Träffar och föreningar
Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm
Underforum
201 ämnen i detta forum
-
det blir en resa till göteborg på tisdag. det finns två platser kvar i bilen om någon känner för att följa med vi kommer att besöka marin akvariet i mölndal och ciklidleken i lerum . sänd ett pm eller skriv i tråden om du vill följa med bor du på vägen mellan eller i göteborg så skriv gärna här om du har fraggar till byte
-
- 0 svar
- 796 visningar
-
-
Hej! Lördagen den 25 oktober tänker vi ha nästa korallträff här hos oss på Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg. Vi hoppas kunna bjuda på intressanta föredrag, trevligt mingel, spännande qiuz och lite till. Föredragen kommer bland annat att handla om nanoakvarier, Akvariets historia, superkorallkar och maneter. Denna gång blir det kortare men fler föredrag. Vi kommer att posta en inbjudan med schema, namn och all info när vi har allt klart. Denna gången kommer vi att köra med bokning. Bokning av platser öppnar i augusti. Allt info kommer i god tid innan. Skulle vi bli fullbokade kan det bli aktuellt att försöka hitta större föreläsningssal. Som vanligt tänker vi ta oss t…
-
- 95 svar
- 14,2k visningar
- 1 följare
-
-
Nu är höstens datum spikat, så jag tänkte vara ute i god tid med att meddela detta. Söndagen den 20 oktober blir det alltså. Vi sitter med planeringen just nu och hoppas kunna bjuda på en trevlig träff med ett par spännande föredrag och kanske någon quiz. Som vanligt kommer vi med mer info och tider när det är helt bestämt. Boka nu in söndagen den 20 oktober så ses vi då! Trevlig sommar Mvh David Akvariet
-
- 70 svar
- 9,7k visningar
-
-
Naturcentrum i Linköping Lasarettsgatan 1 kl 1900 den 9 Maj 2011! Linköpings akvarieförening inbjuder till ett intressant föredrag av Irene Mikrut från Stockholm. Ni kommer säkert ihåg när hon var hos oss och pratade om odling och skötsel av sjöhästar. Det kommer säkerligen att bli ett lika intressant och spännande föredrag. 40 spänn kostar inträdet och i det ingår ett spännande föredrag, trevlig gemenskap samt ett smarrigt "smörgåsbord" Vi kommer även ha auktion ifall det finns auktionsgods, så ta med fraggar eller annat saltgodis som blivit över! En tippatävling kommer även att finnas med trevliga vinster. Varmt välkomna och anmäl gärna i tråden om ni kommer, så ingen…
-
-
Hej! Sist vi var hos Moose/Henrik, nämnde jag att jag avsåg bjuda in till nästa träff, någon gång under vintern... i år.. Nu blir det kanske många träffar i Göteborg, men jag betänkte följande: Höst och vinter är väl denna hobbyns tid... när våren kommer går många ut i naturen istället.. och sommaren.. då puttrar allting bara på... så om jag inte slår till i vinter.. hinner jag inte komma loss innan Moose bjuder in nästa gång... Dessutom har det hittils bara vart Moose som bjudit in till träffar, nu har jag möjlighet att husera mer folk.. så då kan jag dela ansvaret med Henrik om intresset finns... Länkar till hans träffar https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showt…
-
- 56 svar
- 17,5k visningar
-
-
Snart två år sedan har passerat sedan jag hade min förra träff. Då bodde jag i lägenhet och hade ett "litet" kar. Nu är det hus som gäller och ett "stort" kar =) Torslanda, Göteborg är det som gäller. Tanken är ngn gång i mitten av December eller början av Januari Träffen kommer vara på en lördag eller söndag, mitt på dagen. Vill helt enkelt bara kolla av intresset för att ha en träff. Svara i tråden om det är intressant.
-
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Ett nytt år närmar sig och vad kan vara bättre att fira detta än med att bilda en ny förening! Först vill jag säga att detta har inget att göra med hur föreningen/forumet Saltvattensguiden sköts och hoppas att vi kan hålla den diskusionen på annan plats än i denna tråd. Om vi ser på saken helt förutsättningslöst vill jag börja med att fråga om det finns några som kan tänka sig att engagera sig i bildandet av en interimsstyrelse? Ordförandeposten lämnar jag tyvärr i sticket, men är villig att lägga ner lite möda på detta, även om jag bara håller på med kalla akvarier. Vilka mål föreningen ska ha, uppbyggnad osv är i detta stadiet öppen. Så den stora frågan är vilka som…
-
Tanken är någon form av utbyte mellan eldsjälar i denna utbudsfattiga region av Sverige...typ inköpsresor,fraggbyten osv..jag anmäler mig! Hagbard Karlskoga!
-
- 9 svar
- 1,9k visningar
-
-
Nu börjar de flesta lösa trådar att samla ihop sig, så jag tänkte komma med en blänkare om höstens happening på saltfronten. Då vi fick mycket possitiv respons på förra årets saltmöte planerar vi för fullt för en uppföljare och hoppas att just du kommer och lyssnar på några mycket intressanta föredrag. Talarna som kommer är: Peter Schmiedel, ska tala om ovanliga clownfiskar och hur han odlar dem. Sanjay Joshi, ljusguru som ska tala om LED belysning, hans akvarium är just nu tank of the month i Reefkeeping. http://www.reefcentral.com/ Joe Yaiullo, är curator på Atllantis Marineworld. Han skall berättar om sitt 100 000 liters akvarium och hur djuren där förökar sig. http:…
-
Tänkte höra om det finns intresse för några Saltträffar med lite mer lokal inriktning. Jag själv bor i Ängelholm så jag tänkte Helsingborg,Höganäs, Åstorp o Klippan typ Mvh Tobbe
-
- 11 svar
- 2,4k visningar
-
-
Tänkte kolla intresset för en ny träff hemma hos mig, det är snart 5 år sedan jag hade min förra träff som blev riktigt lyckad. Se tidigare tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?31032-Träff-hos-Moose-i-göteborg-6-dec&highlight=Moose Skulle detta vara intressant? Träffen sker iså fall hemma hos mig, i Göteborg (västra Frölunda), på en helgdag och under dagtid. Givetvis kommer jag bjuda på fika också. Jag har inta datum tänkta ännu, då detta som sagt bara är en intressekoll just nu. Tänk dock på att jag bor i en liten lägenhet och kan inte husera plats åt hur många som helst, så först till kvarn gäller.
-
- 50 svar
- 6,8k visningar
-
-
Hur står det till med intresset för föredrag egentligen ute bland besökarna på saltvattensguiden! Nu har vi i Linköpings Akvarieförening anordnat olika saltföredrag i ganska många år. Temana har varit blandade och anpassat för nybörjare och mer avancerade akvarister. Några gånger har det varit många besökare andra lite färre. Vissa gånger har det kostat en slant men oftast har det varit billigt. Nu igår (13/9) var det ca 5-6 st utöver den vanliga skaran i föreningen som kom och lyssnade på föredraget och det var jättetrevligt att ni kom och lyssnade. All heder till er som kom! Men vart är alla ni andra? I området runt Linköping (ca 5 mils omkrets) finns ca 200 reggade me…
-
Välkommen på invigning av 1000 liter kallt vatten fördelat på sju akvarier! Du tar dig till akvariets huvudstad, Munkedal, via E6:an. Det är öppet hus den 8 juli med början kl 12.00, så det är bara att dyka upp. Runt kl 15.00 samlar vi ihop oss och åker till Lysekil för en båttur med förhoppning att fånga några av havets mysterier. Skicka ett PM för att få adressen. Hjärtligt välkomna!
-
- 4 svar
- 1,7k visningar
-
-
Måndagen den 10 december kl 19:00 har linköpings akvarieförening julmöte samt 70 års jubileum på naturcentrum Lasarettsgatan 1 i Linköping. Vi kommer att ha en nostalgiafton där vi visar diabilder från svunna tider, då föreningslivet i Sverige var på topp! Tårta, lussebullar samt pepparkakor bjuds det på och därtill dricks kaffe, te, julmust och alkoholfri (tyvärr) glögg! Alla är hjärtligt välkomna (Även saltvattensakvarister) till årets avslutningsmöte!
-
- 6 svar
- 1,9k visningar
-
-
Nu är det dags för årets första båttur i Lysekils skärgård. Vi hoppas att vädret är strålande den 27 juli när vi med håvar och spänner ger oss i kast med att fånga lite av västkustens flora och fauna. Alla är välkomna som har minsta lilla intresse för saltakvarier. Anmälan sker via meddelande till mig. Passa på!
-
-
- 9 svar
- 4,2k visningar
-
-
Hej alla glada och kalla akvarister! Nu drar det ihop sig till en insamlingstur till sjöss i Lysekils skärgård! Vi är än så länge tre glada sillar som ska åka ut med undertecknads 5 meters motorbåt. Det innebär att det finns plats för tre till. Datumet som gäller är lördagen den 20 augusti. Alla kalla akvarister är välkomna med håv och spann i högsta hugg. Först till kvarn gäller. Anmälan sker via PM.
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Om du missade invigningen av 1000 liter kallt vatten i sju akvarier har du chansen igen den 16 juli. Titta på alla rör, tång och fiskar. Prata om ditt, datt och akvarier samtidigt som det bjuds på fika. Exakt tid meddelas senare. Men jag gissar på sen eftermiddag. Vi finns i akvariemetropolen Munkedal och adressen meddelas om du skickar mig ett PM. Dagen efter (17/7) träffas vi i Lysekil runt 10-slaget och stuvar båten. Det är en motorbåt på 5,5 meter och tar runt 5-7 personer som mest. Flytvästar tas gärna med, men det finns några stycken att låna. Vi åker till en lämplig ö med tanke på väder och framför allt vind och lastar ur alla håvar och…
-
- 7 svar
- 2,3k visningar
-
-
Nu är det äntligen sommar och havet lockar med massor med roliga djur och växter att fånga! Måndagen den 26/7 är det dags att ge sig ut med min lilla, lilla båt från hamnen i Lysekil med håv och spann i högsta hugg för att ge sig i land på nån trevlig ö. Om det är nån som är intresserad finns det en plats kvar. Vi är redan tre stycken som vågar oss ut på böljan den blå. Den våghalsige kan se båten på bilden nedan...
-
- 6 svar
- 1,6k visningar
-
-
Nu är det dags att samla mod och anmäla sig till årets första och kallaste träff: Se mer info här.
-
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
-
-
-
Såvida inte moderatorer och salta hasselnötter mottycker denna lokala nisch ämnar jag med denna tråd och kartellbildning lättare kunna nå ut till saltkaren i korallmetropolen Hässleholm. Då det nu sammanlagt rör sig om ett par tusen liter saltvatten i Hlm tänker jag mig att det blir lättare att kommunicera via denna tråd. Korallkartell hässleholm ämnar på inget sätt att konkurrera med SVG-syd, utan just nischa in mindre lokala aktiviteter. Finns det inget intresse låter vi tråden dö.
-
- 86 svar
- 7,9k visningar
-
-
Korallträff med föredragshållare på Sjöfartsmuseet Akvariet Lördagen den 13 oktober bjuder vi in till en korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet! Denna gång har vi fått chansen att få fyra stycken spännande föredragshållare som kommer att tala i vår hörsal. Program 13 oktober 11:00 Hörsalen Mattias Goksör & Ted Bergström Tillsammans gör Mattias och Ted försök där målet är att få en Euphylliakorall att bli en indikator på kalciumnivåer i akvarievattnet. Tänk att ha en korall som skiftar färg när kalciumnivån sjunker under en viss nivå! Hör dem berätta om sina idéer och framsteg. Mattias Goksör är universitetslektor i fysik vid Göteborgs Universitet och forskar blan…
-
- 27 svar
- 5k visningar
-
-
Korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet 18 april 2015 Hej! Nu har vi satt datum för vårens korallträff med föredrag. Denna vår blir det i april då det visade sig att mars var fullbokat med annat. Återigen hoppas vi få till ett par intressanta föredrag med koppling till korallakvarier och havet. Teman som KAN komma är manetakvarium, beteende hos korallrevsfiskar, bläckfiskar i akvarium, havsborstmaskar och såklart korallakvarium. Men då inget är helt klart än så väntar vi med att posta föredragshållare. Korallquiz, korallbyte, mingel och bakom kulisserna står också med på schemat. OBS Vi kommer att ha platsbokning för föredragen. Bokningen kommer att öppna då vi har ett…
-
- 88 svar
- 18,5k visningar
-
-
KORALLTRÄFF PÅ SJÖFARTSMUSEET AKVARIET Välkomna till höstens korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet 26 november. Vi bjuder på föredrag, korallquiz, fika och en tur bakom kulisserna. Det finns även tid till korallbyte efter föredragen. I samarbete med Föreningen Saltvattensguiden.se Program i Hörsalen 12:00 – 15:15 JONAS MELANDER MITT VÄSTKUSTAKVARIUM Kallvattensakvarier ställer lite andra krav än vad de tropiska kusinerna gör. Det är en härlig utmaning att få en svensk biotop att fungera i sitt hem. Detta föredrag kommer att handla om Jonas tidigare och nuvarande kallvattensa…
-
-
- 13 svar
- 2,9k visningar
-