Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag har IKS systemet, med både PH, Redox, Saltmätare, Temperatur. Men När jag har kalibrerat Iks sensorerna framförallt Salt och Ph, visar dom lite annorlunda ifrån dom "analoga" vanliga testerna. Tex: PH på iksen visar 07,96, medans Salifert testet visar över 8,0 närmare 8,3. Saltmätaren på Iksen visar 1,0196, medans en refraktometer visar 1,0220 Jag har provat och kalibrerat om dom flera gånger. Jag antar att man ska lita på dom analoga testerna mest. Men det känns ganska missvisande, speciellt om man går och kollar på displayen hela tiden vad där står. Kan det ha och göra med vilken temperatur jag skriver in för saltmätaren tex då den kalibreras att det blir så mi…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, jag har som vanligt gått vilse i kemi/produkt djungeln. Jag undrar vilka produkter ni skulle rekommendera för att höja calcium och magnesium. Jag har undrar om det är någon som vet vad det är för skillnad på en produkt som tex Tropic Marin Bio-Calcium och Aqua Light Calciumchlorid? Innehåller TMs produkt en buffer medan AL calciumchlorid inte gör det? Är calciumchloriden mer dryg beroende på detta eller är det i praktiken samma sak? Om jag använder Calciumchlorid behöver jag då använda en buffer vid sidan om? (Jag är inte beredd att skaffa en Ca reaktor ännu). Jag använder kalkwasser när Ca nivån är ok. Samma frågeställning gäller magnesium, dvs mellan Magnesiumchlo…
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag får ständigt en vit påväxt i mina biopelletsreaktorer. Påväxten brukar dyka upp efter ett par veckor och växa sig större och större. Om jag inte tar bort det blir det så här stort på ett par månader. Jag har provat allt mellan lugnt flöde och extremt högt flöde med samma resultat så det tycks inte vara kopplat till flödet genom reaktorn. Någon mer som upplever detta? Någon som har någon idé om vad man kan göra för att motverka det?
-
Har tittat lite, med betoning på lite, på akvariedatorer. Känns dock som att man inte får mycket för pengarna. En dyr pH prob med lite extra finesser. Har man inga pumpar och skall skaffa styrbara sådana så har man ju en vinst där. Likaså kan det ju kanske vara kul att styra belysningen, men det känns mest som fluff. Varför skall man ha en akvariedator? Har sett att en (som nog är extremt dyr) hävdar att de kan mäta allt möjligt roligt, men de vanliga verkar ju inte kunna mycket mer än: * Styra spänningsuttag. Bra för belysning antar jag, men man har ju redan ett antal timers. * Måncykler på månljus. Fluff * Styra Tunze-pumpar. Bra om man inte redan har detta och vill ha …
-
Drog igår igång kalciumreaktorn och försökte ställa in den som angivits med 1droppe vatten/sek ut och 1-2bubblor från tuben. Köre Co2 2-3h, och sen stängde jag av den med timer. Nåväl...nu idag när jag vaknade så var karet helt vitgrummligt. Man ser knappt bakrutan. Vet inte om jag behöver oroa mig, eller om det är nått som brukar hända vid uppstarten av en reaktor. Kör med Deltec Rowalite C+ och spolade igenom den ordentligt tills den kändes helt ren innan jag la den i reaktorn. Är allt som sig bör, eller är nått galet?
-
- 17 svar
- 2,6k visningar
-
-
hej, har precis startat upp ett vivarium (=litet tropiskt växthus byggt för orkideer). använder en överbliven liten pump med en bit slang - blir vattenfall i min lilla regnskog, jägervärmare till vattnet och dagsljus (florisent). ska skaffa pc-fläkt så att luften inte står stilla och senare lägger jag nog till en specialpump som fixar duggregn. är det möjligtvis någon som pysslar med samma sak? kul att syssla med om ni är som vi; har en massa extrapumpar och annat som man kan använda! det vore kul med övriga tips och ideer om såndana finns! det är lite mer saker till vivariumet jag söker så hör av er! mvh, vili
-
Tjenare! Är i valet och kvalet om vilken metod jag ska köra med. Kan någon hjälpa mej om vilka nackdelar och fördelar det finns.
-
- 14 svar
- 2,9k visningar
-
-
Kan man använda det som kollkälla? Jag undrar alltså om jag kan hälla smirnoff lime i karet Morsan hade en flaska som hon inte dricker, den kunde jag ta till karet nu när min gamla batch VÄS börjar ta slut. Sen undrar jag även vad era erfarenheter av NO3PO4X är jämfört med VÄS. Är det bättre/sämre? En 500ml flaska NO3PO4X skulle räcka en evighet för mig, dvs mer eller mindre en engångskostnad
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
Tänkte slänga in denna i vodkatråden då nuvarande resonemang passar in men beslutade mig för ny tråd då jag har några personliga funderingar som jag tycker kräver det... Får ursäkta om det är rörigt med att det är spontan brainstorming... Har kört vodkametoden i 1.5 år nu med mycket goda resultat. Med sprit av billigaste variant... Som nitratreducerare är den,som även andra skriver, outstanding... Kör även med ett ADN 75 nitartfilter konstant... Då nitraten jävlats med mig tidigare har detta varit ett bra val då jag kombinerat filtret med en inte allt för stark vodkadosering. Tanken, förutom att ge filtret en knuff på vägen i nitratreduceringen, har varit att stävja nitr…
-
- 103 svar
- 16,6k visningar
-
-
Jag har läst ett pat trådar nu om nitrat. menar ni verkligen att man ska kasta i riktig vodka typ smirnoff eller liknande i karet, om ja hur mycket då?? //paul
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Kanske man skulle skaffa sig en sådan här och koppla till teven och se hur fiskarna uppfattar mig och min värld Finns på http://www.coralvue.com/camera.htm
-
- 1 svar
- 747 visningar
-
-
hittade den här på Ebay http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=20758&item=7702510014&rd=1
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Water quality control 20x dipsticks http://www.vivaria.nl/vivaria/?get=product&menu=waterE&template=product_water.xsl Är det något som man kan använda till saltvatten? Skulle vara så skönt med stickor i stället för dessa andra tester. /J
-
- 1 svar
- 697 visningar
-
-
Vet inte riktigt om detta är standard utrustning i alla kar men jag tyckte att det skulle kunna vara en kul grej. En till kamera är planerad, men den ska tätas ordentligt först, sedan ska den ned i karet. UV kamera alltså (Under Vattens kamera) Länken kommer här: Bosses Saltvattenskar.
-
- 16 svar
- 1,9k visningar
-
-
-
Håller på med ett experiment i syfte att få lite bättre semesterkoll på karet. Har monterat en wekamera i en glasburk i akvariet. Lite kul att se världen ur ett fiskperspektiv! D-link har även en emailtjänst så att man kan få kameran att automatisk skicka bilder på e-post i vald intervall! Allt provisoriskt så långt.
-
-
- 2 svar
- 714 visningar
-
-
Hej Ville höra med er som använder webkameror till akvariet hur det fungerar. Jag har förstått att det finns IP kameror som man kan använda utan koppling till datorn men jag har hört att dessa är ganska dyra och att det finns trådlösa modeller. Vad använder ni för kameror? Är hög luftfuktighet ett problem? Vad är det som påverkar bildkvaliteten, kameramodell, internethastighet? Finns det modeller man kan ha under vattnet? Hur funkar det praktiskt när man sedan ska titta på filmerna? Länka gärna till era kameror. Mvh Peter
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Om jag köper denna http://www.fish-street.com/weipro_et50_ozone_0_5mg vad behöver jag mer för grejer för att köra igång direkt ?
-
- 22 svar
- 4,5k visningar
-
-
Är det någon som har provat denna modell. Och i så fall vad tycker ni? Jag har ett 20L Nano utan skummare tänkte att det kunde vara käckt att komblementera med en Ozon generator. Då jag inte heller har någon UVC. http://www.fish-street.com/weipro_et50_ozone_0_5mg?category_id=0&search_string=ozone&search_category_id=0 Tacksam för råd!
-
- 1 svar
- 2k visningar
-
-
Någon sim vet om det är okej att kör den utanför sumpen, eller måste pumpen stå dränkt för kylning?
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag har ett lite störade problem en palett kirurg som får återkommande prick + någon enstaka mörkare parasit. Jag funderar på om det är mitt filter som är boven. Har ett Wet/dry ytavrinning som runner över ca 10cm småbitar Ls efter det är det biobollar ca 10cm och på slutet kuber grovfiltermatta, LS och lite av biobollarna är övervattnet. Efter detta har jag mitt UVC. Alla värden är bra inga höga nitrat värden eller phosphat. Jag funderar på att ta bort filtret men vad ska man ha istället? Ingen sump i detta kar. Likaså förbaskat så får den lilla kirurgen prick det är en liten på ca 5-7cm. prickarna försvinner sedan efter några dagar kommer dem igen så håller det på. pigg…
-
Någon som vet vart man kan få tag på X-filter eller har testat dem? Börjar tro att jag köpte fel filter när jag köpte mig en clarisea sk5000. I alla fall efter att jag har sett på dessa: https://www.reefolution.co.uk/
-
- 0 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hittade detta system eller nystan av eldragning så är dte några som vet nån bra länk där man kan hitta just X10 system för att styra akvariet http://home.comcast.net/~jdieck1/drawings.html Diagram: Single Line Electrical Vet bara om denna här svenska sidan http://ehem.com/shop/ edit: Denna var oxså rolig http://www.centralcasa.com/index.asp?lingua=uk
-
- 2 svar
- 1,7k visningar
-
-
stämmer det att Xenia minskar nitrathalten i vattnet??
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej funderar lite angående ytavrining. Har kikat bland länkarna men hittar endast 2st olika ytavrinings kammare eller boxar. vill inte borra karet så det är väl de altenativet som finns för att få vatten ner till sumpen. Finns det nån som kan rekomendera nån och gjärna en länk till sidan. hade tänkt mig ca 1000 l/h.
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-