Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Planerar att byta ut min sump eftersom den nuvarande inte utnyttjar ytan i kabinettet särskilt bra. Tänkte i samma veva passa på att försöka få till ett litet refugium för makroalger med omvänd belysning samt ett tillhåll för diverse småkryp med lite ls. Vattnet kommer ner direkt i refugiedelen, som förhoppningsvis även blir lite av ett sedimenteringsfack, och sen till teknik/skummarfacket. Det här verkar vara lite bakvänt mot hur många sumpar vanligtvis är strukturerade där vattnet kommer ner i teknikfacket och sen vidare till refugiet men jag såg att tritonmetoden förespråkade refugium som första fack och förhoppningsvis har de lite erfarenhet att backa upp det med. Fö…

• 6 svar
    • 2,2k visningar
  2. Started by Svante Olsson,

Är det någon som vet om man kan använda syrafast rostfritt? Beteckning 404. Tanken är att använda det i en kylare. MVH Svante

3. Started by jonasroman,

Har någon haft eller har en sådan? Jag vill gärna börja mäta syrenivåerna i mitt kar, inspirerad av den känslofyllda diskussionen kring hur effektiv är egentligen en väl dimensionerad proteinskummare på att syresätta ett akvarium? Apex har en men den kostar ju 6-7000kr!....har ngn erfarenhet? Billigare alternativ? Med vänlig hälsning Jonas R

• Gilla
    • 2 svar
    • 503 visningar
  4. Started by jojjen,

Vilket märke på syresten ger dem bästa/minsta bubblorna? Var får man tag på dem? Har tröttnat lite på att använda i trä då de är slut titt som tätt i butiken och alltid när man behöver dem och funderar på att gå över och använda keramiska.

• 10 svar
    • 2,2k visningar
  5. Started by Ahab,

Funderar på billigaste lösningen för att skaffa en syrgastub för att kunna packa fisk. Skulle det funka med en dyktub eller en gammal brandsläckare? Vad behöver man komplettera med? Var provtrycker man och fyller? Vad kan det tänkas kosta? Någon som har en lämplig tub till salu? Många frågor

6. Started by Sune,

Som rubriken lyder så undrar jag hur (om?) man kan ta bort mittstaget på mitt 375L kar (150x50x50) och förstärka med en sarg runt hela karet istället? Jag har ett gammalt 375 med sarg och tre tunna mittstag (se bild), som jag tänkt skära ner då det ändå läcker och inte är i så bra skick. Kan jag använda sargen från det och limma på det nya? Hur konstruerar jag det nya (beggade) så det blir utan mittstaget? Bägge karen är i 8mm glas och botten på det nya är 10mm. Alla tipps och idéer mottages, men helst beprövade metoder

• 10 svar
    • 2,8k visningar
  7. Started by Draedon,

har skurit bort ett par glasremsor från burken som inte satt där jag ville ha dem.. fick bort 99% av silikonet med rakblad, men det är fortfarande lite rester kvar. hur får man bort det? kemiskt ren bensin, aceton (eller dyl) och gnugga elller?

8. Started by brevix,

Tvärstagen på mitt kar är i vägen för ljuset så jag vill ta bort dem .men frågan är om det äventyrar hållfastighten mycket?? Karet är 150x60x60 i 10mm glas och förstärknings ramen på insidan är 6cm och 7mm tjock. tvärstagen är 10x7 håller karet utan tvärstag???

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by Jallajalla,

Hur gör ni för att enklast ta isär era limmade PVC-konstruktioner t.ex. vid ombygge eller underhåll utan att delarna går sönder eller blir oanvändbara på annat sätt? Någon som använder snabbkopplingar eller liknande?

• 11 svar
    • 3,5k visningar
  10. Started by BAminoff,

Igår när jag hade grejat i karet och stod och kollade allt så sa det plötsligt plopp så lossnade pumpen till skummaren och satte igång att pumpa vatten över kanten. Jag tog givetvis tag i pumpen för att förhindra att vattnet åkte ur karet. Där stod jag med handen på pumpen i karet och funderade på hur jag skulle nå kontakten för att stänga av den. Allt gick ju väldigt fort så när jag började fundera på kontakten insåg jag att det var nog där en del av vattnet hade hamnat ,panik. Tack jordfelsbrytaren som i det ögonblicket stängde av allt. Med detta vill jag ha sagt när man startar upp ett kar och kanske har 4-5 kontakter verkar det ju inte så stort utan lätt att ha koll…

• 1 svar
    • 664 visningar
  11. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har kört med täckglas ett par dagar, har fisk som gärna hoppar ur men hur mycket ljus försvinner på vägen ned till korallerna? __________________ pipen

• 6 svar
    • 925 visningar
  12. -jag behöver lite hjälp att installera profilux mega -set . vad jag skall göra i första hand ?, jag har inte hittat någon CD med program i kartongen.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Tobbz,

Nu har doris fått 2 prickar och jag börjar bli nojjig för fler prickar på dom andra fiskarna. Har studerat lite om ozon och det verkar som om det är det bästa alternativet ? Har en bubble magus 155 Pro, fungerar denna med ozon ? Har kikat lite på sanders 50mg, kan den vara vettig ?

14. Started by PatriksS,

Hej, Jag tänkte kolla om någon vet huruvida Tunzes osmolator tål att sitta i en hink med saltvatten och naturligtvis pumpa upp saltvattnet till akvariet, eller inte? Jag såg nämligen att pumpens axel var av metall och vill vara säker på att inte förstöra pumpen. Mycket tacksam för svar! /Patrik

15. Ska snart sätta igång med att bygga rörsystemet mellan visningskaret och sumpen/refugiet. Finns det egentligen några alternativ till tangit-lim? Jag har en kompis som är hobbymodellbyggare och när en annan var liten och klåfingrig så minns man hur man var tvungen att pilla med nåt lim som luktade så fränt att man sluddrade på talet när mamma frågade om man inte skulle ägna sig åt läxorna istället. Idag finns tydligen ett vattenbaserat alternativ som ska vara minst lika bra. Tänkte att något liknande kanske dykt upp som alternativ till tangit? Vidare är jag ganska orolig för att göra nån miss i monteringen och sen upptäcka att jag måste ta isär en eller flera fogar... Går …

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  16. Started by gladiator,

Hej ! Limmar pvc rör till skummaren, undrar hur länge Tangit lim måste torka innan man kan använda det i karet ? Måste man göra rent röret efter limmet har torkat ? // Johan

• 5 svar
    • 2,1k visningar
  17. Started by AlienOne,

Hittade följande info på nätet om Tangit... Tangit PVC-U is able to bridge gaps (caused by pipe tolerances) of up to +0.6 mm in compliance with DIN 16970. Har 2 pvc bitar som behöver skarvas men det är ca 2mm glapp runt om. Någon som vet om det fungerar? /Peter

• Gilla
    • 6 svar
    • 917 visningar
  18. Started by Thessan,

Jag har nu äntligen lyckats få till det med rören... jag har varit på ett uruselt humör när det inte blir som jag vill, men men efter ett samtal till Ted som jag f.ö borde ha ringt direkt fick jag reda på att det är Tangitlim jag ska använda och inga kopplingar som jag trodde för de finns minsann inte att frambringa. Iaf nu står det att man inte ska provtryckaförrän efter 24 timmar, innebär det att jag måste vänta ytterligare 24 timmar tills jag kan använda ytavrinningen (jag har limmat röret i änden på 52 mm röret under akvariet vidare till sumpen så ni förstår vad jag menar)

• 21 svar
    • 3,3k visningar
  19. Started by ClaesHWK,

Letar efter en sådan här akvarie avgränsare. Har letat men inte ens zoo affären här kunde ta in något liknande. Nån som vet om man måste importera från USA för att få tag en eller kan det finnas något liknande? http://www.aquaticeco.com/subcategories/2/Tank-Dividers/tank%20divider/0

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by MatCan,

Hej. Är helt ny på salt efter att ha kört sötvatten i ~10 år. Är en så länge i planeringsstadiet för ett 375l kar. Vill köra med sump under karet och har lite funderingar kring detta. Har inte hittat riktigt den info jag är ute efter, kanske är dålig på att söka. Dels undrar jag hur man ska dimensionera sin sump. Tex 20% av akvarievolymen eller nått liknande. Antar att "ju större, desto bättre" gäller... Funderar även på följande... (Bortse från de exakta måtten och layouten på sumpen, det är bara principen jag vill fatta) Som jag ser det kan två saker hända (huvudsakligen). Returpumpen (RP) från sumpen lägger av. Det få till följd att en del av vattnet i karet (ner till …

• 7 svar
    • 1,8k visningar
  21. Started by Peter M,

Har en sump i PVC.Enligt uppgift skall man använda en hålsåg för att åstadkomma en tankgenomföring.Var kan man köpa en hålsåg?Visst skall det vara 43 mm till 32 mm rör? Tacksam för hjälp.

22. Started by totto,

Hejsan, Jag undrar bara om det är någon som har ett råd om hur stor genomföring jag ska ha på mitt 340l kar? Sumpen under är ett 100l med en eheim1262 som retur (3400lh) och invändiga pumpar till en början kommer att bli 1st tunze (6000lh) och en annan pump på ca 1500lh, tror ni att det räcker med en 32mm genomföring eller blir det för dåligt flöde? tacksam för svar. mvh en förvirrad nybörjare!

• 19 svar
    • 3k visningar
  23. Started by StefanB,

Hej jag tänkte testa Seachem seagel blandning av matrixcarbon och phosguard men kan man lägga detta i en nylon strumpa från Ica Vart ska jag lägga det i mitt boyu hs 60 kar 130liter. Har bytt ut skummare till en tunze 9002 så jag har inte original skummare kvar annars höll den bra flöde i kammaren efter skummaren så de va sär jag tänkte lägga den annars, någon som har idéer vart jag gör av strumpan Jag har haft igång karet ca 3-4månader e de för tidigt att sätta i detta då?!

• 5 svar
    • 1,8k visningar
  24. Started by bjomat,

Hej! Någon mer än jag som har problem att ladda upp bilder via iphones tapatalk app? På iPad fungerar det utmärkt. Med vänlig hälsning, Björn

• 12 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Slanten,

Får inte ett par gängade kopplingar tät med hjälp av gängtejp. Finns det nått annat bra tätningsmedel att ta till? Man kan ju använda lin i vanliga vattenledningar av metall, men funkar det på PVC? På bilden har jag öppnat upp gängan. Är det kanske för lite tejp?

• 2 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.