Övrig teknik
3 021 ämnen i detta forum
-
Fick en inte alltför rolig elräkning i brevlådan häromdagen så att jag håller nu på att titta på vad akvariet egentligen drar och vad man kan spara in på.Har ni gratis el eller bara inte bryr er så kan ni ju sluta läsa nu,är ni fattiga studenter som behöver vända på slantarna så kan det vara värt att läsa och reflektera över.Utgår från mitt eget akvarium för mina beräkningar. I mina kar har jag för tillfället ganska dålig cirkulation, två maxijettar på 1100 resp 900 L/h samt 2 aqua-el 600L/h. Totalt drar dessa ungefär 60W. Dock så behöver jag skaffa en lite större pump för att få upp cirkulationen i någorlunda mängd,vilket kommer bli ungefär en 30-40W pump. Dvs runt 100W …
-
Undrar när siliconet börjar bli dåligt... Mitt akvarium är nog ca 4 år gammalt.. Packningen i pvc genomföringen.. när bör en sådan bytas kanske? Nån som har erfarenhet av dessa?? Vill inte ha en massa vatten på golvet..
-
Hej, jag skall borra ett hål för en 25 mm GF genomföring och undrar om någon vet hur stort hålet behöver vara ? Gissar på 35 mm men vet inte säkert så jag är tacksam om någon vet.
-
Hej, Skall bygga om sumpen och kommer då att behöva limma ett PVC-rör genom en glasskiva. Undrar därför om silikonlim fäster bra mot PVC? Har limmat en del med plexi och det fungerar inte alls bra ihop med silikon, lossar efter ett tag om det utsätts för lite rörelser/tryck.
-
Har köpt en genomföring för 32 mm PVC rör och har sedan tidigare borrat ett 43mm hål i akvariet enligt instruktioner på annan tråd i forumet. Tyvärr är hålet för stort för denna genomföring, har jag fattat fel att man skall använda 43mm hål till 32mm rör? Kollar man på akvarieutsyrs hemsida så skall man använda 43mm hål till 40mm genomföring. Hur löser man detta på smidgaste sätt, finns det andra kopplingar för 32mm rör eller måste jag gå upp på en 40mm genomföring?
-
Hur ofta behöver man egentligen byta filter till osmosen? Är nämligen i uppstarten av ett nytt kar och vill gärna ha bra vatten ifrån start.. Vad är det för tester som kan va intressanta i osmosvattnet för att se om något bör bytas? Har en Aqua Medic.
-
Har en liten fundering om att lägga strilröret från sumpen vid botten längst bakrutan, bakom "revet" av LS. Hålen i strilröret skulle inte alla ligga på samma linje utan vissa skulle ligga lite "off center". Min tanke är att skapa bra cirkulatiom bakom stenen på detta sätt. Frågan är, skulle det funka?? (Kommer att pumpa mellan 600 o 800 l/tim)
-
hej, vad är det som gäller med cirkulation gällande uv-c. många säger 4x volym men det nya är att det ska vara x2?? vad tror ,vet ni????
-
Är ny på både forumet och på saltvatten, har dock sysslat med sötvatten i drygt tio år skulle jag tro. Har planer på att skaffa mig ett saltkar på drygt 200 liter med överrinning och så stor sump jag kan få plats med under akvariet, (antar att den kommer att ligga på runt 80 liter). Tänkte använda mig av metoden att borra hål i sidan på akvariet som beskrevs på en annan tråd i forumet. Funderade också på att bygga in 4 st T5 rör i armaturen. Skall ha DSB och skummare i sump samt eventuellt mangrove. Hur stort vatten flöde bör man ha genom sumpen, dvs hur stor bör returpumpen vara för denna storlek på kar, och hur stor bör överinningsröret vara för att det skall hinna rin…
-
Hittade en gör bra sida vad jag tycker där de visat de olika fack etc för att bygga en sump Kolla in på sidan http://www.lifereef.com/custom.html
-
- 9 svar
- 873 visningar
- 1 follower
-
-
harköpt en begagnad CORALIFE "electronic Ozonizer" modell 25 dock utan manual . Är det någon som har en sådan som kan kopiera en åt mig eller ge mig tips. Hittar konstigt nog ingen hemsida till CORALIFE på nätet. Ozonizern har en omkopplare low-med-hi samt 2 a´slanganslutningar. Vet dock inte vilken som är för slangen från luftpumpen och vilken som skall vara för slangen till Skummaren !! Rätt viktigt att veta eftersom jag inte vill köra ozon ut i vardagsrummet. Det är ju "lite" giftigt sägs det .....och jag vill gärna att familjen även i fortsättningen skall bestå av4 akvarieintresserade personer samt "junior" som fått dispens så länge pga att han endast är 6 veckor gamm…
-
Hej, jag funderar på att klä in min "huv" över karet med aluminiumfolie, för och ta till vara ljuset så mycket som möjligt. Undrar om nån vet om det kan "fällas" giftiga ämnen från folien ner i vattnet??? Tacksam för tips.
-
Något nytt som man kanske måste köpa om man vill ha allt[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley1.gif[/img] [url="http://www.ecoaqualizer.com/home2.html"]http://www.ecoaqualizer.com/home2.html[/url]
-
Jag har ett 780l Akvarium med inbyggd ljus ramp och sump och påfylnings kar under alltså ett möbel akvarum. min sambo tykte att det hördes för mycket porland och väsen av skummaren och pumpar. jag tyckte jag löste det biligt och bra. tog isolerings matta som är fukt tålig (ett sorts skum plast med klister på ena sidaca 1cmtjokt)som man använder till att isolera lätta last bilar i skåp med. klädde sidor med och skar remsor och satte på på uttsidan av sump & påfylnings karetsatt även några i botten på akvariet med ej så att om det skule bli kondens och risk för dropar så la jag inga över vatten. Det blev betydligt tystare[img]https://www.saltvattensguiden.se/foru…
-
Ett enkelt sätt att få tyst på Venturiskummarens luftsug,är att koppla luftsugets slang till uppsamlingskoppens "avluftningshål". uppsamlingskoppen funkar som ljuddämpare,och jag har inte märkt några biverkningar
-
Är det någon som har erfarenhet av Korallins kalkreaktorer?Kan de stå under akvariet utan att man för den skull har en sump??
-
Hej! har ovanstående skummare, den har skummat bra den senaste tiden men nu det senaste dagarna har det blivit massor med skum. Hela koppen har fyllts och runnit över på bara en dag. tömde den i går, i morse och nu precis. Alla gånger lika smock full och det har runnit över. Inga djur har dött eller något. Är det nått fel eller ska det vara så?
-
tror ni ett aluminium kar som är borrat och står på aluminiumställning håller när man fyller det med LS. Kanske måste man ha akvariet stående på en hel fast yta(typ bänk) ? vad tror ni ?
-
Undrar om någon kunde vara snäll och förklara för mig hur en kalkmixer fungerar? Om fördelar och eventuella nackdelar.
-
Hej jag har nu köpt mig en K-mixer, en Aquacare kwr 110, jag förstår mig inte riktigt på den och undrar om det finns någon där ute som kan denna lite grann. Det står i instruktions häftet för mixern att man först skall fylla den med 3/4 vatten och sedan blanda i hydroxiden. I botten sitter en ventil dit man skall koppla på slangen som går från pumpen, som styrs av nivå vakten i sumpen. För att pumpen skall kunna mata in osmos vatten genom ventilen måste ventilen vara öppen, men är den öppen så går det inte att fylla mixern med vatten efter som det rinner ut från denna ventilen som sitter i botten på mixern. Stänger jag ventilen så funkar det fint att fylla mixern med …
-
Jag sitter här och skissar lite på vart jag ska placera pumparna i mitt kommande hörnakvarium, och även vad jag ska ha för sorts pumpar.. kommer ha en Eheim 1260 som returpump från sumpen, frågan är sen vad man ska komplettera med i stora karet, och speciellt vart man ska placera den rackaren.. Är sugen på komplettera med en Tunze Turbelle stream Kit 6010.. Någon som har erfarenhet av hörnakvarium som kan hjälpa mig med lite tips?
-
Jag håller på att göra mitt insug, behöver hjälp med en matematisk formel typ. Grovleken på (inv) röret till insuget är 36mm.. Hur många hål behöver jag borra för att få samma vatten intag?? Borr hålen är 8mm- har nu 24 st. räcker det? tacksamt för svar från ett matte snille
-
Funderar på sommaren... och värmen.. Ska man kanske försöka spara till en kylare? Eller hur gör ni andra? Själv försökte jag med kyl-klampar.. men gick inge bra.. Fläkt? Vilken kylare ska man välja? Och va tror ni att en sådan kostar.... drivs den med en egen pump, eller måste man koppla på det själv..?
-
Någon som har erfarenhet av Tunzes kalciumreaktor 3174/3? Själva reaktorn är ju ganska billig, men räcker det med bara bubbelräknare eller måste man ha ph-styrning (vet att kalciumkonsumtionen varierar men det borde väl gå att få en hyfsad inställning)?
-
Hej, Ni som kör med överriningslåda, upplever Ni det som svårt att hålla en jämn nivå i sumpen? Jag har stora problem med det.. även fast jag har justeringsventiler både till o från sumpen, börja fundera på om det är överriningsboxen som hela tiden ändrar flödet, har Ni liknande problem?