Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by grasanden,

Är det någon som har kollat in dessa intrument ifrån HannaNorden eller har någon erfarenhet ifrån dem http://www.hannanorden.com/hanna/index.jsp#;cid=009003;v=product;pid=1616;

• 1 svar
    • 819 visningar
  2. Started by Sune,

Sitter och retar upp mig på att vi inte har 110V i ledningarna.. Då hade man kunnat ha ett komplett system för nästan samma pris som ett par skogaholmslimpor och några liter lättmjölk Känns som lite prisskillnad om man jämför med tex profilux.. http://www.digitalaquatics.com/ // Danne

• 12 svar
    • 1,4k visningar
  3. Started by pkarl,

Hej! Jag kände att jag måste kolla med er här på guiden först innan jag betalar för mitt nya akvarium med måtten 150x80x60. Priset jag har fått är på 7620:- inklusive frakt till dörren. Är detta för mycket? I priset ingår det en överinningskammare samt 3 st borrade hål (2 x 45 mm + 1 x 35) + 2 st kranar som passar till 32 mm rör samt 25 mm rör. Framrutan på akvariet är av opti-white glas. //Patrik

• 3 svar
    • 740 visningar
  4. Started by Ted Camenius,

Någon som har gjort en ozonreaktor eller vet någon länk med byggbeskrivning? Vill inte köra ozon i min skummare längre. Tycker den skummar över när ozonet är avstängt och alls när ozonisatorn är igång. Kör ganska låga doser på ca 20mg idag i min skummare som är en BK mini 200. Som sagt något tips på en enkel reaktor??

• 2 svar
    • 1,7k visningar
  5. Started by Bläckfisken,

Hej Saltvattensguiden. Jag känner mig inte redo att köra riktig sump än så jag tänkte jag skulle köra med en sump/refugium i akvariet. Cirkulationspumpen pumpar vattnet till huvudkaret och refugen. Refugen har ytavrinning ner till huvudkaret och det i sig har sedan ytavrinning ner till sumpen. Nedanför huvudkarets avrinning sitter en limmad glasbit som håller upp blå filtermatta. Skummare samt fosfat/kol filter i sumpen. Vad tror ni?? Förresten så är sketchup utomordentligt bra vid planeringen.

• 23 svar
    • 3,6k visningar
  6. Started by niki68,

Finns någon som använder den digitala PH mätare ? Jag tror att i paketet ingår de två Tunze Buffer solution for pH 7 and 9 . Kommer få den nästa veckan !!! This handy inexpensive pocket measuring instrument is supplied with a universal wall mount and electrode holder along with a long-life brand glass electrode, buffer solution and 9 V battery. The Auto Power Off function ensures a long life of the battery

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by kvalle,

tjena nu har jag ledsnat att lyssna på mitt harmoniska vattenfalls ljud från sumpen. så lite tips och trix på bästa sätt tysta ned denna..utrymmet har ljudisolerings skivor.. antar ljudet uppstår på grund av för höga fall kombinerat med för snabbt vatten;) mina tankar va antingen filtervadd, men då skapar man väll nitrit/nitrat fälla? andra tanken va typ plastskiva så vattnet åker mer kana en fall fallen är ca 20cm höga mellan vatten nivåerna 35cm breda och returpumpen levererar enligt tillverkare 5250 l/h vilket för modligen blir mindre med tanke på vinklar och höjd som jag har.. hoppas på lite trevliga ideer från alla er duktiga där ute:) fler hjärnor är bättre än 1

• 12 svar
    • 1,8k visningar
  8. Started by Mazi,

Snart ska jag iväg och storhandla de sista grejerna som behövs till uppstart. Jag har alla viktiga grejer i teknikväg utom uv-c. Ska jag köpa det lite senare och lägga pengarna på fler tester osv. ? Eller ska jag bara precis köpa det nödvändigaste så jag har råd med uv-c då ? MVH Max

• 3 svar
    • 903 visningar
  9. Started by simon,

Vad anser ni om dessa (det skrivs inte så mycket om de på forumet), är det nåt att ha? (jämför järna med Deltec, AC, Grotech) Är det någon som ha erfarenhet av dessa? MVH Simon

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by Outbacker,

När jag skulle provköra min nyinköpta (begagnade) UV igår så fick jag en effektfull smäll och rökpelare från den elektroniska ballasten. Behöver alltså tips på vart jag hittar en dylik ersättare? Lokala elbutiken kunde inte hjälpa mig och jag hittar inget vettigt hos Elfa heller tyvärr. Det handlar om en för ett 39w rör. Kanske någon har en liggande från skrotad UV/lysrör hemma?? (Har ni en vanlig järnkärna inbyggd i låda så kan det ju åxå gå)

11. Started by jonasroman,

Är de nån som vet nåt om aqua house refraktärometer?? Verkar prisvärd om den är bra.

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Datate,

Nu håller jag på att utarbeta lite nya planer för våran sump för att underlätta vattenbyten. Sumpen är på ca 170L och jag skulle vilja skärma av ett utrymme på ca 45L (ca15x59x50). Nu undrar jag dels vad man behöver för tjocklek och dels vad en glasskiva i denna storlek skulle kosta. Tanken är att skivan skall ha en nivå på 50cm på ena sidan och ca 25cm på andra sidan. (skall bli en kammare där returvattnet kommer ner och som sen skall kunna "kopplas bort" från systemet vid vattenbyte)

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  13. Started by mikoto,

Jag fick en idé här. Jag har en intern sump som en slang går till nu som i sin tur går till returnpumpen. Jag har lite löst grus och fraggsten i hörnet. Jag fundera på om man kunde lägga in ett bottenfilter här i hörnet? Så att man kopplar returpumpens intag till bottenfiltret och låter gruset och fraggstenen agera filtermaterial. Skulle detta kunna vara klokt på något vis och skulle det tom kunna ha en positiv effekt för karet? Om inget annat vore det smidigt då jag skulle kunna ha intaget längst ned i botten på interna sumpen och slippa oroa mig lite mindre iaf när jag måste vara borta ett par dagar. Jag bifoga en grov skiss över min idé. Vatten kommer ned till sumpen g…

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by Wigge,

Jag har som säkert någon har sett, ett litet refugium under karet. jag har tidigare haft chaeto där i men som har av någon anledning dött. Men har funderar över detta och jag har konstaterat att jag antagligen har för lite ljus. jag kör en led ramp med 8x3W leds. men det verkar alldeles för klent. så min fråga är om det finns något man kan komplettera med eller om jag ska köpa 8 led till och klämma in? ps. vet inte om tråden ligger rätt. flytta den gärna! Med Vänliga Hälsningar, Wigge

• 2 svar
    • 741 visningar
  15. Started by Kimozabe,

Hej, Jag har begränsat med utrymme för teknik, refugium är inte möjligt och tänkte därför kolla av erfarenheter ni haft vad gäller biopellets/algreaktor eller hur ni annars hanterar näringsexport. Vet inte hur många som kört den ena eller ännu bättre båda. Jag har läst runt lite och då mest på amerikanska forum där det diskuteras lite mer än på vårt forum (känns det som). En hel del känns rätt negativt ställda till biopellets då dom menar att det har varit orsaken till diverse problem som tex fulalger etc. Har även sett svar på att detta skulle bero på nollning av fosfat/nitrat. Oftast höjer dom algreaktor till skyarna …

• 2 svar
    • 976 visningar
  16. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

jag planerar ett nybygge på 1000-1600L och eftersom jag bara har erfarenheter från tunzeskummare så undrar jag vilken skummare ni rekomenderar till ett sådant kar. __________________ /Peter G

• 18 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by thomas5547,

Har några frågor... Var kan man få en flaska laddad med Co2, i göteborg? Vilken av gaserna är det man ska använda sig av??? Finns många.. Har en liten flaska.. på ca 2kg.. Aga säger att dom inte längre fyller sånna.. utan att man måste köpa deras på 5kg.. Dom har börjat avveckla..? Och brandservice, gör det absulut inte heller..

• 2 svar
    • 800 visningar
  18. Started by Micke_Tj,

Hej ni som vet hur många Iks Aquastar Turbo kan man koppla in på Huvuddatorn???????

• 5 svar
    • 3k visningar
  19. Started by acuario,

Vad är det för lamptyp i denna? är det ett uvc-kompaktrör? Uv't är 49cm långt och är på 36W.

20. Started by MattiasN,

Jag har en hel del timers till mitt kar, refugium-belysning, mh, blåljus*2, omospåfyllning och någon till, alla de jag har är stora klumpar som blockerar flera uttag i grenuttagen och är allmänt klumpiga.... Någon som har något tips på en mindre smidigare timer som inte tar så stor plats? Hittade en lite mindre sort på Classe, men de låter ganska högt och verkar inte hellar vara riktigt att lita på... Hur har ni andra löst det? Mvh Mattias

• 9 svar
    • 3,1k visningar
  21. Tjena. Har en filterpåse med "Deltec aqua crown phosphat absorber" (Är det samma som rawaphos?) Har lagt den imellan två små filtersvampar i mittenfacket på mitt mollyhotell. Undrar, ska den bara ligga där o götta sig eller är det en fördel om man skakar lite på den nångång ibland för att röra om i mediat för att den ska absorbera mera/bättre? Hittar bara stora modeller av reaktorer, kan man inte köpa nån minivariant som typ rymmer 1-2dl? Vart? /M

• 0 svar
    • 1k visningar
  22. Started by Mr Harlequin,

Hej Skulle vilja ha lite hjälp. Har tänkt ha borrat kar med hävert och durso/standpipe som evakuering. Karet kommer att ha en volym på 400 liter, med ett fack på 100 liter med överringskam och sen ner i en sump på 110 liter. Som retur pump kommer jag ha en Red Devil 4500l/h med 2 st 32mm returrör. Varför fack och sump? Jo jag vill ha lite alternativ sätt att köra på, fack eller sump. System: 610 Maintank: 400l (LxBxH:155x56x60, 30cm är fack) Fack: 100l Sump: 110l Alltså 4 st borrade hål. 2 st returör 32mm, 1 st hävert 20mm och 32mm durso. Min fråga är skulle det funka med 20mm som hävert och 32mm på durson som evakuering? Vad skulle vara den bästa kombinationen, om man …

• 9 svar
    • 1,9k visningar
  23. Hur snabbt blir Rowaphos mättat egentligen? Kör med ca 2dl i mitt 350lkar i snart en vecka. Det är precis igångkört så jag har inget liv i det än förutom stenen. Svårt att avläsa Saliferts test men ligger väll mellan 0,2 och 0,5. Har provat att mäta både i akvariet och på vatten direkt ut från filtret Deltec FR509. Är det dags att byta då eller? Redan??

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by TgL9705,

Hej! Finns det någon som har ca 10-20cm silikonslang över för 32mm rör,går även bra med slang för 25mm rör. Ska ha till övergången pump-rör för att få bort vibrationer. Hittar ingenting i närområdet där jag bor.

• 2 svar
    • 610 visningar
  25. Started by campokatt,

Undrar vilket märke ni som kör med fosfatremover kontinuerligt använder?

• 10 svar
    • 1,9k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.