Träffar och föreningar
Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm
Underforum
201 ämnen i detta forum
-
Eftersom det blev kort varsel till vårt senaste saltmöte i Linköpins akvarieförening, så vill jag vara ute i god tid inför nästa möte. Datumet 12 Mars kl 19:00 Naturcentrum i Linköping är spikat till 99%. (beroende på intresse) Programmet är inte klart och jag överlåter önskningar till er! En eller två föredragshållare tror jag blir bra. Det är önskvärt att det blir en skaplig auktion på saltprylar, fraggar osv. ungefär så som det var på vårt första saltmöte och ett lotteri med fina vinster i saltets tecken. + Willes goa smörgåsbord icke att förglömma.
-
- 52 svar
- 7,3k visningar
-
-
Halloj alla saltisar! Linköpings akvarieförening håller sitt årliga saltmöte måndagen den 12 September. Plats: Naturcentrum Lasarettsgatan 1 i Linköping kl 19:00 Det blir ett intressant föredrag av Lasse Forsberg här på forumet. Lasse: Jag kommer att ta upp lite om LED, vad man skall tänka på, begränsningar, förtjänster och mina erfarenheter av denna ljuskälla. Den biologiska vattenkemin med anknytning lite till ljuset och bakterieverksamhet - nitrifikation alla akvariers centrum - start av akvarier - sött som salt - fällorna och tricken. Alla ska ha råd att delta på detta intressanta möte och det kostar bara 40:- och i detta pris ingår fikat som brukar vara ett smörg…
-
- 29 svar
- 3,5k visningar
-
-
Vi har bestämt en träff nu: hemma hos pwin kl 16:00, nu på lördag den 19 januari. Anmäl er till honom via PM, han har begränsat med plats. Först till kvarn. Väl mött! Jonas Roman
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej allihopa! Jag bjuder härmed in alla Er till Saltträff i Växjö. Ni är mycket välkomna hem till mig Lördagen den 26/5 klockan 14.00. Det blir kaffe med dopp vid ankomst samt korv me bröd o sallad något senare. Jag tänker även samordna så att Oceanakvarium är öppet efter träffen om någon skulle känna för det. Som sagt, alla Ni ska känna er mycket välkomna hem till mig:)
-
- 120 svar
- 11,7k visningar
-
-
Hej Tänkte att det var dax för en träff i Våra sydostliga regioner, träffen blir hemma hos mig i Kristvallabrunn mellan Kalmar och Nybro i småland. Datum för träffen tänkte jag lördagen den 3 december så det är gott om tid kvar för inplanering. Mitt kar har varit igång sedan början på Juni så det är fortfarande i sina unga år. Karet är ett 1125L inwall med inriktning på lite udda arter av korall och fisk. Skulle vara kul med lite fragg byte. Om det kommer långväga gäster finns det sovplatser om så önskas
-
- 62 svar
- 5,7k visningar
-
-
På begäran skapas en tråd med intresseanmälan för en träff hemma hos Patrik den 19/4. Länk till Patriks kar: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22280 Eftersom det är en pågående diskution i SVG-syd tråden om en träff hemma hos Freddi den 26'e så är det enklare att hålla isär anmälningarna på detta viset. Hoppas på en trevlig dag!
-
- 46 svar
- 6,3k visningar
-
-
-
Hej gott folk Då var det dags för en saltträff i Karlstad den 25/1 - 14, Thomas Jansson ifrån Thomas Zoologiska kommer att hålla ett litet föredrag om dykning och korallrev. För den som är intresserad så kommer vi att även ha möjlighet till fraggbyten. Är det någon som har några mer förslag om vad man kan klämma in denna dag så är det öppet för förslag och idéer. Vi vill även ha lite koll på hur mycket folk som är intresserade av denna träff, så vill vi att dom som är intresserade anmäler intresse till antingen mig eller Ikola via PM här på SVG för lite mer detaljerad information.
-
- 36 svar
- 5,7k visningar
-
-
Går i funderingar om att anordna en träff här hemma i samband med saltvattenskonferansen som kommer att vara i Linköping den 24okt. Är ute i väldigt god tid iofs då det är ett bra tag kvar men vill se ifall det finns intresse för det bland saltisar som ska besöka konferansen. Vore väldigt trevligt att träffa lite folk som man inte stött på hittills och då kanske det vore något att slå två flugor i en smäll för folk som åker en bit Finns det intresse för detta och om ni orkar med en träff antingen före eller efter mötet på Linköpings akvarieförening (hittar ingen info om vilken tid det börjar där) så vore det trevligt om ni kunde skriva ett inlägg eller skicka ett pm.
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vi beslutade idag att vi ska ha en saltträff i Linköping den 13:e April på Naturcentrum. Vi har inget program ännu och välkomnar förslag från alla intresserade. Någon föredragshållare, auktion på fisk och koraller? Lotteri kan vi nog också ha. Nu är det god förbehållning och vi hoppas att det kan bli en gemytlig och trevlig saltträff! Så fram med förslag, så får vi se vad vi kan åstadkomma!
-
Hej, Här i New York har det för några veckor sedan varit en välbesökt saltträff. Manhattan Reef anordnar detta två gånger per år och det brukar vara drygt 200 personer, så även i år. Det är ju i första hand en social aktivitet och det finns gott om utrymme att språka med andra. Det andra är en ganska stor fragbytaraktivitet och även en stor försäljning av fraggar, både privatpersoner och företag. Slutligen var det två föreläsningar under dagen, och jag tänkte kort sammanfatta innehållet i dessa. För mig som “torrsimmar” än så länge fick jag nöja mig med att komma hem lite klokare. Simon Garatt (Storbritannien): What makes a successful reef aquarium? Ett lyckat saltvattens…
-
- 13 svar
- 2,5k visningar
-
-
Det är möjligtvis inte någon i stockholmsområdet som känner sig manad att hålla en träff? Jag skulle möjligtvis kunna hålla en, det finns dock inte mycket att titta på hos mig. Mvh/ Oscar
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Nu är det dax för en fraggträff hos mig. Jag går ut tidigt med röstningen för att kunna få en dag som så många som möjligt kan komma och snacka salt och framtida ideér och givetvis så kommer det att finnas kaffe med tilltugg.
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
Är det någon mer än jag som är sugen på någon slags saltevent i höst/vinter? Finns ju endel saltisar i göteborg osv, så helt omöjligt borde det inte vara. Så ni som är intresserade kan väl hojta till så börjar vi planera på någonting Intresselista: pimo shark of sweden dallaman jonasroman datrucka nizztos wiking
-
- 107 svar
- 11,3k visningar
-
-
Är ingen flitig användare av Facebook men kollade runt lite idag och hittade en grupp för saltvattenakvarister som heter saltvatten i blodet, kunde ju vara kul om ni som är aktiva på Facebook kanske kollar in där och livar upp lite.
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tjena!:)undrar om det finns någon saltvattens förening i sthlm området och om någon kan länka till deras sida eller nått liknande vore oerhört uppskattat. Mvh Fredde
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hejsan. Jag vill ordna en fragg bytar dag i Bengtsfors ligger 10mil söder om karlstad 10mil norr om uddevalla. Jag fixar upp ett akvarium som man kan lägga i sina fraggar i så kan man byta o sälja som man vill. skulle vara jätte trevligt om så många som möjligt kan möta upp på detta finns gott om plats. Jag har också en del teknik som jag skall sälja av UV-C, streamers m.m och varför inte om ni har det med så ta med det finns kanske nån som är intresserad! lite om mitt akvarium! 600l diy akvarium med opthiwhite glas uppbyggd med levandevägg "om man kan kalla det så" jag har inte mkt koraller och så i det ännu då det är ganska nystartat. kom igen nu och möt upp alla som vi…
-
- 31 svar
- 4,6k visningar
-
-
Ber om ursäkt på förhand ifall tråden hamnat i fel avdelning i forumet! Ska starta mitt första saltvattensakvarium i höst och är naturligtvis nyfiken på om det finns någon i Enköping med omnejd som man kan samspråka med angående denna för mig nya hobby? Kanske man kan bjuda in sig själv på en fika med lite fisk-span? /Jens
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Saltvattensfest vecka 30, lördagen den 27 juli Fest och Öppet Hus för alla ! Nu är det dags igen för Öppet Hus hemma hos Kenta&Karin i Flädie / Lund / Lomma Lördagen den 27 juli slår vi till med att ordna en fest hemma hos oss under lördagskvällen med grillning, frågesport, dricka och självklart en supertrevlig kväll med många saltvattensakvarister Det är semestertider och många är kanske sugna på en utflykt ner till Skåne, kanske ni samtidigt kan passa på att besöka Danmark mm Dörren öppnas kl.17.00 för alla, mingel, grillning, frågesport, mingel och mingel framför akvariet ända tills sista man går hem... Baren öppnar kl.20.00 ute vid poolen, badförbud mell…
-
- 0 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ett tips till saltisar i syd: Ikväll 16/4 är det återigen dags för ett föredrag med saltvattenstema hos Malmö Akvarieförening. Som kontrast till Teds (Bioted Marine) fantastiska men high-tech/high-maintenance fokuserade föredrag förra månaden kommer nu Joel Björnsson och berättar om hur han på sitt arbete framgångsrikt håller ett saltvattensakvarium som kräver minimalt med skötsel. Förutom Joels föredrag blir det ett diskussionföredrag lett av Kjell Persson på ämnet 'akvaristiska problem'. Alla akvarieintresserade är välkomna! Det kostar inget att komma på MAFs möten och du är välkommen även om du inte är medlem! Mer info på:http://malmoakvarieforening.se/
-
- 0 svar
- 854 visningar
-
-
Hej Allihop! Jag undrar om det finns någon aktiv förening i Luleå eller närliggande Luleå som är inriktade på saltvatten. Om inte! Skulle det finnas ett intresse att e.v starta upp en förening? Jag har alltid tyckt att det är roligt att utbyta intressen och kunskap. Nu är jag ju väldigt ny på detta med saltvatten, men jag känner att det är viktigt att kunna utbyta kunskap och dela intresset bland fler. Kanske är det så att det finns flera som är sugna på starta men inte riktigt känner att dem får den informationen eller stödet dem behöver för att komma igång. Det är dessutom så att det är lättare med en förening att utbyta kunskap, träffas, byta fraggar/fisk eller vad man…
-
- 3 svar
- 1,6k visningar
-
-
Nu har vi fått ihop alla lösa trådar och välkomnar alla som är intresserade av att läsa mer om vårt seminarium att kika i bifogat dokument. Info om det mesta finns däri för den som vill komma och besöka seminariet. Jag lägger också upp en liten omröstning som ni gärna får boka i så vi får ett litet hum om hur många som är intresserade av att komma. Så varmt välkomna till höstens kanske mest spännande dag för oss saltvattensakvarister. Saltvattensseminarium i Linköping 24 oktober 2009.pdf
-
- 59 svar
- 9,6k visningar
- 3 följare
-
-
saltvattenskurs på zoogiganten den 24/11 kl 18:30. se deras hemsida för mer info. jag ska förmodligen dit! http://www.zoogiganten.se/39-kurser.htm
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Skulle vara trevligt om vi kunde ordna någon saltvattensträff för vi som bor i 08-området.
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Nu är det spikat. Lördagen 21 januari kommer jag ha en träff hos mig. 12-15 Det lättaste är att ta sig till mig med bil. Parkering finns det gott om och är gratis. Buss funkar det med. Men då får man gå ca 1 km. Henrik Hermansson Innegårdsvägen 57 423 52 Torslanda Anmäl er gärna i tråden eller via om så skriver jag upp vilka som kommer!
-
-
- 20 svar
- 2,8k visningar
-