Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by remne,

Sitter och kikar skillnaden mellan PF501 och föregångaren PF500. Det enda jag kan se är att det är en platta i botten på PF501 som jag antar gör så vattnet sprids mer inne i reaktorn, samt att det är en skumgummimatta högst upp. Eller är det någon mirakulös skillnad på dom som inte syns på bilderna? Frågan är då om dessa små modifikationer på reaktorn är värd dom där 170euro extra som den kostar? Borde ju gå att kunna göra dessa saker själv på PF500. Någon som funderat på samma / förbättrat sin PF500 ?

• 3 svar
    • 907 visningar
  2. Started by wrang,

Någon som kan lämna lite erfarenheter ifrån IKS SMS enhet + och - Edit 2007-10-08 Efter att jag haft en sådan här hemma så rekommenderar jag den inte!!! Enheten jag fick hem är en gammal variant. version 00.22 dagens nya har 00.29 Telefonen var fel eller ja allt var fel. Skulle ringa ner till IKS dagtid för att lösa problemet. Löste det själv med att lämna tillbaka allt. Fick svar iallafall från IKS Det skall komma en ny enhet under vintern 2007 med ny telefon mm

• 0 svar
    • 996 visningar
  3. Started by Datate,

Då det visat sig att vi har ruskigt dåligt tryck i våra ledningar (osmosen skall klara 190L/dygn och vi får ut ca 48-50L/dygn) , så har vi lite smått börjat fundera på en tryckpump för att få upp produktionen lite. Har kollar runt lite och sett att det finns några smidiga modeller att välja på för ca 1000-1500kr. Det som dock slog mig var om dessa är "öppna" hela tiden, dvs dom släpper igenom vatten oavsett om dom har ström eller ej. Hade tänkt mata karet genom en magnetventil och låta vattnet gå direkt ner i sumpen från badrummet på övervåningen. Funkar dessa pumpar som en magnetventil så slår man ju så att säga 2 flugor i en smäll.

• 3 svar
    • 956 visningar
  4. Started by wrang,

Fick ett mail ang denna toaletten. Kan kanske vara nått att ha på dass. http://www.fishnflush.com/

• 4 svar
    • 2,8k visningar
  5. Started by NephruruS,

Tänkte höra ifall någon vet vad för pump som behövs till detta filter, alltså L/H Och om någon kan posta en länk till en sida som säljer eller om någon sitter o trycker på en fungerande passande pump så får den personen gärna skicka ett PM Tyvärr så hade personen jag köpte filtret utav tejpat på det med bruntejp, hur någon kan vara så dum att använda just den tejpen som alltid lämnar rester efter sig vet jag inte. Tycker det var tillräckligt fult utan tejp rester men men

• 5 svar
    • 920 visningar
  6. Started by Nybörjarclown,

jag skulle behöva svar på ett par frågor. mitt ser precis ut som ritat här ovan. mitt problem är att det ser ut att stå stilla i facken bakom (i skummaren bubblar det på) . det står säkert inte helt stilla i och med att vatten pumpas ut i utblåsröret men ytan är stilla i detta fack (sista facket) Det bildas hinna på ytan och det finns även sand på botten. kan detta tagits sig igenom alla filter? min nästa fundering är min ytavrinning funkar inte eller så är det jag som inte vet hur den skall fungera. ytan här är samma nivå som i karet... dvs så känns det som att det som sugs in i nätet som sitter här (första facket) lika gärna kan åka ut igen. tacksam för alla svar och k…

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by Sune,

Tjena! Jag har 40-45kg sten ligger och puttrar i en plastbalja i väntan på att få komma ner i 375L burken som jag ska starta. I plastbaljan har jag kanske 40L vatten så det är riktigt tajt med sten och några pumpar och en liten skummare. Jag har märkt att stenen läcker mycket fosfat, testade igår och då hade jag 0,5 i vattnet (jag har 0,02 i min vanliga burk), jag tror att stenen tog lite stryk under transporten samt att burken den låg i när jag hämtade den visade sig inte ha världens bästa salthalt.. Det jag funderar på är att köra med Aluremover för att snabbt kunna sänka fosfaten, jag har ju bara sten i så det är inga koraller som kan ta skada. Ska jag köra med en stru…

• 8 svar
    • 1,6k visningar
  8. Started by Fagerberg,

Är det meningen att det filtret ska kunna användas utanför akvariet eller dem filterna håller inte tät ?

• 14 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by Majki01,

Går detta ? Att köra den på bara drag kraft från skummaren? Sent from my iPad using Tapatalk HD

• 18 svar
    • 3,5k visningar
  10. Aqualight har två osmos:er "vanlig" och picobello" AquaLight Osmos 300 och AquaLight PicoBello båda ger 300L /dag så vad är skillnaden varför betala mer för den vanliga ?

• 3 svar
    • 713 visningar
  11. Har tröttnat på den eviga obalansen och en massa doseringar som inte ger någon effekt. Siktar in mig på att köpa ett filter helt dedikerat till nitratreduktion och undrar om jag har fått huvudpoängerna med mig samt vad ni rekommenderar. Svavelfilter, POSITIVT: Kommer igång snabbare än klassiskt nitratfilter och "kombi"-filter, underhållsfritt i den bemärkelsen att man inte behöver mata det med kolkälla eller något annat foder. NEGATIVT: Utvatten har lågt ph och kan innehålla/innehåller svavelsyra och måste därför gå igenom karbonatmedia för att "återställas" innan det går ut i akvariet. Kan sänka kh?, Nitratfilter, POSITIVT: Slipper extra…

• 2 svar
    • 887 visningar
  12. Started by Dimorb,

Har en IKS som ger 4,5 liter/timme men ser att det är för lite för storleken på mitt filter. Någon som har förslag på en matarpump som är lite kraftigare? mvh Andre

• 2 svar
    • 991 visningar
  13. Started by Reuben,

Tja, Innan jag gräver för djupt bland produkter med tveksam kvalité från aliexpress, är det någon här som kört något projekt hemma för att fått städat undan alla hundratals nätadaptrar man enkelt samlar på sig under sina kar? Har något sett något liknande för 12V eller ännu bättre något där man kan justera mellan 9 och 36V på ett antal uttag? Min tanke är att kunna installera 3 boxar under akvariet och gömma undan alla kablar snyggt. Räknade nu och har 16stycken nätadaptrar som skall gömmas. Känns som något sånt här hade sparat mycket onödigt kablage.

• Tack
    • 3 svar
    • 1,2k visningar
  14. Guest Martin Lödde
    Started by Guest Martin Lödde,

Kör ni som har uv-c sterilisering med det kontinuerligt eller kör ni av och på enligt ett schema?

• 21 svar
    • 5k visningar
  15. Started by Joru,

Hej alla. Tänkte ev. köpa detta paket: http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&i temid=2287. Är det bra saker eller ska jag komplettera med något annat? Vore snällt om någon kunde ge mig för och nackdelar med detta. .Någon som har likadant? Mvh Johan

• 5 svar
    • 971 visningar
  16. Started by Christer T,

Antingen så förstår jag inte bruksanvisningen (som visserligen är klart bristfällig) eller också fungerar den inte som den ska. Någon som har rubricerad mackapär och kan ge ett tips om hur jag ska ställa in den för att styra Kalkreaktorn?

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by Draedon,

kolla på bilden och ge mig råd... har jag glömt något? ser det bra ut? funderar på kranen under durson, behövs en kran där verkligen?

• 13 svar
    • 1,8k visningar
  18. Started by samsung12,

Mitt gamla Aquatic Nature RO har jag haft ett tag nu och jag gissar att det är dags att byta snart. Denna gång tänkte jag beställa lösa delar eftersom jag tänkte bygga in det i ett skåp senare samt att jag skulle bara vilja byta filtren var för sig när de börjar bli sämre. 4 filter som skall beställas ifrån marinshop förfilter kolfilter ------- https://www.marinshop.de/shop/product_info.php/cPath/74_79/products_id/8143?osCsid=a39aa50c42a41a6d5fe7f272b74904c8 osmosmembran --------------- https://www.marinshop.de/shop/product_info.php/cPath/74_127/products_id/8316?osCsid=dae0c43682fd346e37aa79b870ea4088 Denna? https://www.marinshop.de/shop/product_info.php/cPath/74_127/pro…

• 17 svar
    • 2,3k visningar
  19. Är ute och letar någon "wavemaker".. Leffe på Triton har pratat sig varm om en s.k. "squid" som han har försökt få hem från USA.. Så som han beskrivit den tror jag inte han menade en sådan här men den har fått bra recensioner av användarna.. http://www.petstore.com/ps_ViewItem-idproduct-3Q1111-tab-0.html http://www.saltcorner.com/1024/index1024.htm Någon som prövat???

• 2 svar
    • 807 visningar
  20. Started by balofix,

Jag får inte reaktorn till att ta in och spotta ut vatten! circulerar bara igenom sig själv. vet inte om jag kopplat den rätt, köpte den begangnad! Nere vid botten på sug sidan har jag en anslutning(kopplat co2 där) i toppen på sugen har jag 2st anslutningar,(ena har jag ner i vattnet) (andra har jag till själva toppen till reaktorn) brevid ph probens plats om man säger så. slutligen går det en slang ifrån reaktorn ner i vattnet också! Vad har jag gjort fel? eller vad kan vara fel?

• 28 svar
    • 4,2k visningar
  21. Started by Datate,

Sitter å spånar på rördragning och sumpbygge i kommande burken. Funderar på att skaffa en 3-vägsventil för att använda en och samma pump för retur och drivning av biofilter. Då slog mig en lite korkad tanke...hur funkar egentligen en 3-vägsventil? Är det så att den justerar "mjukt" dvs ju mer man vrider kranen ju mer vatten går åt ena hållet...eller är det en "flapp-modell" dvs den låter vattnet flöda antingen genom den ena eller den andra "utgången". Jag tänker mig då lite som en högspänningsbrytare i funktionen... Man vrider, å klick så slår den över. Jag antar att den fungerar som jag skrev först, men ju mer jag funderade på det ju mer tveksam blev jag hehe

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  22. Started by sylle,

Lite sugen på acrylakvarium rimless mailade bioted efter tips av wrang (tack) fick svar blixtsnabbt han hade 2 leverantörer en var schuran andra vet ej ville ha prisuppgift på 100x100x55 alt 110x110x60 han skulle återkomma. Sett några i olika forum . Fördel nackdel med acryl ?

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  23. Started by lynxen,

Hittade denna produkten på en hemsida i USA. Tja vad skall man säga http://www.youtube.com/watch?v=UoE5gVniE2U&feature=player_embedded

• 5 svar
    • 952 visningar
  24. här är en proffisionell ritning i paint av mig på min nya sump/kar nu när jag haft saltvatten ett tag så har man lärt sig vad som är jobbigt att kladda med så jag tänkte ha ett extra kar i möblen med färdigt saltvatten så när man tömt ut är det bara att vrida om kranen så är bytet klart om man har täcklock bör ju inget avdunsta om saltet står 2-3 veckor eller blir dåligt har ni åsikter om att ha saltvatten stående förlänge kom gärna med åsikterna efter som jag inte har en aning om det e bra eller inte

• 62 svar
    • 4,6k visningar
  25. Started by jonassjogren,

Tjenare har precis köpt grotech 1kanalspump men har jag förstått det rätt att man ställer 1-99ml Och sen 1 2 3 4 5 6 7 8 timmar Och sen 1-9 dag Är det då så att jag ställer 5ml 1d Blir det då 5 ml en gång om dagen För det verkar inte som den gör det Ska man starta nån form av klocka i den Skickas från min iPhone via Tapatalk

• 2 svar
    • 860 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.