rekommenderas hela 12 dagars behandling med 4 byten? T ex skriver http://www.atj.net.au/marineaquaria/3daytransfer.html "This process should be repeated until the fish are returned to the first aquaria for the third time."

Men om jag inte missförstått något så borde det väl räcka med 8-9 dagars behandling för att bli av med alla trophonter, så här:

Dag 0: från zoobutik till hink 1.
Dag 3: från hink 1 till hink 2.
Dag 6: från hink 2 till hink 1.
Dag 9: från hink 1 till det egna (prickfria) akvariet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2014-06-02 at 13:14, ormet sa:

Vad sa akvarielagret när du ringde och frågade om Cupramine?

Får visst inte säljas i Sverige vad jag hörde ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, Christian J sa:

Jag har en undran om tidsschemat för Tank Transfer/TTM/hinkmetoden.

Vad jag förstått bör de sista trophonterna ha lämnat fisken efter 7 dagar. Så varför rekommenderas hela 12 dagars behandling med 4 byten? T ex skriver http://www.atj.net.au/marineaquaria/3daytransfer.html "This process should be repeated until the fish are returned to the first aquaria for the third time."

Men om jag inte missförstått något så borde det väl räcka med 8-9 dagars behandling för att bli av med alla trophonter, så här:

Dag 0: från zoobutik till hink 1.
Dag 3: från hink 1 till hink 2.
Dag 6: från hink 2 till hink 1.
Dag 9: från hink 1 till det egna (prickfria) akvariet.

Day 1 - fish in QT.
Day 4 - in AM, but before tank lights come on (8-9 AM EST), transfer fish to new tank, matching temp and salinity. Transfer as little water as possible.
Day 7 - repeat.
Day 10 - repeat.
Day 13 - repeat and done.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minutes ago, runstenen said:

Kör dom extradagarna. Lika bra att vara på den säkra sidan.

 

 

 

Jag var mest intresserad av hur man kommit fram till just 12 dagar. Varför inte 15, 18 eller 21?

Även en 3x3 dagars behandling verkar ge 1-2 dagars extra marginal, så jag ser ingen fördel med längre behandling än så. Tvärtom kanske fisken far illa av gå i hinkar mer än nödvändigt. 
 


 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag har en undran om tidsschemat för Tank Transfer/TTM/hinkmetoden.

Vad jag förstått bör de sista trophonterna ha lämnat fisken efter 7 dagar. Så varför rekommenderas hela 12 dagars behandling med 4 byten? T ex skriver http://www.atj.net.au/marineaquaria/3daytransfer.html "This process should be repeated until the fish are returned to the first aquaria for the third time."

Men om jag inte missförstått något så borde det väl räcka med 8-9 dagars behandling för att bli av med alla trophonter, så här:

Dag 0: från zoobutik till hink 1.

Dag 3: från hink 1 till hink 2.

Dag 6: från hink 2 till hink 1.

Dag 9: från hink 1 till det egna (prickfria) akvariet.

Jag håller med och har gjort exakt så.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förlåt om jag kapar tråden, moderator får lov att flytta i så fall. Något har överlevt TTM-karantänen, något jag är noga med att göra när jag köper ny fisk.  Jag ser inga prickar på min Vitb. kirurg. Men den har nog gäl parasiter. Varför jag tror att det är gäl parasiter är för att den flämtade kraftigt för ett tag sedan och att den filtrerar grus genom gälarna, troligt vis för att klia insidan. Men i skrivande stund har den börjat klia sig på ryggfenan. Jag har beställt Prazipro och ska prova den när den kommer. Jag kommer att köra en 2:a Tank Transfer igen. SUCK!! Är det någon som har erfarenhet av att bli kvitt prick i karantän men att gäl parasiter överlevt? Tacksam på svar om hur man blir av med skiten. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja andra parasiter har helt andra livscykler och klarar TTM utan problem.

Prazipro hjälper mot mycket. Du kan nog skippa en andra runda TTM. Stoppa nya fisken i karantän, medicinera och observera de andra fiskarna. Visar de inga tecken på prick så kan nya fisken introduceras efter prazi-kuren är klar

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

sötvattendoppning brukar fungera bra, artemia marinerad i vitlöksmix. (osmosvatten och pressade vitlökar som du har i burk i kylskåpet) lägg i snapsglas 45 min innan matning, häll av överflödigt vatten. Ger jag mina 3-5 ggr per vecka... Håller doktorn borta. (Det botar inte sjuka fiskar, men håller många parasiter i skick). UVC i liten karantänburk med hög cirkulation... Det smittar bara när parasiterna lämnar sitt värddjur och simmar fritt. Det är även under denna tid som UVC fungerar. Om du då kör UVC i en 720 burk gör det ingen nytta. Således liten burk med bra tryck i UVC:n.... Försök hålla isär fiskar som är smittade från de som är symptomfria. Om alla går i karantänburken så kan de smittas när parasiterna lämnar värddjuret.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I detta fall bör det vara maskar, copedoder eller isopoder som är problemet. Inget av dem bör påverkas av vitlök eller sötvattendopp. 

Jag skulle prova med avmaskning först.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×