Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffar och föreningar

Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm

1. Hej akvarister! Inför ett föredrag jag ska hålla i den lokala akvarieföreningen letar jag efter bilder på spektakulära, ovanliga, vackra, konstiga eller inspirerande akvarium! Kom gärna med era tips här! Tack på förhand! /Daniel Malmö Akvarieförening

• 24 svar
    • 5,5k visningar
  2. Started by freddi36,

saltvattenskurs på zoogiganten den 24/11 kl 18:30. se deras hemsida för mer info. jag ska förmodligen dit! http://www.zoogiganten.se/39-kurser.htm

• 1 svar
    • 1k visningar
  3. Started by Vargklo,

Vad sägs om att åka ned ett gäng från Sthlmstrakten (eller andra regioner också) och besöka några av de imponerande karen i Skåne? Jag och Mrluficer var på G att åka ned till Kenta i helgen, men det blev inte av. Nu är vi sugna på ett nytt försök med att planera en resa. Tanken är att hinna se mer än ett kar i området. Patriks stora 5000-literskar är ett givet resmål (tack för att du kan ta emot besök, Patrik). Logistikdetaljer som resesätt (bil eller tåg/billighetsflyg) är inte spikat, och heller inte övernattning. Men det löser vi säkert på något sätt. Datum skulle kunna vara från slutet av oktober till mitten av november (inte 24 okt som krockar med Linköpingsföredrage…

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  4. Guest
    • 0 svar
    • 302 visningar
  5. Tidskriften Akvariets Oscar för 2013 tilldelas en person som gjort avsevärda insatser för akvariehobbyn under flera decennier. Under 1980-talet hörde han till de drivande inom Nordiska Ciklidsällskapet. Bland annat publicerade han mer än 150 texter i Ciklidbladet. Även inom yrkeslivet har han sysslat med olika former av vattenbruk och senast jobbat på Universeum. Intresset för saltvattensakvaristiken har dominerat under senare år. Där har han spridit kunskap genom föredrag men framför allt genom mer än 10 000 inlägg på Saltvattensguidens forum. 2013 års pris går till Lars Forsberg.” Stort grattis Lasse

6. Ville bara kolla ifall det är några rund småland som är sugna på att åka upp och kanske ville splitta på bensinnotan helt enkelt! Jag är sjukt sugen men det är fruktansvärt tråkigt att åka själv!

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by Datate,

Man ser ju rätt ofta att det ordnas saltträffar i olika delar i landet. Folk som samlas hemma hos någon och snackar, umgås och tittar på varandras kar. Det finns ju ett gäng saltisar här i Örebrotrakten, så skulle det inte vara möjligt att bedriva sådant även här? Utan större problem borde man ju säkert kunna bli ett 10-tal. Förr var ju ReefZone en plats där man kunde träffa på folk med samma intresse och prata fisk å annat trevligt, men nu när ReefZones tid är förbi så träffar man inte på saltisar i samma utsträckning (talar för egen del nu...). Själv tycker jag iallafall det vore trevligt. Dock är väl mitt problem att jag om 2v börjar jobba ständig helg, vilket betyder…

• 30 svar
    • 4,4k visningar
  8. Started by ikola,

Saltträff i Karlstad Lördagen 6/2-16 Klockan 13. Plats:Kjell & Co Sågverksgatan 26 Entre 50:- Föredrag av Lasse Forsberg, Nanokaret samt belysning och kemi. Ytterligare föredragshållare på gång. Fraggbyte Lättare mat o fika, förbokas. Anmäl er här

• Gilla
    • 31 svar
    • 6,9k visningar
  9. Snart två år sedan har passerat sedan jag hade min förra träff. Då bodde jag i lägenhet och hade ett "litet" kar. Nu är det hus som gäller och ett "stort" kar =) Torslanda, Göteborg är det som gäller. Tanken är ngn gång i mitten av December eller början av Januari Träffen kommer vara på en lördag eller söndag, mitt på dagen. Vill helt enkelt bara kolla av intresset för att ha en träff. Svara i tråden om det är intressant.

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,5k visningar
  10. Hallå alla medlemmar på guiden! Vi i föreningen tänkte dra ihop Saltvattensguidens första Afterwork som förhoppningsvis kan hända några gånger per år! Först ut är nu på torsdag (3/7) i Stockholm. Några från styrelsen inklusive mig själv kommer infinna sig på Bar Lilla Compagniet på Katarinavägen 18, Stockholm från klockan 17.00. Närmsta tunnelbana är Slussen! Kom och säg hej eller ta något att äta/dricka och snacka salt! Hoppas vi ses!

• Gilla
    • 3 svar
    • 722 visningar
  11. Started by Vidofner,

Finns det någon europeisk variant av den nordamerikanska akvariekonferensen MACNA? Vore kul att gå på något sånt nån gång men jobbigt att åka enda till Colorado

12. Korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet 18 april 2015 Hej! Nu har vi satt datum för vårens korallträff med föredrag. Denna vår blir det i april då det visade sig att mars var fullbokat med annat. Återigen hoppas vi få till ett par intressanta föredrag med koppling till korallakvarier och havet. Teman som KAN komma är manetakvarium, beteende hos korallrevsfiskar, bläckfiskar i akvarium, havsborstmaskar och såklart korallakvarium. Men då inget är helt klart än så väntar vi med att posta föredragshållare. Korallquiz, korallbyte, mingel och bakom kulisserna står också med på schemat. OBS Vi kommer att ha platsbokning för föredragen. Bokningen kommer att öppna då vi har ett…

• 88 svar
    • 18,6k visningar
  13. Started by pimo,

För några månader sedan så startade jag en tråd om en saltvattensträff i västra götalands området som tillslut hammnade hos bioted marin, och som jag själv inte hade möjlighet att komma på Nu undrar jag om det är fler än jag som tycker att det låter intressant med en ny träff? Isåfall, skriv gärna ner ifall att ni är intresserade och om ni har ni några förslag på vart, när och eventuella aktiviteter!

• 118 svar
    • 13,3k visningar
  14. Vill börja med att tacka alla för visat intresse, och massor med positiva tankar och komentarer. kort info: Vi har nu en E-mail i föreningen ( sca@home.se ) Detta är en adress som vi i styrelsen gemensamt kommer att försöka svara på ev frågor gällande SCA. Och föra information till medlemmar osv. Vi kommer att kolla över intresse för en ev resa till Göteborg i mitten alt slutet på Sept. Då kommer vi att besöka ett par butiker. Vidare planering kommer ske med medlemmars önskemål. Tack på förhand //Tedde

• 0 svar
    • 976 visningar
  15. Boka in lördagen den 8 april i kalendern! Då är det dags för vårens Korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet. Denna lördag kommer vi ha 4-5 st föredrag med anknytning till saltvattensakvarium och kanske någon mer programpunkt utöver det. Vi jobbar på innehållet, så all information om föredragshållare, tider och all annan information dröjer någon vecka till. Men jag tycker det ser väldigt lovande ut! Ungefärliga tider är kl 12:00 – 16:00. Den som vill boka in sig redan nu kan göra det på tel. 031-3683550, under museets öppettider. Det är föredragen i hörsalen man måste boka plats på, eftersom vi har begränsat med platser där. Korallbyte, bak…

• Gilla
    • 32 svar
    • 7,7k visningar
  16. Started by Edward,

Hej gott folk Då var det dags för en saltträff i Karlstad den 25/1 - 14, Thomas Jansson ifrån Thomas Zoologiska kommer att hålla ett litet föredrag om dykning och korallrev. För den som är intresserad så kommer vi att även ha möjlighet till fraggbyten. Är det någon som har några mer förslag om vad man kan klämma in denna dag så är det öppet för förslag och idéer. Vi vill även ha lite koll på hur mycket folk som är intresserade av denna träff, så vill vi att dom som är intresserade anmäler intresse till antingen mig eller Ikola via PM här på SVG för lite mer detaljerad information.

• 36 svar
    • 5,7k visningar
  17. Started by Tedb,

Reef Symposium 2012 Program: Lørdag 13 Okt. Kl 9:30 Åpning/Velkommen Kl 9:45 Assension Island Peter Schmiedel fra Belgia. This is a travel report of two fish nerds who travel to the end of the world just to see an angle fish in the wild. Nice pictures of the island and its wild life as well as under water pictures of fish. Kl 11:30 Färg på korall, sällsynta organismer och fiskarnas väg till dig. Ted Bergström Bioted Marine AB i Kungsbacka fra Sverige. Ted Bergström driver Bioted Marine AB som är ett av det största knutkorsen för saltvattensakvaristik i Skandinavien. Företaget levererar produkter samt marina organismer till butiker, hobby entusiaster, forskare …

• 5 svar
    • 1,7k visningar
  18. Started by johannes.k,

Skall eventuellt hämta ett akvarium i Sthlm till helgen. Kan erbjuda en trevlig roadtripp med shopping på triton samt styrketräningspass i form av akvariebärning. Deltagare sökes, åker E18 Tysk åkkomfort utlovas Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 0 svar
    • 1,6k visningar
  19. Started by Slanten,

Enligt kalendern är det högsommar just nu, så då är det dags för en båttur. Den som känner för att trotsa vädrets makter får gärna hänga på en kall träff i dubbel bemärkelse. Vi tar en liten båt ut i Lysekils skärgård med håvar och spänner i högsta hugg. Vi har tänkt oss redan nu på onsdag den 18/7, så här är det snabba ryck som gäller. Det blir säkert fler turer för den som inte kan denna gång.

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by LN21,

Hej! Välkomna hit den lördagen den 23:e november kl. 15,00. Fika ingår och Ni ska känna er mycket välkomna Sätt ett kryss i era almanackor så återkommer jag med mera info. Ni ska känna er mycket välkomna:)

• 134 svar
    • 14,7k visningar
  21. Started by Ricke,

Eftersom intresset väckts och att vi börjar bli ett gäng i trakten som sysslar med salt, kollar jag intresset för en träff hos mej någongång nu i sommar. Säg några datum så får vi se vilket som passar bäst för flest.

22. Started by Nordin,

Här kan vi stora,starka och snygga västernorrlänningar arrangera möten och träffar och knyta kontakt(er) med varandra runt om i vårt län. Jag kan börja med att se om det finns något intresse att köra en träff någonstans, jag nominerad Ted-M som värd för träffen! .

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  23. Started by aerie,

Hej! Hittade inte den gamla tråden om det men det känns som att det kanske kunde vara kul med en träff för oss saltisar här i Blekinge med omnejd? Lite snack, kaffe och fraggbyte kunde ju vara rätt trevligt sätt att spendera söndageftermiddagen. Jag kan tänka mig att hålla i det tex den 5 april någonstans på eftermiddagen om det finns intresse, vad säger ni?

• 40 svar
    • 4k visningar
  24. Started by Bygert,

Det här verkar intressant: Östersjöns levande skatter Föreläsning och bildvisning med Inge Lennmark Uppsala Akvarieförening och Uppsala Fotografiska Sällskap inbjuder till föredrag och bildvisning om det fantastiska livet i vårt närmsta hav! Den legendariske undervattensfotografen Inge Lennmark visar otroliga bilder från sitt projekt om Östersjön och lär ut tips och trix för hur han gör för att ta så otroliga bilder. Fika till försäljning, UAF har auktion på hemodlade fiskar och växter, UFS bjuder på bildvisning med temat "Vatten", m.m. Tid: Onsdagen den 16e november klockan 19:00 Plats: Sverkerskolan på Sysslomansg. 34, Uppsala. Entré: Medlemmar i UAF gratis, övriga 50 k…

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  25. Korallträff med föredragshållare på Sjöfartsmuseet Akvariet Lördagen den 13 oktober bjuder vi in till en korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet! Denna gång har vi fått chansen att få fyra stycken spännande föredragshållare som kommer att tala i vår hörsal. Program 13 oktober 11:00 Hörsalen Mattias Goksör & Ted Bergström Tillsammans gör Mattias och Ted försök där målet är att få en Euphylliakorall att bli en indikator på kalciumnivåer i akvarievattnet. Tänk att ha en korall som skiftar färg när kalciumnivån sjunker under en viss nivå! Hör dem berätta om sina idéer och framsteg. Mattias Goksör är universitetslektor i fysik vid Göteborgs Universitet och forskar blan…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.